Ok Ok! Men da kanskje man burde ikke ta alle under en kam...
Hammerfjord skrev:Ok Ok! Men da kanskje man burde ikke ta alle under en kam...
vintage modeler som er kjøpt skyhøy pris av folk som er mer full av peng en klokkekunnskap etter min menning.
Hammerfjord skrev:Jeg kan løpe til Tromsø og kjøpe meg en Rolex sub i morgen: Og ikke på kredit som mange...
Det er en svært god filosofi. Hvis man følger den.
Greit nok! Fint at vi kommer til enighet på noen måte! Det er alltid mye styr med Rolex fordi mange alminnelige tror at Rolex er KONGEN(kanskje kronen har noe å gjør med dette?:roll:hehe) mest pga dem enormt reklame budget, sin profilering i mediener med noen dybderekorder...(Charmex lagt den 6000m chrono uten noen pipp.)Det gjorde jeg ikke heller.
Som mange andre, jeg tok tid for å bygge min menning: Fordi på begynnelse, som mange, jeg trodde at Rolex var The Top. Tenkt faktisk å kjøpe en sub i 1997 når jeg "jobbet"(bygget rør i deres parfumeskole) for Chanel på Place Vendôme i Paris en gang. Den kostet 2månedslønner for meg i tiden.
Det var Cartier som solgt dem hvis jeg husker riktig...
Alle har sin meninger... Jeg har sterk meninger som er bygget på min observasjoner.Det er en svært god filosofi. Hvis man følger den.
Du har med andre ord vært på level 1, har kjørt deg fast på level 2, og det er kun en løpetur til Tromsø som skiller deg fra avansement til level 3...?
På med joggeskoene!
Når man er rik og betaler extremt priser for gammel vanlige klokker som er gjennomrustet og elendig, man vet ikke mye om klokkekunst...
Det var dette med å skjære alle over en kam, da... Som jeg synes du gjør deg skyldig i her.
Det er også vel drøyt IMHO å kalle vintage Rolex for gennomrustet og elendig, da er du ute og sykler...sorry mac!
Sterke meninger kan være bra, men substans er bedre
Så kan man selvsagt mene at prisene som betales for en Sub med rød skrift, eller med den eller den særegenheten er tullete, men markedet bestemmer prisen og liker man det ikke er det bare å avstå
Imho er det utrolig mye flott vintage Rolex, men det er et marked for spesialister og det er dyrt.
Er det bare meg som synes at Rolex er helt OK priset i forhold til kvaliteten?
Finnes andre merker i samme leiet jeg er vesentlig mer skeptisk til.
For min del representerer ikke Rolex behov for show off og annerkjennelse, men at man er kvalitetsbevisst og kanskje også er glad i klassisk design (Submariner er vel tross alt det mest kopierte dykkerdesignet ever..?).
Nå hadde jeg ikke deg i tankene, Hammerfjord.
Det er heller en allmenn oppfattelse jeg har.
Hvorfor er det alltid Rolex som får gjennomgå? Hva med JLC, Omega, Breguet, Blancpain, VC, Patek (ikke minst!!!!!!!!!), ALS, GO....
De fleste er riktignok ikke masseprodusert slik som Rolex, men Rolex er da heller ikke overpriset.
Fordi jeg hørt fra sikker kilder at gjennomrustet vintage som ikke funket engang gikk til skyhøy priser i Asia.
Bare det. Du må heller ikke konkludere for fort der du også: Jeg har mest av min kontakter i utland, ikke i Norge.
Alle har sin meninger... Jeg har sterk meninger som er bygget på min observasjoner.
Det kan vi alle være enige om.
Det er vel heller måten man fronter dem på som kan føre til en viss disputt.
Dette kan han noe med saken å gjøre:
Rolex King of Watch Advertisers, Again | Swiss Watch Wire
Markedsføringsbudgett :
Overall Rank Swiss Rank Brand Amount ($ millions)
1. 1. Rolex 43.43
2. 2. Breitling 24.92
3. -- Bulova 23.15
4. 3. TAG Heuer 22.77
5. -- Citizen 18.84
6. -- Cartier 16.02
7. 4. Omega 14.81
8. 5. Movado 11.09
9. -- Chanel 9.27
10. -- Seiko 6.1
(Disse tallene er for det amerikanske markedet, men tviler på det ser voldsomt anderledes ut internationalt)
Rolex bruker mest på markedsføring, dobbelt så mye som de som bruker nest mest. Dette tiltrekker de som ønsker å kjøpe status osv. Folk flest har ikke hørt om mange av merkene du lister opp så hvordan skal de la de få gjennomgå.
Kom over denne på Forbes, beklager hvis den har blitt postet før, men syns det var litt interessant skrevet om noen av de forskjellige følelsene Rolex fremkaller hos folk:
The Rolex Problem: A (Semi) Rational Look At The World's Most Recognized Watch - Forbes