14. luke - 10 dager igjen til jul
I dagens kalender skjuler det seg…
…noe litt skummelt, så det er fint hvis du har noen voksne med deg når du leser om dagens klokke.
Ser ikke så ille ut, eller? Vel… Hva er det verste ordet klokkeinteresserte vet?
FAKE!
Det her heldigvis ikke så ille, men det neste verste?
FRANKEN!
Åjada. Her er Zenithssamlingens sorte får. En klokke jeg lenge kalte ”Zenith Prototype Diver” fordi jeg ikke klarte å finne noen beskrivelse av modellnummeret:
01.0170.380. Så til slutt sendte jeg en mail til Zenith, og fikk følgende svar:
To reaksjoner på dette:
1. Wow! Zenith har en fantastisk kundesupport som tar seg bryet med å svare på alle henvendlelser.
2. Faen.
Ett oppfølgingsspørsmål førte til at jeg også fikk ut av dem hvilken klokke som er strippet for å lage dette monsteret. Skiven er hentet fra en
A3648. (Kan sees i sjette rekke på det andre bildet i denne linken)
Linken er for øvrig hentet fra Watchuseeks Zenithforum. Et fantastisk hjelpemiddel for oss som er interessert i Zenith Det er fem-seks stykker der som har veldig greie på Zenith og som har vært til stor hjelp. LouS som har denne katalogen er en av de mest aktive. Et must å være dersom Zenith-nerdingen tar overhånd.
Altså nerding av type: Å vite at selv om det er en Franken, så har den absolutt den tidsriktige kronen. Uansett. Watchuseek var også grunnen til at jeg gikk på en smell med denne klokken. Men la oss ta det fra begynnelsen:
Jeg hadde begynt å samle på Zenith, men savnet et par snasne divere i samlingen. Zenith har ikke så mange divere, og alle er ettertraktet. Det er noen
sub-sea modeller fra før 1970, og det ble laget noen få og rimelig sjeldne
divere på 70-tallet, og
Respiratoren skal jo egentlig være vanntett, men utover det er det tynt.
Og på 90-tallet kom det noen
Elite-Divere som også er nevnt en tidligere kalenderåpning, og mellom 2002 og 2008 ser jo alle Zeniths klokker ut som divere, men på 70 og 80-tallet... ...tynt!
Så da jeg fant denne var jeg solgt. Det var en av mine tidligste Zenithkjøp, og jeg visste ikke nok om modeller til å vite at det var noe fishy, og pussig nok var det Watchuseeks forum som gjorde at de bjellene som måtte finne på å ringe, stilnet.
For jeg sjekket litt rundt. Stusset litt på serienummeret hvor xx.xxxx.380 henspiller på kaliberet: 2562PC….
Men 2572PC er også en match, og Zenith er kjent for å rote med merkingen i overgansperioder. Så jeg søkte videre.
Og fant altså
dette innlegget på Watchuseek. Bingo! Der er samme klokken er avbildet med samme skive, men annerledes visere. Å finne en helt maken modell av en vintageklokke, er et veldig godt tegn hvis man er redd for Franken-ur. Og her var det altså snakk om folk som hadde snakket med kilder i Zenith og fått greie på at skiven på Prototypen var den samme som den jeg ble tilbudt.
Jeg fikk i tillegg en bra pris, og trodde jeg gjorde et lite kupp. Det var vel ikke mer å tenke på…
Nå skal det sies at alle delene er originale fra Zenith. Kassen (den med serienummer 01.0170.380) er produsert av Zenith og var prototypen på en kommende diver. Så ble den skrinlagt, sannsynligvis på grunn av kvartskrisen.
Disse kassene har havnet ut på gråmarkedet sammen med noen urverk og gamle skiver og visere. Og initiativrike mennesker har begynt å sette dem sammen.
...Mennesker som for eksempel han som snakket dem opp i tråden som overbeviste meg. Litt for sent oppdaget jeg at han var en utestengt bruker fra Watchuseek.
F to the U to the C to the... ja, dere skjønner.
Men. Det er alltid et M to the E to the N. For skrev ikke Zenith at det kunne dreie seg om en "Prototype?"
Jo, så det er altså en bitteliten sjanse for at disse faktisk ble satt sammen hos Zenith, og ikke ble tatt vare på, men altså forsvant ut i verden og havnet i Tyrkia og…
Lalalalalala!
Så hvis du blir tilbudt en 01.0170.380, så er det mest sannsynligvis en klokke satt sammen av tilfeldige deler i en kasse som aldri ble produsert. At det fremdeles er lakk på baklokket er også et dårlig tegn.
Surf er forresten betegnelsen på klokker som skulle tåle 100 meters trykk. Altså ikke noen dykkerklokke. De ble som tidligere nevnt merket: ”Sub-sea”.
Dagens digresjon:
Hvis du kommer til denne siden etter å ha søkt på 01.0170.380 etter å ha sett en salgsannonse for en Zenith Diver i Norge, så kan du bare se bort i fra det som står over. Da er det sannsynligvis en vaskeekte Zenith du er i ferd med å kjøpe. En prototype som du hvis du kjøper sannsynligvis er en av de eneste i verden som eier.
Og den er ganske kul på hånda.