Santos-Dumonts julekalendergalleri

Tusen takk for en tankevekkende avslutning på et fantastisk prosjekt! Dette har virkelig vært givende, variert, og en glede å ta del i fra begynnelse til slutt.

Og til spørsmålet om hvorfor dette er senit av Zenith: Kan det være at det har med tallet 135 å gjøre?

Helt enig i det du skriver, reim; for et bidrag til sonen S-D har gitt oss.
Og når det gjelder gåten, tror jeg du har rett.

Nr 24 er klokken som sikrer at tiden til S-D måles nøyaktig.

Edit: God jul til deg og dine S-D, og måtte nissen innse at du fortjener en ekstra påskjønnelse i år :D
 
Jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet i nesegrus beundring og takknemlighet for alt ditt arbeid og alle dine anstrengelser for å gjort denne adventstiden til en virkelig høytid for oss alle.

God jul, Santos-Dumont, og måtte hell og lykke følge deg videre i din verden av Zenith og i ditt engasjement for dette fantastiske klokkemerket!
 
Her er det bare å slenge seg på, stor takk til S-D for en flott julekalender! Har vært innom på morgenkvisten hver dag for å få med meg dagens luke. Kan trygt si at min interesse for Zenith har økt!
 
Takk for en fantastisk kalender! Jeg har virkelig kost meg glugg i hjel med den. I dag stod jeg ikke en gang opp av sengen før jeg fikk sjekket luke 24. :)
Ønsker deg og dine en god jul!
 
Jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet i nesegrus beundring og takknemlighet for alt ditt arbeid og alle dine anstrengelser for å gjort denne adventstiden til en virkelig høytid for oss alle.

God jul, Santos-Dumont, og måtte hell og lykke følge deg videre i din verden av Zenith og i ditt engasjement for dette fantastiske klokkemerket!

Godt sagt!!
Takker SD for en klassikertråd :)
 
Takk for en glimrende tråd. Du leverte maksimalt på 24 av 24 mulige. Gleder meg til neste jul ;)
 
Detter er tidenes julekalender, og beklager til deg, Jens Petrus

Dette er intet mindre enn enestående. Klokkeverdens svar på James May fra Top Gear, og et bedre kompliment er vanskelig å gi. Du har en formidlingsevne som savner sidestykke. Fakta pakket inn i lun humor, du byr på selv og ikke minst: Du har delt av din tid, en tid som aldri kommer tilbake. Man blir takknemlig.

Denne kommer til å leve evig, og vil bli en repeater for min del til neste år. For ikke å snakke om hva den har tilført av interesse for annet enn Rolex.
 
Jeg føyer meg inn i rekkene og sier ydmykt takk!

Håper du får en jul der du unner deg alle julens gleder og barnlige forventninger!
 
Takk igjen SD! Leste luken i går kveld som jeg pleier. En stor inspirasjon hele kalenderen, og jeg håper du har hatt like mye glede av å skrive som vi har hatt av å lese.

Nå er jeg kanskje tungnem, men er det ikke dette som er gåten? "Dette er min siste og første Zenith" Kanskje betyr det at ingen andre du kjøper kan toppe den, siden det er Zenith i sin reneste form? Eller er det den første Zenithen du kjøpte, senere solgte og nå ved et lykketreff har funnet igjen og kjøpt tilbake? Det er ikke sikkert du vil svare på det, men vi andre må jo spekulere litt.
 
Takk igjen SD! Leste luken i går kveld som jeg pleier. En stor inspirasjon hele kalenderen, og jeg håper du har hatt like mye glede av å skrive som vi har hatt av å lese.

Nå er jeg kanskje tungnem, men er det ikke dette som er gåten? "Dette er min siste og første Zenith" Kanskje betyr det at ingen andre du kjøper kan toppe den, siden det er Zenith i sin reneste form? Eller er det den første Zenithen du kjøpte, senere solgte og nå ved et lykketreff har funnet igjen og kjøpt tilbake? Det er ikke sikkert du vil svare på det, men vi andre må jo spekulere litt.

Jeg tolket vel gåten mer som hvorfor dette for S-D er den ultimate Zenith. Og da gjettet jeg altså (etter litt googling) på at det er fordi den inneholder Cal 135-urverket, altså et urverk spesielt utviklet for ekstrem presisjon og deltagelse i disse "Observatory Chronometer"-konkurransene. Han snakker jo også om hvordan han gjorde research av 50-tallets Zenith, og hvordan denne researchen fortalte ham at Zenith var hans merke.

Og om Santos-Dumont velger å ikke avsløre svaret på gåten er det selvfølgelig hans ubestridte privilegium :)
 
En episk tråd der du evner å holde trykket oppe i 24 dager...

