Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

ploprof-jpg.41215

Baby PloProf

img_6559-jpg.36585

Constellation Quartz med komplett pakke
 
Hei folkens. Litt laber aktivitet i denne tråden fra min side. Jeg ser mange vintage-ur som er gode kjøpskandidater, skal prøve å få de lagt ut her. Uansett, her er noen tips:

Hamilton Super-Compressor 600
Disse dukker sjeldnere og sjeldnere opp til salgs. Her er en som ser bra ut:

DSCN2132_zps4d0d743e.jpg


Dårlig bilde, bedt om flere (bedre) bilder pluss bilde av baklokk, krone og urverk. I utgangspunktet sjekker denne ut.

Seiko "Pogue", ref. 6139-6002
Seiko, modell brukt på Skylab av Col. Pogue:

unadyma4.jpg


Ser bra ut denne, men er ikke solgt, kun de andre klokkene. Vet ikke helt hvorfor, denne sjekker ut i mine øyne. Den har t.o.m. den indre hvite bezel-ringen, jf. Pogue sin originale.

Glycine Airman Special
Vietnam-klokke, AS1701-verk:
ad3fe22ac19572b1899b448479614933_zpsec65956f.jpg


Her ville jeg også bedt om flere og bedre bilder. Prisen er jo veldig bra, så hvis denne sjekker ut er det et godt kjøp. Mulig den kosmetiske tilstanden er under par ("patinert"). Og husk å sjekke at hacking-funksjonen fungerer!
 
Tallskiven ser ganske ung ut og viserene er peise ny...
Det er nok umulig å skade så dyp lenkene av mesh remmen uten å "knuse" håndled også: Hva kunne ha skjedd der siden lugs kantene er uskadet?????
Mistenkelig ur.
"All original in every aspect." my ass.

Dette er normal service i Biel. Man tager en gammel klokke, beholder kasse, men skifter ut visere og skive... Og utfører en full service på verket. Jf. det jeg skrev ovenfor.

Original mhp at det originale deler fra Omega. Ikke original ift tidsperiode.
 
Dette er normal service i Biel. Man tager en gammel klokke, beholder kasse, men skifter ut visere og skive... Og utfører en full service på verket. Jf. det jeg skrev ovenfor.

Original mhp at det originale deler fra Omega. Ikke original ift tidsperiode.

Ja,sant, jeg så ikke din tidligere post.
Min mening er at: Takk til Biel, klokken ser ut som en franken´...
Bedre ut med en full NOS enn en halv... Det passer ikke sammen, disse ny og gammel deler.
Jeg liker klokker med patina som ser ut som de har en lang historie men da må det bli full pakke eller ingenting.
Hadde du polert og byttet deler sånn på en Panerai Radiomir Kampfshwimmer fra WW2? Nei...
Man driver ikke sånn med ikonisk klokker som er ikke mer produsert: Min visjon.
 
...men du skal være ganske hjertedød for å ikke like dette:

1392917d1393006594-fs-1968-rolex-1675-gmt-master-pepsi-excellent-g1.jpg


Til salgs nå på WUS.

Det var fantastisk patina på den der. Litt synd med den "nye" bezelen. Å finne et "perfekt" eksemplar har begynt å bli en besettelse for meg. Fant noe jeg trodde var en innertier, men da var prisen litt i overkant, så det skal ikke være lett.

Men den var fristende. Skal innrømme det.

Hvis det er noen som har noen GMT-Master 1675 råd om eventuelle fallgruver som de har lyst til å dele, så send gjerne en PM. Tror kanskje jeg må innse at det blir vanskelig å få tak i en fra Norge.
 
Det var fantastisk patina på den der. Litt synd med den "nye" bezelen. Å finne et "perfekt" eksemplar har begynt å bli en besettelse for meg. Fant noe jeg trodde var en innertier, men da var prisen litt i overkant, så det skal ikke være lett.

Men den var fristende. Skal innrømme det.

Hvis det er noen som har noen GMT-Master 1675 råd om eventuelle fallgruver som de har lyst til å dele, så send gjerne en PM. Tror kanskje jeg må innse at det blir vanskelig å få tak i en fra Norge.

Enig i dine betraktninger her. Men jeg må jo si at med vintage Rolex er det litt drøyt (og dyrt) å gå for en hel-original en. De er langt imellom, og uforholdsmessig høyt priset. I dette tilfellet hadde jeg nok klart meg med et nytt bezel-insert. Tror jeg. :)
 
Det eneste kjedelige med Jacek er at alt han legger ut på vrf er med skavanker. I eksempelet ovenfor er minuttviseren klart lysere enn de andre viserne. Det er alltid noe å sette fingeren på.
På tross av dette synes jeg ikke prisene er så veldig mye lavere enn Andrew Shear sine. Eksemplarene han tilbyr på hjemmesiden er nesten uten unntak lytefrie. "Rasket" legger han ut på ebay ;)
 
Omega Seamaster cal. 321 fra 1964

Her er en annonse til etterfølgelse. Bra beskrevet, bra bilder og en fornuftig pris. Klokken er også fin, forsåvidt, men syntes det var interessant å vise en vintage-annonse som gir all informasjon man trenge for å vurdere klokka.

FS - Omega 105.004 - 64 Seamaster Chronograph | Omega Watch Forums

Videre er det en selger som gir kjøper alle rettigheter mhp retur osv.

Veldig bra!
 
Her er en annonse til etterfølgelse. Bra beskrevet, bra bilder og en fornuftig pris. Klokken er også fin, forsåvidt, men syntes det var interessant å vise en vintage-annonse som gir all informasjon man trenge for å vurdere klokka.

FS - Omega 105.004 - 64 Seamaster Chronograph | Omega Watch Forums

Videre er det en selger som gir kjøper alle rettigheter mhp retur osv.

Veldig bra!

han var dog ganske uheldig mtp bruk av bilderedigeringsprogrammet : lugs-en i øvre/høyre hjørnet er sikkert verre etter redigering enn i virkeligheten.

45310-32013f84370c57c74f9dd41817ee766e.jpg


fantastisk ur forøvrig.
 
I en ideell verden hadde han nevnt noe om diameteren på kassa, men dette er kanskje slik info som alle forventes å ha i hodet når de ser den? :confused: