Santos-Dumonts julekalendergalleri

Allerede halvveis nå!

Dette må være første gang jeg ønsker at det er litt flere dager igjen til jul... ;)
 
13. luke - 11 dager igjen til jul

Ok. Vi er litt over halvveis, og kalenderen må utvides med en klokkeboks til.

1Kalender.jpg


Klokkeboksene ble for øvrig kjøpt inn etter anbefalinger her på tidssonen. Lette lenge etter en boks som kunne passe og falt for denne med plass til 12 ur. Den kom fra en tysk boksmaker ved navn Rainer Schuster. Etter en stund bestilte jeg en til… Da kom det et kort svar: ”Congratulations to your huge collection”.


Det var vel rundt da at jeg skjønte at jeg var begynt å samle, ja.

Men nok om bokser. Her er dagens kloss av en klokke.

2Liggende.jpg


40mm uten krone. Det er en kraftig sak. Lenken er 32mm på det bredeste og går ned til 18mm på det smaleste.

3Lenke.jpg


I det hele tatt. Masse wristpresence!

4WS.jpg


Modellnummeret er 01.0200.415. De som har fulgt kalenderen min kan lese seg til at det er et 415 kaliber i klokken. Det er det forvirrende nok ikke, for systemet med at de tre siste sifrene viser modellnummeret, begynte de med litt senere. Det er naturligvis et 3019 – kaliber i klokken.

5Urverk.jpg


Reklameslagordet da denne ble lansert var: ”Zenith – We make acurate time a thing of beauty”. Hvis dette var slik de definerte skjønnhet på 70-tallet, så skjønner jeg mer av underarmshår og slengbukser.

I tillegg er det et rimelig slitent eksemplar jeg har skaffet meg. Bulkete og stripete skive, men på sett og vis føler jeg at det passer klokken.

6Detaljskade.jpg


Kanskje jeg kan pusse den opp selv? Hobbyurmakere som har gjort det tidligere har fått god hjelp fra Zenith. (og tusen millioner takk til Guybrush for linken)

Det er en av Zenithklokkene som virkelig har fått et kallenavn som har satt seg: The Big Blue. Av forståelige grunner. Blått er som tidligere nevnt, Zeniths farge.

7Allebla.jpg


”The big blue” kom også i svart, men i et svært begrenset opplag – bare 50 utgaver. Denne ble laget i 4950, noe som gjør den til den ”vanligste” El-Primero kronografen som ble produsert fra 69 til 75. (noen eksemplarer (inkludert de svarte) ble produsert så seint som i 1978, men det var som dødskramper å regne. På den tiden måtte de kaste automatiske klokker etter folk for å få dem til å kjøpe.)

Det totale antall Zenithklokker med El Primero som ble produsert på denne tiden var ca. 37.500. Noe som egentlig er et veldig lavt antall. Noen utgaver kom i et 30-talls eksemplarer. De fleste i rundt 1.000. Hadde det stått et annet klokkemerke på disse skivene hadde jeg aldri hatt råd til å kjøpe dem.

Men heldigvis står det Zenith.

8Detaljlogo.jpg


Legg også merke til den raffe stjernen Zenith hadde på noen av klokkene i denne perioden. Man merker 70-tallet lang vei.

Og denne modellen var altså de siste El Primeroene som ble produsert før Zenith Electronics bestemte seg for å kvitte seg med de automatiske klokkene.

Og den historien har dere jo hørt før. Så det kan jeg ikke skrive om.

http://www.tidssonen.no/forum/showt...alendergalleri&p=105244&viewfull=1#post105244

Så det kan jeg ikke skrive om, og nå kommer en liten innrømmelse: Det kan vise seg at denne kalenderen er litt dårlig planlagt. Skylden har den amerikanske tv-serien 24.

Det høres søkt ut, men sånn er sammenhengen: Historien om 24 er at da de skulle lage såkalt pilot til serien, altså prøveepisoden som avgjør om de får lage hele serien, så visste de ikke hvordan serien skulle ende. De bare satt i gang. Da de litt lovlig seint fikk beskjed om at serien skulle produseres, så tok de det litt fra dag til dag, uten helt å ha oversikt over hvordan det skulle ende. Det er i hvert fall det produsentene sier, og hvis man ikke kan stole på Hollywood-produsenter, hvem kan man stole på da?

Uansett så utviklet de et viktig kreativt prinsipp i denne serien, nemlig at de ikke skulle spare på ideene. Fikk de en god ide, så skulle de blåse den med det samme, altså i den neste episode de skulle spille inn. Ingen ting skulle spares på. Det er et vakkert prinsipp som jeg vil anbefale for alle som prøver å gjøre noe kreativt: Ikke spar på godsakene.

Her kommer et godsakbilde for å understreke poenget.

9Hengendeitre.jpg


Nå skal jeg ikke sammenligne denne kalenderen med fullskala amerikansk tv-serieproduksjon, men i min verden skal man ikke spare på de gode historiene. Så jeg har brent av krutt ved en hver anledning og ikke holdt noe tilbake. Tanken er at man alltids kommer opp med noe nytt når man først står der med de blanke arkene. Og det gjør man som regel. Med mindre man baserer seg på historien til et klokkemerke som ikke nødvendigvis blir lenger for hver dag, og som i liten grad kan basere seg på fri fantasi.

Kort fortalt. Det kommer nok til å bli litt mer digresjoner (som denne) i kalenderen fremover. Mer løse tanker. Forhåpentligvis en del Zenith, men også litt rare vinklinger.

10Ihand.jpg


Så som i et teater, der man etter pausen ofte foretar et sceneskifte og kulissene er helt nye i det teppet går opp for annen akt, blir luke 13-24 kanskje litt annerledes. Kanskje sprøere, kanskje kortere. Kanskje mer influert av sene julebord og julestress enn jeg hadde håpet da jeg satt i gang.

De som ikke klarer å følge med, får nøye seg med bildene. Forhåpentligvis har jeg klart å spare noen godbiter til siste etappe også.

Men jeg håper jo at folk fortsetter å lese, og jeg håper jeg kommer opp med noen nye vinklinger. Vi får krysse fingrene, alle som en.

11Liggendedetalj.jpg


Et eksempel på ting som kan skje: Den 22.12. legger jeg opp til en litt spesiell kalender. Det blir presentasjon av ny klokke, men også en liten Q&A. Det vil si: Hvis det er noe dere gjerne vil spørre om, enten om Zenith eller om kalenderen min eller om noe annet, så skal jeg forsøke å svare som best jeg kan.

Tror det er best å sende PM med spørsmål, så blir jeg ikke fristet til å svare i tråden. Spørsmål kan også tas imot på mail: Klokkoman@gmail.com

Anonyme spørsmål er også lov. Det gjør det lettere for meg å finne på spørsmål til meg selv hvis det ikke kommer noen. ;)

12Front.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Så en tråd på WUS om en ung klokkemaker som hadde restaurert samme type klokke fra siste luken her. Han hadde sendt et brev til Zenith og fått gratis skive og deler i retur. Det høres jo ut som et klokkemerke som har et ønske om å rekruttere urmakere på en svært kul måte! :D

Åh, supert! Den fantastiske historien hadde jeg helt glemt. Håper det er ok at jeg har lagt den inn i dagens luke. :D
 
Der var den ja - The Big Blue! Jeg håpet denne ville komme i en av lukene. Dette er en av de kuleste klokkene jeg vet om, men samtidig en som stilmessig bryter med alt jeg ellers går og står i. Hos meg ville den fått forsvinnende lite armtid. Jeg føler at jeg uten heftige kinnskjegg aldri helt hadde klart å kjøre den stilen denne klokken krever. Det er tydeligvis flere som føler det slik, for jeg har minst to ganger hatt mulighet til å kjøpe strøkne eksemplarer til en overraskende god pris.

Mens jeg er inne og forstyrrer tråden din: Rainbow-serien spenner etter min mening fra det litt blasse/kjedelige til det fantastisk vakre. Jeg trodde jeg likte flybacken og den helt sorte best, men bildene av den blåsvarte versjonen din er noen av de bildene jeg har siklet mest på her på forumet.

Din advarsel om at kalenderen fra nå av i større grad vil inneholde digresjoner, løse tanker og litt rare vinklinger tar jeg med stor ro. Fra din penn er det like interessant som klokkeinformasjon.

Takk for en fantastisk tråd!
 
14. luke - 10 dager igjen til jul

I dagens kalender skjuler det seg…

1Kalender.jpg


…noe litt skummelt, så det er fint hvis du har noen voksne med deg når du leser om dagens klokke.

2Front.jpg


Ser ikke så ille ut, eller? Vel… Hva er det verste ordet klokkeinteresserte vet?

FAKE!

Det her heldigvis ikke så ille, men det neste verste?

FRANKEN!

3Rester.jpg


Åjada. Her er Zenithssamlingens sorte får. En klokke jeg lenge kalte ”Zenith Prototype Diver” fordi jeg ikke klarte å finne noen beskrivelse av modellnummeret:

4Bakside.jpg


01.0170.380. Så til slutt sendte jeg en mail til Zenith, og fikk følgende svar:

5Mail.png


To reaksjoner på dette:

1. Wow! Zenith har en fantastisk kundesupport som tar seg bryet med å svare på alle henvendlelser.
2. Faen.

6Rot.jpg


Ett oppfølgingsspørsmål førte til at jeg også fikk ut av dem hvilken klokke som er strippet for å lage dette monsteret. Skiven er hentet fra en A3648. (Kan sees i sjette rekke på det andre bildet i denne linken)


Linken er for øvrig hentet fra Watchuseeks Zenithforum. Et fantastisk hjelpemiddel for oss som er interessert i Zenith Det er fem-seks stykker der som har veldig greie på Zenith og som har vært til stor hjelp. LouS som har denne katalogen er en av de mest aktive. Et must å være dersom Zenith-nerdingen tar overhånd.

7Krone.jpg


Altså nerding av type: Å vite at selv om det er en Franken, så har den absolutt den tidsriktige kronen. Uansett. Watchuseek var også grunnen til at jeg gikk på en smell med denne klokken. Men la oss ta det fra begynnelsen:

Jeg hadde begynt å samle på Zenith, men savnet et par snasne divere i samlingen. Zenith har ikke så mange divere, og alle er ettertraktet. Det er noen sub-sea modeller fra før 1970, og det ble laget noen få og rimelig sjeldne divere på 70-tallet, og Respiratoren skal jo egentlig være vanntett, men utover det er det tynt.

Og på 90-tallet kom det noen Elite-Divere som også er nevnt en tidligere kalenderåpning, og mellom 2002 og 2008 ser jo alle Zeniths klokker ut som divere, men på 70 og 80-tallet... ...tynt!

8hoyde.jpg


Så da jeg fant denne var jeg solgt. Det var en av mine tidligste Zenithkjøp, og jeg visste ikke nok om modeller til å vite at det var noe fishy, og pussig nok var det Watchuseeks forum som gjorde at de bjellene som måtte finne på å ringe, stilnet.

For jeg sjekket litt rundt. Stusset litt på serienummeret hvor xx.xxxx.380 henspiller på kaliberet: 2562PC….

9Urverk.jpg


Men 2572PC er også en match, og Zenith er kjent for å rote med merkingen i overgansperioder. Så jeg søkte videre.

Og fant altså dette innlegget på Watchuseek. Bingo! Der er samme klokken er avbildet med samme skive, men annerledes visere. Å finne en helt maken modell av en vintageklokke, er et veldig godt tegn hvis man er redd for Franken-ur. Og her var det altså snakk om folk som hadde snakket med kilder i Zenith og fått greie på at skiven på Prototypen var den samme som den jeg ble tilbudt.

10Lupe.jpg


Jeg fikk i tillegg en bra pris, og trodde jeg gjorde et lite kupp. Det var vel ikke mer å tenke på…

Nå skal det sies at alle delene er originale fra Zenith. Kassen (den med serienummer 01.0170.380) er produsert av Zenith og var prototypen på en kommende diver. Så ble den skrinlagt, sannsynligvis på grunn av kvartskrisen.

Disse kassene har havnet ut på gråmarkedet sammen med noen urverk og gamle skiver og visere. Og initiativrike mennesker har begynt å sette dem sammen.

11Skive.jpg


...Mennesker som for eksempel han som snakket dem opp i tråden som overbeviste meg. Litt for sent oppdaget jeg at han var en utestengt bruker fra Watchuseek.

F to the U to the C to the... ja, dere skjønner.

Men. Det er alltid et M to the E to the N. For skrev ikke Zenith at det kunne dreie seg om en "Prototype?"

5Mail.png


Jo, så det er altså en bitteliten sjanse for at disse faktisk ble satt sammen hos Zenith, og ikke ble tatt vare på, men altså forsvant ut i verden og havnet i Tyrkia og… Lalalalalala!

12Rotskive.jpg


Så hvis du blir tilbudt en 01.0170.380, så er det mest sannsynligvis en klokke satt sammen av tilfeldige deler i en kasse som aldri ble produsert. At det fremdeles er lakk på baklokket er også et dårlig tegn.

Surf er forresten betegnelsen på klokker som skulle tåle 100 meters trykk. Altså ikke noen dykkerklokke. De ble som tidligere nevnt merket: ”Sub-sea”.

13Baksidedetalj.jpg


Dagens digresjon:
Hvis du kommer til denne siden etter å ha søkt på 01.0170.380 etter å ha sett en salgsannonse for en Zenith Diver i Norge, så kan du bare se bort i fra det som står over. Da er det sannsynligvis en vaskeekte Zenith du er i ferd med å kjøpe. En prototype som du hvis du kjøper sannsynligvis er en av de eneste i verden som eier.

Og den er ganske kul på hånda.

14WS.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg skammer meg litt for ikke ha kommentert denne fantastiske tråden tidligere. Jeg tenkte å skylde på travle dager, hvilket forsåvidt stemmer, men det holder ikke...

Jeg har, om ikke alltid på dagen, lest alle innleggene og de er strålende. Det er utrolig morsomt med såpass detaljert info om et merke jeg ikke kjenner veldig godt. Spesielt fascineres jeg av din interesse og detaljkunnskap om vintageklokker. Det er åpenbart at det ligger mange timer bak dette, i tillegg til en ikke helt ubetydelig innsats for å få kalenderen på plass.

Keep up the good work, please!:)
 
g64073g6864.gif

Sinnet kan bli kraftig når man kommer i kontakt med FAKE og FRANKEN. Flott luke i dag også, en god kalender skal absolutt ha abnormaliteter som dette med, det hører jo så defintivt med hele hodebryet med vintagesamlebusinessen.
 
Liker svært godt at du tar med dette. Da jeg antar at det er en løpende risk for samlere å gå på slike smeller. Når man skal samle så mange klokker, er det vel litt som seilbåt. Hvis ikke man går på grunn i løpet av livet har man ikke seilt nok;)
 
For et monster av en klokke! En sånn kan du ikke ha i samlingen din, send meg PM, å flipp den ;)

Mulig den ikke er av den helt ekte sorten, men jeg syntes den var veldig fin for det :)
 
15. luke - 9 dager igjen til jul

I dagens luke skjuler det seg en liten lekkerbisken.

1Kalender.jpg


Det er en Zenith Class 4 El Primero kronograf med bronsefarget skive fra ca. år 2000.

2Lys.jpg


Det er fantastisk hvordan skiva endrer karakter etter bakgrunn og miljø.

3Blott.jpg


Den kom til meg etter en WTB-annonse på Tidssonen. Bortsett fra denne, så var det lite respons.

Det kan tyde på at:

A. Enten så finnes det ikke så mange El Primero-kronografer der ute blant det norske folk.
B. Eller så er de som har slike klokker veldig fornøyd med dem.

Eller en kombinasjon. Det kan godt hende det er en kombinasjon. Jeg håper det er en kombinasjon. Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med denne.

4Blaa.jpg


Dagens kronograf er en såkalt Class 4. Hva som skjedde med Class 1, 2 & 3 er ikke så godt å si. Det kan godt hende at de ikke-eksisterende classene henspiller på ”Les Classiques Or” som kom på 80-tallet og skulle være tidløse klassikere. Med kvarts. Tok altså litt feil der, Zenith. Såpass feil faktisk at klassikerne ikke er å finne bilder av på nettet en gang. (Selv om uret i luke 2. Zenith Cosmopolitan også regnes av noen som en del av Les Classiques serien.)

Dette er i hvert fall en klassiker.

5Tett-detalj.jpg


Class 4 skulle egentlig ikke være helt tidløse, men fange tidsånden fra 50-tallet. Litt pussig, siden 50-talls Zenither ikke er firkantete. det finnes noen eldre Zenither som er det, men det er Art Deco-ur fra 30&40-tallet. På 60-tallet dukket det også opp noen firkantete Zenith ur, som det såkalte Kennedyuret (som sannsynligvis fikk navnet sitt fordi Zenith klarte å få president Kennedy til å gå med det en periode) – Et ur som senere har blitt relansert som Zenith New Vintage 1965.


Men 50-tallet. Ingen firkantete ur, og i hvert fall ikke kronografer. Den eneste firkantete kronografen fra Zenith før denne som jeg kan komme på, er ”The Big Blue”, som stiller i en litt annen vektklasse.


6WS.jpg


Uansett historien så har de en masse klassisk sjarm. Class 4 kronografene kommer i blått, hvitt, bronse og svart. Denne finnes i 690 eksemplarer, og er således ganske uvanlig. Den blå er den mest sjeldne med bare 130 produserte eksemplarer. Den ble opprinnelig kun solgt i Italia.

