Sigarer og lightere

E1E1CEF8-B819-4002-81D0-44157EB9478C.jpeg
Årets første på verandaen. Partagas med en øl i glasset. Måtte sommeren bli lang!

• Liker
Reaksjoner: jonska og sunshine
Alle lighterene jeg kjøper, uansett kvalitet eller pris slutter å fungere ganske så kjapt. Hva kan være galt? Kjøper lightergass på sportsbutikk.
Stort sett samme symptomet på alle: Dårlig flamme, evt så tenner de ikke.
Dette er jo sikkert helt vanlig på en og annen lighter, men ikke på ALLE?

Noen som har tips?

• Liker
Reaksjoner: Raymond75
Alle lighterene jeg kjøper, uansett kvalitet eller pris slutter å fungere ganske så kjapt. Hva kan være galt? Kjøper lightergass på sportsbutikk.

Noen som har tips?

Du må slippe ut evt gass som er igjen i lighteren før du fyller ny gass.

Det kan være luft/gass igjen og hvis du fyller på ny gass får du dårlig flamme/ ujevn flamme.

• Liker
Reaksjoner: sunshine og BigT

Noen som har tips?

Jeg har også hatt mange lightere opp igjennom og min erfaring var lenge det samme; sigarlighter er forbruksvare. Løsningen for meg ble å kline til og kjøpe en STDupont sigarlighter. Denne har til dags dato (6år) aldri sviktet. Tenner alltid på første forsøk.
Siden har jeg også fått inn en svær sak fra Prometheus som funker bra for meg men mange av mine sigarvenner er misfornøyd med denne. Denne svikter alltid på første klikk men så kommer den alltid på andre.

Det som ofte kan være en fix er å justere på den tappen som forsyner gnisten med gass (hvis den har en slik).
En annen, og over tid nok aller viktigst, er å passe på å bare bruke trippelrenset gass. Mange bruker for dårlig gass og forurenser lighteren på den måten. Se f.ex denne som er veldig bra (god butikk generelt også): https://www.nordiccigars.com/product/colibri-butan-400ml/
Vil også anbefale å rense den regelmessig med ren luftgass for å få bort sot som dannes.

Du må slippe ut evt gass som er igjen i lighteren før du fyller ny gass.

Det kan være luft/gass igjen og hvis du fyller på ny gass får du dårlig flamme/ ujevn flamme.

Måten jeg gjør dette på er å «overfylle» lighteren slik at det spruter ut gass noen sekunder etter at den er fylt opp. Enklere enn å lufte den.

• Liker
Reaksjoner: sunshine og Raymond75
Jeg bruker en ST Dupont og så har jeg to vintage Dunhill Rollogas som jeg har overhalt med nye pakninger osv.

Nå fungerer de perfekt, men med de er det viktig med skikkelig "lufting" før påfylling av gass, da det er vanskelig med jevn flamme..

Noen som har tips?

Gode tips fra de andre her. Vil også anbefale å bruke spesielt ren lightergass, f.eks. fra Xikar e.l. produsent. Urenheter i gassen kan gjøre at dysa blir helt/delvis tett.

Takk skal du (faen) ha @jonska :D
Har funnet den neste dingsen jeg ikke visste jeg trengte:
https://www.st-dupont.com/us/lighter-le-grand-st-dupont-brushed-palladium-023014-us.html

Vil heldigvis ikke svi like mye som en ny klokke:p
Dupont er bare helt nydelige produkter med overlegen kvalitet etter min erfaring. Rolex’ robusthet og Patek finish? Men over 1000usd for en av disse? Må bare glemme at jeg har sett den. Helt perfekt kombo å få det klassiske Dupont ping’et og torchlighter i ett.
Godt poeng at man blir litt fartsblind av klokkekjøret så det virker ikke som sååå mye penger da:p

Det blir litt vel hissig pris, takk gud det ikke er ventelister på den. I det tilfellet hadde jeg følt en voldsom dragning mot den:confused::confused:

Mer alvorlig. Hva er grunnen til at du ikke ville ha kjøpt MaxiJet’en på nytt @jonska ?
De har et flott design og mange fargevarianter, for ikke å nevne at prisen nå ser ut som håndterlig etter en runde med flaskepanting:p

Jeg er kjempefornøyd med Maxijet’n som sagt @indeksrotta . Den er superelegant og glir godt ned i lommen. Defi Extreme’n har større gasstank og så trodde jeg den hadde litt kraftigere flamme, men det blir bare pirk da de ellers virker veldig like.
Her er det nok bare å gå for det designet du liker best.

• Liker
Reaksjoner: Steiniz