Urmakerkurs?

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
En liten idė bare. Ingen løfter. To ganger tidligere har jeg vært med på å arrangere et todagers (helg) kurs i demontering/montering av et verk. Første gangen var det 15 deltagere. Andre gangen var det 8. Tømte vel sonen for interessenter

Siden et par år har gått, kanskje det har bygget seg opp med kandidater igjen... Kurset er veldig likt timezone 1 kurset, men man har da også anledning til å stille spørsmål om olje,rens og det du måtte lure på (bare ikke om den der kløen som kom etter den fuktige kvelden... ).

Erfaringer fra foregående kurs har vist at ca halvparten av de som viser interesse, faktisk får det til. Ser derfor for meg at dersom 20 pluss kandidater har mulighet til å ofre en lørdag/søndag i Osloområdet, så kan kurs bli en realitet. Pris for gildet med urverk og nødvendig verktøy ble foregående ganger ca 3000 - 3500 så dette er veiledende antar jeg, MEN verktøy har nok gått opp pga generell prisøkning (kjøper inn kvalitetsverktøy). Har også bistått med å ordne billigere hotell for de som måtte trenge det.

Er det interesse for noe slikt i fremtiden? Blir i så tilfelle tidligst i november. Tar mye tid å planlegge.

Innspill i tråden takk

Mvh
Greg
 
Jeg er veldig interessert i en oppfriskning! Dette var et flott kurs sist, så jeg blir gjerne med en gang til!!!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Greg
I'm in! Men verktøy til TZ 1 har jeg allerede på vei, så om det er ett krav om å handle dette, får jeg heller stå på utsiden av vinduet og være misunnelig... :oops:
 
Kjapt på morgenkvisten... er snakk om... nybegynnerkurs ja. Eller introduksjon er mer riktig. Jeg tror at man får nok ballast til å klare seg såpass at man kan søke videre kunnskap selv. Verktøy og for den saks skyld klokke kan man ha med selv, men blir nok litt klønete hvis man tar med seg et veldig annerledes verk enn det vi ser på. Er større verk ala 6497 er nok tingen.

Vi får holde litt liv I denne tråden og se hvordan det utvikler seg. En lovende start da ☺☺☺
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg er interessert! Verkøy har jeg fra TZ Level 1, men urverk er interessant å kjøpe. Nå har jeg gått gjennom TZ1, men det er alltid interessant å få tips og triks IRL og noen å spørre og grave. Blir det urverk inkl å kasse inn for armbånd?
 
  • Liker
Reaksjoner: Greg
Vi har hatt et kurs med lommeur og et kurs med en "pilotklokke". Det et hensiktsmessig å bestille et kinaverk, pga pris. Er det noen som har innvendinger, så kan jeg bistå med å få tak i ekte ETA, men dette kostet for det aktuelle verket nesten 3000 for bare råverk mener jeg å huske, par år siden. Det er noen ytterst få kvalitetsmessige utfordringer (kan være) med et rimeligere verk - var vel altfor høy friksjon på minuttrøret på den piloten (på de fleste urene den gangen), som gjorde at vi (jeg :) ) valgte å ikke demontere denne delen. Ser at det er en smertegrense for mange (sikkert for meg selv også) hvis man plutselig skal betale 6 - 7000,- for et helgekurs innen dette.

Har skrevet det før, men gjentar, kurset er å anse som nybegynnerkurs, og (tilfeldigvis) skåret over samme lest som timezone 1. Forskjellen er nok at man i tillegg til det sosiale får anledning til å stille spørsmål, og da gjerne utover "pensum". Målet for enkelte er å lære hvordan et urverk fungerer, og da får man inngående kunnskap. Andre vil lære å ta service. Er her jeg mener at man får en basisplattform som gjør at man kan fortsette å tilegne seg kunnskap om dette selv. Er ikke noe hinder å simulere/gå gjennom oljeteori mens vi holder på, men å ta med en rensemaskin som tar et og et verk blir nok litt voldsomt.

Det ble diskutert en gang i tiden å lage et viderekomment kurs, men da er det nok en fordel å ha nok Level 1 folk, og så finne nok blant dem som ønsker å gå videre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Veldig bra! Jeg har veldig lyst til å være med på dette! Jeg er helt nybegynner
 
  • Liker
Reaksjoner: Greg
Jeg kunne også meget gjerne tenke meg å være med på dette. Er interessert i å vite mest mulig om hvordan disse verkene virker :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Greg
Det var et veldig hyggelig kurs sist. Jeg var med på å bygge Pilot klokken. Den går fint fortsatt! I motsetning til en del (noen /fleste) av de jeg har skrudd siden!

Derfor vil det være fint å friske opp kunnskapene. Og ikke minst å møte alle sammen igjen!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Greg
Kunne tenke meg å være med på dette ja, gitt at det passer såklart. Enda mer interessant hvis man faktisk får til en "komplett" pakke med kasse også slik at man faktisk sitter igjen med noe konkret man har skrudd selv.

Verket må vel ikke nødvendigvis være ETA. Kunne Miyota eller Seiko-verk være noe? Litt mer interessant enn noe Sea-gull greier kanskje.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Greg
Hvis det planlegges et kurs2 litt etter kurs1, så er jeg interessert i det.

Men det som planlegges nå i november, blir det et rent skru-kurs, eller blir det litt teori også? Jeg kunne også tenke meg å lære litt om utregning av omdreininger og antall tenner mellom drev for å få sekunder, minutter og timer også - hvis mulig/tid.
 
Dette hørtes kult ut! Jeg vil absolutt være med så fremt jeg får det til å passe! :D Kan man ikke begynne å drodle om noen datoer allerede nå?
 
  • Liker
Reaksjoner: Greg