Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Nye Alden boots på lager. Synes de ble skikkelig bra.
IMG_20211023_211411_064.jpg


Barrie-lest og commando såle i #8 cordovan.
 

Vedlegg

  • IMG_20211023_211410_993.jpg
    IMG_20211023_211410_993.jpg
    279,5 KB · Visninger: 0
  • IMG_20211023_211411_103.jpg
    IMG_20211023_211411_103.jpg
    164,3 KB · Visninger: 0
Jeg har et par Loake Chukka sko med Danite såler (Goodyear welted) som jeg gjerne skulle ha sålet om til en type wedge såle i stedet. Hvor i Oslo området kan jeg gjøre dette uten at det koster like mye som skoene kostet nye..?
 
Tenkte jeg skulle kjøpe meg noen nye sko. Noen som har erfaring med sko fra Gant. Er disse brukbare eller er de som så mange andre merker bare overpriset billigsko? Synes de i hvertfall ser greie ut.
Vis vedlegg 270674
Kommer vel an på hva du ser etter og hvilke ønsker du har til sko/bootsene. Men du er nok inne på noe med overpriset billigsko. Uten at jeg vet hvor disse ligger pris, kan jeg tenke meg at du får mer kvalitet for pengene med andre merker. Evt at du får samme kvalitet rimeligere uten Gant merke.
 
Kommer vel an på hva du ser etter og hvilke ønsker du har til sko/bootsene. Men du er nok inne på noe med overpriset billigsko. Uten at jeg vet hvor disse ligger pris, kan jeg tenke meg at du får mer kvalitet for pengene med andre merker. Evt at du får samme kvalitet rimeligere uten Gant merke.
.
 
Redigert:
Takk for tilbakemelding. Noen som har tips til hvilke merker som gir mye sko for pengene? Er på utkikk etter klassiske skotyper som jeg kan ha i lang tid fremover, men studentbudsjett og klokkeprioriteringer setter sine begrensninger.
Er nok andre her som har bedre oversikt over de litt mer dressy alternativene, som ligner på de fra Gant. Er selv glad i Red Wing støvler. Har et par som disse https://skomakerdagestad.no/collections/red-wing-shoes/products/2872171 i annen farge. God kvalitet og holder lenge. Fine allround støvler som er relativt klassiske. Nærmer du deg dress i klesveien til vanlig finnes det nok andre merker som har mer elegante støvler.
 
Redigert:


Disse to mener jeg er det beste du får i det prissjiktet. Sargent selger ut noe de hadde på fabrikken etter å ha startet opp etter konkurs.

Ikke så veldig formelle, men go-to sko av god kvalitet. Skulle gjerne lagerført disse selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Er nok andre her som har bedre oversikt over de litt mer dressy alternativene, som ligner på de fra Gant. Er selv glad i Red Wing støvler. Har et par som disse https://skomakerdagestad.no/collections/red-wing-shoes/products/2872171 i annen farge. God kvalitet og holder lenge. Fine allround støvler som er relativt klassiske. Nærmer du deg dress i klesveien til vanlig finnes det nok andre merker som har mer elegante støvler.
+1 på Red Wing som virkelig er «high-value». Personlig liker jeg Blacksmith med hel Vibram gummisåle best. Du må opp i dobbel pris om du feks vil ha tilsvarende som er «British made». Et par slike sko holder student tiden ut og kanskje litt inn i pensjonsalder med bytte av såle av og til. Goodyear sydde sko er som en Submariner - evigvarende og er alltid mulig å reparere.

Jeg kjøper i dag «alle» mine sko her https://www.trickers.com/uk/, koster en del mer enn Red Wing og kvalitativt kanskje ikke veldig mye bedre enn Red Wing. Men uansett hvor gamle sko du har, så kan du sende de tilbake til fabrikken, eller levere de i butikken i London å få restaurert skoene dine til omtrent det halve av hva et nytt par koster - miljøvern i praksis. https://www.trickers.com/uk/repairs
 
Kommer vel an på hva du ser etter og hvilke ønsker du har til sko/bootsene. Men du er nok inne på noe med overpriset billigsko. Uten at jeg vet hvor disse ligger pris, kan jeg tenke meg at du får mer kvalitet for pengene med andre merker. Evt at du får samme kvalitet rimeligere uten Gant merke.

Fikk opp reklame for disse som er på salg https://www.careofcarl.no/no/artiklar/grenson-fred-commando-boot-black-calf.html , ligner vel på de fra Gant du så på. Har disse i lys farge og med skinnsåle. Fine støvler, ikke så robuste som Red Wing kanskje, men mer elegante.
 
Enda en +1 på Red Wing, og rullerer både Iron Ranger, Blacksmith, Beckman og Moc Toes her. Men de passer utvilsomt bedre til jeans enn til dress, så her må vel Loake 1880 også nevnes. Har brukt et par Burford boots de siste fire vintrene, og de blir bare finere og finere. Ikke de jeg bruker i 30 cm nysnø, men resten av vinteren funker de finfint.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Bestilte ett par Iron Ranger på tilbud hos Footway må, litt hjulpet av all hausingen her inne:)
 
Jeg har et par Loake Chukka sko med Danite såler (Goodyear welted) som jeg gjerne skulle ha sålet om til en type wedge såle i stedet. Hvor i Oslo området kan jeg gjøre dette uten at det koster like mye som skoene kostet nye..?
Hei, jeg har brukt Everest flere ganger for nye såler, super fornøyd hver gang ! De har et stort utvalg av forskjellige såler og fornuftig priser, topp håndverk. Ligger i Kirkeveien på Majorstua, ved inngang skolen:
 
  • Liker
Reaksjoner: JonasV
Noen som har kjennskap/erfaring med Cavour sine egne sko? Jeg finner lite om de utenom at det ser ut som de er produsert i Spania. Hvordan er kvaliteten på de?
 
Noen som har kjennskap/erfaring med Cavour sine egne sko? Jeg finner lite om de utenom at det ser ut som de er produsert i Spania. Hvordan er kvaliteten på de?
siden det er jag som producerer dem så kan du få svar av meg ;)
håller en likvärdig kvalitet som en C&J eller andra märken i den kategorien som Carmina etc. Randsydd i Spania på samma fabrikken som Löf & Tung, Morjas, Sons of Henry etc.
Bruker skinn fra Weinheimer & du Puy.
Hälkappa i lær som förer til god komfort og form.

Si ifra om det er noe mer du lurer på. men i mina opartiska ögon så er de en bra bang for the buck! ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: hakotorg
Har støvler fra Cavour selv, og bruker dem i rotasjon med billigere og dyrere sko og støvler (EG, St. Crispin, C&J etc).

De er ikke like elegante, eller har like godt håndverk (her er vi på teknikker og utseende, og neppe holdbarhet) som de dyrere engelske, men de er gode å gå i og er slitesterke.

Anbefales, spesielt nå som de er på salg!

(I motsetning til "slettet bruker" har jeg ingen tilknytning til Cavour (ut over at jeg er kunde der))