Urmaker Bjerke

Samtidig er det ikke OK i mine øyne om det faktisk er sånn at forhandlere eksplisitt ber kunder kjøpe mindre kurante ur for å få lov til å handle på lista.

Én ting er å prioritere eksisterende kunder som over tid har vist at ikke bare er invistorer - det er både lurt og greit - men å drive aktivt mersalg av klokker folk ikke vil ha fordi man kan utnytte hype? Næh.

Der er vi helt enige.
 
Jeg synes også denne forklaringen gir best mening. Du nevner økningen av medlemskapet til Klokkeriet, og dette faller bare inn i mengden empiri som peker mot en stor økt interesse og etterspørsel de siste årene. Sosiale medier og et økende marked i østen ser ut til å være årsaken. Se for eksempel på siste episode av Talking Watches med John Mayer. At slike kulturelle ikoner med enorm innflytelse deler klokkeinteressen sin fører naturligvis med seg massevis av nye mennesker som trekkes til miljøet. En stor andel av dem er døgnfluer som kun er opptatt av statusen og smykkefaktoren, men det vil også være en betydelig mengde som fatter genuin interesse. Og det er jo positivt.

Om etterspørselen for en vare øker, men forhandlerne kun får inn samme mengde som før, så er de per definisjon i en beklemt situasjon. Å sette opp ventelister er en naturlig løsning. Å operere med "første mann til mølla" er en annen. Når notoriske "invistorer" blir et problem i et allerede lite marked som vi har i Norge, så er det forsåvidt forståelig at enkelte forhandlere ønsker å granske kunden litt før et eventuelt salg. Og det er samtidig lett å forstå hvorfor dette gir avsmak til den genuint interesserte kjøperen som bare vil kjøpe en klokke, og beholde den.

Det er med andre ord godt mulig at ingen av aktørene aktivt går inn for å være kjipe, men at situasjonen for øyeblikket er så beklemt at det blir umulig å finne en løsning hvor alle er lykkelige.

Følger deg på denne, men hvis man ønsker investorer til livs kunne man operert med et maks antall Rolexer man kan hente ut i løpet av et år. Hele denne "søke om lov"-praksisen (hvis den eksisterer) virker for meg å være et verktøy for å kanalisere tilgangen mot enkelte kundegrupper fremfor andre, dvs. storkunder versus "mannen i gata".
Så må det sies at Bjerke og andre har sin fulle rett til å drive sin virksomhet akkurat som de vil innenfor lovens rammer. Vi burde gå sammen og kreve at en Rolex på armen er en menneskerett. :D
 
Følger deg på denne, men hvis man ønsker investorer til livs kunne man operert med et maks antall Rolexer man kan hente ut i løpet av et år. Hele denne "søke om lov"-praksisen (hvis den eksisterer) virker for meg å være et verktøy for å kanalisere tilgangen mot enkelte kundegrupper fremfor andre, dvs. storkunder versus "mannen i gata".
Så må det sies at Bjerke og andre har sin fulle rett til å drive sin virksomhet akkurat som de vil innenfor lovens rammer. Vi burde gå sammen og kreve at en Rolex på armen er en menneskerett. :D

Invistorer er jo en storkunder. Det du skriver er selvmotsigende.. Jeg er ikke vanskelig og skjønner hvor du vil, men det er likevel selvmotsigende argumentasjon :rolleyes:
 
Hvorfor regulerer ikke Rolex og Patek dette gjennom å justere prisene på de mest ettertraktede modellene til hva markedet er villig til å betale for disse urene. Forstår ikke at produsentene velger å gi bort fortjenesten.
Uten mulighet for kortsiktig gevinst vil mye skje med ventelistene.

Antakeligvis fordi de tenker langsiktig.

Det er ikke gitt at det lønner seg å maksimalisere profitten i øyeblikket.
 
Invistorer er jo en storkunder. Det du skriver er selvmotsigende.. Jeg er ikke vanskelig og skjønner hvor du vil, men det er likevel selvmotsigende argumentasjon :rolleyes:

Mente selvfølgelig storkunder som i de som kjøper mange klokker og beholder de selv, gir bort i gaver osv.
 
Men hvis langsiktig tenkning skal være noe annet enn status quo, må vel endringen komme gjennom økt tilgjengelighet, høyere pris eller en kombinasjon. For å tro at produktetterspørselen med markedsføringskanaler i rivende utvikling skal avta er vel lite trolig.
Snakker nå om ting jeg ikke kan noe som helst om, synes bare det er litt pussig at produsentene ikke tar mer kontroll over det som skjer.
Rolex er jo i enhver produsents drømmeposisjon. Det er en nesten umettelig etterspørsel etter produktene deres, men etterspørselen er nettopp etter luksuriøse og pinlig nøyaktig sammensatte ur. Overpriset ja, men det ligger et håndtverk bak, og det er ikke sikkert det er så enkelt å øke produksjonen. Sette opp prisen er heller ikke nødvendigvis smart da de mest sannsynlig mister en del av markedet. Si at de hadde økt prisen med 10, 20 eller 30k. Det er mye penger for de fleste, og ikke minst mye penger for stål spesielt tatt i betraktning at det faktisk finnes konkurrerende produsenter som lager tilsvarende flotte klokker.

Men for å dreie diskusjonen tilbake på temaet: Jeg kjenner meg ikke igjen i en del av beskrivelsene av Bjerke her. Har utelukkende møtt hyggelige og kunnskapsrike selgere. Jeg har full forståelse for at de opererer med ventelister (som jeg selv har stått på). Hos Chanel i Paris hadde en egen kø for kinesere hvor det sto sikkert 50stk og ventet. Jeg og samboer fikk gå rett inn. Spurte de hva greia var og de sa "vi har ikke noe valg. Vi klarer ikke ha kontroll på så mange på en gang". Det er ganske drøyt og noen vil kanskje hevde at det er på grensen til diskriminering, men private bedrifter må få lov å styre kundemassen som de vil; også Bjerke.
 
Tillater meg å gi en kommentar til om Urmaker Bjerke.

Jeg anser det som uproblematisk at de opererer med ventelister for modeller som er svært ettertraktet. Det samme gjelder praksisen med å pleie gode kunder - det sier seg selv. Det som jeg ikke forstår, er at for å komme på en liste, så må man "granskes" og kun hyppigheten av kjøp vektlegges. Følgelig blir spørsmålet om når og hvordan man skal få en mulighet til å kjøpe et ur man svært gjerne vil ha. (nei, det gjelder ikke noe i fra Rolex)

Samtidig er det litt pussig å høre at gode kunder hos Bjerke, reagerer på alle de som kun "bryr de ansatte" (jeg er nok i den kategorien). I utgangspunktet skulle man tro at enhver som oppfører seg "som folk" - les høflig - blir ansett som en potensiell kunde, der man yter service med et smil og god tone. Hvis man opplever en ansatt som har et steinansikt og som sukker tungt ved enkle spørsmål - ja, da bobler ikke akkurat lysten til gjentakelse.

Så må jeg innrømme at jeg har kommet til et stadie, der jeg ikke lengre orker å stå stille i døren med luen i hånden, for å bruke en månedslønn eller mer. Løsningen blir vel å handle et annet sted, der man slipper å bevise at man først er verdig som kunde.
 
Nytt positivt møte med Bjerke. For en drøy uke siden ble min 2015 Submariner levert for en pakningsservice. I dag kom telefonen om at den var klar. Litt over tusenlappen for servicen inkludert regulering. Da er jeg klar for badesesongen.
 
Redigert:
Var innom Bjerke med Sea-Dweller'en for service etter 20år. Hadde en hyggelig klokkeprat.
Jeg fikk uret igjen i god tid før 17 Mai, så nå er jeg klar for dykkesesongen igjen :)

Takk, for god og hurtig service.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ove
Klarte kunststykket å miste min 1 mnd gamle panerai i badegulvet forrige uke.. Etter dette gikk det ikke å trekke den opp lengre. Leverte den til Bjerke, etter 5 dager fikk jeg SMS om at klokken var klar for henting :) Ikke nok med at de var usedvanlig raske, men slapp å betale også, sto bare «goodwill» på kvitteringen! Det er hva jeg kaller fantastisk service!
 
Jeg føyer meg inn i rekken. Bjerke i Bergen yter topp service. Jeg bestilte først en klokke og ble veldig usikker og kansellerte bestillingen. Ingen sure miner og proff håndtering av en surrete kunde.

Og også mye mer ryddig av deg å kansellere enn å legge den ut to dager etterpå med ".. må dessverre selge denne grail da ny incomming som passer meg bedre.... Gibort-pris bare XX-laken mer enn nypris.... BM-Invistering"

8
 
Jeg fyller 40 år 1.september.

Fikk en hyggelig telefon fra Urmaker Bjerke i Bergen i går med beskjed om at de skal gjøre alt de kan for å skaffe meg den klokken jeg har lyst på til 40 års dagen.

Dette er den type oppmerksomhet som gjør at jeg ikke kommer til å gå andre steder hvis jeg ser etter nye klokker, vil utføre service eller kjøpe remmer til mine eksisterende ur.

Det er nå stor etterspørsel etter Rolex og AD'ene blir sikkert nedringt. Tidene kan endre seg og det er ikke sikkert det alltid vil være slik.
Da kommer jeg til å huske hvor jeg personlig har opplevd god kundebehandling.
 
Jeg fyller 40 år 1.september.

Fikk en hyggelig telefon fra Urmaker Bjerke i Bergen i går med beskjed om at de skal gjøre alt de kan for å skaffe meg den klokken jeg har lyst på til 40 års dagen.

Dette er den type oppmerksomhet som gjør at jeg ikke kommer til å gå andre steder hvis jeg ser etter nye klokker, vil utføre service eller kjøpe remmer til mine eksisterende ur.

Det er nå stor etterspørsel etter Rolex og AD'ene blir sikkert nedringt. Tidene kan endre seg og det er ikke sikkert det alltid vil være slik.
Da kommer jeg til å huske hvor jeg personlig har opplevd god kundebehandling.
Det var hyggelig gjort. Skulle ønske jeg fikk samme service :)
 
Bergen er en liten by og jeg synes Bjerke i Bergen også er flinke til å ivareta sine få lokale klokkenerder og ikke bare «kinesere/turister»
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Bergen er en liten by og jeg synes Bjerke i Bergen også er flinke til å ivareta sine få lokale klokkenerder og ikke bare «kinesere/turister»
Så du har nå slutta og shoppe rundt nå da? Lervik, Lian, Rolex fra din FPJ AD? Osv. :p