Heia
Jeg har lusket rundt her på forumet siden i fjor sommer uten å skrive noe.
Kommer fra Harstad, men har bodd sørpå de siste 15 årene, og er 43 år gammel.
Grunnen til at jeg ramlet inn her var at jeg da ville finne noe ut om mitt Rado-ur. Jeg gjorde et google-søk, og havnet inn på en tråd om de styggeste urene

Javel, tenkte jeg, men begynte nå å lese litt om andre ur her. Siden har jeg "vært" her.
Jeg hadde vel som mange andre noen enkle japanske ut da jeg var yngre. I 1993 fikk jeg sansen for Camel Trophy sine ur, og kjøpte et slikt, multifunction het det. (Jeg håper det er greit er noen bilder her i presentasjonen)
I år 2004 fant jeg ut at det var på tide med en oppgradering, valget falt da på en Rado Sintra Jubilé. Jeg synes det uret er fantastisk stilig. Men har fått med meg at disse urene ikke er særlig satt pris på her på tidssonen

Uret er totalt ripefritt, går veldig nøyaktig og er elegant, siste påstand er hvertfall min oppfatning.
Jeg arvet et gammelt Fortis Trueline av min farfar, det har ligget i noen år, men virker. Det er automatisk. Jeg vurderer å enten få pusset opp glasset eller byttet glass, samt byttet lenke. Det er strekklenke nå, men den er ødelagt. Er det noen som har noen tips eller råd til hva jeg kan gjøre med det, ev. om noen urmakere som kan hjelpe meg?
På en tur til Moskva i 2006 kom jeg over en butikk som solgte Poljot-ur. Jeg kjøpte da et Poljot Aviator 45mm opptrekksur, synes det er litt artig med et ur der all skrift er russisk (foruten all stainless steel og water resistant 10 atm) på baksiden.
Rado-uret har vært det som jeg har brukt nesten hele tiden. Av og til så har det røket et og annet ledd da det ikke tåler mye slag eller fall ned på gulv, da knuses leddene. Så jeg har byttet ett ca. annethvert år eller deromkring. Men så for et par år siden så ble 5-6 av disse leddene ødelagt. Jeg tok det med til en urmaker i Oslo, men de skulle ha 9500,- for å reparere det. De ville bytte hele lenken siden uret var gått ut av produksjon. Dette synes jeg var for dyrt, fant et på finn.no som hadde en annen farge på skiva og kjøpte det. Det ble billigere enn å bytte lenke, og nå hadde jeg jo to forskjellige farger på skiva. Kult tenkte jeg, da kunne jeg jo variere litt. Da jeg kom hjem med det uret oppdaget jeg at det var nummeret større, så den planen gikk i vasken. Jeg tok da det ødelagte uret med til Bangkok da jeg dro på ferie dit like etterpå. Leverte det inn til The Swatch Group Trading, som byttet de leddene for en grei penge. Så da satt jeg med to Rado ur, litt forskjellig størrelse og farge. Nice!
Så havnet jeg her via det søket mitt ang. stygge Rado-ur

Jeg må jo få lov til å skryte av den gjengen som er på dette forumet. Det er enorm kunnskap som florerer her, det har hendt at jeg har lett etter info om diverse ur på interwebben og svarene har dukket opp på tidssonen. Kjempemessig. Folk er veldig hjelpsomme og vennlige her.
Deretter begynte jeg å lese meg opp på ur og gjorde meg opp mine meninger på hva jeg likte og mente kunne passe til meg. Valget falt på en Omega Speedmaster Professional. Jeg har alltid vært fascinert av Apollo-ferdene, sett mange filmer, lest mye bøker opp gjennom tidene, så da var ikke valget vanskelig. Den går jo på langt nær så riktig som Radoen, den får jo mye lettere riper enn Radoen, men alikevel er det noe magisk med den. At den lever kun fordi jeg trekker den opp synes jeg er enestående. At den ikke går på sekundet riktig, hva gjør vel det? En annen ting som jeg faktisk bruker ganske ofte er stoppeklokken. Jeg har jo stoppeklokke på telefonen, men da må jeg trykke på 5 knapper for å starte den (iPhone), med Speedmasteren trenger jeg ikke se på klokka en gang, jeg bare trykker på den øverste knappen, glimrende. Jeg tar tiden på nesten alt nå

Det er gøy! Omegaen ble forøvrig kjøpt av et medlem herifra.
Men jeg antar jo at jeg ikke kommer til å stoppe med den, det er jo så mye der ute som frister. Jeg er veldig glad i Art Deco, skjønner jo at en Jaeger-LeCoultre Reverso er riktig for meg. Jeg har jo trodd at Rolex ikke er noe, men det er jo selveste janteloven som har ødelagt for det merket her i landet. Det merket har vokst på meg etter å ha vært på dette forumet. Men jeg er jo ikke ferdiglest, har jo skjønt at det er lov å forandre mening underveis her, så det dukker sikkert opp noe mer spennende her underveis.
Jeg har jo sett at det ikke bare er ur som folk her interesserer seg for, men biler, HiFi, mote og andre duppedingser/gadgets. Selv kjører jeg Alfa Romeo GT, har en del kilo med Canon SLR/DSLR og har Hegel/Electrocompaniet i stua.
Hilsen Øyvind