Sigarer og lightere

Nat Sherman Timeless No.2
9FB1E323-EF36-400A-837E-7977D82EFA23.jpeg
 
Syns jeg er på god vei. I tillegg til startsettet fra Augusto så har jeg vært innom Montecristo no.2, Cohiba Robusto, Davidoff Anniversario Special R, RyJ Short Churchill, RyJ no.3 og H.Upmann Magnum 46.

Cohiba Robusto er den jeg har fått mest ut av, mens de andre virker mye mildere i forhold. Men jeg trenger mer trening uansett :)
 
Nå er jeg på hytta så jeg har lagret den i en tuppevare boks i fryseren. Leste et sted at det var en mulighet, men rett meg nå hvis det er feil er du snill. Jeg har ikke humidore.
 
Jeg skulle prøve montecristo'en nå og jeg får ikke trekt i den, hvorfor er det sånn?
Det er helt vanlig at en og annen sigar er "pinne", ren og skjær uflaks. (Dvs umulig å trekke, det har med pakkingen av sigaren å gjøre) En "våt" sigar kan reddes ved å sakte avtørres-legges i tørrere klima, en tørr sigar, altså uttørret, er ikke å redde-tilbakestille. Kan selvfølgelig røykes men smaken er gone.
 
Det er helt vanlig at en og annen sigar er "pinne", ren og skjær uflaks. (Dvs umulig å trekke, det har med pakkingen av sigaren å gjøre) En "våt" sigar kan reddes ved å sakte avtørres-legges i tørrere klima, en tørr sigar, altså uttørret, er ikke å redde-tilbakestille. Kan selvfølgelig røykes men smaken er gone.
Noen tips for oppbevaring uten humidore?
Holder de seg i si 3 uker i en tuppevare boks.
Evt putte sigarene i en pose ålegge en potet i boksen eller noe sånt
 
Jeg er helt fersk i gamet selv, så jeg har ikke såååå mye å komme med. Men en fuktig svamp og regelmessig "skift av luft" kanskje som nød?
 
  • Liker
Reaksjoner: tidsmarskin
Vanskelig å si da tilstanden på sigarene er avgjørende når de blir lagt i boksen, er de i "korrekt" stand ville det nok holde i en tupperware boks i kjøleskap i 3 uker (ikke i frys med mindre du har mistanke om at det er tobakksbiller tilstede, frys da bare et døgn maks) Jeg prøver å unngå sigarer i "tubos" eller plast når jeg handler.
"Taxfree" kjøpte sigarer har en tendens til å være litt for fuktige. Stabiltet er det aller viktigste. Kjenner du noen som skla reise til Spania er det ofte tilgjengelige humidorer til fornuftig pris i salg på større Tabacaleras.
Lykke til med sigar interressen !
 
hvorfor er det sånn?
Dette er typisk for cubanere. De har (i hvert fall historisk) hatt dårlig kvalitetskontroll sammenlignet med Dominican og Nicaragua. Nyere årganger har vist seg å være bedre men fortsatt må man regne med en og annen tett sigar. Triksene er å masere sigaren på det harde området eller å stikke en tynn nål eller et tynt borr inn i den.
Fuktighet kan ha litt å si men det er et mindre problem enn dårlig rulling.
 
Noen tips for oppbevaring uten humidore?
Holder de seg i si 3 uker i en tuppevare boks.
Evt putte sigarene i en pose ålegge en potet i boksen eller noe sånt
Jeg ville ikke hatt sigarene i kjøleskap, og i hvert fall ikke fryseren med mindre de er infisert slik @Timewarp sier.
Mitt beste budsjettips er å kjøpe Bovedapack fra f.eks August http://shop.augusto.no/Shop/List/Boveda/307/1 og legge dem i en plastboks eller ziplocker. Dette er bombesikkert og bekymringsfritt. Så er det bare å finne et sted som holder stabilt ca 18-20 grader og legge dem der.
Her ser du bilde av min «feriehumidor» hvor jeg bruker denne metoden.
D311896A-8E78-418B-8E44-B1BAB917098B.jpeg


En annen metode er å legge dem i en boks med et eggeglass destillert vann (fås for ingen penger på apoteket). Problemet med denne metoden er at du ikke har kontroll på fuktprosenten så da må du ha et hygrometer og evt lufte litt dersom det kommer over 70%. Ikke bruk vanlig vann da dette ikke er rent nok og kan føre til bakterieangrep.