Vintage tråd!

Takk Frodo :) Hadde det vært mulig å putte ett mekanisk urverk inn i den om man skulle ha mulighet? Altså kun beholde skive og kasse? Eller er kassen og skiven designet for Quartz urverket only?

Det tør jeg simpelthen ikke svare på. Jeg ville uansett beholdt den som den er og suplementert med en mekanisk "bror".
 
Hva synes så vintagefolket om dette her...

Klokken ligger i et krysningspunkt for meg, mellom å elske eller være likegyldig (kan ikke hate en slik uansett)... Aller først syntes jeg den er altfor slitt, men jeg har litt dialog med selger av og til, og skjønner at alt er "riktig" på denne. Jeg må si at jeg tar meg selv i å smygtitte på denne GODT benyttede redsub...
http://www.vintage-watches-internat...ectPath=/Shops/61874895/Products/1680-3405483
PS! Hvis man tar største forstørrelse og stiller seg halvannen meter fra skjermen, så synes jeg det skjer noe magisk...
 
Bezelen, skiven og viserne elsker jeg. Men.. Jeg syntes kassen og lenken ser veldig flott i forhold til resten.. Litt for flott.. Ser ut til at den er polert ganske så kraftig.
 
Holder denne tråden igang med en vintage Omega Geneve x rød og beige nato strap combo. :D

CIMG1311.jpg
 
Er egentlig ikke så voldsom på vintageklokker, men ramlet over denne igår og fikk "må ha" følelsen.

Hei, den er vel neppe vintage men " vintage look" . Morsomt å se at urverket er en kopi av et 1930 talls Movado verk. Legg merke til layout og at verket ikke har støtsikring. Støtsikring (Incablock) kom på markedet i 1937 på sveitsiske klokker. Artig sak :)

Movado verk fra 30 tallet:
d03movado-b3.jpg


Pobeda:
26_08_2011_Pobeda_13-_5.JPG
 
Det kan godt hende...

Betyr dette at jeg har kjøpt en falsk brukt kommunistklokke? :eek:

Av en eller annen grunn utmerker Ukraia seg spesielt med selgere som bygger om/trikser og mikser med ur. F.eks ser det ut til at 99% av alle vintage ur av kjente merker, er ombygde lommeur. Når det er sagt, så har du betalt en relativt lav sum for en pen klokke, som du likte designen på. Ikke noe å si på det.
 
Betyr dette at jeg har kjøpt en falsk brukt kommunistklokke? :eek:

Vil ikke kalle den fake så lenge den ikke er solgt som ekte vintage. Det var ikke uvanlig at russerne kopierte uverk fra Sveits. Mest kjent er kanskje den russiske varianten av Zenith kaliber 135. Forøvrig enig med Greg.
 
Betyr dette at jeg har kjøpt en falsk brukt kommunistklokke? :eek:

vel, den er verken født før USSRs fall eller militær så den svarer nok ikke til dine forventninger.
når du nå har fasiten kan du lese igjen deskripsjon fra selgeren og se hvor tvetydig den var
 
Mido Chronometer Commander

Mido er et interessant klokkemerke for samlere. Mido daterer seg tilbake til 1918 og har laget mange klassiske klokker gjennom årene.

Mido startet med kronometer produksjon på 50 tallet og var ved utgangen av 60 årene en av de største produsentene. Kun Rolex og Omega produserte flere. Disse to var for øvrig i særklasse når det gjaldt antall. Mido holdt tredjeplassen med 300.000 produserte (1987), 100.000 før 1973.

Akkurat som Rolex holdt Mido i hovedsak seg til mekaniske urverk utover 70-80 tallet. I 1987 hadde alle kronometer klokkene mekaniske urverk.

Kronometer variantene ble basert på verk fra Ebauche AG, først fra A.Shild så senere fra ETA.

Designmessig ble Oceanstart/Commander modellen introdusert allerede i 1959 og er blitt produsert i samme design fram til i dag. Nytt var monocoque kassen med såkalt Aquadura pakning (urverket må tas ut gjennom fronten). Her snakker vi om en virkelig klassisk modell som har blitt produsert uten stopp fram til i dag.

Modellen min, Mido Chronometer Commander datoday, fra slutten 60 tallet er utstyrt med kaliber 1147 OCD (tilsvarende katalogbildet nedenfor) fra Ebauche AG/A. Shild.

I dag er Mido eid av Swatch og blir levert med ETA verk i mange flotte modeller (se link).
Mido Commander 2011
Historie pdf
Kilde: Osterhausen, Hampel, Brunner


f505002e.jpg

I original eske


bdc87919.jpg

Mido Commander Chronometer - 1966+


9ed4489e.jpg

Caliber 1147 OCD


1728af2b.jpg

Annonse 1966


6d1074bf.jpg

Mido rundt 1980
 
  • Liker
Reaksjoner: Bilanz
Så flott det er å være medlem her på sonen. Mido har jeg for eksempel aldri hørt om. Selv om min teflonhjerne sannsynligvis ikke klarer å holde på informasjonen lenger enn til i morgen er det alltid artig og interessant med noe "nytt".

Takk for at du deler!
 
Omega C

Da ser det ut til at vi får et Vintage underforum!

Feirer det med en Vintage 1969 Omega Constellation "C modell" på armen :)

Tror det blir fint å få samlet Vintage poster en plass.

a8ed6d43-1.jpg