Sigarer og lightere

Nybegynner her som snart skal til Cuba, så jeg tenkte å benytte sjansen til å gjøre dette litt ordentlig og kjøpe med meg noen sigarer og begynne en liten samling (og kjøpe noen minner).

Har ikke noe brukerutstyr fa før, og erfaringen min med sigarer er forholdsvis begrenset - så blir mer preg av "novelty" enn en seriøs samling, men ett sted må man gjerne begynne.

Tenkte å plukke opp en humidor i Oslo, så denne står klar når jeg returnerer. Er Sol Cigar/M. Sørensen/Augusto stedene å dra i Oslo for å kjøpe grei humidor med kurant plass? Tenker at plass til 25 bør holde i massevis.

I Cuba ser jeg for meg å kjøpe roughly 15-20 (kanskje opp mot 25) sigarer. Fortrinnsvis en boks med 10 ganske enkle, nybegynnervennlige, og så plukke opp noen single av litt mer spennende karakter.

Hva bør jeg gå etter, og hva kan jeg med hell styre langt unna? Ser her (og ellers) at Montecristo no. 4 nevnes mye som et bra utgangspunkt, og samme med Cohiba Siglo IV.

Kommer til å kjøpe fra en ordentlig forhandler (LCDH, så statseide og eneste som får lov til å selge), så får nok greit med hjelp der også - men et godt utgangspunkt og noen pekere er alltid veldig velkomment.
 
Jeg har så smått begynt å røyke sigarer, og trenger en OK humidor. Nå ligger alt stablet inne i matboden, og det holder ikke i lengden!

Jeg tenker noe i nedre prissjikt, men er usikker på hva jeg får og om det i det hele tatt er bedre enn en skoeske med en cedertrebit liggende inni.

Ser at det ligger noe på FINN, ligger mengder på ebay og så er det de Norske sigarsidene som tilbyr humidorer, men aner ikke hva jeg skal gå for.

Kan de erfarne her peke retning for meg og anbefale OK humidorer? Legg gjerne med en lik og begrunnelse på hvorfor.

Takk :)

KAB
 
Har bestilt herfra til en fornuftig pris @KAB :
humidordiscount.com

Størrelsen kan være litt misvisende.
Pro-tip: Gå alltid for større boks enn oppgitt kapasitet ift hva du (tror) du trenger.

Edit: En skoeske med et fuktelement fungerer helt fint det. Det er bare nivået på ditt eget snobberi som setter grenser for hvor mye du vil legge i en humidor.;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ckbuff og KAB
Høh, snobberi? Makan :D

Jeg har denne fra sigar.com - romslig og flott.

image.jpeg


+ et lite skap...
 
Redigert:
Har bestilt herfra til en fornuftig pris @KAB :
humidordiscount.com

Størrelsen kan være litt misvisende.
Pro-tip: Gå alltid for større boks enn oppgitt kapasitet ift hva du (tror) du trenger.

Edit: En skoeske med et fuktelement fungerer helt fint det. Det er bare nivået på ditt eget snobberi som setter grenser for hvor mye du vil legge i en humidor.;)

Takk for tips :)

Jeg er en snobbete påfugl som de fleste andre her inne, og ender sikkert opp med en som er altfor dyr og fin for meg!

Peacock_2.JPG


// KAB
 
Takk for tips :)

Jeg er en snobbete påfugl som de fleste andre her inne, og ender sikkert opp med en som er altfor dyr og fin for meg!

Peacock_2.JPG


// KAB

Kurr-kurr....kan melde at jeg har gått til innkjøp. Unboxing (pun intended) skjer her når den ankommer :)

Have a puffy weekend!

// KAB
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska og UJU
Blir spennende å se hva du har kjøpt. Litt sent å gi råd nå kanskje men mitt tips er å kjøpe en som er minst dobbel så stor som du tror du trenger. Når du først har kjøpt humidor vil du fort få dilla og fylle den opp. I hvert fall hvis du er som meg:)
Min første var an Adorini 50 fra Augusto. Den ble returnert og oppgradert til en 100 count samme uke. Et par måneder senere solgte jeg denne og kjøpte en 250. Et år senere oppgraderte jeg igjen til en Daniel Marshall som tar 350 (dette er virkelig helt utrolige humidorer -sjekk ut). Nå har jeg et selvbygd skap kledd med mahognifinér som tar mange kasser og synes endelig jeg har god nok plass.
Halve moroa er jo å kjøpe kasser og lagre og modne sigarer over tid samt å ha god nok plass når du plutselig kommer over et bra kjøp.
Jeg røyker forøvrig fra 1 til 3 sigarer per uke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød og KAB
Da var timen kommet for mottak og "fylling" av humidor :) Fant en passe stor og fin sak på FINN til en hyggelig pris som er et greit sted å starte. Størrelsen er ca 30x20x12 og rommer alt jeg har så langt og litt til.

Er ikke helt i @jonska ligaen på sigarsamling og røyking enda, men kommer vel dit heller før enn senere tenker jeg...

Here we go:








Den lukter helt FANTASTISK by the way!

Lykkelig påfugl nå :)

PS: Kunstverket i bakgrunnen heter "Det var ikke meg". Det er da topp platen på stereobenken som poden på 4 år syntes var knallfin som tegneblokk. Sprittusj på hvit laminat funker dårlig, så jeg dro den av og voila..høstutstillingen neste!

// KAB
IMG_8992.jpg
 
Gratulerer med flott humidor! Sedertrelukten er helt fantastisk. Kos deg med mange gode sigarer i sommer.

Dagens sigar (en liten San Cristobal) og den perfekte bade/strand/sand-klokke:
 
Den Cohiba-Zenith'en er så fæl! Må jo være resultat av et noe fuktig narchspiel på tvers av selskap og avdelinger...
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Hei godtfolk!
Jeg har en Dunhill Rollagas lighter som jeg skal fylle med gass, men har ikke riktig "munnstykke" til dette!
Er det noe som vet hvor jeg kan få tak i Dunhill gass her i Norge? Eller er det noen som har et slikt munnstykke??

Legger ved et bilde av hva jeg trenger:

IMG_20170111_002153.jpg

Takk for titten!
 
Hei godtfolk!
Jeg har en Dunhill Rollagas lighter som jeg skal fylle med gass, men har ikke riktig "munnstykke" til dette!
Er det noe som vet hvor jeg kan få tak i Dunhill gass her i Norge? Eller er det noen som har et slikt munnstykke??

Legger ved et bilde av hva jeg trenger:

Vis vedlegg 24204
Takk for titten!
God morgen!
Dette finner du nok kun i de største byene. Havanamagasinet i Stavanger har. Sol i Oslo vil jeg være nokså sikker på. Bergen har vel også sin tobakksbutikk på torgallmenningen?
Når det er sagt; du trenger ikke nødvendigvis den originale. Kjøper du vanlig gass (husk å kjøpe renest mulig) så følger det ofte med mange forskjellige munnstykker. Et av disse vil sannsynligvis passe. (Jeg har testet med begge deler på min).