Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Jeg hadde lyst for et par sko i Canvas for sommeren og kom tilfeldigvis forbi disse.
Veja er et fransk selskap som får skoene sine laget i Brasil.
At det er ekte gummi og lukter fin* naturlig gummi(vilt tre fra Amazonas til og med) var en stor pluss for meg, også når det gjelder komfort.
(*Ingenting er verre en sko som lukter som et oljebrønns tilbakeslag på platforms dekk).
Etter min mening, er ekte gummi best når det gjelder såler og komfort.
Innesålene er overraskende bra laget, tykke og tåler bra mine +100kg.
Begge sko veier 826gr i 45 størrelse, da snakker vi om lette saker.
Canvas'n er av høy kvalitet og sagt til å bli av økologisk bomull. Ja, hvorfor ikke...
Selskapet er veldig gjennomsiktig angående produksjonen sin og det gjør det enklere å finne ut hva man kjøper.
Converse og Vans var uansett ute fra tankene mine, spesielt når det gjelder komfort.
Prisen var 1399Kr , da snakker vi ikke om billige sandaler, men så lenger man får kvalitet og etiske produkter som kommer fra en annen plass enn Kina, er det greit for min del.
Det ser ut som jeg kommer til å bli fornøyd med disse.
Nå er det bare å vente for solen(jaja, fortsatt), sommeren med tur til Kristiansand og Normandie.
IMG_20230606_200141908.jpg

IMG_20230606_200224516.jpg

IMG_20230606_200529092.jpg

IMG_20230606_200250238.jpg

IMG_20230606_200448674.jpg

IMG_20230606_201952577.jpg

Skal kjøpe opera pumps og står mellom Morjas (ca 3000 etter toll/mva) og Bowhill and Elliot (4400). Har ingen sko fra noen av dem. Noen tanker om sistnevnte er verdt differansen? Blir utelukkende brukt i bryllup (med dertilhørende dansegulv).

Skal kjøpe opera pumps og står mellom Morjas (ca 3000 etter toll/mva) og Bowhill and Elliot (4400). Har ingen sko fra noen av dem. Noen tanker om sistnevnte er verdt differansen? Blir utelukkende brukt i bryllup (med dertilhørende dansegulv).

Kun erfaring med Morjas, men det er etter mitt syn veldig value for money!

• Liker
Reaksjoner: Vij
God kveld.
Noen som kjenner til merket Bottega Senatore?
Kom over et par pene sko både jeg og føttene mine likte, og håper noen har noe positivt å si om kvaliteten :)

Hei,

Noen som vet om en god skomaker i Oslo som kan bytte lærsåler? Har et par sko der sålene synger på siste verset som jeg gjerne skulle fått fikset opp.

Hei,

Noen som vet om en god skomaker i Oslo som kan bytte lærsåler? Har et par sko der sålene synger på siste verset som jeg gjerne skulle fått fikset opp.
Hør med Skomakeren i bygdøy alle 19. (Rezapur?)
Jeg har fått fikset på to par R.M. Williams og var fornøyd med jobben, men det tok litt tid.

• Liker
Reaksjoner: sunshine
Noen som har bestilt fra Morjas i det siste, og kan si hva toll/importkostnadene kom på?

Noen som har bestilt fra Morjas i det siste, og kan si hva toll/importkostnadene kom på?
Import er enkelt å regne ut. Det skal være 25% mva (ingen toll), pluss et utleggs/behandlingsgebyr. Pleier å være 150-300 kroner, men litt forskjellig fra fraktselskap til fraktselskap. Enkelte er kanskje avhengig av verdien på varen også.

• Liker
Reaksjoner: Vij
Ka er greia mes addidas og skostørrelser . Ef går opp minst 2 størrelser vs alle andre merker og no når eg kjøpte sko til 4 åringen so er det 2 str opp der også . Muligens skoprodusenter snart burde gå over til mondo str .

• Liker
Reaksjoner: Thorvald
Ka er greia mes addidas og skostørrelser . Ef går opp minst 2 størrelser vs alle andre merker og no når eg kjøpte sko til 4 åringen so er det 2 str opp der også . Muligens skoprodusenter snart burde gå over til mondo str .

Det er forklart i linken.

Etter litt tid gikk det bra med disse Adidas.
Hadde jeg kjøpt 2str opp, hadde de vært for store nå.
Skoformere hjelper også.

MONDO!:love:
Det hadde vært et stort fremskritt.(y)(y)(y)(y)

Dessverre er det ikke bare lengden som betyr noe (som vel også er beskrevet i @Hammerfjord sin lenke), der spiller jo både bredde forskjellige steder på foten og høyde over vrist og sikkert andre ting inn.

Skulle nå fortsatt gjerne sett mondo på vanlige sko, det hadde i det minste lengden vært konsekvent.

Nå har jo EU lovpålagt USB C på mobiltelefoner så hardt at det ryktes at selveste apple skal ta det i bruk, og det er jo a giant step for mankind. Kanskje enhetlige skostørrelser kunne være neste store standardiseringsprosjekt?

For å selge sko i Europa må man følge GSSR (General Shoe Size Regulation):
§1 du må oppgi lengde i mm
§2 du må oppgi bredde i mm på tre/fire angitte steder på skoen
§3 du må oppgi omkrets over vristen i mm
§§4-N noen spesifiseringer og i verste fall noen unntak

Dette burde være easy peasy lovarbeid.
Mangel på etterfølgelse eller misvisende mål straffes med dagbøter på opp til 1% av global omsetning. Disse settes av Forbrukertilsynet.