Samletråd for remmer og lenker

Remmene fra Camille Fournet er veldig gode og behagelige. Ikke billige, men fantastisk kvaliet synes jeg.

Jeg har 3 stk., 1 som fulgte med en JLC (de er OEM) og 2 jeg har bestilt custom.

Jeg er egentlig svært misfornøyd. De er vanvittig flott laget, men bruker tilsynelatende en uvokset tråd som suger svette fra huden og leder den opp til krokodilleskinnet på oversiden. Mine får svetteflekker på oversiden rundt hullene i sømmen, og det er det eneste merket jeg har vært borti med det problemet.

CF, som gode franskmenn, ba meg selvfølgelig dra til helvete da jeg klaget.

Dette er etter, tja, 6-7 gangers bruk i kanskje 25 varmegrader?

1000000074.jpg
 
Jeg har klart å organisere meg en slik squale gummirem type "trekkspill". Den er utrolig digg og lukter vanilje. Skikkelig gummi. Kanskje litt lang, men de er tross alt til for å kunne brukes utpå ei tjukk drakt.
De produseres ikke lenger har jeg fått høre.

Ellers kan jeg anbefale Squale Tropic rem. Veldig bra. Minner veldig om den orginale tropic.
 
For å gjøre opp for sutringen min over Camille Fournet får jeg bidra litt.

Jeg er svært positivt overrasket over alligatorremmene til Stowa. Pene, myke, slitesterke, ingen svettetransport som CF. Har 3 stykker og den ene har blitt brukt ca. like mye som alle andre lærremmer jeg har tilsammen de siste 10 årene. Den er sliten men ikke utslitt, og har ikke sprukket på innsiden slik lærremmer pleier å gjøre (nå setter jeg riktignok inn innsiden med lærfett). De skal visstnok være produsert av Kaufmann, som internettryktet sier er oem for bl.a. Glashütte Original. Kaufmann har nettbutikk.

På den billigere siden har jeg brukt en del Rios1931. Har sikkert 15 remmer liggende i boksen. De har flere ikoniske remmer, også "oem-kopier" til bl.a. IWC. Det hender de bommer litt på kvalitetskontrollen, og ligg unna de såkalte shell cordovan-remmene deres for de blir slitt på 2 uker.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Noen som har noen hete tips til remmer til en Rolex Explorer 36mm, ref 124270? Vurderer å bestille noen fra Delugs, med curved springbars, men har hørt at det ikke er så lett å finne remmer som passer.
 
Redigert:
For 4-5 år siden hadde jeg en nato rem som jeg var veldig fornøyd med. Haglunds Svea strap

Har lagt inn bestilling på noen nye av disse nå ifra en svensk selger på Ebay. Prisen ligger på rett under 300kr pr nå
 
Jeg har 3 stk., 1 som fulgte med en JLC (de er OEM) og 2 jeg har bestilt custom.

Jeg er egentlig svært misfornøyd. De er vanvittig flott laget, men bruker tilsynelatende en uvokset tråd som suger svette fra huden og leder den opp til krokodilleskinnet på oversiden. Mine får svetteflekker på oversiden rundt hullene i sømmen, og det er det eneste merket jeg har vært borti med det problemet.

CF, som gode franskmenn, ba meg selvfølgelig dra til helvete da jeg klaget.

Dette er etter, tja, 6-7 gangers bruk i kanskje 25 varmegrader?

Vis vedlegg 318838
Jeg har også hatt flere reimer fra CF, uten å oppleve dette. Vet at CF også leverer reimer til mange ulike klokkeprodusenter.
 
Burde man behandle en lærrem på noen måte, så den holder seg lenger? Vi gjør det jo med sko, men de blir oftere våte. Likevel hender det at remen får fukt på seg. Hva mener dere? Jeg har en klokke med lærrem jeg er veldig glad i, og vil gjerne at originalremen skal holde seg så lenge som mulig.
 
Burde man behandle en lærrem på noen måte, så den holder seg lenger?
Jeg behandler innsiden av remmer jeg har tenkt å bruke når det er varmt, for det er svette som er lærremmens største fiende. Bruker Gold Quality Læderfedt, som er lærhåndverkerens og salmakerens hemmelige våpen.
 
Jeg har også hatt flere reimer fra CF, uten å oppleve dette. Vet at CF også leverer reimer til mange ulike klokkeprodusenter.
Det er bra! Vet at de er OEM for mange av de store.

Jeg har litt problemer med en OEM JLC, og store problemer med den custom jeg postet bilde av. Customremmen har jeg betalt ekstra for håndsøm og gummiert innside, og jeg mistenker at det er det som er den verste kombinasjonen. Gummien gjør at svetten ikke har noe sted å trekke inn annet enn sømmen, og såvidt jeg kan se er tråden helt uvokset så den trekker til seg all fuktighet.

Men CF var ikke bare uvillige til å feilsøke, de la skylden på meg og ville ikke høre på at dette aldri hadde skjedd meg før. Da fikk jeg høre at

Camille Fournet who celebrate this year is 70's birthday, is a leading French family company, producing all the leather-goods by hand, and producing watch bands since 1965 for the famous Swiss watch makers.

Så sluttet de å svare.

Her er et bilde jeg fant fra mailen til CF. Remmen var fin da jeg gikk fra jobb en sommerdag, og så sånn ut etter 1 km på flatmark fra trikken:

1000000775.jpg


Legg merke til at den henger og slenger for å få luft under.

Jeg har brukt lærremmer hele sommeren i minst 20 år og aldri hatt dette skje før, og de 2 remmene jeg har med dette problemet er fra Camille Fournet.
 
Fra budget-enden av skalaen:

Jeg fikk nettopp et par remmer jeg har bestilt fra Cheapest Nato Straps - https://cnswatchbands.com/collections/classic-watch-bands?page=2

Disse koster omtrent 10 USD hver. De føles helt ålreit skrudd sammen til den prisen, tålelig myke allerede fra starten av, og har quick-release. Aner ikke hvordan de holder seg over tid da, får se på det!

Remmene her f.v. er de som heter "Classic Sienna" og "Classic Brown with stitching" hvis jeg husker bestillingen rett.

1674648961691.png
 
Redigert:
Ser etter et alternativ til IWC sin sorte skinnrem A05065, men det ser ikke ut som den er tilgjengelig.

Er det noen som har erfaring med skinnremmer fra Watch obsession, denne spesielt:

Alternativt noen av følgende:

krav:
20/18 mm
sort tråd på sort skinn
Må ikke være ekte eksotisk skinn, men må være ekte skinn.

På forhånd takk for innspill!
 
Jeg synes Bulang and Sons retro pigskin strap var veldig bra. Utrolig myk, og griseskinn skal visst holde en evighet.
Kult alternativ til klokker med litt vintage stil. Selv bruker jeg den på en Omega Tonneau Jump Hour som dressklokke.


Ellers er jeg stor tilhenger av Erika's Originals. 80 Euro for 30cm strikk virker kanskje dyrt, men jeg har sett og prøvd noen av etterligningene og det kan ikke sammenlignes. Jeg har en blå med hvit stripe som har vært flittig brukt i en årrekke nå, og den ser fremdeles splitter ny ut. Har derfor kjøpt en i originalfargene også, grønn med gul stripe.

MN-reimene er milevis bedre enn noen NATO-reim i min mening. De bygger mindre, har litt stretch og har uendelig justering, ikke bare hull. Jeg har faktisk ikke brukt en NATO-reim siden jeg kjøpte den første MN-reima.


Siste tips er mesh fra Staib. Mesh er blitt populært, og Staib er OEM-produsent for flere store produsenter som f eks Breitling.
De har også laget for Omega tidligere, men vet ikke om de gjør det nå.
Velger du en mesh rett fra Staib uten logo er prisen en brøkdel av det klokkeprodusentene tar men med samme kvalitet.
Jeg vet ikke om det finnes noen norske forhandlere av Staib.

Jeg bestilte min fra http://timedesign.de/
 
MN-reimene er milevis bedre enn noen NATO-reim i min mening. De bygger mindre, har litt stretch og har uendelig justering, ikke bare hull. Jeg har faktisk ikke brukt en NATO-reim siden jeg kjøpte den første MN-reima.

Støttes 100%. Jeg brukte en del Nato før, men etter jeg oppdaget Erika's med fordelene @Hovedsignal lister opp, går jeg ikke tilbake til Nato igjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hovedsignal
Noen som har gode forslag til tredjeparts foldespenner med trykknapp for åpning?
Ser etter rimeligere alternativer til diverse originalspenner... :)
 
Redigert: