Vintips

"En vet aldri hva morgendagen bringer...Det er like greit å ha det godt så lenge det varer"

Fantastisk. Som om jeg skulle sagt det selv:)
 
En del av dere reiser en del og samtidig er glad i vin, defor:
Er det noen spesielt gode kjøp på Gardemoen om dagen?
 
5430a92f-8fbc-6d07.jpg


Prøver meg på denne i dag J.Baumer ;)
 
Etter min mening en meget god hvitvin. Sikkert gått noen kasser av den her de siste årene.
 
Har nettopp delt en Dolccetto D´alba med frøkna til et bedre måltid. Jeg fikk den anbefalt på polet og den skal uten tvil kjøpes igjen. Anbefales! :p
 
I følge min sjef som er vinsamler og vintrader, er Ripasso, som jeg ser er nevnt her, FYFYFYFYFYFYFYFYY!!!!!

Av Champagne vil jeg gjerne anbefale Turgy Vieilles Vignes. En utrolig god Champagne for pengene.

Og Bollinger Special Cuvée; den beste industrichampagnen....

Champagne er forresten undervurdert som matvin.
 
Champagne til pinnekjøtt. Faktisk veldig godt.

Bare som et eksempel på at champagne kan brukes til mye forskjellig mat. ;)
 
I segmentet "hundrekronersvin" som jeg (desverre) ofte finner meg selv i, kan jeg anbefale denne. Litt kraftig (men ikke helt opp mot lær/røyk), god til de klassiske "kraftig rødvin-matrettene" (rødt kjøtt og hvitløksmarinerte ting), men synes egentlig den er veldig god til mer utrad. rødvinsmat som f.eks risotto, carbonara, har til og med drukket den til litt egg & bacon for å prøve litt usansynlige smaksammensetninger.

En annen klassisker i samme segment er denne. god til det meste, drikkes ofte til pizza her i gården. Lettere en chileneren, litt mindre syre og mer frukt.
 
I følge min sjef som er vinsamler og vintrader, er Ripasso, som jeg ser er nevnt her, FYFYFYFYFYFYFYFYY!!!!!

Av Champagne vil jeg gjerne anbefale Turgy Vieilles Vignes. En utrolig god Champagne for pengene.

Og Bollinger Special Cuvée; den beste industrichampagnen....

Champagne er forresten undervurdert som matvin.

Ble litt nysgjerrig på dette utsagnet til din sjef. Hvorfor er Ripasso fy? Er klar over at det er en slags mellomstasjon for druene før de et kan bli amarone og dermed kanskje litt "uferdig", men å kalle det fy er vel å ta litt hardt i? Og dessuten er det viktigste her hva man liker og jeg må innrømme at jeg liker ripasso'er svært godt :))
 
Apropo Akke, hva er det som gjelder? Selv går det kun i Linje hjemme i julen, men skal kjøpe en helflaske i gave til den gamle sjefen min og lurer på hva som er "it" om dagen.

Hørt mye fint om Gilde sin, men utover det har jeg ikke peiling.

PS: også fint om flasken finnes på taxfree Gardermoen.
 
Jeg lurer på det samme som Mathfjeld. Har lovet britene jeg bor med at jeg skal ha med meg en flaske tilbake etter juleferien!