Luke 7 - 17 dager igjen til jul
7.12. Respirator
I dagens luke skjuler det seg en Zenith modell som jeg vil tro er relativt ukjent for de aller fleste.
Vi skal tilbake til 60 & 70-tallet, og en modell som ikke har fått så alt for mye oppmerksomhet opp igjennom årene på tross av en meget spesiell egenskap.
Dette er en gullforgylt Zenith ”Respirator”. Med 2562 PC kaliber, 36x37mm med solide 26mm rembredde.
Respiratormodellen ble produsert mellom 1968 og 1972 i mange forskjellige utgaver, men alle var firkantet og det var en grunn til det. Den sjokkerende avsløringen kommer senere…
Selv om navnet: ”Respirator” høres litt pretensiøst ut, så har ikke markedsavdelingen i Zenith egentlig vært så veldig kreativ. Respirator kalles respirator fordi Zenith Respirator er en respirator. En pustemaskin.
Hvis du noensinne får kloa dine i en Respirator skal du gjøre følgende:
Tommelene mot glasset. Holde på siden av bezelen. Og trykk glasset innover.
Hey presto! Du har nå fjernet klokken fra glasset og kassen.
Det kuleste er å gjøre dette trikset med en annens Respirator... ...som ikke har hørt om trikset! …Selv om sjansene for at du møter noen som eier en Respirator og ikke vet om dette, vel er liten. Sjansene for at du møter noen som eier en Respirator overhodet, er egentlig liten uansett…
Men hva er så vitsen med denne konstruksjonen. Jo da. Hold dere fast: Den er ment å gjøre klokken ekstra vanntett. Urkassen er helt tett, og det er en foring mellom glasset og kassen, og tanken er at jo større trykk klokken utsettes for, jo tettere blir konstruksjonen. Den komprimeres og ”puster” altså.
Det er Zeniths forklaring. Den lød ikke særlig sannsynlig, så jeg spurte min datter (på 6) om hvorfor hun trodde det gikk an å fjerne glasset og urverket på denne måten:
”Jo”, sa min datter, ”hvis man for eksempel er på fest, så trenger man ikke klokke…”
”Og da kan man ha klokken i lommen, og bare ta den opp hvis man lurer på hva den er”.
(Note to self: Foreklar datter at ikke alle ur kan åpnes på denne måten før hun går løs på samlingen)
Jeg vet ikke helt hvilken forklaring som egentlig er mest sannsynlig, men jeg kommer ikke med det alle første å iføre meg klokken og dra på Tøyenbadet. …da er
Risenga mye bedre. Anbefales!
Uansett valg av svømmehall… Jeg er usikker på om denne noensinne får oppleve vågarnas sus igjen. Når man ser konstruksjonen enda mer plukket fra hverandre, så innbyr den ikke noe særlig til bading.
For å være ærlig, er det begrenset hvor mange anledninger som krever en avlang, forgyldet, bredremmet klokke med foreldet teknologi, men jeg liker den. Sikkert mye på grunn av den sære historien, men også fordi den har et helt annet uttrykk enn de fleste klokker.
Den ser rett og slett ut som noe de designerne hos Police Watches eller klokkeskaperne hos Diesel skulle ønske de hadde kommet opp med. Også er det ekte automatikk, ekte vintage og en hårreisende teknisk idé.
Pluss at bezelen kan brukes som håndleddramme.
NB: Hvis du finner en klokke det står: ”Respirator X” på, så har du funnet en som ble produsert etter 1972. Disse klokkene er mer ovale i formen, og fronten er skrudd fast, så ikke ta pop-ut-trikset på dem.