Samletråd for remmer og lenker

Burde man behandle en lærrem på noen måte, så den holder seg lenger?
Jeg behandler innsiden av remmer jeg har tenkt å bruke når det er varmt, for det er svette som er lærremmens største fiende. Bruker Gold Quality Læderfedt, som er lærhåndverkerens og salmakerens hemmelige våpen.

Jeg har også hatt flere reimer fra CF, uten å oppleve dette. Vet at CF også leverer reimer til mange ulike klokkeprodusenter.
Det er bra! Vet at de er OEM for mange av de store.

Jeg har litt problemer med en OEM JLC, og store problemer med den custom jeg postet bilde av. Customremmen har jeg betalt ekstra for håndsøm og gummiert innside, og jeg mistenker at det er det som er den verste kombinasjonen. Gummien gjør at svetten ikke har noe sted å trekke inn annet enn sømmen, og såvidt jeg kan se er tråden helt uvokset så den trekker til seg all fuktighet.

Men CF var ikke bare uvillige til å feilsøke, de la skylden på meg og ville ikke høre på at dette aldri hadde skjedd meg før. Da fikk jeg høre at

Camille Fournet who celebrate this year is 70's birthday, is a leading French family company, producing all the leather-goods by hand, and producing watch bands since 1965 for the famous Swiss watch makers.

Så sluttet de å svare.

Her er et bilde jeg fant fra mailen til CF. Remmen var fin da jeg gikk fra jobb en sommerdag, og så sånn ut etter 1 km på flatmark fra trikken:

1000000775.jpg

Legg merke til at den henger og slenger for å få luft under.

Jeg har brukt lærremmer hele sommeren i minst 20 år og aldri hatt dette skje før, og de 2 remmene jeg har med dette problemet er fra Camille Fournet.

Fra budget-enden av skalaen:

Jeg fikk nettopp et par remmer jeg har bestilt fra Cheapest Nato Straps - https://cnswatchbands.com/collections/classic-watch-bands?page=2

Disse koster omtrent 10 USD hver. De føles helt ålreit skrudd sammen til den prisen, tålelig myke allerede fra starten av, og har quick-release. Aner ikke hvordan de holder seg over tid da, får se på det!

Remmene her f.v. er de som heter "Classic Sienna" og "Classic Brown with stitching" hvis jeg husker bestillingen rett.

1674648961691.png

Redigert:
Ser etter et alternativ til IWC sin sorte skinnrem A05065, men det ser ikke ut som den er tilgjengelig.

Er det noen som har erfaring med skinnremmer fra Watch obsession, denne spesielt:

Alternativt noen av følgende:

krav:
20/18 mm
sort tråd på sort skinn
Må ikke være ekte eksotisk skinn, men må være ekte skinn.

På forhånd takk for innspill!

Jeg synes Bulang and Sons retro pigskin strap var veldig bra. Utrolig myk, og griseskinn skal visst holde en evighet.
Kult alternativ til klokker med litt vintage stil. Selv bruker jeg den på en Omega Tonneau Jump Hour som dressklokke.

Ellers er jeg stor tilhenger av Erika's Originals. 80 Euro for 30cm strikk virker kanskje dyrt, men jeg har sett og prøvd noen av etterligningene og det kan ikke sammenlignes. Jeg har en blå med hvit stripe som har vært flittig brukt i en årrekke nå, og den ser fremdeles splitter ny ut. Har derfor kjøpt en i originalfargene også, grønn med gul stripe.

MN-reimene er milevis bedre enn noen NATO-reim i min mening. De bygger mindre, har litt stretch og har uendelig justering, ikke bare hull. Jeg har faktisk ikke brukt en NATO-reim siden jeg kjøpte den første MN-reima.

Siste tips er mesh fra Staib. Mesh er blitt populært, og Staib er OEM-produsent for flere store produsenter som f eks Breitling.
De har også laget for Omega tidligere, men vet ikke om de gjør det nå.
Velger du en mesh rett fra Staib uten logo er prisen en brøkdel av det klokkeprodusentene tar men med samme kvalitet.
Jeg vet ikke om det finnes noen norske forhandlere av Staib.

Jeg bestilte min fra http://timedesign.de/

MN-reimene er milevis bedre enn noen NATO-reim i min mening. De bygger mindre, har litt stretch og har uendelig justering, ikke bare hull. Jeg har faktisk ikke brukt en NATO-reim siden jeg kjøpte den første MN-reima.

Støttes 100%. Jeg brukte en del Nato før, men etter jeg oppdaget Erika's med fordelene @Hovedsignal lister opp, går jeg ikke tilbake til Nato igjen.

• Liker
Reaksjoner: Hovedsignal
Noen som har gode forslag til tredjeparts foldespenner med trykknapp for åpning?
Ser etter rimeligere alternativer til diverse originalspenner... :)

Redigert:
Jeg har brukt Visconti Milano Watch Straps & Maroquinerie Handcrafted in Italy og jeg er godt fornøyd med resultatet.
Den ble ganske lik den som er avbildet fra CF tidligere i tråden. Og med gummi på baksiden. Jeg antar at de har benyttet vokset tråd, for jeg kan ikke se at svetten min gir tilsvarende resultat.
Visconti Milano er ikke det rimeligste alternativet jeg har funnet, og leveringstiden var laaaaaaang.
Men alt i alt er jeg fornøyd.

Takk for tips @andres og @Nicolai. Det er en skikkelig stilig foldespenne, men prisen ligger litt over det jeg kanskje tenkte meg.
Det ser ut som den bygger litt i høyden med den «knappen», men finner ikke noe informasjon om det på hjemmesiden. Noen som vet?

Jeg har funnet tre rimeligere alternativer til foldespenner:
- En fra Toscana hos Island Watch til en tiendel av prisen til den som er nevnt over. Mulig kvaliteten er deretter? Men ser lovende ut, og etter alt å dømme bygger den ikke alt for mye i høyden. Kommer i 18, 20 og 22 mm.
- En fra watchobsession.co.uk i samme priskategori som den fra Toscana. Kommer med flere valgmuligheter både hva bredde (16, 18, 20 og 22 mm) og farge/finisjering angår. Flere gode tilbakemeldinger fra kjøpere.
- En fra Hirsch (også på wathchobsession.co.uk) til en litt høyere pris enn de to første, men kjent produsent og forhåpentligvis god kvalitet.

Kan fort bli at jeg tester kvaliteten til alternativ to over :)

• Liker
Reaksjoner: Nicolai
Jeg så på en 19mm Tropic-reim i brun, og jeg klarer rett og slett ikke å finne den igjen. Noen som vet?

Øvrig spørsmål: Trygt å handle på CNS?