Samletråd for remmer og lenker

seiltid

Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2022
Innlegg
599
Sted
Østfold
Jeg savner en fellestråd med erfaringer, anbefalinger og kjøpetips hva gjelder reimer og lenker. Jeg har funnet flere spredte tråder og innlegg om temaet, men de er ofte vanskelig søkbare. Alternativt er jeg dårlig til å søke.
Ambisjonen er å reposte erfaringer jeg finner rundt i forumet om med url til innlegget og url til aktuelle produsent, merke eller nettbutikk. Jeg håper andre vil bidra med egne erfaringer - både nye og gamle (selv om de skulle være postet i andre tråder før).

Moderatorer: Jeg har ikke klart å finne en lignende tråd etter gjentatte søk. Dersom en slik tråd allerede eksisterer, så kan denne gjerne slettes. Jeg var også litt usikker på hvilket underfora tråden burde ligge, men legger den foreløpig her. Den kan gjerne flyttes om et annet forum blir riktig.
 
Uncle (tidligere Uncle Seiko)
Mange anbefalinger fra flere steder i forumet. Spesielt gjelder det lenkene deres. De lager egne lenker for flere klokker fra Seiko, Omega Speedmaster og Tudor. Erfaringer; her, her, her, her, her, her, her, her,
Kritiske tilbakemeldinger: her, her,

I tillegg lager de nylonreimer (type nato) og gummereimer.
Erfaringer: her, her, her, her,

Eksempel på innlegg som jeg skal forsøke å poste. Jeg oppdaterer med flere erfaringer fortløpende.
 
Redigert:
Et poeng om Uncle Seiko som er veldig greit å vite for oss med litt smale håndledd: en del av stål-lenkene derfra har s.k "female" endlinks, dvs midtlenka på endeleddet artikulerer fritt og "stikker ikke ut" sånn som mange andre lenker. Det kapper ned opplevd vingespenn på klokken en hel del. (y) Jeg har nevnt dette før, men gjentar for det er veldig kjekk feature fra denne fabrikanten. :)
 
Morellato
Rimelige og tilgjengelige skinnreimer som mange urmakere og smykkebutikker har inne. Basert på mine egne erfaringer er ofte kvaliteten grei til prisen, men skinnkvaliteten kan variere. Jeg har ikke funnet noen erfaringer i forumet utover salgsannonser. Post gjerne egne erfaringer :)
 
7C46CAAE-4739-463A-B412-C2D2E6CCE228.png

7CB0F28D-582F-4FEF-8B80-06118B00B90E.png

4CC16703-89B0-4538-BCF5-72076502935E.jpeg


Jeg kun brukt Techne sin Tropic style på mine 20mm i årevis nå. Svært fornøyd med pris og holdbarhet.
 
Har gode erfaringer med reimene fra Geckota:
Her i landet kan du skaffe dem herfra:
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Siden spørsmål-runden er i gang: hvem selger de mykeste lær-remmene? Er ikke fan av å måtte "gå inn" skikkelig stive remmer, vil helst ha dem myke fra dag 1...
 
Siden spørsmål-runden er i gang: hvem selger de mykeste lær-remmene? Er ikke fan av å måtte "gå inn" skikkelig stive remmer, vil helst ha dem myke fra dag 1...
Har så langt ikke erfart noen alligatorreimer som er mykere enn originalreimen til SBGW231. Prøv den - og jakt deretter. Barton sine "alligator-look-alike" er stive som fy. Stay away. Delugs sine alligatorreimer er av vanvittig kvalitet (soliditet og sammenføyning) - etter en stund - men ikke myke rett ut fra boksen. Delugs sin nubuk er derimot fantastisk myk og en vinner med tanke på komfort fra dag 1.
 
Redigert:
Hvor finner man et greit utvalg av 23mm remmer av god kvalitet? :unsure:
Ja dette er jo DET spørsmålet alle med Bathyscaphe stiller seg. Jeg gikk for Artem Sailcloth. Og reklamerte etter kun noen måneders bruk. Den sprakk opp. Sailcloth’en var noe plastikkgreier. De får jo mye skryt men min opplevelse var ikke noe som frister til gjentagelse.

Kommer det en ny korsvei så ville jeg nok gått for RubberB sin SwimSkin Balistic på 24 som skal fungere på 23mm og. Fra den kanten er isåfall kvaliteten garantert!
3D3B6143-96D6-47BE-B1AE-058C9DEB57A2.png
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Siden spørsmål-runden er i gang: hvem selger de mykeste lær-remmene? Er ikke fan av å måtte "gå inn" skikkelig stive remmer, vil helst ha dem myke fra dag 1...

Har tilgode å oppleve reimer fra "Atelier Del Sur" som ikke er fløyelsmyke ved levering.
De opererer med et relativt tynt profil samt. en spesiell tanning process.

 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Delugs sine alligatorreimer er av vanvittig kvalitet (soliditet og sammenføyning) - etter en stund - men ikke myke rett utDelugs sin nubuk er derimot fantastisk myk og en vinner med tanke på komfort fra dag 1.
+1 på Delugs. Meget bra kvalitet på remmer derfra. Vil også legge til Molequin på listen, også veldig høy kvalitet. Begge koster litt, men opplever at de er verdt det.

Forøvrig hørte jeg nylig en episode om klokkeremmer i en eller annen norsk klokke-podcast ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide og seiltid
F83825E8-AF94-402A-A7E7-FC2E734515FB.jpeg

Min 2254 har nærmest fått permanent selskap av gummirem fra Zealande. Perfekt passform mot kassen og utrolig myk og behagelig. Anbefales! Hørt at passform ikke alltid har vært like bra mot Rolex, men det har jeg ikke testet selv.
 
Remmene fra Camille Fournet er veldig gode og behagelige. Ikke billige, men fantastisk kvaliet synes jeg.

Det er også mulig og å designe rem selv under "made to measure"

 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Supert med så mange bidrag og tips :geek:

Fant denne tråden, og oppsummerer raskt de som blir nevnt:
- Bulang & Sons, uten nærmere anmeldelse eller forklaring. Anbefales i Klokkelandslaget*.
- Combat Straps, uten nærmere anmeldelse eller forklaring.
- Torre Straps, med flere bilder. Fratello lovpriser produsenten. Anbefales i Klokkelandslaget*. Akkurat hvordan eller hvor man får tak i de fant jeg ikke ut, bestilling via Instagramkontoen?
- Cheapestnatostraps blir anbefalt.
- Haveston blir anbefalt.
- Kaufmann blir anbefalt.

*Klokkelandslaget sin episode om reimer 22.11.22. Øvrige anbefalinger:
- Atelier Romane.
- Kostas straps.
- The Strap Tailor.
- Worn & Wound sin nettbutikk: Windup watch shop.
- Hodinkee.
- Molequin.
- Camille Fournet, JH sin favoritt.
- Hirsch.
- Seiko Seichu vevde reimer.
- Veblinist.
- Artem Straps.
- Isofrane.
- Rubber B.
- Everest.
 
Redigert: