Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Hvor ofte pleier dere å pusse sko? Går i "pensko" hver dag på jobb, og opplever at det er helt umulig å unngå saltflekker o.l. på skoene, selv om jeg forsøker å bruke kalosjer. To av tre par har fått flerrer i skinnet på "innsiden" av foten, omtrent ved cap toen, og antydninger til flerrer også på utsiden. Kommer nok til å gå i søppelet til våren, men skyldes dette rett og slett dårlig vedlikehold? Sko av typen Loake 1880, hatt de i snart to år.
Fasit er hver dag når du velger sko/støvler - tar ca 5 minutter og du er klar. Litt som å pusse våpenet, tar ikke lang tid - men du er klar til nye utfordringer.

• Liker
Reaksjoner: aksgro
Hvor ofte pleier dere å pusse sko? Går i "pensko" hver dag på jobb, og opplever at det er helt umulig å unngå saltflekker o.l. på skoene, selv om jeg forsøker å bruke kalosjer. To av tre par har fått flerrer i skinnet på "innsiden" av foten, omtrent ved cap toen, og antydninger til flerrer også på utsiden. Kommer nok til å gå i søppelet til våren, men skyldes dette rett og slett dårlig vedlikehold? Sko av typen Loake 1880, hatt de i snart to år.
Pusser gjerne med krem/voks hver tiende gang jeg bruker skoene. Drar over med hestehårsbørste når jeg går ut og kommer hjem. Kanskje 15 sekunder.

Er det noen som har tips til et sted som har godt utvalg av skolisser? Trenger å fornye, men finner bare slappe bomullslisser som ikke har den stilen skoene fortjener. Orginallissene er ofte i et materiale som likner vokset bomull, og ganske stive. Dette gir pene knuter. Men jeg har ikke funnet det for salg så langt. Tips mottas med takk.

Er det noen som har tips til et sted som har godt utvalg av skolisser? Trenger å fornye, men finner bare slappe bomullslisser som ikke har den stilen skoene fortjener. Orginallissene er ofte i et materiale som likner vokset bomull, og ganske stive. Dette gir pene knuter. Men jeg har ikke funnet det for salg så langt. Tips mottas med takk.

Ta kontakt med Skomaker Dagestad. Han har garantert. Selv kjøpte jeg et raust lager hos Crockett & Jones sist jeg var i London. Kosta noen få pund.

Redigert:
Noen som har erfaring med hvor mye RM Williams utvider seg ved inngåing?
Er litt mellom to størrelser og ikke helt sikker på hvilken jeg skal velge.

Ikke erfaring med RM Williams, men kjøpte nylig et par Gant semskete chelseaboots og angrer på at jeg gikk opp en størrelse.

• Liker
Reaksjoner: Pippen
Jeg hadde ikke gått opp en størrelse på RM Williams sko. Kjøpte mine for en del år siden; de satt som støpt da, men er i løseste laget i dag. Prøvde et nytt par i samme størrelse for ikke så lenge siden og de sitter som støpt. Konklusjon: kjøp de litt små, så sitter de som støpt etterhvert.

• Liker

Støtter anbefalingen om å kjøpe de litt små.
Slet med å få av meg skoene de første månedene, men etterhvert sitter de som støpt.

• Liker
Takk for input @Trulle75, @aksgro og @bangiman.
Gikk for de som satt tight, så regner jeg med at de fortsatt sitter som et skudd om noen år:)
479999E3-5407-4304-8741-099C5613981E.jpeg

Grattis!
Mine eldste er 3(?) år gamle og fortsatt tighte. Mer utfordring med å finne riktig farge på skokremen og å holde meg på bena der det fortsatt er is.
Hehe, får ta det is-problemet til neste vinter:)
Fant du noe løsning på skokremen?