Omega setter opp prisene 1. juni

Speedy den originale tul 38,5k er latterlig. Der er den ikkje.

Flott ur, men ikkje til nær 40k
Speedyen har alltid vært under priset. En Speedy til 40 er mer verdt pengene enn en Submariner til snart 70.
Snart går det opp for folk at Speedy har faktisk mye historie å fare med. Submariner er nesten bare bygget på reklame gjennom glansede blader i 50 år.
Just my 2 cents ;)
 
speedmaster til 40k er hakket for drøyt spør du meg!

jeg vurderte både sinn 103 og speedmaster mot hverandre før jeg faktisk gikk for 103'en, og kom til slutt frem til at speedmasteren ikke var verdt de ekstra 15k i forhold; spesielt med tanke på at lemania urverket ikke akkurat er haute horlogerie, og at 50m vanntetthet ikke egentlig er bra nok for en hverdagsklokke.

at den har steget med over 10k på et halvt år etter det igjen forteller oss egentlig bare at prisen ikke har noe med virkeligheten å gjøre, og kun handler om hva omega tror folk er villig til å betale.

at en sub er enda dyrere igjen, betyr ikke at speedmasteren er en god deal...
 
Må si meg strålende fornøyd med at po`n min har økt med 10k på tre, fire mnd.
Når det er sagt så må jeg si at kvalitets følelsen er høyere på omega po i forhold til Rolex sub/seadweller.
Dette er da en høyst personlig mening. Reima på rolex den føles billig den :)
 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket
Må si meg strålende fornøyd med at po`n min har økt med 10k på tre, fire mnd.
Når det er sagt så må jeg si at kvalitets følelsen er høyere på omega po i forhold til Rolex sub/seadweller.
Dette er da en høyst personlig mening. Reima på rolex den føles billig den :)
Jeg er selv på omegabølgen om dagen og vurderer et par alternativer, men hvilken modell sammenligner du med? SD/Sub leveres ikke med originalt med reim.
 
Jeg er selv på omegabølgen om dagen og vurderer et par alternativer, men hvilken modell sammenligner du med? SD/Sub leveres ikke med originalt med reim.


Han mener sikkert lenke ;)
Jeg solgte min PO 42mm 8500 før pris opp stigningen. Jeg var fornøyd med salget og kjøper ble fornøyd. Han er nok mere glad nå som det har blitt pris oppstigning, men det er jo bare kjekt for han :) Jeg angrer ikke iallefall.

PO er en solid klokke, lenka er behagelig. Tung og solid klokke.
 
speedmaster til 40k er hakket for drøyt spør du meg!

jeg vurderte både sinn 103 og speedmaster mot hverandre før jeg faktisk gikk for 103'en, og kom til slutt frem til at speedmasteren ikke var verdt de ekstra 15k i forhold; spesielt med tanke på at lemania urverket ikke akkurat er haute horlogerie, og at 50m vanntetthet ikke egentlig er bra nok for en hverdagsklokke.

at den har steget med over 10k på et halvt år etter det igjen forteller oss egentlig bare at prisen ikke har noe med virkeligheten å gjøre, og kun handler om hva omega tror folk er villig til å betale.

at en sub er enda dyrere igjen, betyr ikke at speedmasteren er en god deal...

Det gode gamle uttrykket "smaken er som baken, den er delt" gjelder for det meste. Når man ser på de omfattende testene Speedy har blitt utsatt for, og spesielt historikken til klokken, så mener jeg at den er helt klart verdt nærmere 40´. En Sub koster 60´, med dato 67´. Hvis man ser på det nye Seamaster 300 så er urverket bedre enn det som sitter i Suben, men den er fortsatt vesentlig billigere. Noen mener at det er galskap, andre løper og kjøper. Og igjen så er det markedet som vil regulere dette. Hvis Omega får et drastisk salgsfall så vil de nok redusere prisene igjen, det samme gjelder forøvrig Rolex, Sinn, Breitling etc også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
at de nyere co-ax urverkene ligger høyere i pris kan jeg forstå, med tanke på all utviklings og markedsføringskostnadene som er kastet på dem, men de tjente da penger på speedmasteren når de solgte de for 25k?
en såpass kraftig prisøkning hadde vært forståelig hvis de hadde gjort noe spesielt med klokken, men skruer i lenken og en gigantisk boks som tar opp bodplass er ikke godt nok for min del.

er ikke også litt av poenget at med speedmasteren at man skal tørre å ha den på seg når man er ute på eventyr?
jeg gikk i bakken på sykkel med 103'en på armen her om dagen, og pusset gladlig vekk riper i plexien og godtar hakk i kassen som en del av klokkens historie.

til den gamle prisen hadde jeg nok fint kunne levd med en speedmaster som hverdagsbeater, men vet ikke om jeg hadde turt det samme når den bikker 40k...

da går iallefall klokken over fra tool-watch til "luksus"-kategorien for min del.
 
Jeg skjønner godt poenget ditt @Bjarnetv at når prisene kommer opp i dette prisleiet så blir det mer luksus enn tool watch. Men når Rolex har kjørt så aggressive oppjusteringer av pris de siste årene så ville nok Omega henge seg på bølgen da "storebror" har sluppet unna med det.
 
En kar hos Lervik Ur fortalte ihvertfall at siden de begynte å selge Rolex i 1986, hadde det bare skjedd en gang at prisen var blitt satt ned på Rolex.

Har noen år gamle kataloger fra Omega, en fra 2007 og en fra 2003. Måneklokken uten safirglass (ref 3570.50.00) kostet i 2003 20300 kroner og i 2007 22100. Altså opp 1800 kroner på fire år, ikke verst!
Med krystallglass (ref 3573.50.00) kostet den i 2007 27300 kroner.

Kjøpte Omega Deville Tresor i begynnelsen av mars i år, nå er veiledende 11000 kroner mer. Glad jeg ikke utsatte det kjøpet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Jeg er selv på omegabølgen om dagen og vurderer et par alternativer, men hvilken modell sammenligner du med? SD/Sub leveres ikke med originalt med reim.

Mente lenke ja :(

Selv har jeg kun sammenlignet med po cronograph og div. Rolex ds og sub. de fleste litt eldre med den gamle lenka ;) Skal sies at den nye lenka er en gooo del bedre enn tidligere. Er ikke så god på modell nummer men det kan jeg komme tilbake til.
Til syvende og sist koker det jo ned til hva man selv ønsker og jeg liker store klokker og da er uansett Rolex for små bortsett fra dssd . men den mangler da cronograph ;)
Men rolex gjør seg bra på bilder da :) og ser flott ut på armen når man ser folk går med det.
 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket
Ser mange skriver at den originale Speedyen nærmer seg 40k, når realiteten er at prisen gikk opp til 45.500 hos AD 1. juni.
Dermed har AD-pris økt med 50% på 7 år, noe som er ganske vilt.


Edit: Ser at det er Sapphire Sandwich som ligger på 45500. Men prosentmessig prisøkning er fremdeles 50%..
 
Redigert:
Hmmm...... Krevende nok å ha oversikt på nypriser, for ikke å snakke om hvordan dette påvirker bruktmarkedet?!? Hva så med vintage Speedy fra rundt 70-tallet? Påvirkes disse, eller lever de sitt eget liv uavhengig av pris og etterspørsel av de moderne utgaver og urverk? Hvor lang tid tar det å kvele en sjiraff? Mange spørsmål i dag ;)