Søke for å stå på venteliste hos Bjerke

Jeg skjønner ikke helt hvordan man skal opparbeide seg en god relasjon / kundeforhold til Bjerke hvis man ikke slipper inn på ventelister...?
Må man kjøpe noen ur som det ikke er lister på for å få lov til å slippe inn på en liste? Skal man skrive en personlig søknad med CV som forteller om ens lidenskapelige følelser rundt Rolex og at planen er å legge den i safen og bare ta den frem på spesielle anledninger? Kanskje en avklaring fra AD hadde gjort seg..

At de gjør en vurdering for å luke ut spekulanter/invistorer er for meg helt ok (og helt ærlig synes jeg det er bra!), men det er jo litt kjipt hvis de kun skal tilgodese gamle/eksisterende kunder.
Bottom line er at jeg er spent på hvordan denne søknadsprosessen skal foregå:)

Liten digresjon: Ift de mange invistorene som har kommet kan det jo hende at uttalelser fra AD rundt verdistigning kan ha bidratt litt til den utviklingen som har vært... :)
F.eks. (som en liten godbit touches det innom MVA problematikk også, snadder!):
https://www.nettavisen.no/na24/--en-fars-plikt-a-overrekke-sine-barn-en-rolex/3722016.html
http://www.side3.no/kjpte-klokke-til-3000---solgte-den-for-125000/3745272.html
Enig med deg, men det fins andre klokker enn stålmodeller fra Rolex man kan kjøpe hos Bjerke og :)
 
  • Liker
Reaksjoner: hanse og Pippen
Enig med deg, men det fins andre klokker enn stålmodeller fra Rolex man kan kjøpe hos Bjerke og :)
Ja, selvfølgelig :)
Men er jo kjipt hvis det er slik at man må kjøpe noe annet for å få lov til å kjøpe en Rolex.
Men uansett, hvis resultatet av denne endringen er at man får luket ut invistorer og får kortet ned ventetiden så er jo det en super utvikling!
 
Ja, selvfølgelig :)
Men er jo kjipt hvis det er slik at man må kjøpe noe annet for å få lov til å kjøpe en Rolex.
Men uansett, hvis resultatet av denne endringen er at man får luket ut invistorer og får kortet ned ventetiden så er jo det en super utvikling!
Er vel ikke mange år siden, inkludert meg selv, at det ble spinket og spart, byttet og solgt for at en skulle kunne kjøpe det døde utrykket «grail» (ref. Rolex sub av noe slag). Nå skal de «nyfrelste» rett på ref. for å tjene penger, da de har lest/hørt at det er en enkel og god invistiring og lettjente penger. Tviler på at de fleste av disse ikke en gang vet hva slags urverk det sitter i klokkene...
 
Løsningen på dette er å (synd å si det) droppe de norske forhandlerne og la de seile sin egen sjø.
Denne og andre dyre klokker vil fremover kun bli kjøpt i det store utland.

Forhåpentligvis forstår de at de skal leve av kundene og ikke motsatt.
 
Hvordan blir praksisen på Lervik som ikke har ventelister? Må man bare gå innom å satse på at de har fått levering av Rolex i stål den dagen?
 
Han har nok lister, men hvis du må spørre så er du ikke med ;)

private-club-members-only-sign-k-0249.png
 
Dette må vel etter all sannsynlighet i første gang føre til at det vil bli en høyere etterspørsel på bruktmarkedet, som igjen fører til høyere priser på brukte ur.
 
Hvordan blir praksisen på Lervik som ikke har ventelister? Må man bare gå innom å satse på at de har fått levering av Rolex i stål den dagen?

Slik jeg forstod det på dem, når jeg ringte i går, så virker det som at de kontakter de som er aktuelle kandidater direkte med tilbud om kjøp
 
Korriger meg om jeg tar feil her, men er det altså slik at Rolex sannsynligvis holder igjen på produksjonen for å hype opp sitt eget brand (noe de forøvrig lykkes svært godt med), mens Bjerke nærmest skal ha en moralsk tilnærming til hvem som er skikket til å handle der, eller ikke? Alle som ikke forfekter en sentralstyrt planøkonomi skjønner at markedet handler om tilgjengelighet og etterspørsel, og som en konsekvens av dette vil produktet være verdt det markedet til en hver tid er villig til å betale. Mulig de får bukt med noen av de som kun flipper for profitt, men de færreste legger vel igjen store summer hos AD I året uten at mye av dette omsettes videre (og da under markedspris?)
30-40% over listepris er et mindre slag mot min integritet, enn å få avslag hos Bjerke, fordi jeg ikke har en lang track record der!
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Korriger meg om jeg tar feil her, men er det altså slik at Rolex sannsynligvis holder igjen på produksjonen for å hype opp sitt eget brand (noe de forøvrig lykkes svært godt med), mens Bjerke nærmest skal ha en moralsk tilnærming til hvem som er skikket til å handle der, eller ikke? Alle som ikke forfekter en sentralstyrt planøkonomi skjønner at markedet handler om tilgjengelighet og etterspørsel, og som en konsekvens av dette vil produktet være verdt det markedet til en hver tid er villig til å betale. Mulig de får bukt med noen av de som kun flipper for profitt, men de færreste legger vel igjen store summer hos AD I året uten at mye av dette omsettes videre (og da under markedspris?)
30-40% over listepris er et mindre slag mot min integritet, enn å få avslag hos Bjerke, fordi jeg ikke har en lang track record der!

Oi, litt bitter nå?
 
Det ser ut som det er blitt slik at ingen AD tar bestilling / vente liste på stål modeller world wide ifølge div Rolex forum på Facebook.
 
Det ser ut som det er blitt slik at ingen AD tar bestilling / vente liste på stål modeller world wide ifølge div Rolex forum på Facebook.

Noen ganger er det deilig å sitere seg selv :D

Det er bare å starte jobben med å bygge et lojalt kundeforhold til lokal AD, noe jeg har gjort i årevis ;)

Litt på siden av diskusjonen, men Rolex sentralt har begynt å interessere seg for «postordresalg» av klokker.

Jeg vet at Rolex et klar over utfordringer mht. ventelister, de ønsker nemlig at gode og lojale kunder i butikk skal prioriteres. Det skal stilles strengere krav til innredning og lokalisering, ikke ulikt det som har skjedd i bilbransjen blant premiummerkene.

Jeg tror faktisk at det kommer til å bli færre AD’er i Norge de neste årene.
 
Noen ganger er det deilig å sitere seg selv :D

Det er bare å starte jobben med å bygge et lojalt kundeforhold til lokal AD, noe jeg har gjort i årevis ;)

Ja, jeg skjønner ikke at folk i det hele tatt reagerer på dette. Bjerke får muligens fem stykker i løpet av året om de er heldige etter hva de har hørt. De har hauger av lojale kunder som handler for hundretusener i året. Selvfølgelig blir disse prioritert. Slik er det i mange andre bransjer og, så hvorfor skal klokkeindustrien være annerledes?
 
For meg så er det helt i orden at dei vil operere slik. Savner den tiden da jeg begynte og få øynene opp for ur og det var genuin interesse blandt folk. Da gikk det ikke i heavy flipping og penger.

Jeg synes den nye 126710 var utrolig lekker. Men jeg vil stå over da jeg venter på en 116500 hvit, har gjort det en stund nå og håper på at jeg har godt nok kundeforhold til og ikke bli tatt av listen da jeg har betalt depositum.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Oi, litt bitter nå?

Absolutt ikke. Så det som en selvfølge at jeg ikke kom først i køen på en ny modell, selv om Bjerke har stemplet ett av mine garantikort fra respektive klokkeprodusent. Jeg har bare ikke forståelse, eller respekt for at autoritære aktører skal diktere et fritt marked. Det være seg priser på konsertbiletter, long play plater eller Rolex.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn
Det er jo akkurat det Rolex gjør, regulerer tilgangen i et fritt marked. Jeg vil ikke kalle dem autoritær av den grunn. Men som forbruker, så tar jeg med meg pengene mine et annet sted. Er jo ikke sånn at jeg MÅ ha en Rolex. Er jo tross alt bare klokker vi snakker om. ;);)