Skriveinstrumenter

Vet ikke om det er det beste stedet å starte, men det er den som har gått lengst, nærmer seg 600 episoder.
Finnes vel der man henter podcaster. Søk etter The Pen Addict.
Jeg har fulgt denne siden 2014 tror jeg, så jeg har vært med på reisen til Mike og Brad. Handler jo om penner og tilbehør, men like mye om livet generelt. Anbefales.

Gleden ble stor i øynene til min tyske kunde i dag, da jeg kunne gi han en tyskprodusert fyllepenn for å signere en leiekontrakt!
Nok et godt argument for å ha finere skriveinstrumenter, selv om det er snakk om en relativt enkel Kaweco sport.

1000002752.jpg

Noen som har tips til hvor jeg kan får kjøpt refill til Caran d'Ache Varius Carbonfiber Rollerball i Oslo? Har forsøkt noen bokhandlere men uten å lykkes

Er på jakt etter Roller refill blå eller tilsvarende

IMG_0486.png

Noen som har tips til hvor jeg kan får kjøpt refill til Caran d'Ache Varius Carbonfiber Rollerball i Oslo? Har forsøkt noen bokhandlere men uten å lykkes

Er på jakt etter Roller refill blå eller tilsvarende

Vis vedlegg 357166

Lush Dive øverst på Løkka har i alle fall dette i nettbutikken sin. Da er det vel en sjanse for at de har i butikk også https://www.lushdive.no/products/field-notes-summer-edition-2019-national-parks-c-3-stk

• Liker
Reaksjoner: sandecker
rOtring600.jpg

Fikk meg en rOtring 600 i posten i går. Ah, som jeg har savnet å ha en god trykkblyant på skrivebordet! (Den forrige favoritten, en rOtring Rapid Pro, forsvant da jeg skiftet jobb for et par år siden og ble bare aldri erstattet - før nå...)

Skjermbilde 2024-01-14 083922.png

Noen som har erfaringer med Platinum Century 3776 her? Har søkt etter den inne her, men virker ikke til å ha vært nevnt.
Har sett på omtrent det som finnes av youtube-filmer, og denne frister meg veldig. Spesielt mtp hetten som vistnok har en slags tettemekanisme som gjør at blekket ikke skal tørke ut, opptil ett år sies det.
Skal ha meg en litt finere penn til å ha i notatboken i pc-vesken, men den vil ikke bli brukt hver dag, ei heller hver uke.

Noen som har erfaringer med Platinum Century 3776 her?

-Jeg har en på kontoret, glimrende penn, splitten flekser akkurat passe mye. Definitivt en penn det er behagelig å skrive mye med.

Husk (som annenhver video nok forteller!) at japanske splitter jevnt over er vesentlig finere enn europeiske; jeg har en 3776 M som legger igjen (marginalt) tynnere strek enn en Lamy F.

Pennen ligger godt i hånden, som venstrehendt plages jeg litt med at jeg må holde den i akkurat riktig vinkel for at ikke blekkflyten skal stoppe opp, men det blir raskt en vane. Er du høyrehendt slipper du å tenke på dette.

Det er helt riktig at den holder lenge uten at blekket tørker inn, men dette er ikke så unikt som de liker å late som - min Pelikan Souverän kan ligge i månedsvis for så å bli plukket opp og skrive videre som om jeg la den fra meg for sekunder siden.

I den grad man kan si at noen penn til mer enn noen tiere er verdt prisen, føler jeg at 3776 er et røverkjøp; for å parafrasere det som ble sagt om Fujis fantastiske mellomformatkameraer med fast optikk i sin tid - du betaler for splitten, Platinum legger ved pennen gratis...

-Jeg har en på kontoret, glimrende penn, splitten flekser akkurat passe mye. Definitivt en penn det er behagelig å skrive mye med.

Husk (som annenhver video nok forteller!) at japanske splitter jevnt over er vesentlig finere enn europeiske; jeg har en 3776 M som legger igjen (marginalt) tynnere strek enn en Lamy F.

Pennen ligger godt i hånden, som venstrehendt plages jeg litt med at jeg må holde den i akkurat riktig vinkel for at ikke blekkflyten skal stoppe opp, men det blir raskt en vane. Er du høyrehendt slipper du å tenke på dette.

Det er helt riktig at den holder lenge uten at blekket tørker inn, men dette er ikke så unikt som de liker å late som - min Pelikan Souverän kan ligge i månedsvis for så å bli plukket opp og skrive videre som om jeg la den fra meg for sekunder siden.

I den grad man kan si at noen penn til mer enn noen tiere er verdt prisen, føler jeg at 3776 er et røverkjøp; for å parafrasere det som ble sagt om Fujis fantastiske mellomformatkameraer med fast optikk i sin tid - du betaler for splitten, Platinum legger ved pennen gratis...

Takk for godt svar :)
Jeg tenker å kjøpe meg en finere penn i prisklassen +-2000kr.
Valget står derfor mellom nevnte penn i Bourgogne, og Pelikan M200 Elegance Marbled Brown.
Sistnevnte er jo aldelest nydelig designmessig, men lurer på om den blir liten, skal man ta i betraktning det youtube forteller.
3776 føler jeg er som du sier, et røverkjøp.

3776 føler jeg er som du sier, et røverkjøp.

-3776 er nydelig. M200 føles - syntes jeg, da - bitteliten, den forsvant helt mellom potene mine. Har storebror M600 (medium splitt) som er helt utrolig god å skrive med.

Et tips om du regner med at pennen kan få litt stemoderlig behandling i PC-vesken av og til - alt av slitasje synes mye bedre på 3776 (iallefall på min i, øh, jade green tror jeg de kalte det) enn på M600. Jeg tror ikke selve materialet er mer hardført, det er nok heller at stripene på pennekroppen skjuler alt av hairlines som måtte dukke opp. Ville tro marmoreringen på M200 gjør mye av det samme - men prøv en før du kjøper, den er ikke en stor penn, akkurat.

Et tips om du regner med at pennen kan få litt stemoderlig behandling i PC-vesken av og til - alt av slitasje synes mye bedre på 3776

Edit: i dokumentmappen i PC-vesken.
Er dermed ikke redd for unødig slitasje eller hairlines, om vi kan ta inn et begrep fra klokkeverdenen til skriveinstrumentverdenen.

Heller nå 99% mot en 3776. Må bare jobbe litt mer med meg selv for å rettferdiggjøre å bruke 2000kr på en penn og blekk. (Selv om jeg innerst inne allerede har overbevist meg selv).

Den i Celluloid Jade er vel en slags jubileumsutgave, om jeg ikke tar feil?
Har hatt den til vurdering også selv om den ligger et prisknepp over vanlig 3776.
Har du noen bilder av den i livets bruk? Den ser uslåelig vakker ut!

Edit: Celluloid referer vel til materialet pennen er lagd av? Dermed også forskjellig fra 3776 Bourgogne som er lagd av resin, vel?
Mtp det du sier om slitasje.
Nå er ikke jeg noen dyp kjenner av materiale, men resin er vel relativt sterkt?

Heisann,

Skal nok kunne ordne bilder om noen dager, er ute og roter i felt for tiden og har bare med meg en AG7. Den tåler det. :D

Jeg har ikke den superduper-utgaven i celluloid (som jeg mener å erindre er et relativt mykt materiale, som du sier - uten at jeg tror jeg har noe som er laget i det, det være seg penner eller annet.) - min er i resin/plast og har holdt meg følge i årevis, disse pennene har blitt laget i en hel drøss farger oppigjennom.

1705256781317.png

Ah, der var den. Laurel Green heter visst denne fargen, ikke Jade Green. Til mitt forsvar er jeg fargeblind. :D

• Liker
Reaksjoner: stourbillon og sholan
Det er ikke den mest bildetunge tråden dette, så la oss gjøre noe med det! :D
På veldig kort tid har jeg blitt veldig glad i fyllepenner. Startet for et par uker siden med en Kaweco Sport, og i dag fikk jeg min Platinum #3776 Bourgogne.
No regrets! For en nydelig penn å skrive med!

Her er mine fire fyllepenner atm, samlet og hver for seg:

1000002886.jpg

1000002890.jpg

1000002888.jpg

1000002884.jpg

1000002877.jpg

1000002878.jpg

1000002881.jpg

Har dog funnet ut at jeg trives best å skrive med F eller finere. EF på Platinum var magisk!
Så de to Kawecoene med M splitt skal erstattes, en med F og en med EF tenker jeg.

Vis gjerne flere bilder av deres penner folkens! :love:

Edit:
Glemte jo i farten å legge ved bilde av Rollerballen!
Ser tydelig på blekk føringen at det ikke er på samme nivå som en fyllepenn.
1000002894.jpg

Og til slutt, fyllepenngjengen samlet i dokumentmappen

1000002895.jpg

Vedlegg

• 1000002879.jpg
    1000002879.jpg
    105,1 KB · Visninger: 0
Redigert:
Vær forsiktig med kjøp av brukte penner på finn.no, ebay o.l. Ekstremt mange fakes. Kjøpte nylig en Montblanc som viste seg å ikke være ekte vare. (Fikk refundert pengene)