Mathfjeld gjør ting han ikke har gjort før del 2

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg er helt enig i at kontrasten er litt stor, jeg får tråle ebay etter andre visere. Tror ikke det vil være så fint med hjemmelagde visere, det krever en helt annen form for produksjon.

Skiven synes jeg ble så kul at jeg vil la dem være som den er, men mulig jeg skal prøve å male markørene på testskiva og se hvordan det blir.
 
Hva slags verk skal du bruke? Om det er et 6497 eller 6498 må du jo ha subdial til sekundviser?
 
Hva slags verk skal du bruke? Om det er et 6497 eller 6498 må du jo ha subdial til sekundviser?

I teorien ja, men jeg kommer til å kappe akslingen på sekundhjulet. Rett og slett fordi det er enklere. Om du trenger en 6497 sekundviser skal du ikke se bort i fra at jeg får et lite lager :p
 
Helt enig med Tore. Hva med å erstatte luminova i visere med tritium samt å fylle 5min markeringene med det samme slik at det matcher. Så kan du fylle minuttmarkeringene med sort fyll for å matche visere. I tillegg kan du kanskje etse metallet i skiven på forhånd? Uansett kommer du på noe genialt selv. Det virker meget lovende!
 
Har sett litt på eBay og det kan se ut som det finnes noen kule blanke visere. Skal sjekke litt ut litt mer i helgen.


Puh!!!

I dag har jeg ikke bare vært klokkebygger, men også urmaker. Turte ikke ta noen bilder, men nå har jeg akkurat kuttet 0.7 mm av akslingen på sekundhjulet slik at akslingen ikke stikker opp på skivesiden. Dvs. urverket har ikke lenger mulighet for sekundviser. Utrolig praktisk med mikroskop når det er snakk om små deler.

Da kan jeg gå tilbake til verkstedet å jobbe videre. Bilder kommer i kveld.
 
Har sett litt på eBay og det kan se ut som det finnes noen kule blanke visere. Skal sjekke litt ut litt mer i helgen.


Puh!!!

I dag har jeg ikke bare vært klokkebygger, men også urmaker. Turte ikke ta noen bilder, men nå har jeg akkurat kuttet 0.7 mm av akslingen på sekundhjulet slik at akslingen ikke stikker opp på skivesiden. Dvs. urverket har ikke lenger mulighet for sekundviser. Utrolig praktisk med mikroskop når det er snakk om små deler.

Da kan jeg gå tilbake til verkstedet å jobbe videre. Bilder kommer i kveld.

Bare det er riktig viser du har fjernet... ;)
 
Har skrevet i denne tråden før, men må bare få si enda en gang hvor imponert jeg er over dette. Hvilken utdanning har du? Evnt. hvordan har du lært dette her? Begynner på maskiningeniørstudiet til høsten, så det trenger ikke være vanskelig å gjette hvilket svar jeg håper på.... :)
 
Igjen: helt rått! Får lyst til å vende tilbake til ingeniør-verden når man ser slikt.
 
Fantastisk!

Jeg er mektig imponert av alle som klarer å lage noe av metall. Dette er jo til og med pent arbeid! :)
 
Har skrevet i denne tråden før, men må bare få si enda en gang hvor imponert jeg er over dette. Hvilken utdanning har du? Evnt. hvordan har du lært dette her? Begynner på maskiningeniørstudiet til høsten, så det trenger ikke være vanskelig å gjette hvilket svar jeg håper på.... :)

Takk, du er på rett vei :)

Av utdanning har jeg gk. mek og vk1 maskinfag og vk1 el. mek. Etter 2 år på vgs. gikk jeg 2,5 år i læra som finmekaniker og har da nå fagbrev som finmekaniker. Læretia mi og arbeidet etter læra gikk stort sett i maskinering som dette. Nå holder jeg på med maskiningeniørutdanningen ved HiOA.

Hvor begynner du?
 
Takk, du er på rett vei :)

Av utdanning har jeg gk. mek og vk1 maskinfag og vk1 el. mek. Etter 2 år på vgs. gikk jeg 2,5 år i læra som finmekaniker og har da nå fagbrev som finmekaniker. Læretia mi og arbeidet etter læra gikk stort sett i maskinering som dette. Nå holder jeg på med maskiningeniørutdanningen ved HiOA.

Hvor begynner du?

Kom igjen Mathfjeld, bilder før åpningsseremonien!
 
Her skjer det ting!

I dag ble det en lang dag på jobb. Hadde satt meg som mål å bli ferdig med både skive og kasse i dag. Det gikk nesten.

Som Krille så smart påpekte har jo 6497 urverket tre visere, men mitt design skal kun ha to. Det vil si at jeg måtte kvitte meg med sekundviseren. Viseren sitter på en aksling som igjen sitter på et tannhjul. Dessverre kan man ikke bare ta vekk tannhjulet. Jeg måtte altså kappe akslingen med 0,7 mm. Ettersom en avbiter ville klemt akslingen oval ble jeg nødt til å slipe ned akslingen. Var såpass skjelven da dette ble gjort med diamantskive under mikroskopet, men det gikk fint og klokka tikker igjen.

Så, til det morsomme! Etter at akslingen var kappet begynte jeg å lage en ny skive, jeg beholder designet fra den forrige skiven, men det er gjort en del andre endringer.

Spent opp en ny messingbit.

3f6ea7e0.jpg


Finner frem et litt spesielt dreiestål, dette stålet er ment for å dreie spor innvendig i akslinger, til o-ringer eller segerringer. Jeg bruker det til noe annet.

70261206.jpg


48799615.jpg


Jeg bruker det til å dreie en krage på skiven.

a6b6781d.jpg


3e9887d5.jpg


Og slik ble det, jeg kommer nok ikke til å skrive "ROLEX ROLEX ROLEX..." rundt hele veien :p

e53b9cfe.jpg


Så må jeg ha hull til viseren. Kjører på med samme diameter som på Inex skiva, 2,6 mm.

4b5921d5.jpg


26158dc5.jpg


Der var det på plass.

50765861.jpg


Spenner ut biten og spenner den opp i fresen. Måler meg inn til senter.

4404c5cc.jpg


Freser ut de 60 minutt markeringene.

a959206d.jpg


95356eaa.jpg


Freser så ut timemarkeringen. 4,5 mm lange for 3-6-9-12 og 2,5 mm lange for resten av de hele timene.

592a0fa4.jpg


6edd53ea.jpg


Skiven ferdig i fresen for denne gang. Skal opp igjen til neste uke.

321913a8.jpg



Så kan vi begynne med det som er gøy, selve kassen.

Oppspenning er noe alternativ, men det som teller er at biten sitter fast!

d45eeaff.jpg


723bd2a3.jpg


Freser først oversiden så jeg får et plant utgangspunkt

54800560.jpg


Begynner så på selve utfresingen til urverket.

8717040a.jpg


8d1ad33a.jpg


007e0112.jpg


[video]http://s982.photobucket.com/albums/ae304/mathfjeld/Klokke/?action=view&current=c001c983.mp4[/video]

Prøver urverket.

4ae4c732.jpg


Litt trangt, må åpne hullet litt.

fbbfc901.jpg


e465b1d4.jpg


Der ja!

9a664c30.jpg


Her håper jeg at fresingen er ferdig.

9c86dd73.jpg


Skiva passer hvertfall der den skal.

0ad84c9b.jpg


Hmmm, var det her jeg skulle ha et hull?

12de0f00.jpg


Jaja, her ble det hvertfall. Sikkert noen som skjønner hvorfor det er et hull her, skrik gjerne ut!

d2417a15.jpg


Så var det frem med det minste boret jeg kommer til å bruke under denne produksjonen, 0.7 mm. Jeg skulle egentlig hatt 0.75 mm bor for å bore M1 hull, men det hadde jeg ikke. Får håpe hullet blir litt større enn boret skulle tilsi.

bc7cbc4b.jpg


Borer to hull som senere skal gjenges. Dette er altså hullene som verket skal festes i.

8c86b582.jpg


Så kommer et kjent hullbilde.

4954de71.jpg


cccdeb71.jpg


6609903d.jpg


Zzzz, på tide å komme seg hjem snart?

4540ac30.jpg


Her er biten spent ut igjen av fresen. Begynner å likne på en kasse dette.

adafdf7c.jpg


82bbb21a.jpg


Montasje.

Inn med tikktakk.

ddc9fec3.jpg


Så på med skive.

5d38e983.jpg


Så kommer plexi og bezel.

e5136d84.jpg


Tror jeg må sy om skjortene mine.

1f4c6283.jpg


Her ligger klokken over en grønn natorem. Dog 2 mm for smal.

11b690ce.jpg


11013201.jpg
 
Selv om ting ser fint ut på bilder har ikke alt gått som det skulle i dag.

Jeg har hele tiden tatt høyde for at urverket er helt flatt under. Det er det ikke gitt! Derfor stikker urverket høyere enn hva jeg har planlagt. Mulig jeg skal ta en fres og frese ut spor i kassa til skruene og fjæra som stikker ut på undersiden. Slik designet er i dag skal urverket hvilke på en krage som man ser på bildene, ettersom verket nå er høyere enn hva jeg trodde ligger verket skeivt, det kan jeg ikke leve med, så dette må jeg løse til uka. Utrolig irriterene.

Blir også spennene å se om skruehullene til verket passer, litt skeptisk dessverre, men dette med mer til uka!

Ha en flott helg alle sammen.