Omega setter opp prisene 1. juni

Har du Omega så vil det være en god investering. Eventuelle tap ved salg blir mindre og Omega selger seg inn i høyere klasser. På den måten han profileringen med feks James Bond vært vellykket. Omega har utnyttet dette godt, og deres produkter har vært innenfor rekkevidde for de som ønsket. (Kanskje ikke akkurat samme med Aston Martin).

:cool:
 
Til syvende og sist er det vel om en virkelig har lyst på klokka som avgjør om en kjøper... Min erfaring så langt er i alle fall at jeg svelger unna irritasjonen og legger de ekstra lappene på bordet.
 
Med Master Co-Axial verkene føler jeg til en viss grad at prisøkningen kan forsvares, selv om de satte opp prisene i fjor også. De ønsker å oppleves som mer eksklusive, og da må også prisene opp. Blir spennende å se om det påvirker salget.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jensen92
Med denne farten er jeg stadig lenger unna målet for sparingen....

Høyere pris gir vel ikke automatsik høyere status. For folk flest (og jeg kan gjerne være en av dem) kan reaksjonen på prisstigningen også bli at man velger andre merker (Rolex?) fordi det oppleves å gi høyere status, når prisforskjellen ikke lenger er så stor.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Med denne farten er jeg stadig lenger unna målet for sparingen....

Høyere pris gir vel ikke automatsik høyere status. For folk flest (og jeg kan gjerne være en av dem) kan reaksjonen på prisstigningen også bli at man velger andre merker (Rolex?) fordi det oppleves å gi høyere status, når prisforskjellen ikke lenger er så stor.

Enig. Nå er brått merker som Zenith og GO "utfordrere" i aktuell prisklasse for min del.
 
Dette var merkelig å lese.
Virker som mange synes det er bra at Omega blir dyrere?
Kan skjønne det om man eier et 20-talls Omega klokker, men for alle som ikke gjør det, så er vel en prisøkning bare dumt?
Er det prislappen på klokka som er det viktigste for mange, eller er det selve klokka?

(Ja, jeg er litt noob)


Edit: Prislappen på klokka, som i "jo dyrere klokke, jo morsommere er det å vise seg frem med den"
 
Redigert:
Personlig syns jeg ikke det er bra at prisene går opp, men det samsvarer vel med deres uttalte strategi om å satse i et høyere segment. Selvsagt kombinert med innovasjon og økt kvalitet på urverkene. Høyere priser alene tror jeg ikke gir økt status.
 
At prisene går opp er vel bare naturlig (les, ikke morsomt de som skal kjøpe nytt, men selvsagt bare fint for de som har kjøpt til lavere pris før) Sånn sett er det jo likt over hele fjøla, med Rolex, Panerai og nå Omega (samt andre som justerer prisene selvsagt)

Panerai bygger på sin historiske referanse, og vil trolig alltid ha et eget segment uavhengig av om moten skulle tilsi at vi var tilbake på 40-50`talls størrelse på klokker i fremtiden (34mm var nesten stort for herreur) Altså, tror ikke det vil skje, men kun et eksempel hvor trolig Panerai også da vil ha en svoren fan skare.

Rolex får tidvis kritikk for å være lite inovative, og sjelden komme med noe nytt. Dette er jo og en av grunnene til at de "holder seg" så bra, da feks en submariner strengt tatt kun har endret seg et fåtall ganger opp igjennom. Merkenavnet er et av verdens mest kjente, og forbundet med luksus i alle land. Rolex har og stålkontroll på tilbud og etterspørsel, noe som gjør at eksklusiviteten holder seg. Feks er SS Daytona typisk noe som man må stå en stund på venteliste for om man vil kjøpe nytt, og Rolex har selv sagt de har sluttet å markedsføre SS-versjonen, da den selger seg selv ... De kunne lett ha økt produskjonen sin til å mette markedet, men vet at det er kortisiktig markedsføring ...for et merke som er avhengig av eksklusivitet.

Omega lager utvilsomt meget bra klokker, er inovative og generelt sett kvalitet over hele linjen. Men det går ikke veldig lang tid før modeller blir redesignet, og det er vel ikke akkurat vært noe som tyder på at Omega prøver å holde antall produserte ur nede, for å slik øke eksklusiviteten sin.
Omega er mer opptatt av å tilfredsstille styremedlemmer ved å vise til høye salgstall, og tenke kvantitet. For et merke som ønsker å konkurere med Rolex, så holder det ikke å skru opp prisene. De må i såfall, over tid, etablere seg som et tilsvarene eksklusivt merke, som ikke nødvendigvis er å finne på alt av storsenter rundt om (ref Omegas nye policy, at for å være AD må man minst ha et dyrere merke i tillegg, som vel er et tegn på å ville øke eksklusiviteten)

Å endre profileringen sin fra å være et kvalitetsmerke i middelklasse (merk, tenker jo da Rolex til å være helt i toppen av samme segment, mens PP, AP, VC, ALS feks er topp segmentet) vil ta tid, og kreve mer enn kun økning i pris. Personlig tror jeg ikke Omega vil klare å la være å øse ut nye modeller hele tiden, for a quick profit, og derfor heller ikke klare å sementere seg oppe med Rolex. Høyere pris og litt færre utsalgssteder er nok ikke helt nok.
My 2 cents :)
 
At prisene går opp er vel bare naturlig (les, ikke morsomt de som skal kjøpe nytt, men selvsagt bare fint for de som har kjøpt til lavere pris før) Sånn sett er det jo likt over hele fjøla, med Rolex, Panerai og nå Omega (samt andre som justerer prisene selvsagt)

Panerai bygger på sin historiske referanse, og vil trolig alltid ha et eget segment uavhengig av om moten skulle tilsi at vi var tilbake på 40-50`talls størrelse på klokker i fremtiden (34mm var nesten stort for herreur) Altså, tror ikke det vil skje, men kun et eksempel hvor trolig Panerai også da vil ha en svoren fan skare.

Rolex får tidvis kritikk for å være lite inovative, og sjelden komme med noe nytt. Dette er jo og en av grunnene til at de "holder seg" så bra, da feks en submariner strengt tatt kun har endret seg et fåtall ganger opp igjennom. Merkenavnet er et av verdens mest kjente, og forbundet med luksus i alle land. Rolex har og stålkontroll på tilbud og etterspørsel, noe som gjør at eksklusiviteten holder seg. Feks er SS Daytona typisk noe som man må stå en stund på venteliste for om man vil kjøpe nytt, og Rolex har selv sagt de har sluttet å markedsføre SS-versjonen, da den selger seg selv ... De kunne lett ha økt produskjonen sin til å mette markedet, men vet at det er kortisiktig markedsføring ...for et merke som er avhengig av eksklusivitet.

Omega lager utvilsomt meget bra klokker, er inovative og generelt sett kvalitet over hele linjen. Men det går ikke veldig lang tid før modeller blir redesignet, og det er vel ikke akkurat vært noe som tyder på at Omega prøver å holde antall produserte ur nede, for å slik øke eksklusiviteten sin.
Omega er mer opptatt av å tilfredsstille styremedlemmer ved å vise til høye salgstall, og tenke kvantitet. For et merke som ønsker å konkurere med Rolex, så holder det ikke å skru opp prisene. De må i såfall, over tid, etablere seg som et tilsvarene eksklusivt merke, som ikke nødvendigvis er å finne på alt av storsenter rundt om (ref Omegas nye policy, at for å være AD må man minst ha et dyrere merke i tillegg, som vel er et tegn på å ville øke eksklusiviteten)

Å endre profileringen sin fra å være et kvalitetsmerke i middelklasse (merk, tenker jo da Rolex til å være helt i toppen av samme segment, mens PP, AP, VC, ALS feks er topp segmentet) vil ta tid, og kreve mer enn kun økning i pris. Personlig tror jeg ikke Omega vil klare å la være å øse ut nye modeller hele tiden, for a quick profit, og derfor heller ikke klare å sementere seg oppe med Rolex. Høyere pris og litt færre utsalgssteder er nok ikke helt nok.
My 2 cents :)

Dette er et veldig godt poeng og noe jeg har tenkt på en stund. Hvor mange itereasjoner har det vært av Seamaster 300 de siste årene? 3 (Sverdvisere, skeleton-visere og den nye)? De pumper jo ut utgave etter utgave av Speedmaster også.

Heldigvis for meg er det bare 2/3 Omega som tiltrekker meg. Aqua Terra og Speedmaster Moonwatch. Begge to i det lavere prissegmentet til Omega.
Så er det den nye Globemaster da, men for tidlig å si om det er noe jeg "må" ha eller ikke.
 
Mange av dere her må være rene drømmekunder for en produsent, usikker på om det er produktet eller muligheten for en liten fortjeneste...
 
  • Liker
Reaksjoner: ghaugen
Synes prisene til Omega begynner å bli uforholdsmessig høye.
Har siklet i 1 år på Omega, og sett prisen bare gå opp, opp og opp igjen.
Og med siste nevnte varsel om 8% økning om noen uker, så gikk det en f... i meg.

Så da tok jeg turen innom Urmaker Christensen på Storo i dag og bestilte. De hadde dessverre ingen igjen på lager, men de kunne levere ny fra Sveits på ca. 1 uke. Har aldri handlet der tidligere, men du verden for en hyggelig service! Det ble med 20 min klokkeprat og prøving før kortet ble satt inn i terminalen.

Så da er det bare å vente på unboxing om ca. 1 uke....

De fleste kan vel gjette hvilket ur dette er (den røde er kun en katalogbok fra Omega):
 
Jeg var tidligere en stor fan av Omega men sitter her nå uten Omega i samlingen. Litt trist egentlig. Det er et par ting i forhold til QC som har irritert meg sykt, og over halvparten av Omega-klokkene jeg har eid har hatt en eller annen form for QC-problem. De har nå lansert 7(!) "sider" av månen, snakk om å vanne ut det som i utgangspunktet var en frisk og moderne modell. De lanserte faktisk en "limited edition" World Premiere first ceramic bezel Seamaster i underkant av 2000 eksemplarer. Slike ting irriterte meg ikke så mye før men nå synes jeg det kommer fram som helt tåpelig. Se på den nye limiterte Bond-klokken f.eks, snakk om å ødelegge en Aqua Terra, noe som for så vidt er en av de peneste modellene de har i line upen. Jeg digger fortsatt POC9300, Speedy Pro og Aqua Terra men tror ikke jeg blir å kjøpe en med det første igjen. Omega framstår som ei skute styrt av en full sjømann i forhold til hvordan de klarer å "ødelegge" sine egne klokker. Rolex har jo også et hav av ultra-stygge modeller men har på et eller annet vis klart å holde dem mer adskilt fra kjerneutvalget på en imponerende måte.

Vil absolutt ikke legge opp til noe diskusjon her, dette var bare litt irritasjon som måtte ut :D
 
Synes prisene til Omega begynner å bli uforholdsmessig høye.
Har siklet i 1 år på Omega, og sett prisen bare gå opp, opp og opp igjen.
Og med siste nevnte varsel om 8% økning om noen uker, så gikk det en f... i meg.

Så da tok jeg turen innom Urmaker Christensen på Storo i dag og bestilte. De hadde dessverre ingen igjen på lager, men de kunne levere ny fra Sveits på ca. 1 uke. Har aldri handlet der tidligere, men du verden for en hyggelig service! Det ble med 20 min klokkeprat og prøving før kortet ble satt inn i terminalen.

Så da er det bare å vente på unboxing om ca. 1 uke....

De fleste kan vel gjette hvilket ur dette er (den røde er kun en katalogbok fra Omega):

De hadde ingen Speedy-Pro igjen på lager, fordi jeg kjøpte den siste som de hadde på fredag :)
Smart å "lekke" kommende prisoppganger, dette får tydeligvis fart på "menigheta"
 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket
De hadde ingen Speedy-Pro igjen på lager, fordi jeg kjøpte den siste som de hadde på fredag :)
Smart å "lekke" kommende prisoppganger, dette får tydeligvis fart på "menigheta"

Det var deg som henta ut den siste ja... Thomas der oppe nevnte deg, og det var derfor jeg ikke var heldig nok med å få med meg et eksemplar hjem i dag. :)
 
Det kan være greit å nevne at klokker som er bestilt før prisoppgang også må fysisk være i butikken før 1. juni. Det holder ikke å komme dagen før og bestille et ur, man må da uansett betale for prisoppgangen.
 
  • Liker
Reaksjoner: titan