Skriveinstrumenter

AG7 er jo en nydelig sak, så det viser jo bare at din kone har god smak også når det kommer til skriveredskaper!

Fyllepenn er moro. Bare vent. Plutselig oppdager du at det går an å nerde seg bort i hvilket papir du synes er best å skrive på med hvilken penn og hvilket blekk, osv. (Clairefontaine Triomphe og Iroshizuku Fuyu-Syogun til en Souverän M600(M) er forøvrig en favoritt her i huset...)

Eh, ja. De andre er minst like ille, osv.
 
En god kulepenn er et "must" fo de fleste. Derfor tilbyr vi nå noen nøye utvalgte varianter av den velkjente Caran d'Ache 849 i nettbutikken :)

6T6A1115_RVB.jpg


 
Jeg har nå hatt den et par dager, og jeg vil bare skrive og skrive og skrive! Føles mer naturlig enn en kulepenn, og jeg skriver plutselig løkkeskrift (og jeg klarer faktisk å skjønne hva jeg selv skriver!). Skrev fire tettskrevne sider i løkkeskrift under et møte på jobb i går, og nå sitter jeg og lager meg et notat med stikkord og spørsmål i forbindelse med et nytt fagfelt jeg skal sette meg inn i. Notatet er det bare jeg som skal se, men det føltes mest naturlig å skrive for hånd, i løkkeskrift selvfølgelig.
I dette tempoet må jeg kjøpe konverter og blekk tidligere enn jeg trodde!
 
20210421_103823.jpg

Disse og noen patroner i festlige farger fra Kaweco kom i postkassen i dag, kjapt levert av Tudos. Jeg har fremdeles 2-3 patroner med Waterman Mysterious Blue å slite ut, og jeg regner med at når jeg har slitt ut disse patronene har jeg blitt en skikkelig særing som bruker vakuumfylleren til å trekke opp håndmelket blekksprutblekk eller noe tilsvarende "out there".
Jeg vurderer sterkt denne - fargen ser fantastisk fresh ut.
 
Må slå et slag for Tudos! Etter inspirasjon fra @Johan På Snippen sin grønnfarge over bestemte jeg meg for å se om jeg fant noe spennende til min 6 år gamle Lamy Safari. Endte opp med ny Safari LE i Savannah Green, Converter og blekk fra Robert Oster i fargen River of Fire. Bestilte Onsdag ettermiddag og hentet det i postkassen min for 10 min siden.
A4523605-CFA0-43FE-A2D7-CABDE5890AB2.jpeg

A7155186-BF85-4380-BB69-ADEA8F7A7B46.jpeg
 
Hei dere, kjøpte en Parker-penn på messe i dag til en billig penge.
rWgrGaY.jpg


Er det noen som vet hva dette er? Har prøvd å google litt, men er litt for lite innforstått med skriveinstrument-verdenen til å finne helt utav det.
Står Sterling Silver på, ellers lite.
Jeg er uansett strålende fornøyd - har en Jotter som jeg bruker på jobb, og hadde lyst på en litt penere kulepenn til å ha ved skrivebordet hjemme.

I etuiet under ligger et Jotter-sett med kulepenn og trykkblyant som jeg også måtte kjøpe.
Gruer for den dagen jeg oppdager fyllepenner...
 
Ja jo, det ballet jo litt på seg, det der.
Patroner er jeg nå ferdig med, annet enn til min Kaweco Brass Sport, fordi den er bitteliten og derfor ikke kan fylle noe særlig med en converter.
20230908_142357.jpg

Bleu Océan er hovedblekket, og det fungerer utmerket! En fenomenalt fin mørk blåfarge, med litt glitter - det høres nesten skrullete ut å skrive det som en voksen mann, men effekten er veldig tiltalende. Blekkhuset har jeg døpt Cecilia.
Rouge Grenat skriver blodrødt. Kjempefin farge, godt fornøyd med den.
Vert Amazone har jeg ikke fått prøvd ennå, men jeg har troen på det òg.
Blekkene er "våte" og flyter godt ut av pennen, og tørker også rimelig fort. Noe "feathering" (linjer blir litt fuzzy når blekket trekker inn i papiret) og "ghosting" (skriften er synlig gjennom papiret) forekommer når jeg skriver på alminnelig papir. Løsningen er såklart bedre papir! Notatboken fra Leuchtturm 1917 har helt kurant papir, og jeg har nettopp kjøpt en pakke Crown Mill A4-ark med lagt (laid) struktur og en herlig kremfarge jeg skal bruke til julebrevene.
20230908_142325.jpg

