Mat og drikke (restauranter, matlaging og drikke)

Kan anbefale The French Laundry ;)
Eneste nedsiden var litt tricky parkeringsmuligheter i mørket.

Bollapinnsvin: Har tenkt en del på Oscarsgate selv, men syns prisene virker litt i overkant stive. Det virker ikke som om det mangler noe på ambisjonsnivået, men hva kan være årsaken til at de ikke har klart å tilegne seg flere stjerner i Guide Michelin?

Som sagt koster det noen kroner der. Det lander på 2500,- per person alt i alt. Men det er etter min mening valuta for pengene . Jeg spiser heller 1 gang på Oscarsgate enn 3 ganger på de fleste steder i byen som koster en tredjedel.
Maten er definitivt på høyde med hva jeg har fått på steder med to stjerner, men jeg tror at lokalene, som er litt små og trange, har stått i veien for den andre stjernen.

Dettehar potensialet til å bli en spennende og muligens omfattende tråd etterhvert.
Jeg har tidligere jobbet på en av de mer velkjente husene i hovedstaden, og hadde en kort men spennende tid bak grytene der. Min matinteresse må nok regnes som relativt høy. Mitt inntrykk av hovedstadens restaurantliv er veldig blandet. Det finnes enkelte unntak som leverer topp kvalitet til høy pris men med good value for money. Så finnes det en meget stor underskog av "ymse" som kan levere god kvalitet om de har dagen, men som generellt leverer dårlig value for money. Som en grov forenkling synes jeg de fleste restaurantgjester her hjemme kan for lite, og dermed ikke klager når de skal. I enkelte tilfeller gir ukunnskap og uerfarenhet seg også utslag i at folk klager når de ikke burde klage.
Generelt er man fremdeles alt for dårlige på service i bransjen. Den norske ukulturen med å gi tips uansett burde vi også slutte med.

Jeg venter ennå på den nye trenden med toppmat til lave priser i uformelle omgivelser skal slå til her hjemme.

Ellers så har jeg veldig sansen for hva mario batali sa om Gordon Ramsay "a chef who is yelling at other is expressing frustration over his own lack of ability to predict and plan the tasks he should have known needed solving." Fritt etter hukommelsen.

Ellers så har jeg veldig sansen for hva mario batali sa om Gordon Ramsay "a chef who is yelling at other is expressing frustration over his own lack of ability to predict and plan the tasks he should have known needed solving." Fritt etter hukommelsen.

Ser helt klart Batali sitt poeng, og bla. Eric Ripert har uttrykt misnøye over Ramsays lederstil o ghar kommet med en del argumenter ala de vi fikk fra Bent Stiansen ift. Hellstrøm her hjemme. Tidligere Ramsay protege Marcus Wareing har visstnok også forandret sin lederstil vesentlig - fra å være en Ramsay kopi til å være mer lyttende og rolig.

Du som har bransjeerfaring.. hvilke spisesteder foretrekker du i Oslo?

Spiser veldig mye på de små asiatiske bulene for tiden, billig og utrolig godt. Ellers så går det i palace og røkla. Avisanmelderene tar ikke ofte feil.
Kanskje vi skulle begynne med ts.no matklubb private dining?

Spiser veldig mye på de små asiatiske bulene for tiden, billig og utrolig godt. Ellers så går det i palace og røkla. Avisanmelderene tar ikke ofte feil.

Godt forslag! Jeg er med!:cool:

I likhet med Frodo synes jeg dette var et flott forslag, og stiller meg meget positiv til å delta!
Forresten, er det noen her med erfaringer fra Palace Grill? En liten mini-review hadde vært supert!

I likhet med Frodo synes jeg dette var et flott forslag, og stiller meg meget positiv til å delta!
Forresten, er det noen her med erfaringer fra Palace Grill? En liten mini-review hadde vært supert!

Palace er min absolutte favoritt. Mer er det ikke å si.
Du spiser og drikker deg gal ved hjalp av et meget hyggelig og sympatisk personale.:mrgreen:

Tranchèr på Grünerløkka.
En rendyrket entrècote restaurant
Noen vil kanskje si at de har en litt "smal" meny, men gud bedre.
De kan faget.
Også har de etter min mening et greit vinkart.

3 forretter
1 hovedrett ( 2 str. og valgfri stekegrad )
3 desserter

Palace er min absolutte favoritt. Mer er det ikke å si.
Du spiser og drikker deg gal ved hjalp av et meget hyggelig og sympatisk personale.:mrgreen:

Palace står høyt på listen min, men som student og bergenser er det ikke bare lett å få til.

Har vært mest fokus på steder i Oslo området til nå men tenkte jeg kunne anbefale et par steder i Bergen hvis noen skulle forville seg over
fjellet ;)

Jacobs er en veldig ok plass med god mat (fokus på sjømat), bra service og en deilig avslappet atmosfære.

Colonialen, enkelt og greit et fantastisk sted! De har en 7 retters meny som man jobber seg ut i fra. Menyen byttes derimot
1 gang i uken så faren er ikke den helt store for å få servert det samme :p

Har faktisk bare spist på restaurant i Oslo en gang (JEG kan kalle mcdonalds og burger king restaurant, men usikker på om så mange andre vil ;)), og det var Eik.

5-retter og masse drikke (guttetur til Oslo) havnet på ca. 1000kr. Vi var så mett etterpå at vi ikke orket å gå ut.. Maten var meget god!

Her i Bergen liker jeg sushien på nama, og til lunsj er en skalldyrsalat eller burger på Zupperia godt, evt dickens burger/dickens sandwich på Dickens.

CREDO i Trondheim.
De har i utgangspunktet en 5-retters meny, men ofte utvides den med noen småretter.

Spiste igår en nydelig 5(+1)-retter med vin-meny igår. Nydelig!

Uformell, men stilfull atmosfære.

Kom på 1300 per pers, mye for pengene!

En dag på El Bulli
Vi følger de ansatte ved den verdenskjente restauranten El Bulli. Med femti kokker i sving på kjøkkenet til enhver tid er det umulig å gjennomføre El Bulli-konseptet andre steder enn i Spania. På El Bulli er perfeksjonisme ledetråden. Alt er ekstremt velorganisert, alt har sitt faste ritual og sin faste plass i systemet, og alt er nedskrevet til minste detalj.

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/643792