Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Bestilte to remmer og noe ekstra utstyr fra Hirsch, Omega, Deep Blue Watches and Watch Straps sist uke, og deriblant loctite. Har forstått det er lureste, har jo tatt ut et ledd fra begge lenkene på explorerne, og ikke festet dem bedre enn med skruene.

Kjøpte den eneste som de hadde i butikken, som var Loctite 243 Lock 'N' Seal. Er den kanskje for sterk? Går ut ifra at 221 er noe svakere da det er et lavere tall. :p

222 er i alle fall bra til dette formålet. Bruk for all del ikke for sterk Loctite. Jeg har vært borti en Rolexlenke som faktisk var helt stiv i to ledd. Det var brukt feil Loctite og for mye Loctite. Umulig å få løsnet skruene uten bruk av sterk varme - type creme brule-brenner. Helt sant. Det var et helvete og tok meg minst en time bare å få løsnet skruene uten å ødelegge dem.

Takker for tips @Minuteman! En liten tube loctite 222 kom fra amazon.com i dag. Selv om den er tett så er det en ganske sterk lukt fra tuben, og det er noe voldsomt med advarsler om det ene og andre farlige kjemikaliet og helserisiko på pakken, så tydelig at dette er sterke saker ja. Tror nok jeg skal bruke hansker... :eek:

Tenker det er bedre med for lite enn for mye, så en liten dært inni skruehullet burde holde godt?

Redigert av en moderator:
Da vi først er inne på Bjerke...

forskjeller mellom 3135 og 3136 verket til Rolex en Parachrome hairspring sa han at han trodde det var kulelager på rotoren til 3136.
:)

"ja, kulelager hadde vært en forbedring, men for den kostnaden av å utstyre verkene med kulelager kan man gjøre andre mer betydelige ting i verket."

Litt merkelig, men kanskje det er hold i det?

jeg fikk av en kyndig kollega høre at Rolex hadde valgt bort kulelager som følge av vedlikeholdskostnader. Glidelager er mye enklere å vedlikeholde, og dermed greier i lengden. En demontering av kulelager er kronglete og kan lett gå galt...

Så kanskje det er svaret...

:cool:

Takker for tips @Minuteman! En liten tube loctite 222 kom fra amazon.com i dag. Selv om den er tett så er det en ganske sterk lukt fra tuben, og det er noe voldsomt med advarsler om det ene og andre farlige kjemikaliet og helserisiko på pakken, så tydelig at dette er sterke saker ja. Tror nok jeg skal bruke hansker... :eek:

Tenker det er bedre med for lite enn for mye, så en liten dært inni skruehullet burde holde godt?

@Kohe321
Du trenger nok ikke hansker. Det er snakk om utrolig små mengder som skal brukes.

Du kan gjerne bruke noe så tynt som en nål for å legge en ørliten dæsj i hullet. NB: Det skal i det hullet gjengene sitter og må ikke komme i kontakt med noen flater ellers på lenken.

Blir nok en tube Loctite 222 på meg også nå. En ting denne tråden har lært meg (eller, har fått meg til å google) er at alle skruene på en Rolex-lenke er loctite't fra fabrikk, og sånn sett bør enhver skrue få en dråpe loctite etter at jeg har skrudd den ut en gang. Når det er sagt sjekket jeg akkurat skruene på min lenke, og de sitter godt også et par måneder etter resizing.

DSC_0218_zps22e34ee4.jpg

Stjelt fra @Jon Ali sin unboxing.. Dette uret driver stadig å ødelegger nattesøvn og andre fremtidsplaner for meg.
Less is more...

jeg fikk av en kyndig kollega høre at Rolex hadde valgt bort kulelager som følge av vedlikeholdskostnader. Glidelager er mye enklere å vedlikeholde, og dermed greier i lengden. En demontering av kulelager er kronglete og kan lett gå galt...

Så kanskje det er svaret...

:cool:

Dette svaret fikk jeg av Google:

https://www.rolexforums.com/showthread.php?p=4222788

""The 3136 features a Parachrom hairspring and high performance Paraflex shock absorbers developed by Rolex, offering greater resistance to shocks and to extreme conditions. Its architecture, in common with all Oyster watch movements, makes it singularly reliable."

Var innom Bjerke nederst (øverst?) i Carl Johan i stad. Var nesten så jeg kjøpte med meg en Black Bay hjem. Eneste grunnen til at jeg ikke gjorde det var et de kun hadde på lenke :p

Var innom Bjerke nederst (øverst?) i Carl Johan i stad. Var nesten så jeg kjøpte med meg en Black Bay hjem. Eneste grunnen til at jeg ikke gjorde det var et de kun hadde på lenke :p

Du MÅ ha den med lenke. Lenken er utrolig flott og oser av kvalitet lang vei. Skinnremmen koster ikke all verden i forhold - om det er akkurat den du er ute etter. Dessuten finnes det drøssevis av andre flotte skinnremmer å få kjøpt.

Hadde jeg hatt rede penger på fredag hadde den nå vært min. Løp og kjøp!

Har du en slik en @Minuteman? Er det like lekker i sola som bildene tilsier?
Har sendt mail til selger, men fått "laber" tilbakemelding. Får sende en mail til lervik istedet, så får vi se :)

Har du en slik en @Minuteman? Er det like lekker i sola som bildene tilsier?
Har sendt mail til selger, men fått "laber" tilbakemelding. Får sende en mail til lervik istedet, så får vi se :)

Jeg poster til den store gullmedalje her nå, men det får stå sin prøve ...

Om den er like lekker som på bildene? Tja, jeg vil vel si at den er mye lekrere i virkeligheten.