Rolexcafé – løst og fast om Rolex

AI kommer til å drukne oss i søppelbilder og - tekster. For noe møl.
Screenshot_20231215_083156_One UI Home.jpg
 
Noen som har ferske erfaringer med Askeland i Stavanger? Jeg har vært på nippet flere ganger før til å gå for sub i two-tone med blå skive, alltid vært favoritt modellen med tanke på farger og alt. Men siden jeg mer og mer har erfart at jeg ikke klarer å ha kronen på riktig side siden jeg liker å ha klokken litt løst slik den sklir ned og graver i baksiden av hånden. Endte med en Sinn U1 forrige gang siden den har offset krone, MEN nå har jo endelig Rolex kommet med destro/LHD så da ble plutselig suget etter å endelig få seg ei Rolex vekket igjen.

Vokst opp med far og mor som har hatt president DD´s så er litt skadet der, likte aldri de når jeg var yngre siden de er litt glorete og gult gull ikke er min smak. Men har mer og mer fått smaken på Rolex med tanke på både stål og gull. Så vurderer nå muligheten for den nye GMT Master II Sprite, men så er det jo om det er i det hele tatt mulig å komme seg inn i varmen. Har ikke forhold til Askeland utover at min mors klokke nok har hatt service via de, men det er nå en mannsalder siden også.

Prøver å få fruen over til skikkelig klokke men hun har ganske spesifikk smak så vi skal innom Askeland å se på Tudor 1926, mest for å finne ut og prøve på størrelsen av klokke som hun trives best med siden hun ikke liker små klokker.

Tenker kanskje å skulle oppdrive potensielt 2 klokker kan gi litt mer håp om å komme på venteliste om ikke annet, selv om ikke begge er Rolex. Eller er det helt håpløst uansett å begynne med et ferskt kundeforhold for å få tak i en GMT Master II? Forstår jeg riktig at det er den og Daytona som er de vanskeligste å få kjøpt fra AD?

GMT´en tror jeg blir litt "homage" til min avdøde far, både fordi han er den som har gitt meg interessen for Rolex og klokker, men også fordi det er litt "ekstra" arv jeg får av hans etterlatte kone. Så tenker det kan bli et siste symbol og memento av han som skal bli et arvestykke til fremtidig sønn (eller datter hvis ingen sønner kommer). Så blir ingen flipping for min del på de klokkene jeg har så lenge de er riktige. Sinn klokka jeg har nå ser jeg for meg blir første klokka til sønn hvis den lever lenge nok, så Rolex´en når det blir giftemål eller noe liknende på junior.

Men er vel kanskje ønsketenkning?

Fikk svippet innom Askeland på lørdag og fikk sjekket størrelse på Tudor 1926 til fruen og var helt klart 36mm som blir å handle når jeg trolig bestiller i Januar. Alene i butikken og for de om ikke stort engasjement fra betjening og når jeg forsøkte etterspør Rolex og GMT så ble jeg fort børste av og fikk egentlig bare beskjed om at GMT er ikke noe de har inne og jeg antydet at det er vel ikke vits å be om å stå på liste for å vente på noe kommer inn, fikk bare beskjed de ikke hadde lister på slike klokker da de foretrekker å selge lokalt. Nå er jeg så lokal du får det riktignok men uansett. Så ble ikke særlig ivrig på å forsøke noe mer hos Askeland med den interessen, ikke hint av å nevne noe annet Rolex eller forsøk på å selge verken Tudor´ene til meg eller fruen. Så kjenner jeg er fikk nesten mer lyst å bestille Tudor´en til fruen en annen plass, har vurdert DD og Datejust som dress klokke flere ganger så kunne vært åpen til å plukke opp noe slikt hvis jeg finner at de sitter greit nok på armen med min væremåte av klokke. Men når det ikke er større interesse i å invitere til å prøve på og vurdere alternativer så blir jeg ikke veldig ivrig på lokal AD, frister egentlig mer å handle i USA siden jeg har familie som nærmest bor der og hvis markedet og prisene fortsetter å falle der så kan det kanskje fort bli billigere og enklere å heller handle der, men må blir priser som er lave nok til at å momse inn i Norge ikke spiser opp forskjellen da. Siden de nå virker til å være nede i 17-18k dollar brukt i USA (GMT Master II Sprite).

