Vintage tråd!

chronometer

Støttemedlem
Medlem
6. aug. 2010
Innlegg
1.944
Sted
Oslo Akershus
Hei,

Tenkte å starte en vintage tråd her på forumet. Tanken er at man her kan presentere et ur i samlingen som man ønsker å fortelle noe om. Det kan være det første samleruret, sjeldent utgave av et merke, ur av horologisk interesse eller bare et ur man synes er kult. Hva er vintage? I mitt hode før quarts revolusjonen, men la oss gjøre som veteranbilene, eldre enn 30 år :) - Ser fram til mange fine bidrag her!



Først ute er min første kronograf i samlingen, inspirert av bildet med Rolex og hvit skive på Norgesnato. Dette er en Eterna kronograf fra slutten av 30 tallet. Den ble kjøpt for omtrent 10 år siden på Ekebergmarkedet i Oslo, og nå frisket opp med en Norgesnato.
Verket er signert Eterna men basert på et Valjoux verk, kaliber 22 hvis jeg ikke husker feil. Bildet er tatt med min iPhone på kontoret i dag og klokken fikk umiddelbar oppmerksomhet under lunsjen. Klokke på Norgesnato (eller skireima) blir garantert lagt merke til :D

IMG_0083-1.jpg
 
Gammalt ræl har jeg nok av ;)

Først en 1936 modell -Ingersoll Mickey Mouse - tikker på med overraskende presisjon

mmouseface2.jpg




Så litt opp i klasse - en aldeles orginal Jaeger LeCoultre Memovox - kassen er 38 mm uten krone og med den "åpne" skiven virker denne større på armen

Memovox.jpg



Holder oss til JLC - Her er et helt orginalt WWW britisk militærur. JLC laget et eget verk for denne modellen cal 479

_MG_0270_edited.jpg


JLCmvtcase.jpg


Så til slutt i dag en kuriositet. En Pierce cal 134 kronograf
Pierce var mange ganger tidlig ute med nyvinninger med de verkene de produserte. Kronografverket i denne er helt særegent og "looken" er herlig vintage på denne.


IMG_0882_edited.jpg
 
Wow, flotte ur på dere begge.

Likte godt den gamle Mikke klokken, morsomt med slike kuriositeter!
 
Endelig en vintage tråd!:D

Dette er klokken som betyr aller mest for meg. Den startet hele klokke avhengigheten.

CIMG0959.jpg



Høsten 2010:
Det var en dag da jeg gikk forbi den lokale antikk-butikken. I vinduet ble jeg stående å glo på en gammel Omega med orginal boks. Denne koster nok mye tenkte jeg. Å gikk forbi. Etter 10 sek med tenking, fant jeg ut at jeg i det minste måtte gå inn å høre hva den kostet. Da jeg fikk høre hva den kostet, fikk jeg nesten sjokk! Den kostet ikke mer enn en 1000 lapp. Denne må jeg bare ha. Så da ble det kjøp. Har aldri angret på det kjøpet. Det viser seg i ettertid at klokken har et veldig pent utseende sammenlignet med andre Omega Geneve ur.
 
Jeg har ikke så mange vintage som tidligere.
En periode hadde jeg fler vintage enn nye. Og jeg vil dit igjen.
For tiden har jeg disse i samlingen:

d1df8df6.jpg

3c7f060b.jpg

63b966f6.jpg


Milsuben er fra begynnelsen av 70 tallet. Har kaliber 1520 som tikker med 19800 bph.
Omegaen er en Speedy Pro fra 1970. Kaliber 1860 med 21600 bph.
Datejusten er også en '70 modell. Kaliber 1570 som svinger seg 19800 ganger i timen.
Alle tre er i mint tilstand og vil aldri bli solgt.:cool:
 
Vintage ja..

Er vel litt romantiker når det gjelder gamle ting, det være seg våpen, optikk, biler og klokker.. Har akkurat handlet en Zeisskikkert fra 1928 som krever noen tusen for å bli "perfekt", snittalder på 7 av jaktvåpnene i skapet er 67 år (alle brukes aktivt) og 911'en er fra -74 ;)
Av klokker er det disse to som regnes som vintage, i tillegg til konfirmasjonsomegaen (tidlig -70) som brukes sjelden men har stor affeksjonsverdi. Det er dog litt artig med to Suber som er "halvtvillinger" siden begge er født i 1970 og har felles "kropp" men forskjellig skive og urverk.. Rolex 5513 og Tudor 7121 Snowflake.
0902b.jpg
 
vintage

Jeg har kun vintage ur. Bruker de til alle anledninger. Den viktigste av de for meg er denne. Omega 30 cal 286 fra 1964. Det krever litt arbeid, da jeg bruker den daglig. Men vil vel påstå at den er i mint condition. Den hvite rene skiven, kommer ikke helt til sin rett på bildene. Veksler mellom, mesh,perlon og skinn rem på den.

omegaidag1.jpg

DSC01685.jpg
 
Kul tråd

Endelig kan jeg legge ut litt.

Årsaken til at jeg i det hele tatt er på forumet var fordi jeg dumpet innom da jeg googlet priser på vintage omega. Hadde sett en kompis med en slik på en fest og prøvde å finne ut hva jeg måtte ut med.

Endte opp med å kjøpe denne av et TS medlem første uka i januar.

2011-01-26202022.jpg


Så var det gjort. :oops:

Kjøpte en annen omega fra 54 på impuls forrige søndag, men trengte en service og er der nå. Får komme tilbake med bilder fra den når den er ferdig. Muligens i salgstråden.

Så ble det et kjøp til i helgen da. Også et TS medlem.

2011-02-10130912.jpg


Mest sannsynlig fra 73 som er fødeselsåret til broren min så mulig den skal den veien om en stund. En laaaang stund. :p
 
Jeg var heldig og kom over denne fine Tudor 7016/0 submariner snowflake i ett fantastiskt urørt orginaltilstand, og med superfin Rolex 78360 lenke, år 1974, cal 2483



tudor+submariner+003.JPG




Watches_023.jpg
 
Endelig en vintage tråd!:D

Dette er klokken som betyr aller mest for meg. Den startet hele klokke avhengigheten.
Høsten 2010:
Det var en dag da jeg gikk forbi den lokale antikk-butikken. I vinduet ble jeg stående å glo på en gammel Omega med orginal boks. Denne koster nok mye tenkte jeg. Å gikk forbi. Etter 10 sek med tenking, fant jeg ut at jeg i det minste måtte gå inn å høre hva den kostet. Da jeg fikk høre hva den kostet, fikk jeg nesten sjokk! Den kostet ikke mer enn en 1000 lapp. Denne må jeg bare ha. Så da ble det kjøp. Har aldri angret på det kjøpet. Det viser seg i ettertid at klokken har et veldig pent utseende sammenlignet med andre Omega Geneve ur.

Flott Omega klokke Ndure og en artig historie. Jeg har en tilsvarende opplevelse fra en tidligere antikk butikk som lå i Pilestredet. Skal se om ikke jeg får lagt ut et bilde av den klokken en dag.
 
Dette er min 168.004 Constellation Pie Pan fra ca. 1963. 561-verk som tikker og går like nøyaktig som alltid. Arvet denne klokken av min far da han døde i 2008, så den har stor affeksjonsverdi, og vil aldri bli solgt. Det er også denne klokken som startet samlemanien..hehe.

DSC_0052.jpg


Denne lille rakkeren var farfar sin. Den er i fin stand enda, og går, men den trenger nok rens og ettersyn. Jeg vet fint lite om PP, bortsett fra at de kan være verdt litt. Noen her som har sett noe lignende før?

DSC_0054.jpg
 
Nydelig PP! Ligger mange små firkantede Pateker med subseconds på chrono24/eBay/etc. Priser fra 5 - 15k alt ettersom. Det blir vel ganske smått etter dagens standard, men for et flott arvestykke!
 
