Urmakerkurs?

Kjære alle sammen:)

Jeg har glimtet med mitt fravær i denne, og de fleste andre tråder. Det er ikke uten grunn. Kort fortalt (dette er et åpent forum, utbroderer derfor ikke mer her). Det er alvorlig sykdom i min aller nærmeste familie. Dette har gjort at jeg forsøker å holde motet oppe, men det må også gå utover noe. I dette tilfellet er dessverre planene om kurs I NOVEMBER! noe som plutselig synes umulig. Bare uker siden dette begynte å eskalere, og mye av planleggingen mht kurs var egentlig godt i gang.

Jeg ønsker fortsatt å holde kurs, sammen med en annen, siden responsen har vært så formidabel, og kvalitetsmessig bør vi da være flere.

Slik det ser ut nå, så ønsker jeg bare å kalle det en utsettelse. Jeg mener virkelig dette. Desember er uansett en vanskelig måned for mange, men kanskje slutten av januar og hele februar? Jeg er som mange styrt av skoleferier osv, så vil da uansett holde meg unna f.eks vinterferie.

Jeg skal forsøke å holde liv i denne tråden. Da har dere i hvert fall en forklaring.

Setter pris på om tråden for øvrig kun brukes til kursdiskusjon. :)

JA, det skal bli noe av. En løsning jeg evt kan presentere for den mest desperate (Dvs, gjør det ikke nå, men nesten;) ) er et one-to-one kurs. Jeg har forsøkt det før og kan følgelig si noe om det. Faglig sett er det (minst) like bra. Prismessig også, siden husleie osv utgår. Det som går over to dager kan med letthet tas på 4 timer (eller hvor lang tid det måtte ta, setter ikke tak, men de fleste får det faktisk til, med en gribb sittende på skulderen), så det går altså mye raskere. Sosialt? en katastrofe. Mye av sjarmen har vært det å sammen prøve og feile, for til slutt lykkes, avbrutt av et frivillig sosialt samvær på kvelden lørdag. Dette er noe jeg vil vurdere å ha i bakhånd dersom noen går rett i kjelleren når de ser at det ikke blir som planlagt i november. Samtidig ønsker jeg først og fremst å jobbe for at helgekurset blir noe av (gjentar meg selv nå, gjør jeg ikke? ).
 
Kunne hvert veldig gøy å bli med på dette. Hva av verktøy vil være inkludert i dette? Forsto jeg det slik at dette er til odel og eie etter kurs?
 
Jeg vil også gjerne bli med på et slikt kurs, ikke at jeg forstår hvordan jeg skal klare å jobbe med de mikroskopiske urverkdelene, men jeg vil gjerne forsøke!
 
Hei, jeg vil gjerne også være med :) bare jeg vet nøyaktig dato så skal jeg få det til å passe :)

Mvh
James
 
Jeg kunne gjerne tenkt meg å delta på ett slikt kurs. Om det skulle finne sted på ett tidspunkt :)

Hørtes veldig Morro ut. Fantastisk initiativ :)
 
Ser at dette er en gammel tråd, men vil melde min interesse for å delta på et slikt kurs. Jeg har god kjennskap til urverk større enn lommeur, men det er ganske annerledes.
 
Hei igjen Greg, jeg er med !
Å bli "invidd" i den magiske verden i det som skjuler seg under skive og baklokk samt det sosiale underveis og evt. etterpå blir en uslåelig combo.
Vi tar det når du har tid og anledning "maestro" !
 
Kjære alle sammen:)

Jeg har glimtet med mitt fravær i denne, og de fleste andre tråder. Det er ikke uten grunn. Kort fortalt (dette er et åpent forum, utbroderer derfor ikke mer her). Det er alvorlig sykdom i min aller nærmeste familie. Dette har gjort at jeg forsøker å holde motet oppe, men det må også gå utover noe. I dette tilfellet er dessverre planene om kurs I NOVEMBER! noe som plutselig synes umulig. Bare uker siden dette begynte å eskalere, og mye av planleggingen mht kurs var egentlig godt i gang.

Jeg ønsker fortsatt å holde kurs, sammen med en annen, siden responsen har vært så formidabel, og kvalitetsmessig bør vi da være flere.

Slik det ser ut nå, så ønsker jeg bare å kalle det en utsettelse. Jeg mener virkelig dette. Desember er uansett en vanskelig måned for mange, men kanskje slutten av januar og hele februar? Jeg er som mange styrt av skoleferier osv, så vil da uansett holde meg unna f.eks vinterferie.

Jeg skal forsøke å holde liv i denne tråden. Da har dere i hvert fall en forklaring.

Setter pris på om tråden for øvrig kun brukes til kursdiskusjon. :)

JA, det skal bli noe av. En løsning jeg evt kan presentere for den mest desperate (Dvs, gjør det ikke nå, men nesten;) ) er et one-to-one kurs. Jeg har forsøkt det før og kan følgelig si noe om det. Faglig sett er det (minst) like bra. Prismessig også, siden husleie osv utgår. Det som går over to dager kan med letthet tas på 4 timer (eller hvor lang tid det måtte ta, setter ikke tak, men de fleste får det faktisk til, med en gribb sittende på skulderen), så det går altså mye raskere. Sosialt? en katastrofe. Mye av sjarmen har vært det å sammen prøve og feile, for til slutt lykkes, avbrutt av et frivillig sosialt samvær på kvelden lørdag. Dette er noe jeg vil vurdere å ha i bakhånd dersom noen går rett i kjelleren når de ser at det ikke blir som planlagt i november. Samtidig ønsker jeg først og fremst å jobbe for at helgekurset blir noe av (gjentar meg selv nå, gjør jeg ikke? ).

Hei Greg!

Intensjonen er sikkert god med å dele ferdigheter og kunnskap. Men det er med "skrekk og gru" at det kurses i ferdigheter som det tar år og gjerne med tett oppfølging fra produsentene selv med tilhørende sertifisering. Det er vanskelig nok for oss som kjøper brukt om ikke vi også skal ta høyde for at uret har vært eksperimentert med av "ufaglærte". Vet at det pr tid er 14 ukers service tid hos AD men det tror jeg er en uheldig vei å gå.

Mvh
Håkon
 
Hei Greg!

Intensjonen er sikkert god med å dele ferdigheter og kunnskap. Men det er med "skrekk og gru" at det kurses i ferdigheter som det tar år og gjerne med tett oppfølging fra produsentene selv med tilhørende sertifisering. Det er vanskelig nok for oss som kjøper brukt om ikke vi også skal ta høyde for at uret har vært eksperimentert med av "ufaglærte". Vet at det pr tid er 14 ukers service tid hos AD men det tror jeg er en uheldig vei å gå.

Mvh
Håkon
For det første er Gregs innlegg mer enn to år gammelt, og for det andre tror jeg neppe hans intensjon er at Tidssonens medlemmer skal utføre service på sine klokker selv. Dette handler - slik jeg har oppfattet det - om å lære mer om urverk og også skru litt på ganske enkle og rimelige urverk. Det var vel også slik hans første kursaften ble gjennomført...
 
Trykket ved en feil "like" på innlegget til "timeless", hvis noen rakk å se det før jeg "un-liket" igjen må jeg bare få påpeke at jeg absolutt ikke mente å "like" innlegget hans. Innlegget til @Callahan derimot.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og haviadm
Hei Greg!

Intensjonen er sikkert god med å dele ferdigheter og kunnskap. Men det er med "skrekk og gru" at det kurses i ferdigheter som det tar år og gjerne med tett oppfølging fra produsentene selv med tilhørende sertifisering. Det er vanskelig nok for oss som kjøper brukt om ikke vi også skal ta høyde for at uret har vært eksperimentert med av "ufaglærte". Vet at det pr tid er 14 ukers service tid hos AD men det tror jeg er en uheldig vei å gå.

Mvh
Håkon

Nå er vel ikke tanken med dette kurset at man skal bli i stand til å kjøre full service på klokkesamlingen sin, men heller å bli kjent med mekanikken og grunnprinsippene som får en klokke til å fungere. Ellers er det jo selvfølgelig fritt fram for alle å gjøre hva de selv ønsker med sine egne klokker, faglært eller ikke. Men om man "eksprimenterer" på egne klokker må man selvsagt enten avstå fra å selge eller kjøre full åpenhet i salgsannonsen. Kanskje tar det mange år å bli god nok, men en plass må jo alle starte ;)

Også er jo en del like skeptisk (eller mer) til å levere klokken sin til en sertifisert AD som en selvlært urmaker (selvsagt en med en god del mer erfaring enn bare et introkurs), i fare for å få byttet deler man ønsker å holde original. Finnes mange flinke urmakere som startet som hobbyister :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Greg