S.U.F og Sarpaneva

@OBJ jeg kan i allefall melde at jeg fikk nr. 45 av 180A - den svarte - i forrige uke. Jeg mistenkte at de begynte å selges ut og datoelsker som jeg er tok jeg ikke sjansen på å måtte ta til takke med en turkis - som jeg gjerne skulle hatt om den hadde hatt dato!

Inntrykk så langt:
Skiven er HELT svart. Så blank og svart som du får dem. Hadde det ikke vært for markørene og datovinduet hadde den fungert som et svart hull. Minner meg om Sea-Dweller 16600 sin skive, men med mye mer tomrom er effekten av det svarte mye større. Skive: 10/10.
Harmonien mellom visere og markører er også helt perfekt.

Kassen er TYNN! Jeg kjøpte denne delvis pga tykkelsen (eller mangel på sådan), men må si den nesten er for tynn. Den er superbehagelig på armen, men gir et litt spinkelt inntrykk. Kanskje mest psykisk, da jeg nesten blir redd for å ødelegge den. Baklokket ser ikke ut til å være skrudd på, det er i alle fall helt glatt, uten forsenkninger for verktøy.
Klokken gir generelt et i overkant luksuriøst inntrykk - til fieldwatch å være. Jeg er litt ambivalent her, tiden vil vise.

Elgreimen er veldig fin og passer meget godt til klokken. Den har imidlertid fått en god bøy etter bare noen dagers bruk. Låsen er meget fin og solid. Og så er det jo med en Erikas reim som koster 1000 kr +

Urverket går meget jevnt på pluss 5,7 sek uansett posisjon.

147D430C-68EE-4164-A094-982528F08D9E.jpeg
 

Vedlegg

  • 9ED1CB7C-1035-4144-A245-0FA1857E9D4F.jpeg
    9ED1CB7C-1035-4144-A245-0FA1857E9D4F.jpeg
    127,9 KB · Visninger: 0
  • CBB7427C-2472-44C2-8CFE-5EAFD098C135.jpeg
    CBB7427C-2472-44C2-8CFE-5EAFD098C135.jpeg
    134,6 KB · Visninger: 0
  • 0F00C0B4-EAB0-4573-B8CF-EDEBB262914A.jpeg
    0F00C0B4-EAB0-4573-B8CF-EDEBB262914A.jpeg
    136,8 KB · Visninger: 0
  • 50B360D4-1DDC-450E-B6EB-42EE808A906B.jpeg
    50B360D4-1DDC-450E-B6EB-42EE808A906B.jpeg
    187,8 KB · Visninger: 0
  • FE14B8EB-C317-4FBA-9900-64AA10D0591F.jpeg
    FE14B8EB-C317-4FBA-9900-64AA10D0591F.jpeg
    172,2 KB · Visninger: 0
  • 66ED7D45-67CE-4214-A02F-ADCC1767EFF0.jpeg
    66ED7D45-67CE-4214-A02F-ADCC1767EFF0.jpeg
    147,6 KB · Visninger: 0
Redigert:
@OBJ jeg kan i allefall melde at jeg fikk nr. 45 av 180A - den svarte - i forrige uke. Jeg mistenkte at de begynte å selges ut og datoelsker som jeg er tok jeg ikke sjansen på å måtte ta til takke med en turkis - som jeg gjerne skulle hatt om den hadde hatt dato!

Inntrykk så langt:
Skiven er HELT svart. Så blank og svart som du får dem. Hadde det ikke vært for markørene og datovinduet hadde den fungert som et svart hull. Minner meg om Sea-Dweller 16600 sin skive, men med mye mer tomrom er effekten av det svarte mye større. Skive: 10/10.
Harmonien mellom visere og markører er også helt perfekt.

Kassen er TYNN! Jeg kjøpte denne delvis pga tykkelsen (eller mangel på sådan), men må si den nesten er for tynn. Den er superbehagelig på armen, men gir et litt spinkelt inntrykk. Kanskje mest psykisk, da jeg nesten blir redd for å ødelegge den. Baklokket ser ikke ut til å være skrudd på, det er i alle fall helt glatt, uten forsenkninger for verktøy.
Klokken gir generelt et i overkant luksuriøst inntrykk - til fieldwatch å være. Jeg er litt ambivalent her, tiden vil vise.