Kawecoen har jeg stort sett alltid med meg siden den er i en såpass hendig størrelse, men den er forjævlig å skrive med i mine klossete pølsefingrede never.
Kulepenn og blyant må man også ha, så det ble ikoniske Rotring 600. Godt grep, skriver greit. Nesten litt vanskelig å fatte stor begeistring for en kulepenn når man har en hel verden av splitter og blekk og hva nå enn ikke der ute.
Videre ser jeg at det kan bli et dyrt kaninhull å falle ned i, dette.
Jeg så et bilde av Namiki Yukari Chinkin Bamboo and Sparrow og ble hellig overbevisst om at jeg måtte ha den, helt til jeg så prislappen på hyggelige tyve tusen pluss moms.
namiki-chinkin-bamboo-and-sparrow-fountain-pen-barrel-bamboo-1000x1000.webp

Det er visst maki-e, som er noen form for malingsteknikk de bruker for å håndmale og -polere pennene, som driver prisen. Foreløpig virket prisen som en kalddusj - Jeg har klokker og har hatt biler som har kostet mindre enn det, og synes ikke jeg skriver pent nok til å "fortjene" en så fet penn. Gi det et par år, så ombestemmer jeg meg sikkert.
Leonardo har også noen kjempefine penner, og deres Momento Magico kan fås med gullsplitt og ebonittmater til omtrent en femtusenlapp, og det begynner å se farlig fristende ut.
momento-magico-leonardo-pen_a2d84340-9aa9-4b12-9dd7-7cab6e83d492.jpg

Ellers ser engelske Onoto også veldig fristende ut. Winston Churchill skal visst ha brukt pennene deres. Med priser fra fire løk opp til "Denne? Ny? Neida, jeg har hatt den lenge, kjøpte den på salg for ti år siden"
Onoto_New_Magna_Silver-3-scaled-aspect-ratio-9-8-1-scaled.jpg

Veien videre vet jeg overhodet ikke hvorhen går, men jeg må ihvertfall ha en penn til for å ha grønt blekk på, og har hatt lyst på en penn med en Stub-splitt, så får vi se hvordan det går. Galskapen lenge leve.
 
Ja jo, det ballet jo litt på seg, det der.
Patroner er jeg nå ferdig med, annet enn til min Kaweco Brass Sport, fordi den er bitteliten og derfor ikke kan fylle noe særlig med en converter.
Vis vedlegg 344522
Bleu Océan er hovedblekket, og det fungerer utmerket! En fenomenalt fin mørk blåfarge, med litt glitter - det høres nesten skrullete ut å skrive det som en voksen mann, men effekten er veldig tiltalende. Blekkhuset har jeg døpt Cecilia.
Rouge Grenat skriver blodrødt. Kjempefin farge, godt fornøyd med den.
Vert Amazone har jeg ikke fått prøvd ennå, men jeg har troen på det òg.
Blekkene er "våte" og flyter godt ut av pennen, og tørker også rimelig fort. Noe "feathering" (linjer blir litt fuzzy når blekket trekker inn i papiret) og "ghosting" (skriften er synlig gjennom papiret) forekommer når jeg skriver på alminnelig papir. Løsningen er såklart bedre papir! Notatboken fra Leuchtturm 1917 har helt kurant papir, og jeg har nettopp kjøpt en pakke Crown Mill A4-ark med lagt (laid) struktur og en herlig kremfarge jeg skal bruke til julebrevene.
Vis vedlegg 344536
Kawecoen har jeg stort sett alltid med meg siden den er i en såpass hendig størrelse, men den er forjævlig å skrive med i mine klossete pølsefingrede never.
Kulepenn og blyant må man også ha, så det ble ikoniske Rotring 600. Godt grep, skriver greit. Nesten litt vanskelig å fatte stor begeistring for en kulepenn når man har en hel verden av splitter og blekk og hva nå enn ikke der ute.
Videre ser jeg at det kan bli et dyrt kaninhull å falle ned i, dette.
Jeg så et bilde av Namiki Yukari Chinkin Bamboo and Sparrow og ble hellig overbevisst om at jeg måtte ha den, helt til jeg så prislappen på hyggelige tyve tusen pluss moms.
namiki-chinkin-bamboo-and-sparrow-fountain-pen-barrel-bamboo-1000x1000.webp

Det er visst maki-e, som er noen form for malingsteknikk de bruker for å håndmale og -polere pennene, som driver prisen. Foreløpig virket prisen som en kalddusj - Jeg har klokker og har hatt biler som har kostet mindre enn det, og synes ikke jeg skriver pent nok til å "fortjene" en så fet penn. Gi det et par år, så ombestemmer jeg meg sikkert.
Leonardo har også noen kjempefine penner, og deres Momento Magico kan fås med gullsplitt og ebonittmater til omtrent en femtusenlapp, og det begynner å se farlig fristende ut.
momento-magico-leonardo-pen_a2d84340-9aa9-4b12-9dd7-7cab6e83d492.jpg

Ellers ser engelske Onoto også veldig fristende ut. Winston Churchill skal visst ha brukt pennene deres. Med priser fra fire løk opp til "Denne? Ny? Neida, jeg har hatt den lenge, kjøpte den på salg for ti år siden"
Onoto_New_Magna_Silver-3-scaled-aspect-ratio-9-8-1-scaled.jpg

Veien videre vet jeg overhodet ikke hvorhen går, men jeg må ihvertfall ha en penn til for å ha grønt blekk på, og har hatt lyst på en penn med en Stub-splitt, så får vi se hvordan det går. Galskapen lenge leve.

Mye bra her, og jeg kjenner meg igjen i det meste av det, noen år tilbake. Nå har jeg mer blekk enn jeg noengang kan skrive opp og sikkert 30 penner, og de fleste har blekk i seg det meste av tiden, så det er en rotasjon uten like i jobb-baggen. Det blir fort en evig reise hvor du hele veien endrer litt hvilken farge blekk du foretrekker og finner nye nyanser av den fargen som er bedre og bedre. Og på samme måten som med klokker flytter grensen for hva som er en akseptabel pris seg stadig.
En tanke jeg har gjort meg er at "hverdagsskrivingen" på jobb og andre anledninger i all hovedsak kommer til å være i størrelser mellom medium og extra fine, og så eksprimenterer jeg og "koser meg" (nørd!) med stubs hjemme bak lukkede dører, så derfor har jeg bare stubs i TWSBI. Relativt rimelig med god kvalitet og som skriver godt, men er ikke en av "godpennene" som jeg tar med på jobb og skriver side opp og side ned med. Vet ikke om det er overførbart til deg, men tenkte jeg ville nevne det i tilfelle.
 
  • Liker
Reaksjoner: Johan På Snippen
Mye bra her, og jeg kjenner meg igjen i det meste av det, noen år tilbake. Nå har jeg mer blekk enn jeg noengang kan skrive opp og sikkert 30 penner, og de fleste har blekk i seg det meste av tiden, så det er en rotasjon uten like i jobb-baggen. Det blir fort en evig reise hvor du hele veien endrer litt hvilken farge blekk du foretrekker og finner nye nyanser av den fargen som er bedre og bedre. Og på samme måten som med klokker flytter grensen for hva som er en akseptabel pris seg stadig.
En tanke jeg har gjort meg er at "hverdagsskrivingen" på jobb og andre anledninger i all hovedsak kommer til å være i størrelser mellom medium og extra fine, og så eksprimenterer jeg og "koser meg" (nørd!) med stubs hjemme bak lukkede dører, så derfor har jeg bare stubs i TWSBI. Relativt rimelig med god kvalitet og som skriver godt, men er ikke en av "godpennene" som jeg tar med på jobb og skriver side opp og side ned med. Vet ikke om det er overførbart til deg, men tenkte jeg ville nevne det i tilfelle.
Joda, jeg har sett på TWSBI, og mens prisen er veldig hyggelig har jeg vel vært litt tilbakeholden med dem på grunn av det rent estetiske. Demonstratorpenner er kanskje litt smakssak, som skeletonskiver på klokker? Men ikke for det, det må være en grei måte å få lekt seg litt med forskjellige splitter. Det står faktisk en TWSBI Diamond 580-splitt (F) i den sorte Levengerpennen, da den gamle splitten hadde fått for mye juling til å berges.
Jeg prøver å bli vant med en F, men foretrekker en M. Jeg synes liksom at de tykke linjene skjuler den til tider klossete skriften min, og dessuten glir lettere over papiret. F synes jeg lugger litt, men det er kanskje bare en vanesak?
 
Forstår godt det, demonstrator-penner har måtte vokse på meg, men liker dem til sitt bruk. Igjen, ikke de jeg ville tatt med i signeringsmøte på store kontrakter, men kanskje en god ice-breaker i de rette møtene, og så liker jeg de godt til hjemmebruk.
Jeg har mange splittstørrelser og liker å variere, og en F er ikke bare en F, du må ha en god F. Et par muligheter:
Pilot vanishing point er jo kjent som den beste og billigste gull-splitten du kan kjøpe, og jeg er veldig godt fornøyd med min.
Pilot Custom 823 er en noe dyrere penn, og der mange setter grensen, det er en av de beste F-splittene jeg har og det kan gå uker hvor jeg nesten bare bruker den.
Hvis du virkelig vil flotte deg så er jeg veldig glad i min Visconti Homosapien Bronze age med dreamtouch splitt i F. Visconti er litt uggne ved at de har en del mandagsmodeller som ikke er helt gode, men jeg har unngått de med mine 5 Viscontier, kan være jeg bare har hatt flaks.