Men ja, da hiver jeg meg på vogna over frustrerte klokke entusiaster som starter sin reise til å handle seg Rolex. Hadde ikke brydd meg så mye til vanlig men når jeg nå ville koble klokke til en anledning/minne så blir det litt irriterende siden man da ikke får samme koblingen hvis det tar 2 år før man får det realisert.
 
Fikk teste den for en stund siden, og den har en tyngde som er ganske digg!

-Amen. Det nærmeste jeg har kommet, var i en helilounge i Indonesia for noen år siden, da fyren ved siden av meg under briefingen (som, forøvrig, kun ble holdt på et språk vi antar kan ha vært indonesisk), nikket mot POen min og lurte på om han kunne få ta en kikk på den, hvorpå han rakte meg sin - en PO i rødt gull. På lenke. J.H.Christ, det føltes som den veide et halvkilo.

Om Rolex noensinne skulle finne på å lage en ND Sub i helgull, ville jeg måtte gå opptil flere runder med meg selv (samt vurdere hvilket av barna som skulle få ofre en nyre eller noe slikt for Saken(tm).

-Helgull lenke er for mye. (Næææh, ikke på en Sub)

-Rolex er harry (Næææh)

-Toolwatch i gull er teit (Næææh)

Da ville jeg nok heller spurt pent om de ikke kunne holde kjeft og ta pengene mine. :D

Som en som ikke klarer å bli vant til armbåndsur i titan (som jo veier altfor lite!), burde jo noe i gull eller tilogmed platina være akkurat hva legen foreskriver.

Om jeg hadde fuck you-money, kunne jeg tilogmed være fristet til å tilfredsstille min syke sans for humor ved å få en skruppelløs urmaker til å modde en helgull sub - ved å sette på en skive fra en Invicta, hvorpå jeg kunne godte meg over all hoderullingen de få gangene noen faktisk legger merke til hva en har på håndleddet. :D
 
Fikk svippet innom Askeland på lørdag og fikk sjekket størrelse på Tudor 1926 til fruen og var helt klart 36mm som blir å handle når jeg trolig bestiller i Januar. Alene i butikken og for de om ikke stort engasjement fra betjening og når jeg forsøkte etterspør Rolex og GMT så ble jeg fort børste av og fikk egentlig bare beskjed om at GMT er ikke noe de har inne og jeg antydet at det er vel ikke vits å be om å stå på liste for å vente på noe kommer inn, fikk bare beskjed de ikke hadde lister på slike klokker da de foretrekker å selge lokalt. Nå er jeg så lokal du får det riktignok men uansett. Så ble ikke særlig ivrig på å forsøke noe mer hos Askeland med den interessen, ikke hint av å nevne noe annet Rolex eller forsøk på å selge verken Tudor´ene til meg eller fruen. Så kjenner jeg er fikk nesten mer lyst å bestille Tudor´en til fruen en annen plass, har vurdert DD og Datejust som dress klokke flere ganger så kunne vært åpen til å plukke opp noe slikt hvis jeg finner at de sitter greit nok på armen med min væremåte av klokke. Men når det ikke er større interesse i å invitere til å prøve på og vurdere alternativer så blir jeg ikke veldig ivrig på lokal AD, frister egentlig mer å handle i USA siden jeg har familie som nærmest bor der og hvis markedet og prisene fortsetter å falle der så kan det kanskje fort bli billigere og enklere å heller handle der, men må blir priser som er lave nok til at å momse inn i Norge ikke spiser opp forskjellen da. Siden de nå virker til å være nede i 17-18k dollar brukt i USA (GMT Master II Sprite).
Men ja, da hiver jeg meg på vogna over frustrerte klokke entusiaster som starter sin reise til å handle seg Rolex. Hadde ikke brydd meg så mye til vanlig men når jeg nå ville koble klokke til en anledning/minne så blir det litt irriterende siden man da ikke får samme koblingen hvis det tar 2 år før man får det realisert.
En i reisefølget gikk innom Rolex-butikken på Caesars Palace i Las Vegas for 2-3 uker siden og kjøpte en 126610LN. Naturligvis uten venteliste og tidligere kundeforhold. Dersom du heller ikke er av ventelistetypen hos de norske forhandlerne, er USA et alternativ.
 
En i reisefølget gikk innom Rolex-butikken på Caesars Palace i Las Vegas for 2-3 uker siden og kjøpte en 126610LN. Naturligvis uten venteliste og tidligere kundeforhold. Dersom du heller ikke er av ventelistetypen hos de norske forhandlerne, er USA et alternativ.
Tror ikke dette er representativt for USA, og spesielt ikke for GMT Sprite.
 
