Skjorter

Etter å ha vært på ferie i Stavanger for to år siden, med omvisning i butikken (og testing av størrelse) er det her jeg kjøper mine skjorter. De startet opp med postordre i fjor høst, og nå ser jeg at de har åpnet butikk i Oslo også. Kvalitet nok for meg og prisen er også ok. Nesten strykefri når den henges opp våt, lett omgang med jernet er alt som skal til.
 
  • Liker
Reaksjoner: TimJ
Jeg har også skjorter fra MWH og er ganske fornøyd, selvom jeg ikke har så alt for stort sammenligningsgrunnlag.
 
  • Morsomme detaljer/farger på knapper, krager etc.
Jeg liker Eton, men dette er noe jeg hater. Jeg vil ikke ha grønne knapper på en lyseblå skjorte. Eller røde knapper og sømmer rundt knappehullene på en hvit........

På casual-skjorter kan det godt være litt tant og fjas, men folk som går med dette til dress...... Da kan du jo like godt gå med en knallgul G-shock til dressen da.
 
  • Liker
Reaksjoner: Horgen og krille
Jeg liker Eton, men dette er noe jeg hater. Jeg vil ikke ha grønne knapper på en lyseblå skjorte. Eller røde knapper og sømmer rundt knappehullene på en hvit........

På casual-skjorter kan det godt være litt tant og fjas, men folk som går med dette til dress...... Da kan du jo like godt gå med en knallgul G-shock til dressen da.
Dette. Jeg jobbet tidligere med en fyr som hadde en tendens til å troppe opp i slitte jeans, blazer og slike skjorter i kontraktsforhandlinger/kundemøter o.l.:
Shirt-Men-Short-sleeve-shirt-1-Button-slim-popeline-stretch-full-color-Blu.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Melchiades
Da har jeg vært hos Charles Tyrwhitt i Jermyn Street. Endte opp med to skjorter, to chinos og en genser, for £175 totalt. Syns størrelsene er helt fine, og extra slim fit var supert for meg, som er 190 høy og veier 83 kg. De har revidert fit'en sin i det siste tydeligvis, slik at det ikke blir teltsyndromet på skjorter for oss høye og tynne. Syns ikke det var noen vesentlig forskjell fra skandinavisk slim fit. Størrelse 16"/35" passet meg meget bra. Selvfølgelig vanskelig å si noe om kvaliteten i det lange løp enda, men opplevd kvalitet hittil er meget bra! Skal se om jeg får lagt ut et bilde etter hvert.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ckbuff
Jeg går alltid i skjorte på jobb og kjøper alle mine skjorter hos Charles Thyrwitt, JS. Jeg er ikke typen som vil bruke 1000kr eller mer på en skjorte, og jeg er strålende fornøyd med kvaliteten på CT. Kanskje fordi jeg ikke vet bedre..


Kan noen si noe om kvalitet/forskjeller mellom Charles og TM Levin? @Lyngutt?
 
Jeg går alltid i skjorte på jobb og kjøper alle mine skjorter hos Charles Thyrwitt, JS. Jeg er ikke typen som vil bruke 1000kr eller mer på en skjorte, og jeg er strålende fornøyd med kvaliteten på CT. Kanskje fordi jeg ikke vet bedre..


Kan noen si noe om kvalitet/forskjeller mellom Charles og TM Levin? @Lyngutt?

Aldri prøvd CT. Hatt mange Lewin. 4 for 100 pund er en god deal, og til den prisen er det god kvalitet. De siste årene har de endret noe med måten de syr knapper på, så jeg syns de løsner veldig fort.

Jeg ble lei av å sy knapper, så nå er det kun Eton.
 
  • Liker
Reaksjoner: Havvo
Jeg går alltid i skjorte på jobb og kjøper alle mine skjorter hos Charles Thyrwitt, JS. Jeg er ikke typen som vil bruke 1000kr eller mer på en skjorte, og jeg er strålende fornøyd med kvaliteten på CT. Kanskje fordi jeg ikke vet bedre..


Kan noen si noe om kvalitet/forskjeller mellom Charles og TM Levin? @Lyngutt?

Har 20-25 CT skjorter nå og 5 Lewin, foretrekker CT grunnet passform og stoffet.
Jeg foretrekker uansett CT og Lewin foran Eaton, Boss og Pink etter å ha sverget til Eaton i mange år. Grunnet tilpasset armlengde, pris og at de varer like lenge.

Noen forskjeller mellom CT og Lewin:
  • CT er hakket slimmere i fiten (Jeg bruker slimfit) Min bror er extra slim og foretrakk også CT fitten (han prøvde nye extra slim hos Lewin.)
  • Alt hos CT er strykefritt, Lewin tar litt ekstra betalt for det og utvalget er tidvis dårlig i strykefritt. (Jeg har kun erfaring med butikken i Glasgow, muligens annerledes i London) Sluttprisen er omtrent lik for strykefritt.
  • Stoffet hos CT føles bedre mot huden og ser ut til å holde seg bedre over tid.
  • Kravestiverne hos CT er i metall, Lewin sine er i plast og er ganske tynne. Dog ikke hatt problemer med at de deformeres, ennå..
  • Høyere tetthet av løse tråder, knapper, etc. hos Lewin.
  • Lewin har halvtomme-lengder i armene, CT har det ikke. Kjekt om du havner midt mellom hos CT.
Smak er ikke lett, men syntes selv at CT virker litt freshere enn Lewin, Lewin syntes jeg fort blir litt tacky på alt som ikke er standard. Særlig om du ser på dresser. Lewin fitten i dress er ganske britisk.. Har to Lewin dresser, ingen fra CT ennå.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: semmern og Havvo
Jeg liker Eton, men dette er noe jeg hater. Jeg vil ikke ha grønne knapper på en lyseblå skjorte. Eller røde knapper og sømmer rundt knappehullene på en hvit........

På casual-skjorter kan det godt være litt tant og fjas, men folk som går med dette til dress...... Da kan du jo like godt gå med en knallgul G-shock til dressen da.
Generelt har det kommet svært mye fjas på skjortene etter min mening. Jeg hater kontrastknapper og sømmer som skal stikke seg ut og "friske opp". Det ser lite klassisk og pent ut - både til casual og mer formell bekledning.

Den slags bekledning frisker man opp med mønster på skjorte, stoff, slips og PS.
 
Ref diskusjonen som har gått på Lewin eller Tyrwhitt: Etter en tur til London og Jermyn Street, kan jeg konkludere med at Lewin er de som kan levere skjorter med lange nok armer til meg. Det kunne ikke Tyrwhitt. Jeg er 208cm på sokkelesten, så jeg er jo et "special case", men uansett. Syns også kvaliteten på skjortene virker lovende :) Dressjakke klarte de derimot ikke, noe Tyrwhitt gjorde :)
 
Det kan kanskje høres litt sært ut, men er det eneste som fungerer for meg - som kanskje har litt sære krav til passform, kvalitet og komfort og som føler at alle "off the rack"-skjorter sitter helt feil:

Bruk litt tid hos en anerkjent skjortemaker et egnet sted i utlandet, altså noen som syr skjorter til forretningsfolk /expats og ikke til turister. Få sydd noen skjorter så du har litt variasjon og sammenlikningsgrunnlag, og ta med flere stoffprøver hjem (eller få det ettersendt siden), så er det bare å bestille flere skjorter når det trengs - om ikke målene endres for mye. Det kan bli litt dyrere enn en del skjorter i Norge, men blir jo også noe HELT annet.

Jeg har en forkjærlighet for Hong Kong og Shanghai, og bruker bl.a. Ascot Chang, de har en butikk med veldig bra service på temmelig kurante Peninsula Hotel sentralt i Hong Kong, er kjent som Asias beste og en av verdens beste skjortemakere, og kostet meg sist rundt 1200 per skjorte (on site), dog med litt bedre kurs enn nå. Litt lett info her: http://www.forbes.com/sites/bluecar...eed-to-know-before-you-order-a-bespoke-shirt/

Og ikke minst: De skreddersyr selvsagt skjorten slik at det er plass til klokke på det ene håndleddet mens skjorten sitter tight på det andre, og de spør gjerne hvor tykk klokke du ønsker å ha plass til. Faktisk noe som er ganske viktig i hverdagen, hvor dumt det enn må høres ut.. :D
 
Apropos skreddersydd skjorte: Sitter dine såpass kroppsnært at de er relativt trange i ryggen? (Ref. "The hug test") Jeg har noen "bangkok-skreddersydde" skjorter som har mye innsving (pent) men til gjengjeld hemmer de meg litt i bevegelsen.

Jeg innser at poenget med skreddersydd er at man kan få det akkurat som man vil, men da jeg påpekte at skjortene var litt trangere enn jeg er vant til parerte de med "I suspect you have never tried tailor-made shirts, sir".
 
Apropos skreddersydd skjorte: Sitter dine såpass kroppsnært at de er relativt trange i ryggen? (Ref. "The hug test") Jeg har noen "bangkok-skreddersydde" skjorter som har mye innsving (pent) men til gjengjeld hemmer de meg litt i bevegelsen.

Jeg innser at poenget med skreddersydd er at man kan få det akkurat som man vil, men da jeg påpekte at skjortene var litt trangere enn jeg er vant til parerte de med "I suspect you have never tried tailor-made shirts, sir".

At skjorter enten er for trange over ryggen eller har for lite innsving og gjerne har feil lengde på ermene i tillegg er hovedårsaken til at jeg kun er komfortabel med skreddersydde skjorter, så jeg har ikke det problemet. Det skal heller ikke være noe problem. Jeg kan gjennomføre "the hug test" meget komfortabelt, men skjortene sitter likevel relativt kroppsnært med innsving både på siden og bak (fra skulderblader til korsrygg), men pleier også å be om litt ekstre rom over rygg /skuldre.

Jeg vil tro at å få til dette på en god måte er noe av det vanskeligste for en skjortemaker, spesielt om man er noe atletisk bygd og trenger litt handlingsrom over rygg /skuldre kombinert med innsving lenger ned, og gjerne noe som skiller en del mellom de gode og de ikke så gode. Er man veldig atletisk bygd finnes det nok noen grenser for hvor mye innsving som er mulig.

Det er jo også vanlig med en "buffer-klaff" (vet ikke hva det heter) mellom skulderbladene, men jeg synes ikke det er så pent. Jeg liker best fire sømmer medd innsving, to på siden og to bak, det ser veldig naturlig og pent ut. Da blir det en slags 3D-fasong på skjortene, der innsving både på sidene og inn mot korsryggen gir en fantastisk passform.

Jeg innser at poenget med skreddersydd er at man kan få det akkurat som man vil.
Jeg vil si at poenget er at du får en skjorte som både sitter rett over rygg og skuldre og har ønsket innsving lenger ned, som har akkurat passe plass til overarmene uten ekstra stoff, som har helt rett lengde på ermene og rett størrelse på mansjettene, gjerne med ekstra plass til klokke på den ene, og som også har helt rett størrelse på kraven om man bruker slips. At man har muligheter for ønsker utover dette er sekundært, men selvfølgelig også veldig hyggelig.. :)
 
Jeg vil si at poenget er at du får en skjorte som både sitter rett over rygg og skuldre og har ønsket innsving lenger ned, som har akkurat passe plass til overarmene uten ekstra stoff, som har helt rett lengde på ermene og rett størrelse på mansjettene, gjerne med ekstra plass til klokke på den ene, og som også har helt rett størrelse på kraven om man bruker slips. At man har muligheter for ønsker utover dette er sekundært, men selvfølgelig også veldig hyggelig.. :)

Veldig bra svar @FMS . Jeg er skjønt enig i det du skriver over her - men det fordrer at skredderen er enig i preferansene (les: er god). I mitt tilfelle blir det ikke etterbestilling av flere skjorter, heldigvis har jeg en kropp som fungerer relativt bra til off-the-rack - rent bortsett fra pipestilkarmene (jeg burde tilbringe mer tid i treningstråden sammen med pumpe-Player'n og knebøy-Rød :) )
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Veldig bra svar @FMS . Jeg er skjønt enig i det du skriver over her - men det fordrer at skredderen er enig i preferansene (les: er god). I mitt tilfelle blir det ikke etterbestilling av flere skjorter, heldigvis har jeg en kropp som fungerer relativt bra til off-the-rack - rent bortsett fra pipestilkarmene (jeg burde tilbringe mer tid i treningstråden sammen med pumpe-Player'n og knebøy-Rød :) )
Hehe, det hadde jeg aldri tatt sjansen på ;)
 
Har kikket litt på skjortene på siden til CT og stusset på en ting. Er ikke armene veldig lange? Prøvde å sammenligne med de skjortene jeg selv bruker, men det måles gjerne annerledes over fjorden?


Edit.

Glem det. Dårlig sammenligning fra min side.
 
Redigert:
Ingen unormal ermelengde etter min målestokk. Har nå vært en tur til hos CT, endte opp med en casualskjorte, genser i merino og to par chinos til. Superfornøyd! Selv om det ikke er like Pan-Am å være pilot som folk skulle tro, langt derifra faktisk, har det sine fordeler med langstopp i London nå og da :)