Urmakerkurs?

Som opprinnelig med-arrangør med @Greg på første kurs kan jeg muligens si noe om tankene ved dette i sin tid.
Jeg hadde på daværende tidspunkt ingen urmaker-kunnskap å skryte av, og har heller ikke dette den dag i dag. Jeg var med som arrangør for det mer praktiske rundt det å ha et kurs, samt at jeg på sett og vis representerte målgruppen.

Ved å få et innblikk i hvordan en service på et lommeur foregår håpte vi å kunne skape en noe dypere forståelse for hva dette arbeidet generelt innebærer.
-Hvorfor tar en service tid?
-Hvorfor går ikke nødvendigvis en regulert klokke nøyaktig hos sluttbruker, selvom den gjør det på timegrapheren?
-Hvor lett er det å få hakk og merker i feks skruesporene?
-Hvordan legger man på olje?
-Dæven den balansen her er vinglete greier...
-Hvorfor detter lupen ut av øyegropen hele tiden?
-Hvorfor skal man ikke ha vegg-til-vegg-teppe på et urmakerverksted?
-Hvorfor hender det at den glade amatør-urmakeren må kjøpe utfordrende strømpebukser?

Ved å få oppleve dette litt "hands on" ønsket vi å skape en økt (ikke fullstendig) forståelse for hva arbeidet innebærer.
Det var også ønskelig at dette kunne brukes senere til feks å bedømme finishiering, og kvalitet på et nytt ur med noe bedre forutsetninger enn tidligere.

Til slutt vil jeg vel si at det faktisk ikke tar år å lære seg å serve et konkret urverk etter boka. Det tar år og tett oppfølging å lære å lage deler fra bunnen av, lære å vedlikeholde verktøyene sine (ikke alle faglærte urmakere gjør det den dag idag, sånn apropos skrekk og gru), og det tar tid å lære seg å bruke verktøy og ikke minst... det tar enormt lang tid å opparbeide seg nettverket som trengs for å kunne skaffe deler.
Det tar også år og lære seg å serve mange forskjellige verk riktig, men etterhvert som man får rutinene blir det vel mer en kunnskap om hvordan finne informasjon for å følge instruksene, snarere enn å lære seg verket utenat.

Når det er sagt, håper jeg @Greg finner tid og motivasjon til å avholde et lignende kurs igjen etterhvert, for et mer underholdende og givende GTG har jeg ikke vært med på siden.