Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Jeg for min del skjønner ikke helt stigmaet rundt twotone. Jeg synes mange av de ser helt fantastiske ut. At det skal være så mye mer stas med simpelt stål er jo fullstendig ulogisk. Er det liksom "verken fugl eller fisk" argumentet som gjelder? Hadde vært morsomt om noen luftet noen meninger?

Jeg for min del skjønner ikke helt stigmaet rundt twotone. Jeg synes mange av de ser helt fantastiske ut. At det skal være så mye mer stas med simpelt stål er jo fullstendig ulogisk. Er det liksom "verken fugl eller fisk" argumentet som gjelder? Hadde vært morsomt om noen luftet noen meninger?
Sikkert diskutert 100 ganger før. Men fremdeles aktuelt?

Eller er det poster som mine hvis elitistiske nedlatende uttrykk som Bilselgerklokker som opprettholder stigmaet, (ironisk nok ved å ytterligere stigmatisere bilselgeres hang til Bluesy)? Elitist/best/elite/snobb?Jeg vil hardnakket mene jeg hverken har noen horn i siden til bilselgere, at jeg er elitist eller utpreget snobb.

For meg er det ikke «fugl eller fisk» (lyst på helgull, men har ikke råd) som gjelder. Finnes masse fine helgull på Finn.no under prisen av TT.

Argumentet at toolwatch bør være stål er fornuftig, men jeg kjøper ikke det heller gitt faktiske bruksmønsteret til 99% av Rolex sportsmodelleiere. I denne argumentasjonsrekken faller det godt inn at jeg syns reserbilkjøring er dødsteit, men jeg digger Daytona. Spesielt i helgull….

Oppsummert, og en litt kjip innrømmelse. Jeg påvirkes av stigmaet. Tilsvarende stigma gjør at jeg ikke kan bruke en helgull klokke på jobb. IMHO er det ikke produktivt å neglisjere stigmaer. (Forsåvidt heller ikke å dyrke dem). I mitt lille hode så er ikke halvgull akspetert i klokkemiljøet, også er det for mye bling i rose og gult gull til at jeg vil bruke det blant folk. Så jeg holder meg unna. Enn så lenge.

Her luftet jeg en mening som konkluderer med myk ryggrad og innretning etter stigma. Sorry.

Jeg synes rosegull og stål ser skikkelig lekkert ut, særlig med en dæsj sjokolade. Hadde jeg sett en bilselger med en DJ eller GMT i TT så ville jeg tatt motetips av hen
IMG_1196.jpeg
IMG_1195.jpeg

Jeg tenker at hvis man er bekymret for hva andre mener om ens valg av armbåndsur, så er det kanskje like greit å holde seg langt unna alle Rolex-modeller, enten det er stål, gull eller two tone - og «helgull» Nixon str. XXL.

Redigert:
Sikkert diskutert 100 ganger før. Men fremdeles aktuelt?

Eller er det poster som mine hvis elitistiske nedlatende uttrykk som Bilselgerklokker som opprettholder stigmaet, (ironisk nok ved å ytterligere stigmatisere bilselgeres hang til Bluesy)? Elitist/best/elite/snobb?Jeg vil hardnakket mene jeg hverken har noen horn i siden til bilselgere, at jeg er elitist eller utpreget snobb.

For meg er det ikke «fugl eller fisk» (lyst på helgull, men har ikke råd) som gjelder. Finnes masse fine helgull på Finn.no under prisen av TT.

Argumentet at toolwatch bør være stål er fornuftig, men jeg kjøper ikke det heller gitt faktiske bruksmønsteret til 99% av Rolex sportsmodelleiere. I denne argumentasjonsrekken faller det godt inn at jeg syns reserbilkjøring er dødsteit, men jeg digger Daytona. Spesielt i helgull….

Oppsummert, og en litt kjip innrømmelse. Jeg påvirkes av stigmaet. Tilsvarende stigma gjør at jeg ikke kan bruke en helgull klokke på jobb. IMHO er det ikke produktivt å neglisjere stigmaer. (Forsåvidt heller ikke å dyrke dem). I mitt lille hode så er ikke halvgull akspetert i klokkemiljøet, også er det for mye bling i rose og gult gull til at jeg vil bruke det blant folk. Så jeg holder meg unna. Enn så lenge.

Her luftet jeg en mening som konkluderer med myk ryggrad og innretning etter stigma. Sorry.
Synes ikke det grunn til å beklage. Og jeg siktet ikke spesielt mot deg når jeg stilte spørsmålet heller :) jeg kan bare ikke helt huske at debatten rundt dette har blitt drøftet uten litt artige "bilselger"- sleivspark og tenkte egentlig at det var litt interessant vite hva gutta krutt her inne mente. Vi er jo tross alt ekspertisen :mrgreen:

Men dine betraktninger er jo helt fair og jeg for min del respekterer det. Jeg er jo stikk motsatt og digger alt som blinker ( bortsett fra Nixon og Invicta XXL ). Ja, sågar en småfrekk Breitling i edelt metall om det så var om å gjøre :cool:

Toolwatch-argumentet er jeg helt enig I at heller ikke er spesielt troverdig all den tid stålutgavene koster mer enn de fleste har utbetalt på 2-3mnd, men det er jo selvfølgelig ikke "in your face" som samme måte som gull og er mer nedtonet for de som ønsker det.

Men man ser jo at det er få som trakterer TT ift stål i alle tilfeller så jeg er fortsatt nysgjerrig på hva som gjør at de fleste tenker sånn? Tilgangen er jo til og med fornuftig på TT.

• Liker
Reaksjoner: Genta
Noen som vet om antall rolex produsert av hver modell finnes på nett? Ca tall er helt ok
les denne artikkelen :)

• Liker
Reaksjoner: HSR
Jeg synes rosegull og stål ser skikkelig lekkert ut, særlig med en dæsj sjokolade. Hadde jeg sett en bilselger med en DJ eller GMT i TT så ville jeg tatt motetips av hen Vis vedlegg 354694Vis vedlegg 354695
Gøy.....Jeg er bilselger og har solgt ca 4000 biler. Har eksponert utallig klokker i det jeg tilbyr kunden pennen for en signering.
Akkurat nå spiler jeg og min Datejust med diamantskive på lag for og komme i mål med nok et måneds-budsjett.
Ikke en typisk bilselgerklokke dette!
Høster nå verdigfull erfaring mtp. valg av klokke opp i mot kundene.
Har regnet inn at denne gir meg noen ekstra salg i mnd.
Når budsjettet er i mål for måneden, er planen og hekte på seg min IWC BP i rose'gull på hele 46,2mm.
Men tør ikke blinge denne før jeg er i mål med budsjettet denne måneden:LOL:
Angående stigma/bilselgere/two-tone og debatten rundt dette! Tar jeg med knusende ro nå som tryggheten og selvtilliten vokser med åra.
Tenkte litt på dette i 'gamle' dager hvor mye nedsettende kommentarer det var rundt det og være en bilselger. Men helt ærlig, nå er det bare gøy og følge div. debatter og kommentarer.

Edit: Er jeg et stilikon nå?

IMG_7810.jpeg

Redigert:
Vurderte aldri TT før jeg for noen år siden satt meg på liste for en Rootbeer (som av ulike årsaker ikke ble noe av). Den nye GMTen med grå/sort bezel og jubilee kunne jeg også båret.

Og jeg har kun solgt biler på Finn :mrgreen:

AI kommer til å drukne oss i søppelbilder og - tekster. For noe møl.
Screenshot_20231215_083156_One UI Home.jpg

Noen som har ferske erfaringer med Askeland i Stavanger? Jeg har vært på nippet flere ganger før til å gå for sub i two-tone med blå skive, alltid vært favoritt modellen med tanke på farger og alt. Men siden jeg mer og mer har erfart at jeg ikke klarer å ha kronen på riktig side siden jeg liker å ha klokken litt løst slik den sklir ned og graver i baksiden av hånden. Endte med en Sinn U1 forrige gang siden den har offset krone, MEN nå har jo endelig Rolex kommet med destro/LHD så da ble plutselig suget etter å endelig få seg ei Rolex vekket igjen.

Vokst opp med far og mor som har hatt president DD´s så er litt skadet der, likte aldri de når jeg var yngre siden de er litt glorete og gult gull ikke er min smak. Men har mer og mer fått smaken på Rolex med tanke på både stål og gull. Så vurderer nå muligheten for den nye GMT Master II Sprite, men så er det jo om det er i det hele tatt mulig å komme seg inn i varmen. Har ikke forhold til Askeland utover at min mors klokke nok har hatt service via de, men det er nå en mannsalder siden også.

Prøver å få fruen over til skikkelig klokke men hun har ganske spesifikk smak så vi skal innom Askeland å se på Tudor 1926, mest for å finne ut og prøve på størrelsen av klokke som hun trives best med siden hun ikke liker små klokker.

Tenker kanskje å skulle oppdrive potensielt 2 klokker kan gi litt mer håp om å komme på venteliste om ikke annet, selv om ikke begge er Rolex. Eller er det helt håpløst uansett å begynne med et ferskt kundeforhold for å få tak i en GMT Master II? Forstår jeg riktig at det er den og Daytona som er de vanskeligste å få kjøpt fra AD?

GMT´en tror jeg blir litt "homage" til min avdøde far, både fordi han er den som har gitt meg interessen for Rolex og klokker, men også fordi det er litt "ekstra" arv jeg får av hans etterlatte kone. Så tenker det kan bli et siste symbol og memento av han som skal bli et arvestykke til fremtidig sønn (eller datter hvis ingen sønner kommer). Så blir ingen flipping for min del på de klokkene jeg har så lenge de er riktige. Sinn klokka jeg har nå ser jeg for meg blir første klokka til sønn hvis den lever lenge nok, så Rolex´en når det blir giftemål eller noe liknende på junior.

Men er vel kanskje ønsketenkning?

Fikk svippet innom Askeland på lørdag og fikk sjekket størrelse på Tudor 1926 til fruen og var helt klart 36mm som blir å handle når jeg trolig bestiller i Januar. Alene i butikken og for de om ikke stort engasjement fra betjening og når jeg forsøkte etterspør Rolex og GMT så ble jeg fort børste av og fikk egentlig bare beskjed om at GMT er ikke noe de har inne og jeg antydet at det er vel ikke vits å be om å stå på liste for å vente på noe kommer inn, fikk bare beskjed de ikke hadde lister på slike klokker da de foretrekker å selge lokalt. Nå er jeg så lokal du får det riktignok men uansett. Så ble ikke særlig ivrig på å forsøke noe mer hos Askeland med den interessen, ikke hint av å nevne noe annet Rolex eller forsøk på å selge verken Tudor´ene til meg eller fruen. Så kjenner jeg er fikk nesten mer lyst å bestille Tudor´en til fruen en annen plass, har vurdert DD og Datejust som dress klokke flere ganger så kunne vært åpen til å plukke opp noe slikt hvis jeg finner at de sitter greit nok på armen med min væremåte av klokke. Men når det ikke er større interesse i å invitere til å prøve på og vurdere alternativer så blir jeg ikke veldig ivrig på lokal AD, frister egentlig mer å handle i USA siden jeg har familie som nærmest bor der og hvis markedet og prisene fortsetter å falle der så kan det kanskje fort bli billigere og enklere å heller handle der, men må blir priser som er lave nok til at å momse inn i Norge ikke spiser opp forskjellen da. Siden de nå virker til å være nede i 17-18k dollar brukt i USA (GMT Master II Sprite).

Men ja, da hiver jeg meg på vogna over frustrerte klokke entusiaster som starter sin reise til å handle seg Rolex. Hadde ikke brydd meg så mye til vanlig men når jeg nå ville koble klokke til en anledning/minne så blir det litt irriterende siden man da ikke får samme koblingen hvis det tar 2 år før man får det realisert.