Hva mener du da at er representativt for USA? Han kunne forøvrig velge mellom 124060, 126610LN og 126610LV.

Andre har sikkert ferskere informasjon, men da jeg var i New York i sommer fantes det ikke klokker til salgs hos noen av de 3 Rolex-forhandlerne jeg var innom på Manhattan…
 
Hva mener du da at er representativt for USA? Han kunne forøvrig velge mellom 124060, 126610LN og 126610LV.
Samme type marked som i Europa, dvs stort sett svært lite tilgjengelig. Her er det en som har vært heldig tenker jeg.

For noen måneder siden var jeg innom flere butikker i USA, i flere stater. Null tilgjengelige klokker for salg, inkl Rolex butikken på Bellagio i Las Vegas.
 
Samme type marked som i Europa, dvs stort sett svært lite tilgjengelig. Her er det en som har vært heldig tenker jeg.

For noen måneder siden var jeg innom flere butikker i USA, i flere stater. Null tilgjengelige klokker for salg, inkl Rolex butikken på Bellagio i Las Vegas.
Her snakker vi om uker og ikke måneder tilbake. Min erfaring de siste ukene er at det ikke virker spesielt vanskelig å få lov til å være betalende kunde i USA og Mellom-Amerika hva gjelder Rolex. Men for alt jeg vet kan det jo også komme an på kunden.
 
Er det noen som vet om denne kjennelsen vil ha virkning i resten av EU dersom den blir stående?
Hvis vi ser på EU som USA; en samling av selvstendige enheter med egen lokal lovgivning, så skal man ikke se bort fra at når ett land i EU fatter en lovmessig beslutning så kan det fort spre seg til andre land innen den samme unionen. Nå er jo ikke Rolex sitt hovedsete (Sveits) med i EU, så det er vel begrensede muligheter de har til å påvirke dette utenom lobbyvirksomhet selv om de er bundet av etablerte handelsavtaler. Man skal ikke se bort fra at Sveits vil beskytte regulering av sin kjernevirksomhet. Imdlertid; man sier jo at alle reiser starter med første skritt, så ikke umulig at Frankrikes beslutning propagerer til andre EU-land. Det kan imidlertid ta tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: saxxvik og chrbir
Hvis vi ser på EU som USA; en samling av selvstendige enheter med egen lokal lovgivning, så skal man ikke se bort fra at når ett land i EU fatter en lovmessig beslutning så kan det fort spre seg til andre land innen den samme unionen. Nå er jo ikke Rolex sitt hovedsete (Sveits) med i EU, så det er vel begrensede muligheter de har til å påvirke dette utenom lobbyvirksomhet selv om de er bundet av etablerte handelsavtaler. Man skal ikke se bort fra at Sveits vil beskytte regulering av sin kjernevirksomhet. Imdlertid; man sier jo at alle reiser starter med første skritt, så ikke umulig at Frankrikes beslutning propagerer til andre EU-land. Det kan imidlertid ta tid.
Har man tid og evnen i julen, så går det an pløye seg gjennom hele kjennelsen (134 sider på fransk). Den inneholder mye om Rolex' markedsposisjon, distribusjonsstrategi og utdrag fra standardavtalen med forhandlerne.
 
  • Wow
Reaksjoner: Loevhagen
Har man tid og evnen i julen, så går det an pløye seg gjennom hele kjennelsen (134 sider på fransk). Den inneholder mye om Rolex' markedsposisjon, distribusjonsstrategi og utdrag fra standardavtalen med forhandlerne.
Rolex var også innklaget for at de nektet forhandlere å gi rabatter, men de franske konkurransemyndighetene fant ikke det bevist.
Tabellen under viser utvikling i priser inn og ut fra forhandler, for sju modeller fra 2010 - 20. Mindre marginer har ikke gjort det enklere for forhandlere å gi rabatt. I tillegg har Rolex brukt "clients mystères" og "digital mystery requests" for blant annet sjekke om forhandlerne tilbød rabatter.
1000013314.jpg
 
Første Deepsea Challenge i Norge? Den er jo et monster, men kult at noen faktisk kjøper den.

Vis vedlegg 355452
Den er jo grusom, men hvis man har en dyp interesse for dykking og klokker så kan jeg skjønner at man vil eie en som en kuriosa. Men å bruke, da skal man jaggu ha drøye labber.

Men det er jo morsomt at noen vil kjøpe de - enig der.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir