Synes du drar det liiiiitt langt når du implisitt sier at IWC lager sine "billigklokker" med ETA-base "for å tekkes massene", og at disser er "overprisete". Det er vel hardt mot meget fine klokker. Det er forskjell på rene ETA-klokker og de som har ETA som base, tross alt.
Rolex har for øvrig laget Tudor med ETA
Men at inhouse IWCene rager høyere enn de med ETA-base er utvilsomt.
Nei men kjære deg, eksemplet ditt er jo nettopp bekreftelsen på poenget mitt - Rolex har gjort dette under et annet navn. Det er en enorm forskjell og hadde IWC gjort det samme hadde det ikke vært noe problem, for noen, at de spyttet ut så mye ETA baserte klokker som overhodet mulig. (Edit: kanskje viktig å skille her; Tudor er per definisjon et frittstående selskap så vidt meg bekjent og ikke bare et annet brand, men er vel fortsatt heleid av Rolex?)
Det er en forskjell på ETA baserte klokker og de som har en top-grade, men sist jeg sjekket fikk IWC verkene ferdig "IWC-ifisert" direkte fra ETA. Bestiller du nok hos ETA kan du krysse av på veldig mange options for å få verkene slik du ønsker deg.
Og det skal hardt gjøres og ikke si at en 3717 ikke er en overpriset 7750 basert klokke. Du får en slik for rundt 40 lapper eller en Steinhart med samme basen (som strengt tatt vil gjøre det samme bare ikke med nok byttedeler til å kunne kalles modifisert, innkludert wobble og ujevn chrono sekundviser) for rundt 7. Går du lavere ned skal jeg klare å skaffe deg en 7750 klokke ferdig momset inn for ca 3400 kroner (
http://www.uhr.info/products/en/Chronographs-from-UHR/UHR-261.html - trekk fra tysk mva på 19% og legg til vår egen).
Så, er virkelig kassen, viserene, båndet og skiven pluss litt modifikasjoner som ikke påvirker verket i bruk (fortsatt ikek column wheel, fortsatt wobble og fortsatt ujevn chronoviser) verdt ca 37.000 kroner ?
For meg er svaret utvedtydig nei. Jeg er veldig, veldig glad i 3717 og synes det er en utrolig tøff klokke, men jeg klarer ikke å svelge den.
For samme pengene kan man prute seg ned til en ny GO..... og da snakker vi om en ganske annen liga klokke.