Urmaker Bjerke

Trist at denne tråden skal fylles med så mye spekulasjoner og konklusjoner dratt på svært tynt informasjonsgrunnlag.

Og jeg syns det er litt rart å se at de mest bastante uttalelsene og kritikken ofte (men selvsagt ikke alltid) kommer fra folk som aldri har hatt noe med Urmaker Bjerke å gjøre.

Skjerpings...
 
Syns folk begynner å dra dette litt vel langt nå og er litt lei denne drittslengingen om Bjerke. De som kommenterer her, vet dere det eller synser dere bak et slikt tastatur?

troll-computer-keyboard.jpg


Rolex har klare retningslinjer for hvordan adene skal selge klokkene. Det at Bjerke følger disse og må selektere kundene fra tusenvis av invistorer skjønner jeg veldig godt.

Til info så tok jeg med meg en kollega inn på Bjerke for en måned tilbake for å kjøpe sin første klokke. Var rett inn på lista det, så bs synsere kan drite og dra for min del...

Bjerke er konge og personalet er helt i toppen av tabellen for min del og de jeg kjenner.
 
Alltid lett å synse noe bak et tastatur. Stress å gå innom en butikk og si hva en ønsker og hvorfor. De fleste forhandlere prøver å selge til både nye og gamle entusiaster. De vil unngå dem som bare selger videre og det er nok de som skriker høyest:rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern og eidehelg
Har berre gode erfaringar med Bjerke. Har handla hjå dei både i Nedre Slottsgate og Bergen. Blir alltid teke godt imot, og dei yter også god service når eg berre er innom for å kikke.

Må vel teste butikken i Karl Johans gate etter kvart :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Dette tok en helt annen vending..
Dere overgår hverandre med usannheter og modifiserer sannheter atter deres beste ønske har jeg inntrykk. Gå og kjøp den klokken du vil som står utstilt i butikken, ingen søknad trengs på disse.
Noe ventetid på reparasjoner/ service må du belage deg på, jeg hadde nylig en klokke til en avvik-justering og den kunne hentes etter to dager. Så noe går kjapt, mens mer krevende jobber tar lengre tid. Dra innom og snakk med noen og gjerne ved flere anledninger, vis interesse og entusiasme. Kanskje da blir det deg som slipper noe lengre venting på de modellene alle ønsker seg og helst flere av gangen for videresalg.

Nå tar jeg utgangspunkt i det som ble nevnt i et innlegg her om at Bjerke vil begynne med søknader på Datejust. Dette tyder på at praksisen med søknader øker og det var derfor jeg nevnte dette med at man snart må søke på alle stålmodellene til Rolex. Som du sier er dette rene spekulasjoner fra min side og jeg prøver ikke å få det til å fremstå som noe annet. Jeg regner med Bjerke er innom TS og leser så det hadde kanskje ikke vært så dumt av de å opprette en offisiell konto sånn at de kunne opplyst om hva som er praksis og holde en dialog med klokkemiljøet. Da hadde vi sluppet spekulasjonene.

At du synes denne praksisen Bjerke bedriver med søknader er grei er helt i orden for min del. Håper du skjønner at andre synes at det er noe uggent over praksisen hvor man må godsnakke med forhandlerne for å nå frem. Nå kan det jo se ut til at Rolex sentraliserer sine AD'er og det er ikke utenkelig at Bjerke innen noen få år har monopol på Rolex i Norge. Det vil da bety at alle som ikke bor i Oslogryta og kan "dra innom og slå av en prat" dermed ikke har mulighet til å få kjøpt seg en ny Rolex over disk. Et slikt scenario synes jeg personlig er trist og noe både Rolex og Bjerke bør ha i tankene. I mine øyne er vi på vei dit og det er det nok Rolex som har størst skyld i og ikke Bjerke.

Edit: Ble skrevet en god del innlegg mens jeg skrev mitt eget. Jeg prøver på ingen måte å spre noen usanne rykter. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: FaensOldemor
...

Rolex har klare retningslinjer for hvordan adene skal selge klokkene. Det at Bjerke følger disse og må selektere kundene fra tusenvis av invistorer skjønner jeg veldig godt.
...

Rolex har ikke sagt til AD-ene at de skal ta imot søknader for å få stå på venteliste. Dette er det Bjerke selv som har innført, og ingen andre AD-er jeg har vært innom har samme policy.

Og det er enkelt for deg å snakke positivt om Bjerke, siden du ikke har hatt noen negative opplevelser. Men, du bør respektere at andre har hatt mindre gode erfaringer med Bjerke, og at de må få fremme sitt syn.
 
Alltid lett å synse noe bak et tastatur. Stress å gå innom en butikk og si hva en ønsker og hvorfor. De fleste forhandlere prøver å selge til både nye og gamle entusiaster. De vil unngå dem som bare selger videre og det er nok de som skriker høyest:rolleyes:

Om noen ønsker å betale et par tur/retur flybilletter til meg i måneden så jeg kan 'gå innom' Bjerke så skal jeg la være å stille meg i kø bak de som synes at dette begynner å bli litt småteit.

All ære til han jeg prata med den ene gangen jeg var på Bjerke, flott klokkeprat og fikk prøve litt forskjellig. Jeg er også villig til å ta turen for å få "ta ut" i egen person, fremfor å la postvesenet besudle opplevelsen noe mer enn høyst nødvendig, om det skulle bli aktuelt. Jeg har dog ikke muligheten til å 'gå innom' eller å kjøpe dyre ur jeg ikke vil ha, bare for å kanskje få muligheten til å stå på en liste der jeg kanskje kan få kjøpe et ur på et ubestemt tidspunkt langt frem i tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: centro
Ikke uenig med budskapet ditt @titan
Men jeg verken modifiserer eller forvrenger sannheten, mitt innlegg ovenfor er kun en gjengivelse av hva jeg ble fortalt av den ansatte. For alt jeg vet er det Rolex som har bedt om dette, ikke Bjerke. Og jeg kan fint forstå logikken bak det, sett fra et markedsføringsståsted.

Om en liker dette eller ei får være opp til hver enkelt. Men alle kan være enige om at situasjonen er en helt annen enn den var for bare noen år siden. Og ting blir neppe de samme igjen.

Edit: så ikke alle kommentarene på siste side før jeg skrev dette innlegget. Men intensjonen var verken å spekulere eller kritisere Bjerke. Kun en opplysning om at tilgangen på Rolex strupes.
 
Redigert:
Var en tur i Oslo tidligere i uka og tok turen innom på Karl Johan. Hadde jeg hatt penger der og da kunne jeg få kjøpt det som var utstilt av Rolex, ikke noe problem det (var svaret). Nå var jeg ikke på jakt etter nytt ur, men hentet 2 nye reimer til min IWC.
 
Var en tur i Oslo tidligere i uka og tok turen innom på Karl Johan. Hadde jeg hatt penger der og da kunne jeg få kjøpt det som var utstilt av Rolex, ikke noe problem det (var svaret). Nå var jeg ikke på jakt etter nytt ur, men hentet 2 nye reimer til min IWC.
Det var jo fint å høre. Men spørsmålet blir da hva de hadde inne? Var det kun ugunstige modeller eller var det noen av de mer ettertraktede?
 
Hos Bjerke :
Senario en : Inn å se på klokke, prøver flere alternativer, finner tilslutt en jeg liker og handler, klokken er i butikk og jeg forlater Bjerke lykkelig med grønn papirpose, boks oppi og klokke på armen.
Senario to : Inn å se på klokker, prøver flere alternativer, finner ikke en jeg liker, den jeg vil ha finnes ikke i butikk, ekspeditør spør da: skal jeg notere navnet ditt og telefonnummer slik at jeg kan ringe deg når vi evt.
Får den inn i butikk ?
Senario tre: Inn å se på klokker, prøver flere alternativer, finner ikke en jeg liker, den finnes ikke i butikk, Ekspeditør informerer meg at desverre så er dette en modell som FABRIKKEN leverer så få av at det nesten er umulig å få tak modellen, men hvis jeg vil kan de notere navnet mitt og ringe hvis det skulle skje at de mot formodning fikk modellen inn. Så kan denne service snues til "venteliste" diskusjon.
Var forøvrig innom forrige uke en annen urmaker enn Bjerke, så på et ur (ikke "billig-ur")hvor de ikke hadde den med den skiven jeg ønsket, svar fra ekspeditrise : sitat: du før høre innom igjen eller ringe om en stund igjen da vettu.
Hyggelig butikk uten "venteliste".
Jeg har forstått det slik at ved
mer "ordinære" modeller som f.eks Datejust kan det være noe leveringstid , ofte ikke mer enn en måned eller to, litt også avhengig av om din henvendelse/besøk kom rett etter eller rett før en leveranse fra fabrikk. (Så hiver et par selgere av brukt/nesten ny tilsvarende modell på Finn seg på argumentet "ventetid" for å heve bruktverdi der og da)
Jeg tror de aller fleste ADér ønsker å selge så mange ur de kan og har forståelse for at mangel på supplering fra fabrikk er rimelig frustrerende for kunden.
 
