Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Meget bra review @ittnofjas

Jeg mottok selv to par Meermins i forrige uke, ett par på Hiro-lesten og og på Rui. Men jeg syns de var overraskende store i størrelsen så valgte å selge de som var på Hiro-lesten.

Har stort sett samme opplevelse som deg, mottok skoene etter ca. 3 uker. Var de forventede ujevnhetene på noen av sømmene, men ikke verst mtp prisen. Eneste jeg stusset litt på var at det kun fulgte med en skopose, og og at de hadde presset galssfiberstangen rett inn i skinnet (uten papir e.l. imellom), slik at jeg nå har to permanente ringer i hælene.

BTW, noen som bor i Oslo som har lyst til å være med å bestille skotrær fra skolyx? Trenger bare 4 selv, men om vi bestiller 14 totalt så får man de til under 200kr/par inkl. frakt og MVA

Jeg er ute etter en skotrær. Er det noen som har erfaring med skotrær fra Skolyx kontra Herring Shoes? Jeg kan fort tenke meg å bestille en 4-6 par selv, muligens et par til hvis jeg får med flere fra kollektivet.
 
  • Liker
Reaksjoner: KAB
Jeg er
Jeg er ute etter en skotrær. Er det noen som har erfaring med skotrær fra Skolyx kontra Herring Shoes? Jeg kan fort tenke meg å bestille en 4-6 par selv, muligens et par til hvis jeg får med flere fra kollektivet.

Jeg er med på 3 par om vi bestiller innen rimelig tid.

// KAB
 
Jeg er på jakt etter et par chelsea boots. Er det noen med litt mer erfaring enn meg som kan oppsummere hvor mye jeg kommer til å angre på å kjøpe disse skoene fra Loake

https://lillevinkelsko.no/casual-høst-vintersko/loake/chatsworth-00-sort
Pros: Jeg får prøvd skoen før jeg kjøper den. Jeg kan dra dit i dag for å kjøpe den.

Istedenfor å vente i sikkert en mnd +/- på disse fra RM Williams?
http://www.bootsonline.com.au/boots/craftsman-b543/
Hvilken sko burde man eventuelt velge?

Prisen blir jo ca. den samme medregnet mva.

Edit: skoene skal brukes som casual høst/vinter/vår.
 
Redigert:
Sikkert ulike synspunkter på det jeg skal si, men etter min vurdering er lærsåler (som på RM Williams bootsene) lite egnet på norsk høst/vinter/vårføre. Når lærsåler blir fuktige må de tørke skikkelig etter bruk. I perioder med mye nedbør/fukt bør de med andre ord ikke benyttes daglig. I tillegg krever sålene mer pleie dersom de stadig blir fuktige. I tillegg er de djevelsk glatte på sne/isføre. Basert på ovenståendede, samt egen erfaring med Loake (ikke denne modellen, men dog) som daily wearer på jobb, ville jeg valgt Loake.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Tommen og Danvoll
Hva tror folk om minkolje på lærsålen? Ikke overlæret altså..
Måtte lese denne to ganger, skjønte ikke helt hva man skulle oppnå med minikjole på lærsålen. :)

Ad forrige poster: Er ikke "daily wearer" en selvmotsigelse når det gjelder sko? Jeg leser jo stadig at det å la skoene hvile annenhver dag er alfa og omega for et langt og lykkelig skoliv.

Synes dere forresten at det er innenfor med Oxford captoe til Chinos/"kontorantrekk" så lenge skoen er brun? Jeg lurer rett og slett på om jeg skal kjøpe meg et par Loake Aldwych i mørkebrun eller burgunder (jeg har dem i svart, men de luftes bare et fåtall ganger i året).

dsc_0009.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og andres
Det har du rett i. For å heve presisjonsnivået i min post: jeg bruker samme modell daglig, men har to par jeg bytter mellom.
 
  • Liker
Reaksjoner: reim
Sikkert ulike synspunkter på det jeg skal si, men etter min vurdering er lærsåler (som på RM Williams bootsene) lite egnet på norsk høst/vinter/vårføre. Når lærsåler blir fuktige må de tørke skikkelig etter bruk. I perioder med mye nedbør/fukt bør de med andre ord ikke benyttes daglig. I tillegg krever sålene mer pleie dersom de stadig blir fuktige. I tillegg er de djevelsk glatte på sne/isføre. Basert på ovenståendede, samt egen erfaring med Loake (ikke denne modellen, men dog) som daily wearer på jobb, ville jeg valgt Loake.

Man kan jo alltids få lagt et lag gummi på sålen hos en skomaker.
 
  • Liker
Reaksjoner: mrChurchill
Ad forrige poster: Er ikke "daily wearer" en selvmotsigelse når det gjelder sko? Jeg leser jo stadig at det å la skoene hvile annenhver dag er alfa og omega for et langt og lykkelig skoliv.
Jeg sverger i hvert fall til 24 timers hvile med skotrær mellom hver gang de brukes.

Synes dere forresten at det er innenfor med Oxford captoe til Chinos/"kontorantrekk" så lenge skoen er brun?
Helt innenfor spør du meg. Noe av det peneste jeg vet er captoes med spitshine, men det er vel forbeholdt dress
 
Noen som har erfaringer med sko som er lakkerte (håndlakkerte) i stedet for gjennomfarget? Tenker da ikke på lakksko. Så noen Santoni jeg likte godt som tilfeldigvis var på tilbud, men er usikker på slitestyrken på lakkerte sko.

Edit: Ser ut til at håndlakkerte var et ganske misvisende uttrykk, men likevel litt skeptisk - antar at det lettere kommer merker som er vanskeligere å pusse vekk.
Capture.JPG
 
Redigert:
"Lakkert" er feil uttrykk å bruke. De er heller håndpusset, og utallige leverandører gjør nettop dette. Patinering er med på å gi mer spill i skinnet, og kan se fantastisk ut hvis den som gjør det er flink. Dandyshoecare er et eksempel på en som er veldig god. Ellers driver Gaziano & Girling, Corthay, Meccariello, Berluti og flere japanske skomakere patinering på høy nivå. Santoni har noen herlige og gode linjer, men også noen som ikke er fullt så flotte.
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS og Hvalrossen
Fruen skal til Flåm i helgen og jeg vurderer å be henne kjøpte med et par "Aurland-sko" (norske penny loafers).

Noen som vet om disse fortsatt er Goodyear- eller Norwegian welted (randsydde)? Av bildene på nett ser jeg ingen søm på sålene, og jeg tviler på at de kjører skjulte kanaler sånn som f.eks. CJ Handgrade-linjen.

EDIT: Som @rousp påpekte så har Aurland-skoen nå begynt med lim..
 
Redigert:
Fruen skal til Flåm i helgen og jeg vurderer å be henne kjøpte med et par "Aurland-sko" (norske penny loafers).

Noen som vet om disse fortsatt er Goodyear- eller Norwegian welted (randsydde)? Av bildene på nett ser jeg ingen søm på sålene, og jeg tviler på at de kjører skjulte kanaler sånn som f.eks. CJ Handgrade-linjen.

Har selv flere par Aurlandssko - men ikke på benene i dag, dessverre.

Usikker på konstruksjonen men prøv å sende en kjapp mail;post@aurlandskoen.no eller kontakt http://stavangersentrum.no/shopping/byens-skomaker som fører aurlandsko og antagelig har mer vettug info om det tekniske.
 
Noen som har erfaring med størrelse på Gucci Horsebit Loafers? Vurderer å bestille et par på nettet, men ser ikke ut til at det er noen konsensus om størrelse på div fora
 
Fruen skal til Flåm i helgen og jeg vurderer å be henne kjøpte med et par "Aurland-sko" (norske penny loafers).

Noen som vet om disse fortsatt er Goodyear- eller Norwegian welted (randsydde)? Av bildene på nett ser jeg ingen søm på sålene, og jeg tviler på at de kjører skjulte kanaler sånn som f.eks. CJ Handgrade-linjen.

Bedre sent enn aldri:

Aurlandskoen har gått vekk fra den tradisjonelle produksjonsmetoden og er nå limt. Derfor jeg ikke eier et par selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Peroni
Bedre sent enn aldri:

Aurlandskoen har gått vekk fra den tradisjonelle produksjonsmetoden og er nå limt. Derfor jeg ikke eier et par selv.

Takk for svar. Burde definitivt oppdatert min egen kommentar, men fikk samme svar som deg fra fabrikken ja