Santos-Dumonts julekalendergalleri

Synes også det er utrolig gøy å lese det du skriver om Zenith. Blar litt i en Zenith bok hver dag i tillegg.
 
Herlig lesning. Du har kunnskap på detaljnivå om alle dine ur, samtidig som du pakker dette inn i en høyst lesverdig form og topper hele "driden" med lekre bilder = min beste julekalender på 30 år :D
Tusen takk!
 
Damn it - you're good!
Alle seks lukeåpninger har jo vært sinnsyk interessante og velskrevede, fint å vite man har 18 overraskelser igjen :mrgreen:
 
Fantastisk tråd, tusen takk! Dette får meg til å revurdere om jeg skal selge unna min gull-vintage Zenith. Kanskje den bør beholdes. Gleder meg til fortsettelsen!
 
Utrolig bra skrevet og laget tråd! Også for et fantastisk initiativ! Følger spent med videre. :D
 
Luke 7 - 17 dager igjen til jul

7.12. Respirator
I dagens luke skjuler det seg en Zenith modell som jeg vil tro er relativt ukjent for de aller fleste.

1Kalender.jpg


Vi skal tilbake til 60 & 70-tallet, og en modell som ikke har fått så alt for mye oppmerksomhet opp igjennom årene på tross av en meget spesiell egenskap.

2hvittfront.jpg


Dette er en gullforgylt Zenith ”Respirator”. Med 2562 PC kaliber, 36x37mm med solide 26mm rembredde.

Respiratormodellen ble produsert mellom 1968 og 1972 i mange forskjellige utgaver, men alle var firkantet og det var en grunn til det. Den sjokkerende avsløringen kommer senere…

3Dunkel.jpg


Selv om navnet: ”Respirator” høres litt pretensiøst ut, så har ikke markedsavdelingen i Zenith egentlig vært så veldig kreativ. Respirator kalles respirator fordi Zenith Respirator er en respirator. En pustemaskin.

Hvis du noensinne får kloa dine i en Respirator skal du gjøre følgende:

Tommelene mot glasset. Holde på siden av bezelen. Og trykk glasset innover.

4Utpakking.png


Hey presto! Du har nå fjernet klokken fra glasset og kassen.

5Tredeler.jpg


Det kuleste er å gjøre dette trikset med en annens Respirator... ...som ikke har hørt om trikset! …Selv om sjansene for at du møter noen som eier en Respirator og ikke vet om dette, vel er liten. Sjansene for at du møter noen som eier en Respirator overhodet, er egentlig liten uansett…

6Fraside.jpg


Men hva er så vitsen med denne konstruksjonen. Jo da. Hold dere fast: Den er ment å gjøre klokken ekstra vanntett. Urkassen er helt tett, og det er en foring mellom glasset og kassen, og tanken er at jo større trykk klokken utsettes for, jo tettere blir konstruksjonen. Den komprimeres og ”puster” altså.

7Frontnaken.jpg


Det er Zeniths forklaring. Den lød ikke særlig sannsynlig, så jeg spurte min datter (på 6) om hvorfor hun trodde det gikk an å fjerne glasset og urverket på denne måten:

”Jo”, sa min datter, ”hvis man for eksempel er på fest, så trenger man ikke klokke…”

8Tom.jpg


”Og da kan man ha klokken i lommen, og bare ta den opp hvis man lurer på hva den er”.

9Lomme.jpg


(Note to self: Foreklar datter at ikke alle ur kan åpnes på denne måten før hun går løs på samlingen)

Jeg vet ikke helt hvilken forklaring som egentlig er mest sannsynlig, men jeg kommer ikke med det alle første å iføre meg klokken og dra på Tøyenbadet. …da er Risenga mye bedre. Anbefales!


Uansett valg av svømmehall… Jeg er usikker på om denne noensinne får oppleve vågarnas sus igjen. Når man ser konstruksjonen enda mer plukket fra hverandre, så innbyr den ikke noe særlig til bading.

10Urverk.png


For å være ærlig, er det begrenset hvor mange anledninger som krever en avlang, forgyldet, bredremmet klokke med foreldet teknologi, men jeg liker den. Sikkert mye på grunn av den sære historien, men også fordi den har et helt annet uttrykk enn de fleste klokker.

11Liggende.jpg


Den ser rett og slett ut som noe de designerne hos Police Watches eller klokkeskaperne hos Diesel skulle ønske de hadde kommet opp med. Også er det ekte automatikk, ekte vintage og en hårreisende teknisk idé.

Pluss at bezelen kan brukes som håndleddramme.

12Ramme.jpg


NB: Hvis du finner en klokke det står: ”Respirator X” på, så har du funnet en som ble produsert etter 1972. Disse klokkene er mer ovale i formen, og fronten er skrudd fast, så ikke ta pop-ut-trikset på dem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Stilig! For et bisarr navn på en klokke. Jeg så for meg en munn til munn maske gjemt i baklokket eller noe slikt
 
Fortsatt veldig bra. Må innrømme at mine forventninger til luke 24 begynner å bli store.
Hører jeg tikkingen i det fjerne av denne:

[video=youtube;FOVVhBfCw9I]http://www.youtube.com/watch?v=FOVVhBfCw9I[/video]
 
Denne klokken var for meg et foreløpig høydepunkt!
Hvorfor de har laget denne klokken slik? Hvem vet - og hvem bryr seg!

Hvis dette er luke 7 så ser jeg ekstremt frem til luke 24:D
 
8. luke - 16 dager igjen til jul

Vi har kommet frem til luke 8. Og hva skjuler det seg der…

1kalender1.jpg


Det ligner på en El Primero, gitt…. Men siden det er tre dager siden forrige skikkelige automatiske El Primero, så frem med stortromma og…

Slå!

1kalender2.jpg


Ikke bare en, men altså to El Primero. De er i nær slekt og hadde derfor lyst til å bli presentert på samme dag. Den første har modellnummer: 01.0460.400

3hvit.jpg


Mens den andre har modellnummer 01/02.0461.400

4blaa.jpg


Modellserien heter Rainbow, og begge urene er fra ca. 1998/9.

Før det kommer mer om klokkene, en liten digresjon vedrørende modellnummereringen til Zenith fra midten av 70-tallet og frem til i dag. De første to tallene (XX.xxxx.xxx) i rekken er materialet. 01 & 02 er begge stålmodeller, men 01 er med rem og 02 er med lenke. Så er det forskjellige andre kombinasjoner. 06 er gull, 30 er også gull, 20 er gullbelagt osv… (01/02 betyr at akkurat denne modellen kom med både rem og lenke). De neste fire sifrene (xx.XXXX.xxx) er selve modellnummeret. Det siste sifferet i dette nummeret angir som oftest fargen på skiven, men er ikke helt konsekvent. Hvis modellen først kom med hvit skive, så kan 0 være hvit, og neste farge være 1., men hvis svart er den første fargen, vil 0 være svart, og 1 kanskje være hvit. Zenith gjør det altså ikke særlig lett for en stakkars samler)

5siffer.jpg


De tre (av og til fire) siste sifrene (xx.xxxx.XXX) angir klokkens urverk. Her er det altså snakk om kaliber 400 som er Zeniths grunnkaliber, mens alle kalibernummer som starter på 6, er Zeniths automatiske kaliber: Elite, presentert på midten av 90-tallet, og fremdeles arbeidshesten i de automatiske klokkene til Zenith.

I den siste tiden har ulike modellvariasjoner blitt angitt med ytterligere flere siffer bak kalibernummeret, med enda mer forvirring som resultat. Men nok nerding. Tilbake til… …en annen type nerding.

6Begge.jpg


Jeg kjøpte den hvite først, men den blå… ah… Den svarte og blå er kanskje et av de frekkeste urene Zenith har laget.

7blaa.jpg


En tommelfingerregel blant velkledde mennesker har alltid vært: Ikke miks blått og svart! Se som Zenithen blåser i det!

8blaasvart.jpg


Designmessig må denne røveren ha vært en provokasjon da den kom, men i den senere tid har jeg sett at også motepolitiet har gått bort fra å snakke nedsettende om denne sammensetningen.


Noe jeg antar startet med den blå og svarte Rainbowkronografen på 90-tallet.

9globusblaa.jpg


Men den hvite er ikke så dum den heller. Den finnes for øvrig i to nesten helt like versjoner. En som er enda hvitere, men hvite (litt tynnere visere) og ikke så mye svart på skiven som denne.

10globushvit.jpg


Spørsmålet er: Trenger man egentlig to Rainbow-kronografer? Det riktige svaret på det spørsmålet, er: Nei. Man trenger ikke to, man trenger minst fem. Det er bare økonomi som ikke gjør at jeg har flere.

Rainbowserien ble produsert fra ca. 1995 og frem til år 2002, og må sees som et forsøk på å ta markedsdeler fra de litt mer sporty kronografene som Speedmaster og Daytona. Den kom i mange varianter, også med dreibar bezel. Den gule varianten av den modellen står høyt opp på ønskelisten, men den finnes også i blått, med gulldetaljer og twotone lenke. Helgullvarianten som en av tidssonens medlemmer disponerer, er også helt rå!




Dessverre bare stål her…

11Stal.jpg


Rainbowserien ble også produsert uten kronograf som dykkerklokke, en klokke som minner veldig mye litt om en Rolex Submariner. Hvis man går for den varianten, så finnes det en liten felle. I en periode ble dette uret produsert med ETA 2892-2 urverk. Ikke noe galt med dem, annet enn at de er litt mindre, og litt billigere på bruktmarkedet. De som har ETA-verk har datoen klokken 3 i stedet for den vanlige plasseringen mellom 4 & 5. Akkurat som de aller fleste El Primeroene (og alle fra denne perioden)

12dato.jpg


Ved siden av vanlige kronografer og autimatiske klokker er en av de mest kjente Rainbow-urene: Rainbow Flyback-varianten som ble utviklet i samarbeid med det franske flyvåpenet. Mens en normal El-Primero kronograf starter med trykk på knapp en, og gjør absolutt nada med trykk på knapp to før du har stoppet den, så vil en flyback-kronograf starte med trykk på knapp en en, og ved trykk på knapp to umiddelbart fly tilbake (flyback der, altså) og starte fra null igjen.

Her er fire minutter og seks sekunder av livet ditt som du aldri kommer til å få tilbake… Men du kommer til å ha en stor innsikt om hva som skjer når man trykker på den nederste knappen. (De utålmodige og/eller smarte kan spole frem til 3:37 for å se videoens høydepunkt).

(Familiebilde av Flybackløse slektninger mens vi venter på at alle får sett ferdig):
13Familiebilde.jpg


Men hva er vitsen med en sånn funksjon?

Vel. Den er jo et helvete å ha med seg på skøyteløp når man skal føre rundetider, men for piloter som går igjennom forskjellige rutiner de har et begrenset tidsrom å utføre, før de går over til neste operasjon, er en kronograf som starter umiddelbart så fort forrige operasjon er utført, gull verd. Slik har i hvert fall jeg forstått det.

Siden jeg ikke er pilot, så har jeg ikke en Flyback-kronograf. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg skriver om den heller. Spesielt siden jeg har disse to å kose meg med.

14Kos.jpg


Åjo. Jeg nevner Flyback-kronografen fordi jeg synes den sier noe interessant om Zenith. Koblingen mot det franske militæret var nok ikke først og fremst et nobelt forsøk på å hjelpe franskmenn å utføre soldatgjerningen sin i luften. Zenith ville nok gjerne koble seg mot millitære for å skaffe seg litt god gammeldags kred.

Det eneste som var litt pussig var at de valgte Rainbow-modell-linjen. Rainbowmodellene har nemlig fått navn etter en båt fra 1934. Det hadde vært fint å si at det var en utorlig båt, men Rainbow var en båt som kun gjorde en ting verd å nevne. Den vant American Cup. En gang. Mer info her.


På denne siden kan man også kjøpe et byggesett av den originale båten. Som man kan bygge og bruke hvis man vil fotografere Rainbowklokkene sine foran. Men det får være grenser… …her er en enklere byggevariant.



Noe sier meg at jeg gjorde en liten feil.

15Fly.jpg


Men hvis man lurer på hvordan den stolte båten fra 1934 så ut, så kan man alltids snu klokken å ta en ny titt.

16Bakside.jpg


Uten at jeg har greie på det, så må sponsebiten av næringsvirksomhet være vanskelig. En ting er å gi penger, en annen ting er å forvalte folks syn på merkevaren din, og hva du kobler den til. Zenith har koblet klokken til Roald Amundsen, Mahatma Gandhi, diverse eventyrere, romfart, BMW, John F. Kennedy og John Blashford Snell. (hva vet du ikke hvem Blashford Snell er? Slå opp på side 36 i denne linken med det samme… Det er et par andre fine artikler og bilder der også.

Lenge følte jeg at Zenith var ufokuserte. Hva er det Zenith forsøker å selge oss? Gandhi, Amundsen og Kennedy?

Store menn. Men hva har de felles?

Svaret Zenith gir oss: Pionerånd.

Og de har kanskje rett. Zenith har vært pionerer på mange områder.

Og kanskje er det bittelittegrann pionerånd i å lage en julekalender med Zenithklokker også? Etter 8 luker så lurer jeg fortsatt litt på hva jeg holder på med, men når Amundsen klarte å gå til Nordpolen og John F. Kennedy klarte å sjekke opp Marilyn Monroe, så klarer jeg vel noen luker til jeg også. ;)

17Pioneer.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Stående ovasjoner fra denne kanten også... Nydelige klokker og ført i pennen på en mesterlig måte!