7Hengende.jpg


Som tidligere nevnt er Zeniths modeller ofte å finne i få utgaver. Det er altså ikke som med Rolex. Har du en Seadweller, en Submariner, en Daytona og en Datejust/Daydate, så har du hele katalogen og må begynne å interessere deg for fonter for å utvide samlingen.

8Selvlysende.jpg


(Disclaimer: Jeg har ingenting i mot Rolex. Det at jeg ofte bruker Rolex som eksempel i forhold til Zenith er at Rolex har gjort alt helt annerledes enn Zenith. Stikk motsatt i 99% av tilfellene føles det ut som. Det er altså ikke vondt ment eller dissing av Rolex på noen som helst måte.)

I 2002 lanserte for eksempel Zenith fire nye urverk og 14 nye modeller. Katalogen kom i hardback og flere bind. Jeg har muligens nevnt det før, men da nåværende CEO Dufour overtok Zenith-skuta så hadde Zenith over 800 ulike utførelser av ulike modeller i katalogen. Butikker ante ikke hva de skulle kjøpe inn, og folk ante ikke hva de skulle kjøpe.

Dufour skulle ordne opp, men få år senere går Zenith syngende ned den samme veien igjen, med et utall ulike modeller, og blander sammen urverk og modelltyper i en salig røre, med masse klokker å holde orden på.

9Bak.jpg


Jeg elsker det!

10Heltmork.jpg


Samtidig så er det lett i en slik vedvarende røre å gå seg litt vill, og samlingen blir ikke komplett på en stund. Derfor er det nok av huller i samlingen. Disse hullene er først og fremst:

1. Et lommeur. Det som var Zeniths begynnelse. Gjerne et skikkelig gullur med Chronometer-gullmedaljer på baklokket.


2. Et skipskronometer. Ikke har jeg båt, og jeg blir sjøsyk av å kjøre forbi Danskebåt-terminalen, men et skipskronometer ønsker jeg meg. En viktig del av Zeniths historie.


3. En Zenith fra 20-30-tallet. Gjerne en singel Pusher kronograf.


4. En kaliber 135 – Port Royal I



5. En Captain – Chronometre fra 60-tallet.



6. En Pre-El Primero kronograf. Gjerne den i PVD fra 1970


7. …men også en i stål eller gull.


8. UrDefy i gull.


9. UrDefy i stål med lenke.


10. G381 – Gull-El Primero - Ca. 1970



11. A386 – El Primero


12. A7817 Espada – Månefaseklokke.


13. A3818 El Primero (også kalt Poster-girl på grunn av at det er bilde av en slik på forsiden av Rösslers definitive bok om Zenith)



14. En Zenith Platini – Kvarts.
http://www.chronographe.fr/image_2693.jpg

Pause for å nyte en av de klokkene jeg faktisk har…

11Svart.jpg


15. Zenith Futur LED – Kvartsur med firkantet kasse. Helst med den sjeldne blå skiven.


16. 95.0102.418 Månefase i titan fra 1984. (men gjerne den i stål og gull også)


17. Elite HW fra 90-tallet. Gjerne den med Chronometerklassifisering i Platina.

18. Academy El Primero fra 90-tallet med boblelenke (gjerne med månefase)


19. Svart DeLuca I


20. Blå DeLuca


21. Chronomaster i gull


22. Chronomaster Open i stål (men gjerne den i brun PVD)


23. Chronomaster med månefase og flyback (Den som Moore har, ja)


24. Rainbow Elite med hvit skive


25. Rainbow flyback med farger


26. Defy Aero kronograf med hvit skive.


27. En Zenith Tribute to Charles Vermont – Winsor annual calender:


28. Det som ellers måtte dukke opp.


…ps. Julenissen. Hvis du leser dette regnes dette også som min ønskeliste…

12Mork.jpg


Men… Det er ikke så ille hvis jeg må klare meg med dem jeg har heller…

13Graa.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Sitter igjen med et inntrykk av at hver luke begynner med. I dag har jeg en lekkerbiske, som forsovet er sant.
 
Kjære julenissen! Jeg blåkopierer herved Santos-Dumonts ønskeliste :D
Ps! Tråden holder fortsatt hinsides høy kvalitet. Sterkt!
 
Helt fantastisk Santos! :D

Med tanke på ønskeliste til julenissen viser jeg bare til dagens klokke tråden... ;)