Skjorter

Ikke prøvd, og kommer heller ikke til å prøve. Liker ikke kragene og grøsser av non-iron (som alle skjortene ser ut til å være).

Bare av nysgjerrighet, hvorfor aversjonen mot non-iron?

Det er forskjell på strykefritt som med det meste annet..
 
@Rabagast

Det er nok mest psykisk, men liker ikke følelsen av kjemisk behandlet bomull. I tillegg har opplevd at non-iron slites raskere, og tenker det kanskje er litt bedre for miljøet med must-iron.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kroger
Kjøpte meg to nye skjorter i dag, men oppdaget nettopp at "collar-stays" i plast (kjenner ikke det norske ordet) er sydd inn i kragen.

Noen som har erfaring med å fjerne disse?

EDIT: Grunnen til at jeg ønsker å fjerne de er at foretrekker skjorter med mykere krage (alternativ collar-stays i metall om jeg absolutt må ha), samt at jeg er redd for hvordan disse plastgreiene i kragen vil se ut etter X antall rens/vask og strykinger.
 
Hei, tenkte å teste ut Tailorstore, noe man bør passe på evt noen erfaringer med disse utover det @Loevhagen kommer med? Tar gjerne tips på stofftype som dere har god erfaring med.

TJ
 
Hei, tenkte å teste ut Tailorstore, noe man bør passe på evt noen erfaringer med disse utover det @Loevhagen kommer med? Tar gjerne tips på stofftype som dere har god erfaring med.

TJ

Kommer litt an på hvor tettsittende du vil ha det.
Men, noen stoffer er mindre elastisk enn andre.
Har opplevd at noen typer poplin ikke er særlig elastiske, og oppleves derfor som "trangere" enn f.eks oxford.
 
@Loevhagen Du er fortsatt fornøyd? Tenker å bestille en skjorte eller to derfra i løpet av uken for å teste. Noen stofftyper som de av dere som har bestilt derfra anbefaler spesielt? Tenker å kjøpe en business og en casual i første omgang. Burde man ta høyde for klokke når man måler håndledd, eller tar de nok "margin" til at det går greit?
 
Jeg kjøpte "4 dresskjorter for 100 pund" fra Charles Thyrwitt i sommer, og etter 5-10 vask på hver skjorte kan jeg melde at de fremstår som svært god kvalitet til prisen. Stoffet er mykere (og mer behagelig) enn mine Eton/Stenström, og foreløpig ser det altså ut til å holde godt.

Jeg kommer definitivt til å kjøpe mer derfra, men jeg er glad for at jeg fikk prøvd skjortene i butikken i Jermyn Street ved første kjøp. Jeg er vanligvis 40/slim, men her måtte jeg over på 41/extra slim (og en spesifikk lengde på ermene - kudos til CT for å tilby dette) for å få nok rom i ryggen. Halsvidden er fortsatt fin til slips, men det er ytterst sjelden at kontorskjortene mine får kontakt med slikt uansett.
 
Jeg kjøpte "4 dresskjorter for 100 pund" fra Charles Thyrwitt i sommer, og etter 5-10 vask på hver skjorte kan jeg melde at de fremstår som svært god kvalitet til prisen. Stoffet er mykere (og mer behagelig) enn mine Eton/Stenström, og foreløpig ser det altså ut til å holde godt.

Jeg kommer definitivt til å kjøpe mer derfra, men jeg er glad for at jeg fikk prøvd skjortene i butikken i Jermyn Street ved første kjøp. Jeg er vanligvis 40/slim, men her måtte jeg over på 41/extra slim (og en spesifikk lengde på ermene - kudos til CT for å tilby dette) for å få nok rom i ryggen. Halsvidden er fortsatt fin til slips, men det er ytterst sjelden at kontorskjortene mine får kontakt med slikt uansett.
Støtter denne. Jeg har flere skjorter fra Charles Tyrwhitt, samtlige non-iron, og har vel også vasket de ca. 10 ganger. Veldig fornøyd. Fine krager, god passform, behagelige og ingen tegn til slitasje. Har aldri vært i kontakt med et strykejern, og det har heller ikke vært nødvendig så lenge jeg har brukt skjorteprogram og hengt opp med en gang programmet er ferdig.

Kunne helt fint betalt minst dobbelt så mye, at man kan få fire skjorter til hundre pund er helt uforståelig.

Det som kan nevnes er at de med "bengal stripes" har et meget underlig stoff, noe papp-aktig. Ville nok holdt meg unna disse, særlig den mørkeblå.
 
Redigert:
@Loevhagen Du er fortsatt fornøyd? Tenker å bestille en skjorte eller to derfra i løpet av uken for å teste. Noen stofftyper som de av dere som har bestilt derfra anbefaler spesielt? Tenker å kjøpe en business og en casual i første omgang. Burde man ta høyde for klokke når man måler håndledd, eller tar de nok "margin" til at det går greit?
Ja - har kjøpt flere ganger. Normal fit (da jeg skal sitte i skjorta). Ingen knapper som løsner, løse tråder finner jeg ikke og konsistent levering av passform. Jeg velger alltid to knapper ("Konvertibel") for mansjett - så har man justeringsmulighet opp mot klokka. :)
 
Noen som vet om Charles Tyrwhitt leverer til mitt nærmeste postkontor, eller må jeg være hjemme for å ta i mot pakken?
 
Noen som har testa Charles Tyrwhitt sin super slim fit og har erfaringer med den vs extra slim?

Jeg har alltid brukt extra slim men kjenner at det er litt ekstra mye stoff i ryggen/rundt magen, men de passer fint over skuldrene..
 
I dette varme været sverger jeg til linskjorter. Noen som har noen goder erfaringer eller anbefalinger?

Har et fra RL som er fin, en fra Barba Napoli som dessverre revner bare jeg ser på den, samt en nyinnkjøpt fra Eton. Sistnevnte sitter bra, men linstoffet virker å være litt tjukkere og stivere enn de to første. Kan lite om kvalitet på linkskjorter, så her må gjerne noen med litt kunnskap belære meg..
 
I dette varme været sverger jeg til linskjorter. Noen som har noen goder erfaringer eller anbefalinger?

Har et fra RL som er fin, en fra Barba Napoli som dessverre revner bare jeg ser på den, samt en nyinnkjøpt fra Eton. Sistnevnte sitter bra, men linstoffet virker å være litt tjukkere og stivere enn de to første. Kan lite om kvalitet på linkskjorter, så her må gjerne noen med litt kunnskap belære meg..

Har et par fra NN07 som jeg er fornøyd med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Petersc
Har nå hatt mine skjorter fra Shirtonomy i 1 uke. Superfornøyd! Shirtonomy er en svensk online mtm skjortemaker, og skjortene sys i Portugal. Enten tar man mål av seg selv, eller en annen skjorte man er fornøyd med. Registrer via denne linken så får man 200kr i velkomstavslag https://shirtonomy.se/invite/LY05CJ/ :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Nicolai
De av dere som bestiller fra Charles tyrwhitt, velger dere å betale importkostnader på forhånd, eller venter til dere henter på postkontoret? Hva lønner seg? :)