Og hvis det å forbedre håndskriften er et mål så må det jo være bedre å ha en splitt som fremhever "feilene" sånn du ser når det forbedrer seg? For min del har hoveddelen av forbedringen kommet bare ved å skrive mye, men målrettet øving hadde nok sikkert gjort underverker hvis jeg hadde hatt tålmodighet til det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Johan På Snippen
Det med splitter kan jeg nok tro du har rett i. Jeg har sett på Pilot VP, og det virker jo som det fornuftigste (fornuftig som i "revisor") valget, så jeg må nok innom den. Da heller jeg nok mer mot Custom 823 og Visconti.
For håndskriftens del får jeg en del øving gjennom daglig skriving, men siden fokuset alltid har vært på fart, og deretter leselighet, og deretter forming og regelmessighet har jeg nok lagt meg til noen uvaner. Jeg har prøvd meg på punktjournal (Bullet journal) for å få mer skriving inn i hverdagen, og er greit fornøyd med det - Både konseptet og at jeg får mer skriving gjort.
Jeg kjøpte et kurs fra The Postman's Knock for å kunne arbeide mer rettet med det, selv om jeg har vært litt sløv på å øve ofte nok. Øvelsene er greie, og det blir fort synlig hvor man har forbedringspotensiale. https://thepostmansknock.com/course/improve-your-handwriting-a-comprehensive-ecourse/ om noen er interessert.
 
  • Liker
Reaksjoner: stourbillon
Var jo ikke planen å kjøpe flere fyllepenner, men når disse to fra Montegrappa dukket opp til en pris som ikke gikk an å si nei til så gikk det som det måtte. Smertegrensen har tidligere gått ved Sailor King Of Pen, som er et fantastisk skriveinstrument og verd prisen om man er fyllefantast, men disse ligger langt over det og kostet plutselig langt mindre, så det var en no-brainer. Etter å ha prøvd dem vil jeg nesten si de er verd fullprisen også, helt nydelige å se til og det beste jeg noengang har skrevet med!

Den oransje er en Montegrappa Duchess of York Forest med medium split, og den andre er en Montegrappa Beauty Book Gentleman Shiny Circles Celluloid med en fine flex split.

IMG_8612.jpeg
 

Vedlegg

  • IMG_8614.jpeg
    IMG_8614.jpeg
    211,7 KB · Visninger: 0
Etter å ha lest gjennom alle 22 sidene i denne tråden så er jeg overbevist, jeg må inn i denne verdenen også.
I mange år har jeg hatt en fasinasjon for penner (les, skriveinstrumenter) og har lenge hatt lyst på en skikkelig en. Jeg har dog ikke tatt steget og kjøpt meg noen, da jeg ikke ser for meg at jeg har et behov for det. Men, har jeg behov for å gå rundt med 10-20.000kr på håndleddet da? Nei.
Derfor må jeg også ha meg noen skikkelige penner, må vite.

Til daglig på arbeid foregår stort sett skriving på postit-lapper i form av små notat og ting å huske på.
Til dette har valget nå falt på en Parker Jotter steel/gold med navnet mitt gravert på. Den får selskap av en Parker IM black/gold rollerball. Sistnevnte blir nok også en foreløpig fast følgesvenn i styremøter og andre "litt finere" jobbsammenhenger. Vertfall inntil videre.

1704009662884.png


1704009709855.png







Fyllepenn/splitt er jeg litt usikker på om jeg behersker enda, så her har jeg foreløpig gått for en Kaweco Classic Sport Fountain pen i guiloche black med kongeblå blekk og fine split. Så får man se om fyllepenn er noe for meg.
Det er det sikkert ikke slik i daglig bruk, men kjenner jeg meg selv riktig så veier min interesse for fine ting høyere, også sitter jeg der snart med en Montblanc eller annet finere skriveinstrument.

1704009785724.png





Tiden med gratis firma-penner er hvertfall forbi.
 
Kunne sikkert googlet meg til et adekvat svar, men regner med noen her inne sitter på mer en god nok informasjon.

Jeg kunne godt tenkt meg en bare én skikkelig penn. Utfordringen er at jeg er keivhendt, finnes det penner som som ikke sånne som meg drar alt blekket utover når jeg skriver. Fyllepenn er jo uaktuelt, men er det noen av disse high-end pengene som er konstruert som en vanlig kulepenn som jeg også kan bruke.

Ser nå at dette kunne jeg helt sikkert ha funnet ut av selv, men nå er det nå skrevet. Og om flere her inne lider av samme handikap så har de kanskje noen anbefalinger ;)