Gammalt ræl har jeg nok av ;)

Så til slutt i dag en kuriositet. En Pierce cal 134 kronograf
Pierce var mange ganger tidlig ute med nyvinninger med de verkene de produserte. Kronografverket i denne er helt særegent og "looken" er herlig vintage på denne.
Det var en kul Pierce (Manufactures des Montres & Chronographes Pierce S.A Bienne) kronograf med takometer og telemetri skaler! Introdusert i 1935 tror jeg. Pierce patenterte trykke mekanismen ("column wheel and vertical friction clutch"). Pierce begynte å utvikle egne verk på starten av 30 tallet. En skikkelig godbit for kronograf samlere!
:D
 
Gammalt ræl har jeg nok av ;)

Så til slutt i dag en kuriositet. En Pierce cal 134 kronograf
Pierce var mange ganger tidlig ute med nyvinninger med de verkene de produserte. Kronografverket i denne er helt særegent og "looken" er herlig vintage på denne.
Det var en kul Pierce (Manufactures des Montres & Chronographes Pierce S.A Bienne) kronograf med takometer og telemetri skaler! Introdusert i 1935 tror jeg. Pierce patenterte trykke mekanismen ("column wheel and vertical friction clutch"). Pierce begynte å utvikle egne verk på starten av 30 tallet. En skikkelig godbit for kronograf samlere!
:D

...sikkert derfor jeg har tre stykker (som er nesten helt like :))))
Jo jeg kjøpte til og med boka "The chronograph its mechanism and repair" av B. Humbert hvor Pierce friction drive har fått et eget lite kapittel, for å forstå mekanismen.

Jeg er bedre nå ;)
 
Piercen var skikkelig stilig!

Selv har jeg fire som kvalifiserer til vintage.

En rimelig ordnær Omega Geneve med manuelt urverk (cal. 601)
IMG_5890.jpg


Vet ikke helt om den passet på den burgunder croco grain remmen. Kanskje den skal tilbake på den gylne brune Hirschremmen snart..

En litt mer spesiell sak, en Omega Süveran. Denne er produsert av Omega eksklusivt for det svenske markedet før og (tror før også..) under 2. verdenskrig.
Det sies at deler av overskuddet fra salget gikk til det svenske forsvaret. (ubekreftet)
Dette gjelder forøvrig også Omega Officer modellen. Det sies også at de to ble importert av det Svenske forsvaret forså å distribueres til urmakere hvor de ble solgt. Dette ble gjort for å unngå importreglene under krigen. (Vill spekulering)
Min Süveran er uansett produsert mellom 1940 og 1943.
Urverket i denne er også manuelt, det "heter" 30 T2 PC AM, men ble senere omdøpt cal. 260.

IMG_5891.jpg


Begge to:

IMG_5892.jpg


Desverre står disse stort sett på utstilling.. Geneven fordi jeg syntes den er vel liten (muligens for salg), Süveranen fordi den er ømfintelig. Süveranen taes ut på julaften.


Har også to eldre vintage dameur i gull. Disse vet jeg svært lite om, har en tanke om eg gang å identifisere hvertfall urverket. For å få det til må jeg ta av skiven og sammenlikne dimmensjonene på, noe som på engelsk heter, "setting works" med kjente dimmensjoner på urverk. Det kommer til å ta tid...

Vet, basert på hallmarks, at begge to er sveitsisk og i rimelig god kvalitet gull.
Jeg antar, basert på formen, at Tonneuen er fra medio 1930 og at den oktagonale er fra medio 1920. Eller var det motsatt? Ble med ett usikker her.. :p

Kameraet gikk tom for batteri, så det blir mobilbilder..

WP_000106.jpg


uuuhm.. Det ble sidelengs.. Fuglene må vite hvorfor.. Legg hode på skakke når du ser på bildet! ;)

Legg merke til hvor små disse dameklokkene er sammenliknet med de små vintage Omegaene...

WP_000111.jpg



Da har skrivekrampen tatt meg, heldigvis er jeg ferdig! :p