Zenith-tråden


zenith-chronomaster-original-featured-1600x900.jpg
 
Jeg må muligens lete litt etter en slik:
Vis vedlegg 254876
Den er er farlig nær å være perfekt i mine øyne. Jeg er seriøst svak for romertall, og måten de har løst det på uten å kappe tallene noe særlig er veldig tilfredsstillende, ihvertfall når man ser hvor mye informasjon det er på skiva. At klokken likevel bevarer det sportslige uttrykket med dem er også utrolig kult.
Tachymeterskalaen er også veldig pent gjennomført, og jeg er mye større tilhenger av datovinduet klokka halv fem heller enn at det fjernes tall for å gjøre plass til det.
Månefase, dag og måned er ren bonus. Det eneste jeg kan sette fingeren på er at viserne er litt kjedelige, men de passer nå likevel godt til modellen.

Begynner å bli noen år siden Baumgartner-stuntet, men synes fortsatt Zenith-reklamen er kul:)
Jeg husker det stuntet, var det ikke en del krøll med utsettelser på grunn av værforholdene? Baumgartner burde ha blitt sertifisert galning etter det påfunnet der, det knøt seg i magen bare å se det.
 
  • Liker
Reaksjoner: dmain og westmouth
Den er er farlig nær å være perfekt i mine øyne. Jeg er seriøst svak for romertall, og måten de har løst det på uten å kappe tallene noe særlig er veldig tilfredsstillende, ihvertfall når man ser hvor mye informasjon det er på skiva. At klokken likevel bevarer det sportslige uttrykket med dem er også utrolig kult.
Tachymeterskalaen er også veldig pent gjennomført, og jeg er mye større tilhenger av datovinduet klokka halv fem heller enn at det fjernes tall for å gjøre plass til det.
Månefase, dag og måned er ren bonus. Det eneste jeg kan sette fingeren på er at viserne er litt kjedelige, men de passer nå likevel godt til modellen.


Jeg husker det stuntet, var det ikke en del krøll med utsettelser på grunn av værforholdene? Baumgartner burde ha blitt sertifisert galning etter det påfunnet der, det knøt seg i magen bare å se det.
Ja, stemmer at det var noen utsettelser. Er vel små marginer vil jeg tro. Dette var før klokkeinteressen min var i gang. Husker hoppet godt, men Zenith hadde jeg knapt hørt om:cool:
 
Den er er farlig nær å være perfekt i mine øyne. Jeg er seriøst svak for romertall, og måten de har løst det på uten å kappe tallene noe særlig er veldig tilfredsstillende, ihvertfall når man ser hvor mye informasjon det er på skiva. At klokken likevel bevarer det sportslige uttrykket med dem er også utrolig kult.
Tachymeterskalaen er også veldig pent gjennomført, og jeg er mye større tilhenger av datovinduet klokka halv fem heller enn at det fjernes tall for å gjøre plass til det.
Månefase, dag og måned er ren bonus. Det eneste jeg kan sette fingeren på er at viserne er litt kjedelige, men de passer nå likevel godt til modellen.


Jeg husker det stuntet, var det ikke en del krøll med utsettelser på grunn av værforholdene? Baumgartner burde ha blitt sertifisert galning etter det påfunnet der, det knøt seg i magen bare å se det.

Dato kl. halv fem er vel nærmest blitt et klassisk kjennetegn for Zenith (dog med noen avvik) slik som datovorten er for Rolex.
 
  • Liker
Reaksjoner: Johan På Snippen
Dato kl. halv fem er vel nærmest blitt et klassisk kjennetegn for Zenith (dog med noen avvik) slik som datovorten er for Rolex.
Det har jeg faktisk ikke lagt merke til. Inntil ganske nylig forbandt jeg kun Zenith med heftige klokker med skjelettskive som varierer mellom det uforskammet herlig bøllete og det Jäger-og-Redbullete, men i ettertid har jeg fått øynene opp for de andre modellene enn Defy-serien.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
 
Var innom WatchTime sin årlige klokkemesse her i New York. Litt færre utstillere enn tidligere, men Zenith var heldigvis på plass. Det var strengt tatt dem jeg kom for å se; de er blant de få merkene jeg får solid tenning av for tiden. Dessverre har jeg ingen Zenith selv, og selskapet har selvsagt satt seg i samme situasjon som Rolex med lange ventelister på de populære modellene, som noen av jubileumsutgavene, og ikke minst Chronomaster Sport og Original).
73292A6B-A5AE-4B18-B0DB-D9DCCA49B270.jpeg


De tilreisende sveitserne var, tross for manglende tilgjengelighet fra katalogen, absolutt på tilbudssiden når det gjaldt å vise frem modellene sine. Mye folk i kø, så jeg nøyde meg med noen få av dem:

Chronomaster Revival El Primero A3817
C7CC5F0C-F133-4B15-B8C7-B4803BC0A84A.jpeg

Remake av 1971-modellen. Jeg liker godt det retropreget på skiven. Lenken er den såkalte «stige-lenken» (ladder bracelet), samme som på en annen klassiker som relativt nylig kom i moderne versjon: A3818 «Cover girl». Jeg faller dessverre ikke for lenken, den blir litt for…hmm…luftig? Synd, for klokken er kul.

Chronomaster Revival Liberty
78C79A60-CB47-4B68-B114-DE742B29FF3C.jpeg

Det er tydeligvis historiske tilbakeblikk som er greia hos Zenith for tiden. Nok en ny utgave, denne gangen av A384 som kom ut i 1969. Tross sin beskjedne størrelse (37mm) gjorde kasseformen at den satt helt ypperlig på mine håndledd. Vet at mange er glade i «mindre» klokkestørrelser, f.eks. 36mm DJ, men for meg blir det ofte litt for lite. Denne funket som nevnt bra. Gummireimen var tipp topp. De sa at dette er en USA-edition, men jeg fikk ikke med meg hva som skilte den fra den vanlige utgaven. Som for øvrig også er håpløs å få kjøpt over disk.

Chronomaster Sport
E51FEE66-14C6-4266-979E-B63E4D37314B.jpeg

Så selve rosinen i pølsa. Fy f… jeg digger denne klokken! Daytona kan gå og legge seg. Ikke meningen å hisse opp Rolex-fansen, dette er min helt personlige mening. Fikk en solid innføring i Daytona-urverkhistorikken fra sveitseren bak disken, men den er jo kjent fra tidligere for de fleste her inne vil jeg tro. Jeg hadde en hvit Daytona på besøk en måneds tid i fjor, og må innrømme at jeg synes den ble litt kjedelig sammenlignet med Chronomaster Sport. Denne treffer meg midt i klokkehjertet og gir meg den gode følelsen jeg sliter med å finne hos de fleste andre for tiden. Bare så ergerlig at de legger opp til en Rolex-ekslusivitet i form av vrien tilgang. Forhandlerne her i NYC får inn 1-2 i måneden, og det er lange ventelister. Blir litt turn-off for meg, jeg gidder dessverre ikke denne ventelistegreia. Veldig synd, for dette er årets mest sexy klokke.

Tåler ett bilde til av denne:

54A93E95-2E3A-4A44-B36D-FB347AD0A934.jpeg

Må legge til at det er håpløst å ta gode bilder på disse Watchtime-messene på grunn av sterke lysspotter i taket på Gotham Hall.

Defy Fusee Tourbillion (?)
D282EA4A-72A5-4025-AB4A-0945B1C5057A.jpeg

Litt på tynn is, tror dette er en Defy Fusee Tourbillion. Tok bildet i påvente av å slippe til i Chronomaster-køen. Not my cup of tea, noe som i og for seg er like greit siden denne blir «litt» over budsjett.

Tok også bilder av flere kule Seiko-dykkere, men de kommer naturlig nok i Seikotråden etter hvert.

That’s all folks!
 
Takk for bra info @SantaMonica :)

Hvordan oppleves skiven på Chronomaster Sport? På bilder får jeg inntrykk av at det er litt mye "luft"/skiven er stor ift en relativt tynn bezel? På alle håndledd-bildene jeg har sett av den virker den større enn 41mm.
 
Takk for bra info @SantaMonica :)

Hvordan oppleves skiven på Chronomaster Sport? På bilder får jeg inntrykk av at det er litt mye "luft"/skiven er stor ift en relativt tynn bezel? På alle håndledd-bildene jeg har sett av den virker den større enn 41mm.
Takk for tilbakemelding :) Angående skiven så vet jeg ikke om jeg har noe mer fornuftig svar enn at jeg synes den er «akkurat passe». Dvs, for å sammenlikne så er den enklere å lese enn Daytona, men uten at det blir for mye luft på skiven. Opplevde den som mindre i virkeligheten enn på mine egne bilder.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf