Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Var innom Dagestad en kort visitt her om dagen. Et par Alden 403 ble med hjem. Vi skal eldes sammen. Tror det blir fint.

Knabber et bilde fra veven.

DSC_00062.jpg
Var innom Dagestad en kort visitt her om dagen. Et par Alden 403 ble med hjem. Vi skal eldes sammen. Tror det blir fint.

Knabber et bilde fra veven.

DSC_00062.jpg

Det er en pen støvel, gratulerer
 
Det var da voldsomt. Ikke lett å finne det man leter etter om man ikke vet hva det heter.
Tilfeldighetene ville ha det til at jeg snublet innom nettsiden til Herring. Eller, helt tilfeldig var det vel ikke, fordi underbevisstheten min antakelig hadde fanget opp dens eksistens ved å lese denne tråden her. Uansett, der dukket det opp et par sko i den utførelse jeg har vært ute etter en god stund. Nemlig disse:
upload_2018-1-14_20-11-8.png

På siden til Herring er de omtalt som en sko med "French-toe". Javel, så heter det vel det da, tenkte jeg. Men der tok jeg feil. For de aller fleste kaller den karakteristiske sømmen der fremme for en "split toe" derby/blucher/gibson. Ellers er det visstnok også flere som kaller dette for en "Norwegian derby". Det henspiller antakelig mer på den forhøyede rundsømmen enn på splitten, men interessant nok. Når jeg trodde jeg visste hva jeg ville ha dukket det opp en begrep til, nemlig "navvy cut", som i det minste er benyttet av John Lobb. Flaks at jeg fant ut av dette på nett. Skulle tatt seg ut å bedt høflig om en derby med norsk søm, ja du vet "navvy cut", med fransk eller splittet tå på Eurosko......
 
Jeg vil ha meg et par sko/boots i Shell Cordovan og driver en del research på temaet. Mitt inntrykk er at dette er sko som er overlegen i kvalitet sammenlignet med kalveskinn og som vil utvikle meget fin patina over tid, men vil de bli like myke og komfortable? Tar det lenger tid å gå dem inn?
Alden ser ut til å være kongen. Crockett & Jones, Allen Edmonds og Carmina er alternativer, i den rekkefølgen tror jeg. Alle ligger vel ca på samme pris rundt 6-7000.
Er det noen her som har erfaring med flere av disse merkene og kan sammenligne dem? Evt har forslag og kan anbefale alternative produsenter?
Jeg handler i London så de fleste merker burde være innenfor rekkevidde.

Takk for input!
 
Jeg vil ha meg et par sko/boots i Shell Cordovan og driver en del research på temaet. Mitt inntrykk er at dette er sko som er overlegen i kvalitet sammenlignet med kalveskinn og som vil utvikle meget fin patina over tid, men vil de bli like myke og komfortable? Tar det lenger tid å gå dem inn?
Alden ser ut til å være kongen. Crockett & Jones, Allen Edmonds og Carmina er alternativer, i den rekkefølgen tror jeg. Alle ligger vel ca på samme pris rundt 6-7000.
Er det noen her som har erfaring med flere av disse merkene og kan sammenligne dem? Evt har forslag og kan anbefale alternative produsenter?
Jeg handler i London så de fleste merker burde være innenfor rekkevidde.

Takk for input!

Jeg har cordovan fra både Alden og Crockett & Jones. Begge imponerer meg med svært god komfort - ingen av dem hadde en såkalt «inngåingsperiode». Hvilket av disse to merkene du velger, handler først og fremst om hvilket design du foretrekker. Prisen er nokså lik. En ting som er greit å merke seg, er at Cordovan og vann er uvenner. De får fort rare merker/flekker av regn og annet. I tillegg skal de ikke behandles med vanlig skokrem osv., men spesialprodukter som ikke kommer i konflikt med den særegne garvingen av læret. Dette får du selvsagt hjelp og tips med og om av forhandler.

Lykke til! Lite slår godfølelsen av en halv hest på føttene.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
En ting som er greit å merke seg, er at Cordovan og vann er uvenner. De får fort rare merker/flekker av regn og annet.
Dette var jeg ikke klar over og det er en mulig showstopper. Tanken min var å ha en litt casual variant med dainitesåle til bruk også i litt ruskevær. De ser jo så robuste og solide ut med det blanke læret. Gjelder dette selv om man behandler de bra med rett krem?
 
Her fant jeg forøvrig en diskusjon som nyanserer dette en del @BigT : https://www.askandyaboutclothes.com/forum/threads/cordovan-shoes-in-the-rain.94719/
Kjør debatt!

Mulig jeg hørtes veldig dramatisk ut, men det er jo ikke slik at de endrer seg totalt. Jeg havnet i uforutsett regn med mine, de fikk da flekkfeber, men ved å tørke av dem så fort som mulig og levere en real gnukkejobb med en god hestehårsbørste, så er de like fine igjen. Har holdt meg unna kritisk regn. Tenker bare at det er greit å ha dette i bakhodet, så man ikke tenker Gore-Tex-beaters.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Enig.
Shell cordovan vs regn er ikke hyggelig, gjerne med hovne flekker som resultat..
Det er da det er fint å ha et godt glatteben, og en god hestehårsbørste + en poleringsklut.
Mine to par er rundt 10 år - tipper de varer en 40-50 år til..
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska og Edzilla
Enig.
Shell cordovan vs regn er ikke hyggelig, gjerne med hovne flekker som resultat..
Det er da det er fint å ha et godt glatteben, og en god hestehårsbørste + en poleringsklut.
Mine to par er rundt 10 år - tipper de varer en 40-50 år til..

Mine har mange timer og mil bak seg nå, men ser fortsatt spill nye ut. Det rettferdiggjør prisen, som definitivt må sies å være høy for fottøy.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska og Kjors
Takk for at dere deler erfaringer.
Enig.
Shell cordovan vs regn er ikke hyggelig, gjerne med hovne flekker som resultat..
Det er da det er fint å ha et godt glatteben, og en god hestehårsbørste + en poleringsklut.
Mine to par er rundt 10 år - tipper de varer en 40-50 år til..
Jeg har sett et bilde i denne tråden av et slikt ben. Hvordan jobber man med det? Jeg klarer ikke se for meg hvordan dette funker.
 
Takk for at dere deler erfaringer.

Jeg har sett et bilde i denne tråden av et slikt ben. Hvordan jobber man med det? Jeg klarer ikke se for meg hvordan dette funker.
Du gnikker og gnir slik at benet avgir oljer og naturlig fett. Dette børstes videre godt inn med hestehårsbørste. Jeg var skeptiker og uforstående frem til jeg forsøkte det. Magisk effekt!
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Dette blir årets vår/sommersko for meg. Hadde egentlig tenkt lærsåle, men disse ser så bra ut at det går greit med Dainite. (Duskene på lissene blir nok klipt av.)
cheaney-thomas-capped-derby-in-almond-grain-leather-p116-1642_zoom.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s og Hammerfjord
Bestilte fra Herring på lørdag. Tirsdag kom disse på døren. Har ikke fått prøvd de skikkelig. Førsteinntrykk; stiv og kraftig Dainitesåle, store i størrelsen. Konstruksjonen gjør nok at det er god plass i front, uansett. Lesten skal være en F, som er vanlig/smal. Stemmer nok det
IMG_20180116_193506360-01.jpeg

God og ryddig service fra Herring. Fulgte med skoposer, skokrem og skohorn. Modellen er iflg trykket tekst på innersålen "goodyear welted". Det sto ikke på nettsiden; positiv overraskelse.
 
Bestilte fra Herring på lørdag. Tirsdag kom disse på døren. Har ikke fått prøvd de skikkelig. Førsteinntrykk; stiv og kraftig Dainitesåle, store i størrelsen. Konstruksjonen gjør nok at det er god plass i front, uansett. Lesten skal være en F, som er vanlig/smal. Stemmer nok detVis vedlegg 75666
God og ryddig service fra Herring. Fulgte med skoposer, skokrem og skohorn. Modellen er iflg trykket tekst på innersålen "goodyear welted". Det sto ikke på nettsiden; positiv overraskelse.
Er det bare bildet, eller har skoene to stygge merker?
BD1B7055-1768-4744-B71C-C5750A8D95EF.jpeg