Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Synes Red Wing modellene er veldig flotte og jeg er veldig for kvalitet fremfor kvantitet. Tanken på at de nærmest varer livet ut er noe som appelerer.
Men, jeg er ikke noe stilikon, og har heller ikke greie på slikt så prøver meg på et spørsmål.
Bruker dere Red Wing (hvilken modeller?) året rundt, eller er enkelte modeller vintersko/sommer sko rent utsendemessig og praktisk?
:)
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Synes Red Wing modellene er veldig flotte og jeg er veldig for kvalitet fremfor kvantitet. Tanken på at de nærmest varer livet ut er noe som appelerer.
Men, jeg er ikke noe stilikon, og har heller ikke greie på slikt så prøver meg på et spørsmål.
Bruker dere Red Wing (hvilken modeller?) året rundt, eller er enkelte modeller vintersko/sommer sko rent utsendemessig og praktisk?
:)
Ærlig talt er det ingen red wing som tiltaler meg for sen vår/sommer/tidlig høst. Men for høst/vinter er det en del fint. Jeg er svak for 8136 som er den fineste moc toen etter min mening. Dog solgt egne da jeg har for mye annet og foretrekker Alden og Edward Green.

Edit: jeg selger Alden, Edward Green og mer high end japanske sko. Har tidligere solgt Red Wing og.
Det som er konge med red wing er at de er billige og gir mye for pengene. Pluss at de er såpass røffe at du ikke bryr deg om noen sår og merker. 8136 var virkelig en favorittlook for meg. Problemet var bare et jeg hadde så mange andre jeg likte mer.
 
Bruker Iron Ranger mesteparten av året utenom midt på sommeren.
Og med det møkkaværet som har vært så går de jammen fint om sommeren også. :LOL:
 
Jeg bruker MYE Red Wing. Har et par Iron Ranger i størrelse tykke ullsokker, disse bruker jeg kun om vinteren. Har to par Blacksmith, og det ene paret var senest i bruk i gjørma på Øyafestivalen:) Det ene paret med Blacksmith har vel fått nye såler to ganger og tåler nok to ganger til om jeg er flink med smøring.
 
Jeg bruker MYE Red Wing. Har et par Iron Ranger i størrelse tykke ullsokker, disse bruker jeg kun om vinteren. Har to par Blacksmith, og det ene paret var senest i bruk i gjørma på Øyafestivalen:) Det ene paret med Blacksmith har vel fått nye såler to ganger og tåler nok to ganger til om jeg er flink med smøring.
Opplever du at størrelsen er lik mellom modellene?
 
Bruker Iron Ranger, men bruken begrenser seg til våte høstdager - de er såpeglatte på snø og is, så for meg som bor i en by som faktisk har vinter blir de lite brukt.
 
Synes Red Wing modellene er veldig flotte og jeg er veldig for kvalitet fremfor kvantitet. Tanken på at de nærmest varer livet ut er noe som appelerer.
Men, jeg er ikke noe stilikon, og har heller ikke greie på slikt så prøver meg på et spørsmål.
Bruker dere Red Wing (hvilken modeller?) året rundt, eller er enkelte modeller vintersko/sommer sko rent utsendemessig og praktisk?
:)
Bruker Blacksmith og Beckman, hele året. Vibram-sålen på Blacksmith er god også på vinterstid mens Beckman har hard og glatt såle. Bruker samme størrelse i alle, 1/2 mindre enn vanlig.
 
Finnes det en skikkelig sko ala red wing man kan presse ned i en fot på 116mm , høy rist og som I tillegg har plass til skikkelige innleggssåler ? med såler beregna til vinterbruk? Kjøpte en Truman i wide og den gav eg opp og endte med å gi vekk til en slektning med små føtter .
 
Synes Red Wing modellene er veldig flotte og jeg er veldig for kvalitet fremfor kvantitet. Tanken på at de nærmest varer livet ut er noe som appelerer.
Men, jeg er ikke noe stilikon, og har heller ikke greie på slikt så prøver meg på et spørsmål.
Bruker dere Red Wing (hvilken modeller?) året rundt, eller er enkelte modeller vintersko/sommer sko rent utsendemessig og praktisk?
:)
Bruker Blacksmith høst, vinter og vår. Har den eldre typen med glatt såle, så skomakeren har limt på ei tynn Vibramsåle for meg, som gjør de en del bedre på snøføre. Ellers så bruker jeg Work Chukka også, men de er dårlig egnet for snøføre. Egner seg godt som pendlersko, da de ikke slår ut i sikkerhetskontroll. Har også et par Weekender som er fine til smart casual om sommeren. Veldig behagelige sko.
 
Heisann

Håper noen av dere kan rettlede meg til et par fine sko (budsjett ~2000kr)

Tidligere har jeg rast ned på kjøpesenteret og gått rett inn i butikken og funnet et par decent sko og vært ferdig med det. Med andre ord, ikke lagt spesielt mye sjel i det. Siden jeg ikke har begrep om sko håper jeg noen av dere kan gi meg noen tips!

kriterier:

skal kunne brukes til fint såvel som søndagstur
nøytral farge type svart (eller?)
Helst ikke så mye plastikk/gummi. Lær er OK
Ikke cowboyboots-tær som er spisse
Merke er irrelevant så lenge kvalitet/pris er OK

Gjerne netbutikk som er til å stole på. Ikk noe Ebay auksjoner, foretrekker norsk kjøpslov/garanti.


Nå! Tips?
Sko som både kan brukes på tur i regnvær med fullt regntøy og til middagen senere på dagen i dress (trenger bare en lett skyll i vaskekaret), gjelder alle ukens dager, ikke bare søndager. Treffer på alle dine kriterier, inkludert inflasjon:


Eller har du kanskje kjøpt sko allerede?
 
Sko som både kan brukes på tur i regnvær med fullt regntøy og til middagen senere på dagen i dress (trenger bare en lett skyll i vaskekaret), gjelder alle ukens dager, ikke bare søndager. Treffer på alle dine kriterier, inkludert inflasjon:


Eller har du kanskje kjøpt sko allerede?
Erik har gått uten sko i 11 år, veldig bra det kom en hverdagshelt uten kappe :ROFLMAO:
 
Da er et par 1907 bestilt :)
Skoene oser av kvalitet, og er superfine. Usikker på om de er litt store, glipper litt i hælen. Får en finger bak hælen når foten er helt i front.
Kun de originale skinnsålene i. Vurderer et par ullsåler i tillegg, men vet ikke om det hjelper. Hvor «god» plass har dere?
 
Skoene oser av kvalitet, og er superfine. Usikker på om de er litt store, glipper litt i hælen. Får en finger bak hælen når foten er helt i front.
Kun de originale skinnsålene i. Vurderer et par ullsåler i tillegg, men vet ikke om det hjelper. Hvor «god» plass har dere?
De glipper i helen fordi skinnet er vanvittig stivt som nye. En «trang» finger bak er slik det skal være med tynne sokker på, med ullsokker blir det perfekt. Stram de godt og lid deg gjennom en «break-in» tid på noen måneder. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
De glipper i helen fordi skinnet er vanvittig stivt som nye. En «trang» finger bak er slik det skal være med tynne sokker på, med ullsokker blir det perfekt. Stram de godt og lid deg gjennom en «break-in» tid på noen måneder. ;)
Høres bra ut! Ja, jeg får lide meg igjennom, så satser på det blir bra til slutt :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Etter ett år med skog/fjellturer og diverse hverdags aktiviteter, er jeg veldig fornøyd med disse impala/bøffel Courteney safaristøvler.
Tjukke og effektive ekte gummi såler, og god brede som skal passe på de fleste føttene.
IMG_20230831_135635529.jpg