Ord blir fattige!

Takk for all innsatsen du har lagt i dette, og gleden det har gitt meg.

God jul!
 
Jeg har av forskjellige grunner ikke hatt mulighet til å være noe særlig her inne de siste ukene, og gikk glipp av avslutningen på kalenderen "live". Jeg har nå tilbrakt en time eller to (tiden flyr...) i sofaen med kaffe og tråden din, og dette er fantastisk! For noen ur, for noen historier og for en fremstillingsevne! Jeg tar av meg klokka for deg, dette er den beste tråden på TS noensinne, og jeg håper inderlig at noen forsøker å hoppe etter Santos-Dumont til neste år.

Fortsatt god jul og godt nyttår!
 
Kjære Santos-Dumont. En og en halv måned har gått siden tidenes beste ts-tråd offisielt var avsluttet. For en tråd!

Her kommer min lille supplerende historie. Du avsluttet med en gåte. Min siste er også min første.

Jeg tenkte litt på dette, men lot det deretter ligge. I dag, eller i natt, alt ettersom hvordan man definerer døgnets tider, våknet jeg rundt klokken fem. Av en eller annen grunn begynte jeg å gruble på din gåte. Jeg hadde ingen ønske om å stå opp, samtidig som jeg kjente lette karatespark mot kinnet av husets glade - men nå fortsatt sovende 2,5 åring, som lå mellom meg og min kone. Derfor fisket jeg frem mobiltelefonen min, gjemte meg under dynen, så ikke lyset skulle forstyrre noen, og begynte å lage et par notater til meg selv. Noen små hint til meg selv om hvordan jeg skulle knekke nøtten. Huset våknet etter hvert til liv, og jeg gikk til verks. Pc til frokost. Pc på (sensurert). pc etter at (sensurert) var avsluttet. Min kone buldret og bråkte. Barna likeså. "bare litt til", "jada, vi skal spille snart". Jeg ga til og med bort lørdagsgodteri ved ti-tiden i dag morges!

Hva fant jeg så ut? Ikke stort vil de fleste si.

Systematisk gikk jeg til verks. Lenge trodde jeg at bildet av innmat på uret, og serienummer var løsningen.

5414172

Jeg søkte i bibelen (de siste skal bli de første, matteus 20.16). Jeg søkte på koordinater og kom til USA og New Zeland. Jeg oversatte tallene til 5=E 4=D 1=A 4=D 1=A 7=G 2=B - også kalt edadagb

Jeg klarte kun å lage et ord - badedag. Var dette løsningen? En dansk film fra 1991, Den store badedagen var det nærmeste jeg kom. Systematisk gikk jeg gjennom skuespillerlisten.

Så - slo det meg, kanskje det enkle er det beste, og følgelig kom jeg frem til følgende.

Din siste er din første.

El primero = Den første

Din siste er din EL PRIMERO! Rett og slett så enkelt ser jeg det hele, din egen private EL PRIMERO.



Om dette er riktig eller ei, om du eventuelt bekrefter det, eller dementerer vet jeg ei. Dog skal du vite at din julekalender sprer glede lenge etter at den ble avsluttet.

God kveld
 
Kjære Santos-Dumont. En og en halv måned har gått siden tidenes beste ts-tråd offisielt var avsluttet. For en tråd!

Her kommer min lille supplerende historie. Du avsluttet med en gåte. Min siste er også min første.

Jeg tenkte litt på dette, men lot det deretter ligge. I dag, eller i natt, alt ettersom hvordan man definerer døgnets tider, våknet jeg rundt klokken fem. Av en eller annen grunn begynte jeg å gruble på din gåte. Jeg hadde ingen ønske om å stå opp, samtidig som jeg kjente lette karatespark mot kinnet av husets glade - men nå fortsatt sovende 2,5 åring, som lå mellom meg og min kone. Derfor fisket jeg frem mobiltelefonen min, gjemte meg under dynen, så ikke lyset skulle forstyrre noen, og begynte å lage et par notater til meg selv. Noen små hint til meg selv om hvordan jeg skulle knekke nøtten. Huset våknet etter hvert til liv, og jeg gikk til verks. Pc til frokost. Pc på (sensurert). pc etter at (sensurert) var avsluttet. Min kone buldret og bråkte. Barna likeså. "bare litt til", "jada, vi skal spille snart". Jeg ga til og med bort lørdagsgodteri ved ti-tiden i dag morges!

Hva fant jeg så ut? Ikke stort vil de fleste si.

Systematisk gikk jeg til verks. Lenge trodde jeg at bildet av innmat på uret, og serienummer var løsningen.