@centro De meste unntatt "sportsstål." Spurte ikke om disse heller, da jeg kun liker "eldre" Rolex. Dessuten, er jo ikke noe galt med TT-modeller, egentlig...:)?
 
Må innrømme at min erfaring med Bjerke er forespørsel for et drøyt år siden på sub nodate, iom jeg ikke hadde kjøpt noe der tidligere var svaret at de kunne notere navn og måtte påregne laang ventetid. Ellers har jeg selvfølgelig blitt påvirket av andres såsomså opplevelser. Hadde ikke Bjerke sett seg nødt til å operere med prioriteringlister vil jeg tro den gjengse oppfatning hadde kommet bedre ut. Men, hvorfor må Bjerke få så mye kritikk, er det ufortjent, er det pga de har stort sett ettertraktede modeller og må ta støyten for ventetid og utilgjengelighet?, velger å tro at Bjerke gjør så godt de kan ut fra situasjonen, og alle kan bomme litt. Men, kan ikke huske at andre urmakere får såpass med dårlige omtaler.
 
Men, kan ikke huske at andre urmakere får såpass med dårlige omtaler.

Det tror jeg primært er direkte og indirekte relatert til at:

- Urmaker Bjerke er den desidert største og mest profilerte aktøren innen klokkesalg i Norge. Flere kunder, mer skuelystne enn andre steder.

- Urmaker Bjerke selger trolig 10-20 klokker (om ikke mer) per klokke som går ut av en "vanlig" klokkebutikk. De har altså mange flere kunder, eller foretar i det minste mange flere transaksjoner.

- I motsetning til veldig mange klokkebutikker i Norge, trenger ikke Urmaker Bjerke å tilby store rabatter for å sikre salg.

- Urmaker Bjerke er kanskje den eneste klokkebutikken i Norge som er på et høyt internasjonalt nivå. Atmosfæren kan kanskje virke litt voldsom, dersom man har den lokale klokkebutikken på tettsted X som referanse.

- Det virker som om enkelte går inn til Bjerke allerede med forventning om dårlig service eller en dårlig opplevelse.
 
Jeg har vært kunde hos Bjerke i mange år og siden jeg ikke er så veldig interessert i de mest ettertraktede klokkene har jeg sluppet å oppleve Rolex-kø-tullet. Den ene gangen jeg ønska meg en stål-Rolex tok det noen uker, så ringte de og sa den var klar (dette var mens det var kø på alt, men før det tok helt av).

Jeg synes ikke det er rett å skylde på Bjerke for at Rolex har valgt å destruere forholdet til kundene sine. Det er faktisk enkelt å fikse - bare å kjøpe noe annet og glemme hele Rolex! Det er en hel verden av spennende klokker der ute, med mye mer spennende produkter enn det Rolex kan by på.
 
Det tror jeg primært er direkte og indirekte relatert til at:

- Urmaker Bjerke er den desidert største og mest profilerte aktøren innen klokkesalg i Norge. Flere kunder, mer skuelystne enn andre steder.

- Urmaker Bjerke selger trolig 10-20 klokker (om ikke mer) per klokke som går ut av en "vanlig" klokkebutikk. De har altså mange flere kunder, eller foretar i det minste mange flere transaksjoner.

- I motsetning til veldig mange klokkebutikker i Norge, trenger ikke Urmaker Bjerke å tilby store rabatter for å sikre salg.

- Urmaker Bjerke er kanskje den eneste klokkebutikken i Norge som er på et høyt internasjonalt nivå. Atmosfæren kan kanskje virke litt voldsom, dersom man har den lokale klokkebutikken på tettsted X som referanse.

- Det virker som om enkelte går inn til Bjerke allerede med forventning om dårlig service eller en dårlig opplevelse.

- og at all misnøyen er konsentrert rundt Rolex situasjonen, noe som strengt tatt ikke er Bjerke sin skyld. Jeg er sikker på at de ville solgt alle som ønsket en Rolex i stål om de kunne..
 
