Vintips

Feiret nyttår hos pappa i går så ble blant annet Bollinger Grand Annee 1995 og Krug. En veldig bra måte å gå inn i det nye året på :D
 
Riktig Ivar, jeg kastet meg på bølgen og skaffet noen eksemplarer til halv pris. Har derimot ikke fått testet enda, har du ??
For å ta det negative først så er både 2005 og 2007 nå tilbake på 500 kroner flaska. Surt siden jeg var klar til å bestille 12 flasker fra polet i Tønsberg og hadde til og med ordnet transport da jeg fikk vite at prisen var skrudd opp fra første januar :(
Åpnet en flaske i går og etter hummersuppe med litt hummerbiter i med en Clotilde Davenne Petit Chablis i glasset var det klart for reinsfilet med mandelpoteter (selvplukkede) og en kraftig fløtesaus ;) Magistern var litt intetsigende ved første slurken, men så kom ettersmaken for fullt.. Helt klart god vin med duft av solbær i første sniffen, mye frukt og litt sjokolade i smaken, moderat eikepreg og behagelig lite garvesyre er min oppfatning. For meg er den nok verdt 250 kroner men ikke 500.. Da fortsetter jeg heller med Amaroner fra diverse produsenter :grin:
 
Stille her..

Da dukket det jammen opp et par Duriuser fra -07 samt et par Hacienda Abascal -08 fra samme produsent (stor takk til foreldre som kjøpte inn både til påskeegget og fødselsdag) ;)
Blir spennende å teste litt i påsken..
12041.jpg
 
I det siste har det gått mye i Allesverloren, en Tinta Barocca fra 2007...


Takk for tipset! Smakte den i går, 2008 vel og merke. Deilig dyp rødvin!
Den ble akkompangert av en hjemmelaget italiensk pizza med mozzarella, parmesanost, seranoskinke og ruccola. Anbefales på det sterkeste!
 
Når det kommer til champagne går det i tre stykker.
Champagne montaudon. (må importeres privat. Ikke dyr, fryktelig god)
Egly ouriet grand cru.

Sist men ikke minst Grand millesime, baron fuente 1996.

Ingen av disse er avskrekkende i pris. Mener alle koster rundt 500 flasken. Montaudon er billigere.

Herlig champagne som hittill ikke har gitt hodebry dagen derpå, og som mangler den typiske litt beske og tørre "moet" smaken.
 
I år gikk jeg for en Veuve Clicquot. Rett og slett fordi jeg synes den er god :)

+1
Det enkle er ofte det beste.
Av alle kommerse champagner - hvor markedsføringen har vært bedre enn vinen - er enka noe av det bedre.

Cava kan være vel så godt, etter min mening, og selv om man dobler prisen fra de rimeligste er den fortsatt halvparten så dyr som "ekte" vare - og ofte dobbelt så god.
 
Da dukket det jammen opp et par Duriuser fra -07 samt et par Hacienda Abascal -08 fra samme produsent (stor takk til foreldre som kjøpte inn både til påskeegget og fødselsdag) ;)
Blir spennende å teste litt i påsken..
12041.jpg

Tar opp igjen denne tråden litt...testet endelig Magisteren min (-05) og er "nesten" himmelfallen..dne var MYE bedre enn forventet. Helt klart verdt de 250, men som du sier, ikke til fullprisen...hærlig, har 11 flasker igjen...tror den kommer til å bli enda bedre om 1 år eller 2...:D
 
Tenkte det var på tide med noe rosé-tips i disse fine varme sommerdagene (nooot...)

Uansett, Il Mimo er fantastisk og kan anbefales på det varmeste.

God helg
 
Er ikke så veldig begeistret for rosé, men denne var ikke så halvdum ifjor: http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/rosevin/spania/muga-rose-2010/sku-5873701

Et kjapt Google søk gir Merete Bø sin omtale i DN Vinklubb:
Sjarmerende rosévin laget av 70 prosent garnacha, 20 prosent viura og 10 prosent tempranillo. Utrolig aromatisk på duft med innsalg av mandler, nærmest som mandelessens kombinerte med melon og rips. Stram og nydelig frisk syre på smak, lett og delikat frisk frukt. Nydelig og tørr finish. Drikk nå til 2014. Passer til lyst kjøtt og rød fisk.
 
Har smakt mye dårlig Rosévin de siste årene, denne derimot er veldig god!

Den synes jeg også er veldog god Marius T. Bodde rett ved denne vingården en sommer og den kan helt klart anbefales. Morsomt st de har tatt den inn på polet, selv om det et litt dyrt da...:)
 
To nye Rosévin anbefalinger!

1: Chateau Maïme fra 2010. Smakte denne i Frankrike i sommer og tok med meg 2 flasker hjem. Burde egentlig ha tatt med meg mye mer, men smugling er ikke akkurat min greie. Denne får man desverre ikke på polet, men hvis du er i Frankrike bør du smake denne!

2. Chateau Rasque Rosé. Denne får man heller ikke her hjemme, men man kan bestille den fra hjemmesiden. Da kommer frakt og mva i tillegg. Har ikke sjekket hvor mye man må betale per flaske, men denne vinen er så god at jeg vurderer å gjøre det selv.

Jeg skulle gjerne fortalt om smaker osv, men jeg kan trygt si at det kan jeg absolutt ingen ting om. Det jeg kan si er at begge er fra Côtes de Provence, begge er lyse roséviner, forholdvis tørre og ikke minst: VELDIG gode!

Ha en fortsatt fin dag,
Marius
 
To nye Rosévin anbefalinger!

1: Chateau Maïme fra 2010. Smakte denne i Frankrike i sommer og tok med meg 2 flasker hjem. Burde egentlig ha tatt med meg mye mer, men smugling er ikke akkurat min greie. Denne får man desverre ikke på polet, men hvis du er i Frankrike bør du smake denne!

2. Chateau Rasque Rosé. Denne får man heller ikke her hjemme, men man kan bestille den fra hjemmesiden. Da kommer frakt og mva i tillegg. Har ikke sjekket hvor mye man må betale per flaske, men denne vinen er så god at jeg vurderer å gjøre det selv.

Jeg skulle gjerne fortalt om smaker osv, men jeg kan trygt si at det kan jeg absolutt ingen ting om. Det jeg kan si er at begge er fra Côtes de Provence, begge er lyse roséviner, forholdvis tørre og ikke minst: VELDIG gode!

Ha en fortsatt fin dag,
Marius


Hadde anledningen til å være innom Chateau Rasque for noen år siden. Kan absolutt si meg enig i at dette er en vingård med gode viner. Selv om jeg synes den gjorde seg best når man satt og så utover middelhavet.
 
4d13335b-5150-7560.jpg


Spontankjøp av vin etter squashøkt! Spurte betjeningen på vinmonopolet etter noe som ville passe til spagetti bolognese. Jeg er ny på området så dette er nybegynnnervin:)
 
Vinkveld!

Ser spennende t, du får fortelle hva du synes:D


Vinene ble kjøpt litt i all hast da polet var i gang med å stenge. Vi tok med tre flasker som skulle passe til Spagetti Bolognese. Vinene skulle også være greie å starte med, siden jeg og min kamerat er helt nye på vinfronten.

Jeg synes de var gode. Fruktige og lette. Vi startet med den helt til høyre på bilde, og arbeidet oss fra den "letteste" og mildeste, til den tyngste, sterkeste og med mest fylde (helt til venstre) :)

Alt i alt: Gode viner, passet godt til maten. Jeg personlig synes kansje at den helt til venstre var best. Blossom Hill var litt mer "syrlig" og hadde en lengre ettersmak. Caneletti hadde en mer jevn, fyldig og sterkere smak. (Jeg er ikke en vinekspert)

Smakte forresten en vin på Fridays i dag. Den hadde en utrolig god aroma farge og smak..men glemte å spørre hva den het..:(

Neste uke skal jeg kjøpe en flaske som jeg kan kose meg med etter en lang og slitsom studiedag. Noen tips? ;)