5414172

Jeg søkte i bibelen (de siste skal bli de første, matteus 20.16). Jeg søkte på koordinater og kom til USA og New Zeland. Jeg oversatte tallene til 5=E 4=D 1=A 4=D 1=A 7=G 2=B - også kalt edadagb

Jeg klarte kun å lage et ord - badedag. Var dette løsningen? En dansk film fra 1991, Den store badedagen var det nærmeste jeg kom. Systematisk gikk jeg gjennom skuespillerlisten.

Så - slo det meg, kanskje det enkle er det beste, og følgelig kom jeg frem til følgende.

Din siste er din første.

El primero = Den første

Din siste er din EL PRIMERO! Rett og slett så enkelt ser jeg det hele, din egen private EL PRIMERO.



Om dette er riktig eller ei, om du eventuelt bekrefter det, eller dementerer vet jeg ei. Dog skal du vite at din julekalender sprer glede lenge etter at den ble avsluttet.

God kveld

Fantastisk!

Hadde jeg visst at folk hadde lagt ned så mye tid i løsningen, så hadde jeg brukt mer tid på å lage gåten. For det er egentlig ingen gåte...

Men altså: "Den siste" er grei. Denne Zenithen er den siste som ble presentert i kalenderen.

Men den første? Jo, dette er den første Zenithen jeg virkelig hadde lyst på. Altså: Den Zenithen jeg bare måtte ha. Jeg hadde et par Zenither før jeg kjøpte denne, men da jeg fant den og kjøpte den, så skjønte jeg at den kom til å danne grunnfjellet i en Zenith-samling. Zenith har en lang historie både før og etter, men etter å ha lest om urverket som sitter i min Zenith 2000, så var jeg solgt. Det er naturligvis en kaliber 135, og å gjennom å lese om urverket, så fikk jeg en real Zenithoppvåkning.

Jeg gjorde et par forsøk på å beskrive denne oppvåkningen, men klarte det ikke, og gikk derfor for løsningen å forsøke å legge forholdene til rette slik at kanskje et par av dere fikk denne oppvåkningen selv. Men det spørs om jeg ikke har gått på en realtivt vanlig smell, nemlig å blande sammen personlig og privat.

Så tanken eller "gaven" om man vil, var altså at dere skulle bli like hekta på Zenith som jeg ble gjennom å lese dere opp på det jeg leste meg opp på den gangen jeg oppdaget kaliber 135. Det er vel ikke akkurat sånn det fungerer, men ved å være så kryptisk, så har jeg i hvert fall klart å få Greg til å lese bibelen tidlig en lørdags morgen. Ikke dårlig bare det selv om det er en aktivitet jeg vanligvis anbefaler.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og heimert
Etter snart et år uten aktivitet, så er det på tide å bumpe opp denne galleritråden igjen. Mest for å fortelle at jeg nå har bestemt meg for å legge hele Zenithsamlingen ut for salg. Dette er ikke ment som en reklame for salgstråden, mer en forklaring på hvorfor jeg går til dette drastiske skritt.

For etter å ha laget denne julekalenderen hvor jeg presenterte 29 Zenither som jeg hadde samlet gjennom årene, gikk futten litt ut av meg – noen ur ble solgt, resten ble lagt i bankboks, og der har de fleste av dem ligget siden. Og dette er jo misbruk av ur som kanskje kan glede noen med armtid, eller noen som er en mer helhjertet samler enn meg.

For… Jeg trodde en god stund at jeg var en samler, men egentlig er jeg nok som de fleste andre her inne en entusiast. Og selv om jeg elsker Zenithene, så misunner jeg alle de som usentimentalt kan gå fra den ene klokken til den andre. Og det å ha en masse klokker liggende i en bankboks er egentlig ikke en særlig spennende form for hobby synes jeg. Synes også det er vanskelig å se på klokkene som "investeringer" selv om prisene på vintage El Primero sikkert vil stige frem mot 50-årsjubileet til urverket i 2019, eller hvis Zenith bestemmer seg for å relansere det legendariske 135 kaliberet fra 50-tallet.

Som entusiast jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal være så knyttet til en klokke at jeg ikke greier å skille meg av med den. Litt enten eller akkurat nå, altså, men det kan godt hende at jeg angrer meg etter hvert og plutselig trekker noen fra markedet. Vi får se. I utgangspunktet er alle til salgs hvis prisen er den rette.

Etter denne opprydningen, kommer jeg nok til å lage en ny tråd i galleriet, og forhåpentligvis vil det dukke opp nye klokker og nye klokkehistorier der etter hvert.
 
Vi kan like mennesker som går inn i seg selv og går til bunns med sin adferd.
Gleder oss veldig til hvordan 2013 bygges opp, kanskje til nok en kalender?! ;)