Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Det er en UAE (United Arab Emirates) dial såvidt jeg kan se. Var flere klokker med lignende trykk, blant annet en helgull GMT-Master med presidentlenke og det som ble beskrevet som en "millitærlogo". Helt sinnsykt mye pent.

Her er forresten linken til hele bildeserien (100+ bilder) :D

WatchAnish x Seddiqi & Sons VIP Collectors event, Dubai

Kall meg gjerne gal, men den Gadaffi Golden Elipsen var snadder:D
 
*sikle*
C9F3768F-B0F8-42E8-8717-CE9E67FD46AE-18794-00002097F9C230F3_zps2e27b2fb.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
Kina vare

Vel. Dette er i alle fall ekte kina-vare. Her er den ved siden av sin broder....
Så... derfor, avhengig av hva dere ser på, så valgte jeg denne tråden....

(Hentet den sorte på posten i dag!)

9019655036_ae8d6ff4f9.jpg


:cool:
 
Redigert:
Etter endt løpetur i går kveld fikk jeg ikke opp låsen på klokka (216570) da skruen til siste ledd (vist nedenfor) var ristet løs og nesten ute. Dvs jeg var nær ved å miste klokken:( Fikk skrudd den inn med min ett år gamle datters bittelille hårspenne. Og festet skikkelig med Bergeon 6767-F. Dette, at denne skruen er på vei til å løsne, skjedde meg på min andre Rolex (Hulken) også. Jeg har ikke løsnet disse skurene før, muligens AD har skrudd dem ut ifm forkorting av lenke ved nykjøp. Klokkene er begge under et år gamle.

Flere som har opplevd dette problemet?
Det er vel ikke vanlig å bruke noen form for lock-tight?

DSC_0552_zps37bcc014.jpg


Ps: uendelig mye morsommere å fundere på slikt enn å lese på eksamen...
 
Tror det er nokså vanlig å bruke locktite eller lignende på de skruene. De få rolex lenkene jeg har juster, har det vært en hvit substans på jengene som har fungert som mild locktite. Noen av skruene sitter noe veldig :) ikke vært borti at de rister løs. Men det er nok mer fordi jeg ikke jogger...
 
Bestilte to remmer og noe ekstra utstyr fra www.watchobsession.co.uk sist uke, og deriblant loctite. Har forstått det er lureste, har jo tatt ut et ledd fra begge lenkene på explorerne, og ikke festet dem bedre enn med skruene.

Kjøpte den eneste som de hadde i butikken, som var Loctite 243 Lock 'N' Seal. Er den kanskje for sterk? Går ut ifra at 221 er noe svakere da det er et lavere tall. :p
 
Bestilte to remmer og noe ekstra utstyr fra Hirsch, Omega, Deep Blue Watches and Watch Straps sist uke, og deriblant loctite. Har forstått det er lureste, har jo tatt ut et ledd fra begge lenkene på explorerne, og ikke festet dem bedre enn med skruene.

Kjøpte den eneste som de hadde i butikken, som var Loctite 243 Lock 'N' Seal. Er den kanskje for sterk? Går ut ifra at 221 er noe svakere da det er et lavere tall. :p

Jeg har hørt fra Steinhart at de bruker 243 til dette formålet. Ingen personlig erfaring (ennå, har ikke somlet meg til å kjøpe).
 
Rist løs

Etter endt løpetur i går kveld fikk jeg ikke opp låsen på klokka (216570) da skruen til siste ledd (vist nedenfor) var ristet løs og nesten ute. Dvs jeg var nær ved å miste klokken:( Fikk skrudd den inn med min ett år gamle datters bittelille hårspenne. Og festet skikkelig med Bergeon 6767-F. Dette, at denne skruen er på vei til å løsne, skjedde meg på min andre Rolex (Hulken) også. Jeg har ikke løsnet disse skurene før, muligens AD har skrudd dem ut ifm forkorting av lenke ved nykjøp. Klokkene er begge under et år gamle.

Flere som har opplevd dette problemet?
Det er vel ikke vanlig å bruke noen form for lock-tight?

DSC_0552_zps37bcc014.jpg

Het Ps: uendelig mye morsommere å fundere på slikt enn å lese på eksamen...

Samme skjedde meg ifjor høst med 14 dager gammel sub 114060, samme skrue ved spennelås på vei ut etter noen timers risting på enduro (cross ) mc kjøring i terreng på Elba, oppdaget ved tilfeldig ved stopp for å drikke vann. Festet senere med loctite 243 og sitter.
 
Da vi først er inne på Bjerke...

Var innom på mandag for å prøve Rolex, og fikk prøve en PP i tillegg. Da jeg spurte om det var noen andre forskjeller mellom 3135 og 3136 verket til Rolex en Parachrome hairspring sa han at han trodde det var kulelager på rotoren til 3136.
:)

Jeg sa at jeg ikke trodde det, men han ringte en som jobbet på verkstedet? tror jeg, og fikk bekreftet at det ikke var det.
Han spurte også om hvorfor ikke Rolex bruker kulelager i rotorene sine, og fikk følgende svar etter hva jeg tolket det:

"ja, kulelager hadde vært en forbedring, men for den kostnaden av å utstyre verkene med kulelager kan man gjøre andre mer betydelige ting i verket."

Litt merkelig, men kanskje det er hold i det?
 
Bestilte to remmer og noe ekstra utstyr fra Hirsch, Omega, Deep Blue Watches and Watch Straps sist uke, og deriblant loctite. Har forstått det er lureste, har jo tatt ut et ledd fra begge lenkene på explorerne, og ikke festet dem bedre enn med skruene.

Kjøpte den eneste som de hadde i butikken, som var Loctite 243 Lock 'N' Seal. Er den kanskje for sterk? Går ut ifra at 221 er noe svakere da det er et lavere tall. :p

222 er i alle fall bra til dette formålet. Bruk for all del ikke for sterk Loctite. Jeg har vært borti en Rolexlenke som faktisk var helt stiv i to ledd. Det var brukt feil Loctite og for mye Loctite. Umulig å få løsnet skruene uten bruk av sterk varme - type creme brule-brenner. Helt sant. Det var et helvete og tok meg minst en time bare å få løsnet skruene uten å ødelegge dem.
 
Takker for tips @Minuteman! En liten tube loctite 222 kom fra amazon.com i dag. Selv om den er tett så er det en ganske sterk lukt fra tuben, og det er noe voldsomt med advarsler om det ene og andre farlige kjemikaliet og helserisiko på pakken, så tydelig at dette er sterke saker ja. Tror nok jeg skal bruke hansker... :eek:

Tenker det er bedre med for lite enn for mye, så en liten dært inni skruehullet burde holde godt?
 
Redigert av en moderator:
Da vi først er inne på Bjerke...

forskjeller mellom 3135 og 3136 verket til Rolex en Parachrome hairspring sa han at han trodde det var kulelager på rotoren til 3136.
:)


"ja, kulelager hadde vært en forbedring, men for den kostnaden av å utstyre verkene med kulelager kan man gjøre andre mer betydelige ting i verket."

Litt merkelig, men kanskje det er hold i det?

jeg fikk av en kyndig kollega høre at Rolex hadde valgt bort kulelager som følge av vedlikeholdskostnader. Glidelager er mye enklere å vedlikeholde, og dermed greier i lengden. En demontering av kulelager er kronglete og kan lett gå galt...

Så kanskje det er svaret...

:cool:
 
Takker for tips @Minuteman! En liten tube loctite 222 kom fra amazon.com i dag. Selv om den er tett så er det en ganske sterk lukt fra tuben, og det er noe voldsomt med advarsler om det ene og andre farlige kjemikaliet og helserisiko på pakken, så tydelig at dette er sterke saker ja. Tror nok jeg skal bruke hansker... :eek:

Tenker det er bedre med for lite enn for mye, så en liten dært inni skruehullet burde holde godt?

@Kohe321
Du trenger nok ikke hansker. Det er snakk om utrolig små mengder som skal brukes.

Du kan gjerne bruke noe så tynt som en nål for å legge en ørliten dæsj i hullet. NB: Det skal i det hullet gjengene sitter og må ikke komme i kontakt med noen flater ellers på lenken.
 
Redigert av en moderator:
Blir nok en tube Loctite 222 på meg også nå. En ting denne tråden har lært meg (eller, har fått meg til å google) er at alle skruene på en Rolex-lenke er loctite't fra fabrikk, og sånn sett bør enhver skrue få en dråpe loctite etter at jeg har skrudd den ut en gang. Når det er sagt sjekket jeg akkurat skruene på min lenke, og de sitter godt også et par måneder etter resizing.