Søke for å stå på venteliste hos Bjerke

Medlem
1. mars 2013
Innlegg
14
Sted
Oslo
Tommel opp fra meg, men herregud..

Med bakgrunn i den ekstremt høye etterspørselen etter Rolex i stål generelt sett for tiden, og stadig mer begrensede leveranser fra Rolex på disse modellene, så er det nå blitt «søknadsbasert venteliste» av ledelsen her i firmaet. Dette innebærer at man sender inn søknad for den modellen man er interessert i å kjøpe, så vil ledelsen godta/avslå basert først og fremst på din kjøpshistorikk og kundeforhold hos oss. Først om denne blir akseptert står du på venteliste. 126710BLRO er allerede nå ekstremt høyt etterspurt, og vi kan med sikkerhet si at de som ikke har noen kjøp hos oss tidligere kan ikke forvente å få godkjent sin søknad om å komme på venteliste.

Det er veldig kjedelig at det blir slik, (vi driver jo tross alt butikk) men må ta grep slik situasjonen er blitt nå. Ingen er tjent med 10års venteliste.
 
En utfordring vil antakelig være at mange invistorer er gode kunder med mange tidligere kjøp. Antar også slik oppførsel fanges opp ved egnethetsvurderingen.
 
Dette ekskluderer jo en del folk som kanskje aldri har handlet hos Bjerke, men som faktisk har helt ærlige hensikter ved å kjøpe seg 126710BLRO (for eksempel). Altså ikke kjøpe for å tjene seg noen raske kroner. Utrolig kjipt for de det gjelder, men fra mitt ståsted, så syns jeg det er helt ok
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai og Andreassr
Hvordan skal de da fange opp invistorene, som kanskje har 10 nykjøp av Rolex hos Bjerke på kreditt i løpet av kort tid, men som selger videre med en gang? Disse blir da regnet som «gode kunder» med stor kjøpshistorikk.

Hva med de som virkelig har klokkeinteresse, men kanskje aldri har hatt mulighet til å kjøpe nytt hos Bjerke, men som nå har spart seg opp?

Merkelig, og om dette stemmer, vil vel Bjerke bare øke dette flippehysteriet.
 
Jeg har blitt informert om at dettte gjelder for alle sportsmodeller i stål hos Bjerke. Din tidligere kjøpshistorikk vurderes før du får legge inn bestilling/settes opp på venteliste. Dette inkluderer til og med kjøp av f.eks. Milgauss(!) Dog må man nok ikke vurderes av ledelsen for et slikt kjøp, men din historikk vurderes før du tas inn på listen.

For min del er det lenge siden jeg kjøpte noe nytt hos Bjerke og jeg merker at jeg ikke er god nok kunde til å bli prioritert på noen som helst måte, kun nedprioritert. Det er kjedelig, men gir desto større grunn til å etablere et kundeforhold hos en annen mindre forhandler.

Som det nevnes over, så tror jeg ikke dette grepet reduserer antall invistorer nevneverdig, men gjør at kunder med god historikk kan få de ettertraktede urene mer eller mindre når de ønsker. Og det er jo en fin deal for både disse kundene og Bjerke.

For oss andre må man enten krype til korset og betale blodpris på finn eller lignende. Alternativt opparbeide seg et kunderforhold med Bjerke eller annen forhandler.

Just my 2 cents!
 
Med en slik ordning vil jo det nærmest bli umulig for de uten kjøpshistorikk å kjøpe stålmodeller fra Rolex... Hvis man er redd for hvordan klokkemarkedet utvikler seg på sikt er kanskje ikke dette beste måten å trekke til seg nye, unge kunder på. Tåpelig etter min mening, da det umulig kan hjelpe for å luke bort "invistorene".
 
Med en slik ordning vil jo det nærmest bli umulig for de uten kjøpshistorikk å kjøpe stålmodeller fra Rolex... Hvis man er redd for hvordan klokkemarkedet utvikler seg på sikt er kanskje ikke dette beste måten å trekke til seg nye, unge kunder på. Tåpelig etter min mening, da det umulig kan hjelpe for å luke bort "invistorene".

"Invistorene" er ikke Bjerkes ansvar. "Invistorer" er et fenomen som er rimelig nytt, etter Klokkeriet og basillene derifra vokste frem. Folk priser klokker etter evig fortjeneste.
 
Litt på siden av diskusjonen, men Rolex sentralt har begynt å interessere seg for «postordresalg» av klokker.

Jeg vet at Rolex et klar over utfordringer mht. ventelister, de ønsker nemlig at gode og lojale kunder i butikk skal prioriteres. Det skal stilles strengere krav til innredning og lokalisering, ikke ulikt det som har skjedd i bilbransjen blant premiummerkene.

Jeg tror faktisk at det kommer til å bli færre AD’er i Norge de neste årene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tek
"Invistorene" er ikke Bjerkes ansvar. "Invistorer" er et fenomen som er rimelig nytt, etter Klokkeriet og basillene derifra vokste frem. Folk priser klokker etter evig fortjeneste.
Det må være herlig å være deg som ikke er en av klokkeriets 40.000 basiller. Beklager klarte ikke å la være:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Collettmuller
Det må være herlig å være deg som ikke er en av klokkeriets 40.000 basiller. Beklager klarte ikke å la være:D

Fleste der inne er rimelig blåst, ser man i forhold til %. La oss si 500-1000 av medlemmene faktisk har en genuin interesse og kunnskap om klokker, så er resten folk som ikke har peiling, eller rene invistorer.
 
  • Liker
Reaksjoner: MagnusPanerai
Hvordan skal de da fange opp invistorene, som kanskje har 10 nykjøp av Rolex hos Bjerke på kreditt i løpet av kort tid, men som selger videre med en gang? Disse blir da regnet som «gode kunder» med stor kjøpshistorikk.

Hva med de som virkelig har klokkeinteresse, men kanskje aldri har hatt mulighet til å kjøpe nytt hos Bjerke, men som nå har spart seg opp?

Merkelig, og om dette stemmer, vil vel Bjerke bare øke dette flippehysteriet.
ADene har begynt å følge med på Finn og sosiale media for å fange opp invistor-aktivitet, og således nedprioritere disse på listene