Elgreimen er veldig fin og passer meget godt til klokken. Den har imidlertid fått en god bøy etter bare noen dagers bruk. Låsen er meget fin og solid. Og så er det jo med en Erikas reim som koster 1000 kr +

Urverket går meget jevnt på pluss 5,7 sek uansett posisjon.

Vis vedlegg 278240
Bra kjøp @Sinn (y) Tror ikke du kommer til å angre. Den føles (som du sier) litt tynn ut i begynnelse, men det er noe i så fall jeg begynte å verdsatte mer og mer etterhvert.

Diameteren på denne klokken er også spot on for min del. Lenge til neste gang jeg kjøper noe over 40mm/12mm, kanskje med unntak av nyeste Submariner:mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet
Det ble også en klokke med lenket. Klarte ikke helt å dy meg… Lenket er av meget god kvalitet. Solid, tungt og svært behagelig på håndleddet. Det er ikke et perfekt lenke. Men, gjennomtenkt og gjennomarbeidet og kler 180 meget godt. Prisen er etter min mening svært god sett opp mot kvalitetsfølelse. Taperingen kunne etter mitt inntrykk (estetiske vane) etter en kvelds bruk kanskje vært litt brattere. Jeg elsker mange av de gamle omega og Rolex- lenkene med skarpere tapering. Og denne kan nok minne litt om 1171 til omega. Så det er kanskje dette hjernen min forventer?

De omfangsrike endeleddene er etter min mening meget tilfredsstillende estetisk. Og skaper en flott overgang fra den vakre kassa. Er meget svak for enkle, lettleselige skiver med noen særegenheter og helst litt dybde og helst uten dato. Denne leverer på alt. Jeg var ute og tok en øl i kveld, og tok meg i å sitte å se de sorte tallene forsvinne i det dunkle lyset, lumineringsmarkørene komme frem i forgrunnen og beundringen av dybden gråfargen gir i ulikt lys. Mulig jeg er både hjernevasket og snakker om myrsnipe-kyllinger her. Men, for meg er dette virkelig spennende saker i tillegg til en vanvittig kvalitetsfølelse. Verk og rotor har cotes de Genève og SUF-stempel. Er ikke ALS eller LB. Men, ser ryddig og fint ut og vitner om solid håndverk med fingerspitzgefühl (om det er lov å si). Ganske sikker på at dette ikke er min siste Sarpaneva/SUF! Som vanlig enormt god kundeoppfølging fra Stepan og gjengen. DHL leverte den på drøye to døgn. Så tydelig at solen stod i Sarpa (eller Zenith) denne uka.
0250B649-AE39-4C8C-9D2E-0A5395F104B2.jpeg
 
Det ble også en klokke med lenket. Klarte ikke helt å dy meg… Lenket er av meget god kvalitet. Solid, tungt og svært behagelig på håndleddet. Det er ikke et perfekt lenke. Men, gjennomtenkt og gjennomarbeidet og kler 180 meget godt. Prisen er etter min mening svært god sett opp mot kvalitetsfølelse. Taperingen kunne etter mitt inntrykk (estetiske vane) etter en kvelds bruk kanskje vært litt brattere. Jeg elsker mange av de gamle omega og Rolex- lenkene med skarpere tapering. Og denne kan nok minne litt om 1171 til omega. Så det er kanskje dette hjernen min forventer?

De omfangsrike endeleddene er etter min mening meget tilfredsstillende estetisk. Og skaper en flott overgang fra den vakre kassa. Er meget svak for enkle, lettleselige skiver med noen særegenheter og helst litt dybde og helst uten dato. Denne leverer på alt. Jeg var ute og tok en øl i kveld, og tok meg i å sitte å se de sorte tallene forsvinne i det dunkle lyset, lumineringsmarkørene komme frem i forgrunnen og beundringen av dybden gråfargen gir i ulikt lys. Mulig jeg er både hjernevasket og snakker om myrsnipe-kyllinger her. Men, for meg er dette virkelig spennende saker i tillegg til en vanvittig kvalitetsfølelse. Verk og rotor har cotes de Genève og SUF-stempel. Er ikke ALS eller LB. Men, ser ryddig og fint ut og vitner om solid håndverk med fingerspitzgefühl (om det er lov å si). Ganske sikker på at dette ikke er min siste Sarpaneva/SUF! Som vanlig enormt god kundeoppfølging fra Stepan og gjengen. DHL leverte den på drøye to døgn. Så tydelig at solen stod i Sarpa (eller Zenith) denne uka.
Vis vedlegg 278711
Såvidt jeg klarte å holde meg. Var en millimeter fra å bestille denne klokke. Har faktisk vært svært nære å bestille den svarte også. Nå må jeg klare å holde meg og fokusere på andre behov som må dekkes:mrgreen:

Hvordan opplever du forresten baksiden av klokken (open caseback)? Hvor mye tykkere blir klokken? Egentlig et unødvendig spørsmål i og med at det sannsynligvis har lite å si. Klokken har plenty å gå på. Mest for egen nysgjerrighet vedrørende details.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet
ja, du har vel akkurat bygd hus, har du ikke? Imponert over impulskontrollen din @OBJ :) ! Toalett og dusj foran klokke??? Det inspirerer!

Bygger ikke merkbart mer. Fortsatt en meget slank og smekker klokke. Og ligger godt og flatt på mitt håndledd på lenka.
image.jpg
 
Impulskontrollen var dårlig frem til jeg flyttet inn i nytt hus før jul @Matsmet :ROFLMAO: Trenger eksempelvis 7 x garderobeskap (pax fra IKEA), på til sammen 12,5 meter + masse annet smått og stort.

SUF 180 blir sannsynligvis en av tre eller fire klokker jeg skal beholde(y)
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: chrbir og Matsmet
Det har vært en givende dag i Helsinki. Møtte først Ville Arzoglou i 10-tiden i den ene butikken til Aseman Kello, hvor han skulle levere en spesialbestilling til en kunde. Spaserte så til det nye Sarpaneva-verksted og showroomet i den gamle Fazerfabrikken i Tehtaankatu. Drakk kaffe og så på klokker før vi gikk til lunsj sammen med Stepan.
Etter lunsj tok vi en runde på verkstedet og brukte et par-tre timer på å diskutere mulige farger, visere og finish til en Lunations, pluss masse prat om klokker og tid generelt.
Stepan lager seks-sju Lunations i året, og nå om dagen er det fremdeles den siste Moomin-modellen som tar mye tid. Om alt går etter planen, kan jeg regne med at min blir ferdig i løpet av året.
Jeg burde husket å tatt fler bilder, men her i hvert fall noen.
DSC_1154~2.JPG

Ikke det mest prangende skiltet ved inngangsdøren.

DSC_1136.JPG

Litt av det nye verkstedet, nå kan de boltre seg på 260 kvm. inkludert showroomet, mot 75+75 tidligere.

DSC_1132~2.JPG

DSC_1133~2.JPG

Stepans benk, inkl. en Moomin-prototype han bruker selv. Til sammen er de fire urmakere som arbeider der nå, pluss Ville.

DSC_1134~4.JPG
DSC_1135~2.JPG

Luming av skiver til Mommin.

DSC_1128~2.JPG
DSC_1126~2.JPG

Ur-Sarpanevaen, et lommeur med verk fra Piaget.

DSC_1131~2.JPG

Platine til Lunations.

DSC_1150~2.JPG

Ulike Lunations-varianter i produksjon.

DSC_1144~2.JPG

DSC_1145~2.JPG

42 mm, men korte lugs og 10 mm tykkelse gjør at den virker mindre. Fargen her ikke så ulik det jeg går for, men med mindre blått og mer grått i sandwichen. Dessuten velger jeg nok den første skivevarianten med indekser i ytterkant og mer av verket synlig.

96931173_10158753232364586_2829453699313565696_n.jpg

Noe à la dette, eller kanskje enda gråere, slik at fargene bare kommer fram fra lumen i mørket slik som på Moomin. Det er slike ting man kan diskutere underveis i prosessen.
31210986_1703423826411050_397615552434012160_n.jpg


DSC_1137~2.JPG

DSC_1151~2.JPG

Kronen.

DSC_1157.JPG

Merch.
 
Redigert:
For en herlig gjeng! gleder meg skikkelig til å få møtt Ville og Stepan igjen, samt noen fjes jeg kun har pratet med online

takk for deling av bilder!

Det har vært en givende dag i Helsinki. Møtte først Ville Arzoglou i 10-tiden i den ene butikken til Aseman Kello, hvor han skulle levere en spesialbestilling til en kunde. Spaserte så til det nye Sarpaneva-verksted og showroomet i den gamle Fazerfabrikken i Tehtaankatu. Drakk kaffe og så på klokker før vi gikk til lunsj sammen med Stepan.
Etter lunsj tok vi en runde på verkstedet og brukte et par-tre timer på å diskutere mulige farger, visere og finish til en Lunations, pluss masse prat om klokker og tid generelt.
Stepan lager seks-sju Lunations i året, og nå om dagen er det fremdeles den siste Moomin-modellen som tar mye tid. Om alt går etter planen, kan jeg regne med at min blir ferdig i løpet av året.
Jeg burde husket å tatt fler bilder, men her i hvert fall noen.
Vis vedlegg 284120
Ikke det mest prangende skiltet ved inngangsdøren.

Vis vedlegg 284115
Litt av det nye verkstedet, nå kan de boltre seg på 260 kvm. inkludert showroomet, mot 75+75 tidligere.

Vis vedlegg 284108
Vis vedlegg 284106
Stepans benk, inkl. en Moomin-prototype han bruker selv. Til sammen er de fire urmakere som arbeider der nå, pluss Ville.

Vis vedlegg 284107Vis vedlegg 284117
Luming av skiver til Mommin.

Vis vedlegg 284110Vis vedlegg 284111
Ur-Sarpanevaen, et lommeur med verk fra Piaget.

Vis vedlegg 284109
Platine til Lunations.

Vis vedlegg 284118
Ulike Lunations-varianter i produksjon.

Vis vedlegg 284114
Vis vedlegg 284113
42 mm, men korte lugs og 10 mm tykkelse gjør at den virker mindre. Fargen her ikke så ulik det jeg går for, men med mindre blått og mer grått i sandwichen. Dessuten velger jeg nok den første skivevarianten med indekser i ytterkant og mer av verket synlig.

Vis vedlegg 284122
Noe à la dette, eller kanskje enda gråere, slik at fargene bare kommer fram fra lumen i mørket slik som på Moomin. Det er slike ting man diskutere bestemme underveis i prosessen.
Vis vedlegg 284124

Vis vedlegg 284116
Vis vedlegg 284112
Kronen.

Vis vedlegg 284119
Merch.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Matsmet og chrbir
Det har vært en givende dag i Helsinki. Møtte først Ville Arzoglou i 10-tiden i den ene butikken til Aseman Kello, hvor han skulle levere en spesialbestilling til en kunde. Spaserte så til det nye Sarpaneva-verksted og showroomet i den gamle Fazerfabrikken i Tehtaankatu. Drakk kaffe og så på klokker før vi gikk til lunsj sammen med Stepan.
Etter lunsj tok vi en runde på verkstedet og brukte et par-tre timer på å diskutere mulige farger, visere og finish til en Lunations, pluss masse prat om klokker og tid generelt.
Stepan lager seks-sju Lunations i året, og nå om dagen er det fremdeles den siste Moomin-modellen som tar mye tid. Om alt går etter planen, kan jeg regne med at min blir ferdig i løpet av året.
Jeg burde husket å tatt fler bilder, men her i hvert fall noen.
Vis vedlegg 284120
Ikke det mest prangende skiltet ved inngangsdøren.

Vis vedlegg 284115
Litt av det nye verkstedet, nå kan de boltre seg på 260 kvm. inkludert showroomet, mot 75+75 tidligere.

Vis vedlegg 284108
Vis vedlegg 284106
Stepans benk, inkl. en Moomin-prototype han bruker selv. Til sammen er de fire urmakere som arbeider der nå, pluss Ville.

Vis vedlegg 284107Vis vedlegg 284117
Luming av skiver til Mommin.

Vis vedlegg 284110Vis vedlegg 284111
Ur-Sarpanevaen, et lommeur med verk fra Piaget.

Vis vedlegg 284109
Platine til Lunations.

Vis vedlegg 284118
Ulike Lunations-varianter i produksjon.

Vis vedlegg 284114
Vis vedlegg 284113
42 mm, men korte lugs og 10 mm tykkelse gjør at den virker mindre. Fargen her ikke så ulik det jeg går for, men med mindre blått og mer grått i sandwichen. Dessuten velger jeg nok den første skivevarianten med indekser i ytterkant og mer av verket synlig.

Vis vedlegg 284122
Noe à la dette, eller kanskje enda gråere, slik at fargene bare kommer fram fra lumen i mørket slik som på Moomin. Det er slike ting man kan diskutere underveis i prosessen.
Vis vedlegg 284124

Vis vedlegg 284116
Vis vedlegg 284112
Kronen.

Vis vedlegg 284119
Merch.

Liker svært godt sarpaneva klokkene men jeg klarer ikke å tenke på annet enn Thomas toget og vennene hans når jeg ser dette motivet :rolleyes:
 
Det har vært en givende dag i Helsinki. Møtte først Ville Arzoglou i 10-tiden i den ene butikken til Aseman Kello, hvor han skulle levere en spesialbestilling til en kunde. Spaserte så til det nye Sarpaneva-verksted og showroomet i den gamle Fazerfabrikken i Tehtaankatu. Drakk kaffe og så på klokker før vi gikk til lunsj sammen med Stepan.
Etter lunsj tok vi en runde på verkstedet og brukte et par-tre timer på å diskutere mulige farger, visere og finish til en Lunations, pluss masse prat om klokker og tid generelt.
Stepan lager seks-sju Lunations i året, og nå om dagen er det fremdeles den siste Moomin-modellen som tar mye tid. Om alt går etter planen, kan jeg regne med at min blir ferdig i løpet av året.
Jeg burde husket å tatt fler bilder, men her i hvert fall noen.
Vis vedlegg 284120
Ikke det mest prangende skiltet ved inngangsdøren.

Vis vedlegg 284115
Litt av det nye verkstedet, nå kan de boltre seg på 260 kvm. inkludert showroomet, mot 75+75 tidligere.

Vis vedlegg 284108
Vis vedlegg 284106
Stepans benk, inkl. en Moomin-prototype han bruker selv. Til sammen er de fire urmakere som arbeider der nå, pluss Ville.

Vis vedlegg 284107Vis vedlegg 284117
Luming av skiver til Mommin.

Vis vedlegg 284110Vis vedlegg 284111
Ur-Sarpanevaen, et lommeur med verk fra Piaget.

Vis vedlegg 284109
Platine til Lunations.

Vis vedlegg 284118
Ulike Lunations-varianter i produksjon.

Vis vedlegg 284114
Vis vedlegg 284113
42 mm, men korte lugs og 10 mm tykkelse gjør at den virker mindre. Fargen her ikke så ulik det jeg går for, men med mindre blått og mer grått i sandwichen. Dessuten velger jeg nok den første skivevarianten med indekser i ytterkant og mer av verket synlig.

Vis vedlegg 284122
Noe à la dette, eller kanskje enda gråere, slik at fargene bare kommer fram fra lumen i mørket slik som på Moomin. Det er slike ting man kan diskutere underveis i prosessen.
Vis vedlegg 284124

Vis vedlegg 284116
Vis vedlegg 284112
Kronen.

Vis vedlegg 284119
Merch.
Wow! Denne hadde gått meg hus forbi. En lunations? Sinnsykt! En av mine favoritt klokker der ute. Gratulerer så sinnsykt mye. Blir så gøy å følge reisen din.
 
Redigert: