Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Kan noen gi meg en god grunn til ikke å kjøpe denne?

DSC02891_zps7d1dbc19.jpg~original


Eventuelt kjøpe den før meg, gå lei av den og selge den til meg om ikke så lenge.

Sjekket annonsen, men er svar skyldig på grunner til å ikke kjøpe den @Santos-Dumont :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
han var dog ganske uheldig mtp bruk av bilderedigeringsprogrammet : lugs-en i øvre/høyre hjørnet er sikkert verre etter redigering enn i virkeligheten.

45310-32013f84370c57c74f9dd41817ee766e.jpg

Jeg er ikke så sikker på at dette er et redigert bilde. Dette "fenomenet" med gråe lugs skjer ofte med meg også uten at jeg har gjort noe ekstra i Lightroom:

13302367343_bcfafe648c_c.jpg


Her har jeg f.eks. IKKE redigert alle lugs bortsett fra den nederst til høyre...
 
I overkant sært, men hvis man vil ha en av de opprinnelige Månefase-El Primero-klokkene i gull, med en av de barskeste gullenkene som noensinne er laget, så finnes det altså en til salgs nå.

32395.gif


Produsert i nøyaktig 61 eksemplarer i 1971. :)
 
I overkant sært, men hvis man vil ha en av de opprinnelige Månefase-El Primero-klokkene i gull, med en av de barskeste gullenkene som noensinne er laget, så finnes det altså en til salgs nå.

32395.gif


Produsert i nøyaktig 61 eksemplarer i 1971. :)

Tøft! Har du noen anelse om hva en sånn bør gå for @Santos-Dumont?


Edit: Litt research kan jeg selvfølgelig gjøre selv..

http://catalog.antiquorum.com/catalog.html?action=load&lotid=121&auctionid=268

http://forums.watchuseek.com/f27/record-price-vintage-el-primero-609136.html

Mellom $17,500 og $30,000 altså
 
Redigert av en moderator:

Ja. Kunne vært interessant å høre hva de har priset den for. I og med at det ikke er auksjon, så har de sikkert lagt den ut i den dyre enden av skalaen. For den prisen er det jo mye annet Vintage-snacks å få, og mye nytt også for den saks skyld, så jeg tror ikke det er første sted jeg ville lagt pengene mine, men det er ikke minst en fanstastisk lenke. Har maken i stål, og den må være helt vanvittig tung og heftig i gull.
 
Redigert av en moderator:
Spesiell og flott klokke, men jeg skjønner ikke helt de nettbutikkene som ikke vil sette pris. Tror de da selger færre klokker. '
 
Hamilton supercompressor ligger på ebay til en (inntill videre) rimelig penge:
Hamilton Automatic Mens Watch 600 Mens Watch | eBay

Tilsvarende har gått for 5-600 USD den siste tiden på ebay,
eller i henhold til Hodinkee Thursday Night Special: A Vintage Hamilton Super Compressor For a Crazy Price opp mot 1000 USD.

Jeg har ikke vurdert tilstand eller kjøper.

Den har nok blitt re-luma. Det er i alle fall gjort noe med luminovaen. Skiva var noe slitt og skadet også, noe som kan tyde på andre problemer lenger under. Fillipinene er jeg skeptisk til vedr. vintage. Har sett mye rart derfra. Hadde nok holdt meg unna.
 
Redigert:
Jeg har ringt og pratet litt med selger. Visstnok arv. Ingen papirer eller annet utover selve klokken. Hevdet å ha hatt den på service nylig, men ingen kvittering på dette - og husket ikke hos hvilken urmaker i Bergen:confused:
 
Jeg har ringt og pratet litt med selger. Visstnok arv. Ingen papirer eller annet utover selve klokken. Hevdet å ha hatt den på service nylig, men ingen kvittering på dette - og husket ikke hos hvilken urmaker i Bergen:confused:


Om du kjenner etter på magefølelsen, virker det OK å kjøpe denne?
 
Om du kjenner etter på magefølelsen, virker det OK å kjøpe denne?
Vel, for min del faller den egentlig litt utenfor. Det er jo i utgangspunktet en fin modell, men jeg ser egentlig etter en diver for daglig bruk, og vil derfor fortrinnsvis satse på noe nyere.

Men, jeg fikk ikke helt go´følelsen da selger ikke verken husket hvem urmaker han hadde vært hos, eller hadde kvittering på den omtalte service´n. Å kjøpe den usett, slik tilfellet ville være for meg anså jeg da for litt usikkert. Som man ser (selv av relativt dårlige bilder) så ser bezel, skive, visere og glass ut til å ha klart tidens tann bra, mens kassen, baklokk og lenke har godt med merker, hakk, riper osv.
Allikevel, han var villig til å gå litt ned på pris, så man skal jo ikke se bort fra at det er et ok kjøp, slik prisene på disse har utviklet seg.
Hadde jeg bodd nær selger, så hadde jeg nok tatt en nærmere titt på den.