Søke for å stå på venteliste hos Bjerke

Jeg har kjøpt 10 stk nye klokker hos min lokale Rolex/Omega ad siste 5 år og det holdt dessverre ikke til noen prioritert liste her i gården.
Mulig den nye D-Blue med nytt urverk er innen rekkevidde.
Venter spent :oops:
 
Det er jo akkurat det Rolex gjør, regulerer tilgangen i et fritt marked. Jeg vil ikke kalle dem autoritær av den grunn. Men som forbruker, så tar jeg med meg pengene mine et annet sted. Er jo ikke sånn at jeg MÅ ha en Rolex. Er jo tross alt bare klokker vi snakker om. ;);)

Det er å dra det litt langt å si at Rolex regulerer tilgangen til et fritt marked ved å produsere lite. Et fritt marked innebærer vel ingen restriksjoner på produksjon, det må de få bestemme selv. Jeg mener bestemt at Bjerke er autoritær om deres policy er ment som en inngripen i ettermarkedet, for å få bukt med de såkalte flippeparasittene, og at man samtidig må ha ei plettfri "partibok" for å i det heletatt bli vurdert hos de. Jeg er villig til å betale mye over listepris for en 126710. Jeg skjønner at jeg må det, skal jeg ha en. Og Bjerke, eller andre AD for den sak skyld, har ingenting med det å gjøre!
Jeg hadde avsluttet mitt kundeforhold hos den aktuelle AD, om jeg var i @Timebandit sko!
Det er jo baaare klokker, men såååå mye mer ;)
 
Poenget er at AD ikke «får lov til» å operere med offisielle ventelister lenger. De kommer nok fremdeles til å se hen til sitt kunderegister, men det er tydeligvis slutt på førstemann til mølla.

Jeg tror @Timebandit ligger godt an til å bli en prioritert kunde, jeg tror det mangler en 0 i antallet ditt ;)
 
Jeg er villig til å betale mye over listepris for en 126710. Jeg skjønner at jeg må det, skal jeg ha en.

I så fall kan det være verdt å reflektere over følgende; Årsaken til at det har vært lav tilgang på sportsur det siste året kan være utfasing av 31XX verket til fordel for 32XX verket. Hvis så er tilfelle, og tilgangen hos AD igjen øker kan det være penger brent og betale alt for høy overpris. Ikke sikkert det er slik det henger sammen, men i mitt hode gir det en viss fornuft.
 
  • Liker
Reaksjoner: Morrison og Sjø
no-salsa-for-you-01.jpeg
 

Fantastisk!

Apropos tilgang til Rolex sportsur. Jeg har ingen planer om å kjøpe hverken stål Pepsi, Daytona eller andre, men jeg ringte Lervik for å høre om leveringstid på 116519ln i dag. Svaret var litt overraskende: de har fått sin kvote på ett (talltegn -1-) ur i år og om jeg bestilte nå så er det et års ventetid. Dvs at Rolex også struper levering av edle metaller. Det er nytt for meg iallefall. Bjerke sa de kunne skaffe ila noen måneder, regner med de selger noen ganger høyere Rolex-volum enn Lervik og derfor raskere tilgang. Helt ærlig så trodde jeg gull-Rolex var tilgjengelig på første levering.
 
I så fall kan det være verdt å reflektere over følgende; Årsaken til at det har vært lav tilgang på sportsur det siste året kan være utfasing av 31XX verket til fordel for 32XX verket. Hvis så er tilfelle, og tilgangen hos AD igjen øker kan det være penger brent og betale alt for høy overpris. Ikke sikkert det er slik det henger sammen, men i mitt hode gir det en viss fornuft.

Håper du har rett! Lover å hisse meg ned om det skjer :p
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
I så fall kan det være verdt å reflektere over følgende; Årsaken til at det har vært lav tilgang på sportsur det siste året kan være utfasing av 31XX verket til fordel for 32XX verket. Hvis så er tilfelle, og tilgangen hos AD igjen øker kan det være penger brent og betale alt for høy overpris. Ikke sikkert det er slik det henger sammen, men i mitt hode gir det en viss fornuft.

Argumentet henger ikke på greip ift mitt siste innlegg, ref Daytona m/4130.
 
Jeg tror Rolex mye heller ville produsert flere klokker fremfor at kundene vurderer andre merker. Samlerne og opportunistene er bare en brøkdel av det totale salgsvolumet for alle merker, og de eneste som tar dette "personlig". Resten av kundene vurderer lett en Omega feks isteden, og det er nettopp derfor jeg ikke tror Rolex gjør dette med vilje og at Bjerke lever fint med rådende situasjon.

Vi er en gjeng med uforholdmessig stor markedsmakt, og det ville være ulogisk for Bjerke å reagere annerledes på vegne av det største kundegrunnlaget. Hvor ofte har man ikke prøvd og dra i gang en tilfeldig klokkeprat med en som tydeligvis gir f... og aldri har hørt om hverken tidssonen eller klokkeriet?

Jeg tror også at vi nedprioriterer oss selv i markedet når vi klager her inne. Det er lettere og selge PP'er de aldri ser igjen til turister som hverken badmouther i det lokale markedet, eller kommer tilbake for service. Det koster og drive verksted også.. Less hassle.
 
Redigert av en moderator:
Tipper Rolex vet at den ville etterspørselen vi ser nå ikke nødvendigvis varer evig. Det er galskap å skalere opp produksjonen etter en hype, og kan føre til store problemer om noen år. Om det er noe sveitsere er så er det konservative, og jeg tror Rolex er smarte nok til å la det ligge igjen litt penger på bordet nå for å sikre langsiktig sikkerhet og jevn vekst.

(Tipper også Bjerke & Co er smarte nok til å porsjonere ut klokker på en måte som gjør alle akkurat passe misfornøyde. Mvh "har godt kundeforhold men anser ikke det i seg selv som noen grunn til å sette seg på liste. Iallfall ikke Rolex-liste.")
 
Fantastisk!

Apropos tilgang til Rolex sportsur. Jeg har ingen planer om å kjøpe hverken stål Pepsi, Daytona eller andre, men jeg ringte Lervik for å høre om leveringstid på 116519ln i dag. Svaret var litt overraskende: de har fått sin kvote på ett (talltegn -1-) ur i år og om jeg bestilte nå så er det et års ventetid. Dvs at Rolex også struper levering av edle metaller. Det er nytt for meg iallefall. Bjerke sa de kunne skaffe ila noen måneder, regner med de selger noen ganger høyere Rolex-volum enn Lervik og derfor raskere tilgang. Helt ærlig så trodde jeg gull-Rolex var tilgjengelig på første levering.

Det kan være noe i ryktet som har gått en stund nå om at en norsk AD på vestsiden av landet står i fare for å miste agenturet sitt grunnet at de har solgt litt vel mange klokker på eksport til norske landsmenn (#invistorer), i tillegg til rabatter som er litt vel over hva de har lov til i forhold til Rolex veil. priser på verdensbasis. Sitter selv på en original faktura hvor dette vises ganske klart og tydelig. Fant ut i ettertid at vedkommende gjorde dette regelmessig hos AD for å kjøpe billig og selge "norsk klokke" dyrt. Skal ikke dra den så langt å si samarbeid, da jeg ikke ser poenget til AD, annet enn at de får solgt klokker som ellers er vanskelige å selge raskere. De rapporterer vel inn lister over hva som er blitt solgt, men ikke priser. Rolex finner nok ut av det over tid uansett. Sikkert derfor flere av de mindre aktørene får enda færre leveringer fremover