Søke for å stå på venteliste hos Bjerke

Jeg tror Rolex mye heller ville produsert flere klokker fremfor at kundene vurderer andre merker. Samlerne og opportunistene er bare en brøkdel av det totale salgsvolumet for alle merker, og de eneste som tar dette "personlig". Resten av kundene vurderer lett en Omega feks isteden, og det er nettopp derfor jeg ikke tror Rolex gjør dette med vilje og at Bjerke lever fint med rådende situasjon.

Vi er en gjeng med uforholdmessig stor markedsmakt, og det ville være ulogisk for Bjerke å reagere annerledes på vegne av det største kundegrunnlaget. Hvor ofte har man ikke prøvd og dra i gang en tilfeldig klokkeprat med en som tydeligvis gir f... og aldri har hørt om hverken tidssonen eller klokkeriet?

Jeg tror også at vi nedprioriterer oss selv i markedet når vi klager her inne. Det er lettere og selge PP'er de aldri ser igjen til turister som hverken badmouther i det lokale markedet, eller kommer tilbake for service. Det koster og drive verksted også.. Less hassle.

Redigert av en moderator:
Tipper Rolex vet at den ville etterspørselen vi ser nå ikke nødvendigvis varer evig. Det er galskap å skalere opp produksjonen etter en hype, og kan føre til store problemer om noen år. Om det er noe sveitsere er så er det konservative, og jeg tror Rolex er smarte nok til å la det ligge igjen litt penger på bordet nå for å sikre langsiktig sikkerhet og jevn vekst.

(Tipper også Bjerke & Co er smarte nok til å porsjonere ut klokker på en måte som gjør alle akkurat passe misfornøyde. Mvh "har godt kundeforhold men anser ikke det i seg selv som noen grunn til å sette seg på liste. Iallfall ikke Rolex-liste.")

Fantastisk!

Apropos tilgang til Rolex sportsur. Jeg har ingen planer om å kjøpe hverken stål Pepsi, Daytona eller andre, men jeg ringte Lervik for å høre om leveringstid på 116519ln i dag. Svaret var litt overraskende: de har fått sin kvote på ett (talltegn -1-) ur i år og om jeg bestilte nå så er det et års ventetid. Dvs at Rolex også struper levering av edle metaller. Det er nytt for meg iallefall. Bjerke sa de kunne skaffe ila noen måneder, regner med de selger noen ganger høyere Rolex-volum enn Lervik og derfor raskere tilgang. Helt ærlig så trodde jeg gull-Rolex var tilgjengelig på første levering.

Det kan være noe i ryktet som har gått en stund nå om at en norsk AD på vestsiden av landet står i fare for å miste agenturet sitt grunnet at de har solgt litt vel mange klokker på eksport til norske landsmenn (#invistorer), i tillegg til rabatter som er litt vel over hva de har lov til i forhold til Rolex veil. priser på verdensbasis. Sitter selv på en original faktura hvor dette vises ganske klart og tydelig. Fant ut i ettertid at vedkommende gjorde dette regelmessig hos AD for å kjøpe billig og selge "norsk klokke" dyrt. Skal ikke dra den så langt å si samarbeid, da jeg ikke ser poenget til AD, annet enn at de får solgt klokker som ellers er vanskelige å selge raskere. De rapporterer vel inn lister over hva som er blitt solgt, men ikke priser. Rolex finner nok ut av det over tid uansett. Sikkert derfor flere av de mindre aktørene får enda færre leveringer fremover

Sitter og tenker på at et eller annet er i ferd med å skje på brukt'en også. For noen få år siden var kvarte førstesiden fylt opp med salg/bytte av Rolex sportsmodeller i stål. Folk her diskuterte om markedet var kjedelig og for ensartet. Nå skal man lete litt om man er på jakt etter noe sportsstål fra Rolex.

Ganske enkel og god merkevarebygging av Rolex.

Begrense tilgangen for å øke etterspørselen. Jeg tipper de som før var usikre på om de skulle kjøpe seg en Rolex nå føler de må ha en.

Klokkene i samme prisklasse som man når som helst kan kjøpe hos en forhandler, blir jo nå for veldig mange ikke så veldig interessante.

• Liker
Reaksjoner: Pippen og Mulliner
Jeg føler meg rimelig sikker på at ansatte hos de norske ADene er inne her og leser.
Det fremstår for meg at det er mye forvirring om hva som nå skjer fremover.
Savner at Bjerke, Lervik, Jørgensen eller Askeland skriver noe selv om situasjonen og hvordan de ser på det som nå skjer.
Personlig er jeg i situasjonen hvor jeg hadde midlene, men ikke ble oppført på noen lister.

Jeg føler meg rimelig sikker på at ansatte hos de norske ADene er inne her og leser.
Det fremstår for meg at det er mye forvirring om hva som nå skjer fremover.
Savner at Bjerke, Lervik, Jørgensen eller Askeland skriver noe selv om situasjonen og hvordan de ser på det som nå skjer.
Personlig er jeg i situasjonen hvor jeg hadde midlene, men ikke ble oppført på noen lister.
Jeg vil anbefale deg å ta en tur innom en AD og ikke sende mail eller tlf. Ta turen innom AD fra tid til annen. Opprett en relasjon. Tenk hvor mange mail/tlf de får om det samme hver uke.

Ganske enkel og god merkevarebygging av Rolex.

Begrense tilgangen for å øke etterspørselen. Jeg tipper de som før var usikre på om de skulle kjøpe seg en Rolex nå føler de må ha en.

Klokkene i samme prisklasse som man når som helst kan kjøpe hos en forhandler, blir jo nå for veldig mange ikke så veldig interessante.

For meg fungerer dette stuntet akkurat motsatt - som en solid turn-off, og noe som gjør andre merker langt mer interessante. Jeg (og alle andre på dette forumet) er imidlertid neppe spesielt representative for de kundene Rolex lever av...

For meg fungerer dette stuntet akkurat motsatt - som en solid turn-off, og noe som gjør andre merker langt mer interessante. Jeg (og alle andre på dette forumet) er imidlertid neppe spesielt representative for de kundene Rolex lever av...
La oss da håpe at du & andre følger opp og kjøper hyllevare fra andre merker. Veldig mye bra der ute, alt trenger ikke være invisteringer med X-antall måneder ventetid.

For meg fungerer dette stuntet som en turn-on

Basel...hva,når,hvor mange, pris...JEGVILHA

:cool:

• Liker
Reaksjoner: Hans og GrimReaper
Bjerke kunne jo laget et show ut av dette...og fått sendt det på Drammen Harry-TV.

giphy.gif

Håper du har rett. Men jeg tviler. Jeg tror noe av det som gjør klokker attraktivt (foruten at det kan være et fantastisk håndverk) er at tilgangen er begrenset og at det er eksklusivt i form av at ikke så mange tar seg råd til å kjøpe de. De samme faktorene gjør jo gull og diamanter attraktivt (for noen)..

Det samme med kunst. Dersom en kunstner masseproduserer et mesterverk, vil jo både kunstneren og maleriene bli mindre interessante for både samlere og entusiaster.

Men vi kan jo forsøke å dempe misnøyen vår med å overbevise oss selv om at det ikke fungerer slik...

• Liker
Reaksjoner: Rød