Medlemspresentasjon – ny på Tidssonen.no?

Godtfolk!

Jeg er en fyr, halvveis til nitti, bosatt meget sentralt på Østlandet. Jobber som offiser i Forsvaret og er lidenskapelig opptatt av bil og jernbane. I tillegg har jeg alltid vært fascinert av klokker og har tydelige minner fra samtlige jeg har eid oppigjennom.

Som alle andre gutter som vokste opp på 70-tallet begynte det med Timex og DBS Apache. Timex'en er dessverre forlengst tapt. Det samme er en digital Quali (?) med solcellepanel og en Citizen med to rektangulære knapper på fronten under LCD-panelet. Disse knappene gjorde det mulig å sette "verdensrekord" i start/stopp av stoppeklokka.

Da Citizen-klokka takket for seg på midten av 80-tallet fikk jeg en gammel Recta av bestefattern. Denne har jeg enda, og den holder fortsatt tiden.

image_zps4c4a4d6b.jpg

Deretter ble det en Puma med kronograf som jeg la fra meg under håndvask i et jernbaneverksted etter å ha jobbet på et lokomotiv. Siden har ingen sett den.

Kjøpte for noen år siden en Festina 16177/6 fordi jeg liker oransje og fordi jeg syntes den så tøff ut. I tillegg har den en artig "alarmkomplikasjon" som aktiveres ved å dra i en knott på venstre side.

image_zps18616a5d.jpg

Etter å ha ryddet i etterlatenskapene til bestefattern tok jeg til meg en Pulsar Quartz som den dag i dag tiltaler meg med sin rene urskive med tydelige tall. Selv om den ikke er av høyverdig sort har nettopp denne klokka bidratt til å stake ut kursen for min interesse for enkle og ikke for store klokker med arabiske tall.

image_zps7732cdf9.jpg

Som man ser glimrer automatiske ur med sitt fravær, og slik kan det jo ikke være. Som en slags ventepølse til økonomien tillater en passende Rolex og/eller Omega, har jeg latt meg begeistre av Seiko 5. Til en svært ubetydelig pris får man her en forsmak på hvordan det søte livet med en automat på armen kan bli. Som offiser i de væpnede styrker måtte det jo bli en SNK805K2 i vakkert olivengrønn! Og det er neppe den siste Seikoen jeg anskaffer.

image_zps24dd79aa.jpg

For ikke mange ukene siden ga min far meg en gammel Omega Seamaster Cosmic han kjøpte for ei krone på et loppemarked for mer enn ti år siden. Denne er for tiden til service og bytte av glass hos en formodentlig kompetent urmaker. Jeg er så imponert over den lille rakkeren at jeg spontanbestemte meg for at min vintage-samling skal dreie seg om disse monobloc-urene i alle slags utgaver, urverk og valører.

image_zps3ec5adb5.jpg

Og nå gjenstår det bare å se om iPad kan erstatte PC til litt mer komplisert arbeid enn ukritisk surfing...

Min presentasjon kommer kanskje litt på etterskudd, men bedre sent enn aldri?

Mann, 24, Trondheim. Jobber fulltid i offentlig etat som en slags konsulent (hvem er ikke en konsulent nå for tiden?), med studier på sidelinja. Bortsett fra en desperat klokkeinteresse er jeg også sykelig opptatt av trening, så når jeg ikke sitter og glaner her inne på TS.no, finner du meg sannsynligvis opptatt ved knebøy-stativet.

Det hele begynte vel tidlig i en alder av 10 år, da jeg stjal min fars enorme dykkerklokke (ihjelslitt Seiko) som jeg brukte på barneskolen. Skuet var nok av den latterlige typen da jeg kom bærende på en såpass rugg av et ur helt ute av proporsjon med mine tynne armer. Men det stoppet ikke meg, for jeg var helt betatt av den sveipende sekundviseren, uvitende om den latente interessen som skulle blomstre i en mer ungdommelig alder. Siden den gang har jeg vært innom en hel rekke ur. Det første seriøse kjøpet etter min mening var vel en batteri-kronograf fra Inex i titan, som jeg syntes var helt forferdelig lekker. Husker jeg siklet i vinduet hos den lokale urmakeren på månedsvis før jeg fikk nok penger til å investere i denne. Dessverre, med bakgrunn i en veldig aktiv hverdag, så gikk lenken helt i oppløsning, og uret ble fort liggende i skuff. Etter dette uret har jeg vært innom flere ymse merker, før jeg i en alder av 17 år kjøpte en Seiko Kinetic. Denne Seikoen ble brukt til jeg oppdaget dette forumet, og det var da interessen virkelig gjorde et stort innhugg i både tid, energi og kapital.

Siden oppdagelsen av TS har jeg vært innom følgende ur:

- Omega PO XL
- Breitling Super Avenger
- Rolex GMT Master II 16760
- Kemmner Tonneau
- Seiko SKX009
- Omega Seamaster Professional 2232
- Omega Speedmaster Professional 3572
- Blancpain Air Command Chronograph Flyback

- Rolex Submariner 5513
- Jaeger LeCoultre Master Control 1000 hours

Urene skal altså være litt kraftige sports-modeller. Spørs hvor lenge min nyanskaffede JLC blir i mitt eie.

Tror dette oppsummerer begynnelsen på denne ferden inn i horologiens verden. Har fortsatt en sterk tiltrekning til Rolex GMT Master. Spesielt med pepsi-bezel. Denne skal inn igjen en gang.

Kan også tilføye at jeg en gang benyttet en Casio kalkulator-klokke for å jukse på en prøve i matematikk rundt 10-års-alderen. Det var genialt, syntes jeg den gang.

Sånn, det tror jeg var alt.

Redigert:
Hyggelig med nye tilskudd her inne! Ønsker alle hjertelig velkommen. Bare å laste opp bilder og begynne å chatte nå.

Ny på sonen!

Jente på straks 28 , samboer med en aktiv tidssoner.

Registrerte meg her mest av nysgjerrighet, da tidssone logen er brent fast i samboerns mac.
På denne armen er det masse forskjellige klokker av typen quartz.
Har begynt å skjønne at det er ikke det som er greia.

Trives godt med min Marc Jacobs, NIXON og mango klokke. Men hvem vet, kanskje jeg finner noe spennende. :)

En litt forsinket presentasjon!

Hei

Etter å ha vært medlem her inne et års tid er det vel på tiden med en liten presentasjon. Er utdannet siv. ing. fra Trondheim, og jobber i dag som prosjektleder innenfor byggebransjen på Østlandet. Klokker har alltid vært en interesse, og etter at vitale behov som hus, båt og bil begynner å komme på plass, så er det større rom for å overføre midler til klokkekontoen.

For øyeblikket består samlingen av en Polar puls klokke, dog ikke brukt ihjel for øyeblikket(litt dårlig samvittighet), en Citizen som trekkes fram når dressen skal på.

For noen år siden slang jeg meg med på Nixon 51-30 bølgen som slo inn over det ganske land. Endte opp med denne beater'n som jeg foruten quartz verket er meget fornøyd med. Chrono, gjennomgående bronse look var ting som tiltalte meg.
bilde1_zpsef4a8e01.jpg

Rett etter jeg meldte meg inn på Sonen for et års tid siden, meldte behovet for glidende sekundviser seg, og en Archimede Pilot 42 ble valgt som en innstegsmodell for de mekaniske urverk, med sitt ETA verk. En klokke jeg har vært veldig fornøyd med, selv om den er midlertidig ute av drift, etter et ublidt møte med flisene.
bilde2_zpsecce23bd.jpg

Nå kjenner jeg at klokkekontoen igjen har begynt å røre på seg, og innenfor den nærmeste tiden har jeg planer om å gå til anskaffelse av en Seiko skx007, som en hverdagsbeater, gjerne på en frekk nato!

Iløpet av året er hovedmålet en Pam, har vært hos Bjerke og testet litt på armen, men enda ikke klart å lande på modell. Pris, sandwich dial, dato, manuell, automatic, mye og ta stilling til, men heller kanskje mot Pam 111. Hvis ikke sonens vel overbevisende medlemmer og orakler innenfor urverk for meg på andre tanker :cool:

God fredag

Fritz fra Lillestrøm her.

Har alltid ligget en klokkeinteresse latent hos meg, mye på grunn av min far, som har en anstendig samling.

Bestemte meg i år for å kjøpe en klokke til min snart fire år gamle sønn, som han kan få overta den dagen han selv blir far. Bestemte meg tidlig for at det måtte bli en Rolex, og for en tid tilbake handlet jeg en Submariner via Lervik ur.

Kunne ikke vært mer fornøyd med kjøpet, og Lillebråk virker også happy. Ofte ser han på armen min og sier: "pappa? Den klokken er min. Men ikke før jeg blir voksen!".

Kudos til alle kunnskapsrike mennesker som holder liv i TS. Det er artig å lese og lære her inne, og ikke minst glede seg sammen med alle som unboxer!

God fredag!

Fritz

Relativt ny her på TS. Har riktignok fulgt en del med på hva som har blitt skrevet, men ikke registrert meg eller gitt så mye før i Februar.

Er interessert i det meste av mekaniske klokker og forsøker å ha et åpent syn på urverk i alle prisklasser.

Har et par klokker fra før, men det kommer det mer om etterhvert.

Bor i Bergen og er student. På fritiden er jeg glad i å være ute i natur og drive med forskjellige aktiviteter. Gjerne klatring eller svømming.