Jeg er selvfølgelig enige med dere. Problemet for min del er rett og slett at prosessen ikke er transparent nok. Det blir veldig mye spekulasjoner og jeg regner med Bjerke, hvis de ønsker det, kan fortelle hvordan praksisen er. Noen sier at man kan gå inn i på Bjerke å plukke opp en hvilken som helst stålmodell hvis den står i vinduet, andre mener at man må kjøpe noe innerst i skapet i tillegg for å få lov. Det hadde altså vært greit med en avklaring på hva som faktisk må til.
 
Tror verken Bjerke eller Rolex skal skytes så mye i denne sammenheng. Hvis vi ser bare her i lille Norge så har mye omtalte klokkeriet øket medlemsmassen fra noen få tusen til 50.000 på noen år. Hvis bare 10% av medlemmene der fatter interesse for å tjene seg en slant så er det 5000 flere kjøpere bare her i Norge. Disse kommer i tillegg til entusiastene. Vi er en lilleputt stat å regne hvis man ser til det store utland. Hvis interessen er økt så blir det færre ur til salgs. Det å øke produksjon for å møte etterspørsel vil i mitt hode være dårlig langsiktig tankegang.

Når det er sagt så finner jeg det å søke om å få kjøpe seg en klokke virker noe klønete og ikke noe jeg ville valgt som markedsstrategi. Men tror både Bjerke og Rolex ønsker å selge så mye klokker som mulig, men at Rolex tenker langsiktig og derfor ikke øker produksjon. Tror nemlig ikke de har strupet så mye som folk vil ha det til. Mulig jeg tar feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid og Kohe321
Tror verken Bjerke eller Rolex skal skytes så mye i denne sammenheng. Hvis vi ser bare her i lille Norge så har mye omtalte klokkeriet øket medlemsmassen fra noen få tusen til 50.000 på noen år. Hvis bare 10% av medlemmene der fatter interesse for å tjene seg en slant så er det 5000 flere kjøpere bare her i Norge. Disse kommer i tillegg til entusiastene. Vi er en lilleputt stat å regne hvis man ser til det store utland. Hvis interessen er økt så blir det færre ur til salgs. Det å øke produksjon for å møte etterspørsel vil i mitt hode være dårlig langsiktig tankegang.

Når det er sagt så finner jeg det å søke om å få kjøpe seg en klokke virker noe klønete og ikke noe jeg ville valgt som markedsstrategi. Men tror både Bjerke og Rolex ønsker å selge så mye klokker som mulig, men at Rolex tenker langsiktig og derfor ikke øker produksjon. Tror nemlig ikke de har strupet så mye som folk vil ha det til. Mulig jeg tar feil.

Jeg synes også denne forklaringen gir best mening. Du nevner økningen av medlemskapet til Klokkeriet, og dette faller bare inn i mengden empiri som peker mot en stor økt interesse og etterspørsel de siste årene. Sosiale medier og et økende marked i østen ser ut til å være årsaken. Se for eksempel på siste episode av Talking Watches med John Mayer. At slike kulturelle ikoner med enorm innflytelse deler klokkeinteressen sin fører naturligvis med seg massevis av nye mennesker som trekkes til miljøet. En stor andel av dem er døgnfluer som kun er opptatt av statusen og smykkefaktoren, men det vil også være en betydelig mengde som fatter genuin interesse. Og det er jo positivt.

Om etterspørselen for en vare øker, men forhandlerne kun får inn samme mengde som før, så er de per definisjon i en beklemt situasjon. Å sette opp ventelister er en naturlig løsning. Å operere med "første mann til mølla" er en annen. Når notoriske "invistorer" blir et problem i et allerede lite marked som vi har i Norge, så er det forsåvidt forståelig at enkelte forhandlere ønsker å granske kunden litt før et eventuelt salg. Og det er samtidig lett å forstå hvorfor dette gir avsmak til den genuint interesserte kjøperen som bare vil kjøpe en klokke, og beholde den.

Det er med andre ord godt mulig at ingen av aktørene aktivt går inn for å være kjipe, men at situasjonen for øyeblikket er så beklemt at det blir umulig å finne en løsning hvor alle er lykkelige.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JonasV og Tubbs
Samtidig er det ikke OK i mine øyne om det faktisk er sånn at forhandlere eksplisitt ber kunder kjøpe mindre kurante ur for å få lov til å havne på lista.

Én ting er å prioritere eksisterende kunder som over tid har vist at de ikke bare er invistorer - det er både lurt og greit - men å drive aktivt mersalg av klokker folk ikke vil ha fordi man kan utnytte hype? Næh.
 
Redigert: